تحقیق علمی، پیگیری یک روش گام به گام، منطقی، منظم و دقیق برای شناسایی مشکلات، گردآوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و استنتاج معتبر از آن‌ها است و نتیجه نهایی این فرایند کشف واقعیات جدیدی است که کمک می‌کند تا مشکلات موجود حل شوند (سکاران، 1391). به طور کلّی هر تحقیق در ابتدا در پی طرح مساله ای مطرح می‌شود ، مساله است که سئوالات زیادی را در ذهن محقق ایجاد می کند و در برخی مواقع موجب پیدایش فرضیه‌هایی می‌شود. در این حالت محقق با جمع‌ آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آن‌ها به پاسخ سئوالات تحقیق، تأیید یا رد فرضیه‌های مطرح‌شده، می‌پردازد. مباحث مطرح‌شده در این فصل عبارت‌اند از: روش تحقیق، توصیف آزمون‌های تحقیق (جامعه و نمونه آماری)، روش نمونه‌گیری و برآورد حجم نمونه، روش جمع‌ آوری داده‌ها، ابزار جمع‌ آوری داده‌ها، معرفی پرسشنامه و نحوه طراحی سوالات آن، روایی و پایایی پرسشنامه و تکنیک­های آماری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها.

3-2) روش تحقیق
روش اجرای تحقیق در واقع مجموعه فرایندهایی است که به کمک آن‌ها تعیین می‌شود که اطلاعات مورد نظر از کجا، چگونه و با چه ابزاری جمع آوری شود. به طور کلی روش‌های تحقیق در علوم رفتاری را می‌توان با توجه به دو ملاک: الف) هدف تحقیق ب) نحوه‌ی گردآوری داده‌ها تقسیم کرد (سرمد و بازرگان، 1385)؛ که در ادامه نوع تحقیق حاضر بر اساس این دو شرح داده می‌شود.
در تقسیم بندی بر اساس هدف، تحقیقات علمی به سه گروه بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه تقسیم می‌گردد. با توجه به اینکه هدف از انجام این تحقیق، تاثیر شخصیت فروشنده و سازگاری با خود بر وفاداری مشتریان به فروشگاه با تعدیل گری جنسیت می‌باشد، می‌توان بیان کرد که این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است؛ زیرا، هدف تحقیقات کاربردی توسعه‌ی دانش کاربردی در یک زمینه‌ی خاص بوده و به عبارتی این‌گونه تحقیقات به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می‌شود (سرمد و بازرگان، 1385).
در تقسیم ­بندی بر اساس نحوه‌ی گردآوری داده‌ها (طرح تحقیق)، تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی بدست آوردن داده‌های مورد نیاز می‌توان به دو دسته‌ی تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) و تحقیق آزمایشی تقسیم کرد. تحقیق حاضر بر حسب نحوه‌ی گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی (غیر آزمایشی) می‌باشد؛ زیرا طبق تعریف، تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش‌هایی است که هدف آن‌ها توصیف کردن شرایط و پدیده‌های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. البته لازم به ذکر است تحقیق توصیفی خود به پنج دسته: 1) تحقیق پیمایشی، 2) تحقیق همبستگی، 3) اقدام پژوهی، 4) بررسی موردی و 5) تحقیق پس رویدادی یا علّی مقایسه‌ای تقسیم می‌شود. که بایستی گفت تحقیق حاضر به دلیل اینکه به بررسی توزیع ویژگی‌های یک جامعه‌ی آماری می‌پردازد و جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده کرده از دسته‌ تحقیقات پیمایشی؛ و از طرفی چون به دنبال رابطه‌ی میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق، سنجش اثرات متغیرها و بررسی فرضیات و مدل­سازی رابطه‌ بین متغیرها از طریق نرم افزار LISREL 8.54 که از نرم­افزارهای مربوط به مدلسازی معادلات ساختاری می‌باشد، از دسته‌ همبستگی نیز به حساب می‌آید.
3-3) جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدهایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره آن به مطالعه بپردازد (مقیمی،1377، ص 294). جامعه آماری این تحقیق، مشتریان شرکت پخش رازی استان گیلان می‌باشند از آنجا که حجم جامعه آماری محدود است و همچنین جمع‌ آوری اطلاعات از کلیه افراد جامعه آماری مقدور نبوده؛ در نتیجه نمونه‌ای از جامعه آماری انتخاب خواهد شد.
گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب‌شده‌اند. به عبارت دیگر، تعدادی از اعضای جامعه آماری (اما نه همه) گروه نمونه را تشکیل می‌دهند. در نتیجه گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه آن را به کل جامعه آماری تعمیم دهد (سکاران، 1391). جامعه آماری تحقیق حاضر را 430 داروخانه سطح استان گیلان تشکیل می دهد که با توجه به جدول مورگان 205 داروخانه در سطح استان نمونه گیری صورت پذیرفت.
3-3-1) روش نمونه‌گیری و برآورد حجم نمونه
برای انتخاب نمونه‌های آماری جهت استفاده از روش‌های تحلیلی آمار استنباطی ، از روش نمونه‌گیری غیر احتمالی در دسترس استفاده می‌شود یعنی شامل جمع‌ آوری اطلاعات از اعضای جامعه‌ای است که برای دستیابی به اطلاعات آن به سادگی در دسترس می‌باشند (سکاران، 1391).
تعیین حجم نمونه اهمیت بسیاری در ایجاد اطمینان خاطر نسبت نتایج حاصل و تعمیم نتایج آزمون به جامعه دارد. روش‌های مختلفی جهت تعیین حجم نمونه وجود دارد که دقیق‌ترین روش‌ها، روش‌های ریاضی است. منظور از حجم نمونه تعداد کل عناصر موجود در نمونه می‌باشد.
به دلیل اینکه در تحقیق حاضر، متغیرها (سؤالات) از نوع چند ارزشی یا مقیاس ترتیبی بوده و حجم جامعه محدود می­باشد(205 داروخانه سطح استان گیلان) برای مشخص نمودن تعداد حجم نمونه از فرمول کوکران مطابق رابطه­ (3-1) استفاده می­ شود؛ كه در آن:
= مقدار دقت تخمین­ها
Z α/2 =1.96 از جدول کوانتیل های توزیع نرمال
S²= واریانس متغیر وابسته (بر اساس نمونه اولیه 30 تایی محاسبه می شود)
بر این اساس، اگر دقت برآورد () که دقت تخمین‌ها را نشان می‌دهد برابر با 05/0 در نظر گرفته شود، مقدار z در سطح اطمینان 95 درصد براساس جدول برابر با 96/1 خواهد بود. حجم نمونه به دلیل محدود بودن حجم جامعه آماری با بهره گرفتن از فرمول کوکران محاسبه می شود:

رابطه 3-1)

با توجه به تعیین سطحی از خطا به منظور عدم دریافت پرسشنامه ­های سالم و کامل (در اثر مفقود شدن پرسشنامه، عدم پاسخگویی به پرسشنامه، پرسشنامه ­های ناقص و مخدوش)، پرسشنامه در بین 400 نفر از مشتریان شرکت پخش رازی استان گیلان به شیوه نمونه‌گیری مذکور توزیع گردید که در نهایت 382 پرسشنامه جمع‌ آوری‌شد (نرخ بازگشت:5/95 درصد)، و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
4-3-1) شرکت پخش رازی
شرکت پخش رازی در زمینه تأمین و توزیع داروهای انسانی و کالاهای پزشکی فعالیت نموده و نقش مهمی را در تأمین داروها و کالاهای پزشکی مورد نیاز کشور جمهوری اسلامی ایران ایفاء می کنیم و در این راستا مأموریت های زیر را برعهده گرفته ایم:
-خرید و فروش داروهای انسانی
-خرید و فروش کالاهای پزشکی
– واردات و صادرات داروهای انسانی
-سرمایه گذاری در زمینه تولید و توزیع داروهای انسانی کالاهای پزشکی
-. انجام فعالیتهای علمی، پژوهشی و فرهنگی
-حفظ و ارتقای نیروی انسانی شرکت
اهداف کلان شرکت
-تأمین داروهای انسانی مورد نیاز ایران و کشورهای منطقه
– افزایش رضایت مندی مشتریان و سهامداران
– افزایش کیفیت توزیع دارو
– سودآوری بیشتر
– افزایش سهم شرکت در تأمین و توزیع داروهای انسانی مورد نیاز کشور
-افزایش سهم شرکت در بازارهای منطقه ای
-ایجاد سازمان توانمند و پویا و یاد گیرنده
3-4) روش‌های گردآوری داده‌ها و اطلاعات
همواره محققین، جهت جمع آوری داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز ناگزیر به استفاده از روش‌هایی هستند که بتوانند از آن در تحقیق علمی خود استفاده کنند. تحقیق حاضر نیز از این موضوع مستثنی نبوده و به منظور دستیابی به داده‌ها و همچنین اطلاعات مربوط به دانش نظری و مبانی اصول تحقیق از روش‌های مختلفی استفاده کرده که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.
روش کتابخانه‌ای: در این تحقیق نیز همانند اغلب تحقیقات علمی به منظور شناخت ادبیات و پیشینه‌ موضوع و بررسی روند تکاملی تحقیقات پیرامون موضوع مورد نظر در طی زمان از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است. در این تحقیق بر اساس روش کتابخانه‌ای از کتاب نظری و آماری، مقالات داخلی و خارجی، وبسایت‌های علمی استفاده شده است.
روش میدانی: به روش‌هایی اطلاق می‌شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری کند. یکی از روش‌های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی، به خصوص در تحقیقات توصیفی، روش پرسشنامه‌ای است که امر گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع، امکان پذیر می‌سازد. در تحقیق حاضر برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شد.
3-5) ابزار گردآوری داده‌ها
3-5-1) پرسشنامه‌ی تحقیق
پرسشنامه به عنوان ابزاری متداول در تحقیقات پیمایشی، حاوی تعدادی سؤال درباره‌ی متغیرهای مورد سنجش از جامعه‌ی مورد مطالعه است. این سؤالات بایستی با بهره گرفتن از تکنیک‌های خاص و نیز مقیاس‌ها به گونه‌ای طراحی شود که محقق بتواند توسط آن اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری کند و یا از این طریق آن به نگرش پاسخ دهندگان پی ببرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...