روش­های محاسباتی
روش­های محاسباتی به دو گروه کلی طبقه ­بندی می­شوند که هم برای بررسی­های هم­دما و هم غیرهم­دما کاربرد دارند. این دو گروه عبارتند از : روش­های وابسته به مدل[۳۲] و روش­های مستقل از مدل[۳۳]. از آنجایی که در این پایان نامه بررسی­ها به­ صورت غیرهم­دما انجام شده ­اند، فقط به توضیح روش­های غیرهم­دما می­پردازیم.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روش­های وابسته به مدل
در روش­های وابسته به مدل، مدل­های مختلف بر روی داده ­های حاصل از آنالیز حرارتی فیت می­شوند و مدلی که بهترین فیت را ایجاد کند، به­عنوان مدل واکنش انتخاب می­ شود. سپس با بهره گرفتن از این مدل و به­ کمک معادله­(۱‑۲۹)، بهترین ثابت سرعت تعیین می­ شود و درنهایت با بهره گرفتن از معادله­ آرنیوس یا سایر معادلات مربوط آورده شده است، انرژی فعال­سازی (Ea) و فاکتور فرکانس (A) محاسبه می­ شود. چون در این روش­ها باید مدل خاصی بر روی داده ­های حاصل از آنالیزِ حرارتی فیت شود، به این روش­ها، روش­های مدل­فیتینگ[۳۴] هم گفته می­ شود. سه ایراد عمده به روش­های مدل­فیتینگ وارد است که عبارتند از؛ الف- مستقل فرض کردن پارامترهای سه­گانه­ی سینتیکی[۳۵] (انرژی فعال­سازی، فاکتور فرکانس و مدل واکنش) از α ، ب- استفاده از یک بار انجام آزمایش (مثلاً یک سرعت گرمادهی خاص) برای تعیین پارامترهای سه­گانه­ی سینتیکی و ج- استفاده از چندین آزمایش ولی در یک سرعت گرمادهی.[۲۸]
روش­های مدل­فیتینگ غیرهمدمای متعددی وجود دارد که در اینجا فقط به آن­هایی که بیش از بقیه مورد استفاده قرار می­گیرند، می­پردازیم.
روش تفاضلی مستقیم[۳۶]:
در این روش از فرم دیفرانسیلی قانون سرعت غیرهمدما استفاده میشود و با نو آرایی و سپس لگاریتم طبیعی گرفتن از طرفین این رابطه داریم:

(۱‑۴۳)

با رسم نمودار بر حسب ۱/T ، می توان انرژی فعالسازی و فاکتور فرکانس را به ترتیب از روی شیب و عرض از مبدأ تخمین زد. مدلی که بهترین فیت خطی را با داده های تجربی بدهد، بعنوان مدل واکنش انتخاب می شود و سه پارامتر انرژی فعالسازی ،فاکتور فرکانس و مدل واکنش (پارامترهای سه گانه ی سینتیکی) تعیین می شود.[۲۹]
روش فریمن – کرول:
روش فریمن و کرول یک روش دیفرانسیلی است و در اصل با فرض اینکه مدل واکنش از نوع F باشد به وجود آمد و سپس به مدل های دیگر هم تعمیم داده شد. در این روش با لگاریتم طبیعی گرفتن از طرفین رابطه (۱‑۳۶) داریم:[۳۰]

(۱‑۴۴)

اگر از تفاضل های بزرگ متغیرهای معادله ی بالا استفاده شود ، خواهیم داشت:

(۱‑۴۵)

با نوآرایی معادلات بالا داریم:

(۱‑۴۶)

(۱‑۴۷)

انرژی فعالسازی را می توان با بهره گرفتن از عرض از مبدأ نمودار حاصل از معادله(۱‑۴۷) بدست آورد. به روش فریمن و کرول، روش تفاضلی اختلافی هم گفته می شود.
روش کوتس – ردفرن:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...