امکان استفاده مردم در کشورهای در حال توسعه و مناطق روستایی و دورافتاده از محصولات و خدماتی که قبلا به آن دسترسی نداشته اند
دسترسی به خدمات عمومی
۲-۲-۶- محدودیتهای تجارت الکترونیک
به نقل از معمارنژاد (۸۵) بر اساس مطالعات انجام شده توسط commercenet در سال ۲۰۰۱ ده مانع اصلی در ایالات متحده برای توسعه تجارت الکترونیک عبارت بودند از: مسائل امنیتی، مسائل مربوط به عدم اطمینان و ریسک، ضعف معلومات افراد در مورد تجارت الکترونیک، فقدان مدلهای کسب و کار، مسائل فرهنگی، اعتبار کاربران و زیرساخت عمومی، سازماندهی، کلاهبرداریها، سرعت پایین اینترنت و مشکلات قانونی.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

به طور خلاصه محدودیتهای تجارت الکترونیک را می توان به محدودیتهای فنی و غیر فنی تقسیم بندی نمود که عبارتند از :
محدودیتهای فنی تجارت الکترونیک:
فقدان استانداردهای جهانی قابل قبول برای کیفیت، امنیت و قابلیت
پهنای باند ناکافی برای ارتباطات از راه دور
کامل نبودن ابزارهای توسعه نرم افزار
در یکپارچه سازی اینترنت و نرم افزار تجارت الکترونیک با برخی بانکهای اطلاعاتی و کاربردهای موجود مشکلاتی وجود دارد.
ایجاد تجارت الکترونیکی علاوه بر سرورهای شبکه نیاز به سرورهای وب مخصوصی دارد که باعث هزینه اضافی میشود.
مطابق نبودن برخی نرم افزارهای تجارت الکترونیک با برخی سخت افزارها و یا برخی از سیستمهای عملیاتی یا سایر اجزا باعث بروز مشکلاتی می شود.
هنوز دسترسی به اینترنت پرهزینه بوده و برای بسیاری از مشتریان در دسترس نمی باشد.
محدودیتهای غیر فنی
بسیاری از مسائل قانونی تجارت الکترونیک حل نشده اند.
مقررات و استانداردهای دولتی برای بسیاری از موقعیتها اصلاح نشده اند.
از آنجاییکه تجارت الکترونیک هنوز در حال تغییر و گسترش می باشد بسیاری از مردم به دنبال موقعیتی برای پایدارکردن آن قبل از ورود به عملیات تجارت الکترونیک می باشد.
مشکلات فرهنگی در به کارگیری تجارت الکترونیک
افزایش حجم کلاهبرداریها در اینترنت
در تجارت الکترونیک امکان بررسی دقیق محصول مورد نظر برای خرید وجود ندارد و تنها با مشاهده برخی خصوصیات محصول شخص می تواند اقدام به خرید کند.
به دلیل این دیدگاه که تجارت الکترونیک پرهزینه است و فاقد مسائل امنیتی است بسیاری از افراد نمی خواهند از آن استفاده کنند
هنوز تعداد کافی از فروشندگان و خریداران که بتوانند در جهت عملکردهای سود آور تجارت الکترونیک عمل کنند وجود ندارد.
برخورد چهره به چهره در بازارهای فعلی از بین می رود و این می تواند روابط افراد را از بین ببرد.
۲-۳- صنایع کوچک و متوسط
نقش بنگاههای اقتصادی به خصوص صنایع کوچک در سالهای اخیر در همه کشورها روبه افزایش است. این شرکتها از جنبه های مختلف اجتماعی، تولید و ارائه خدمات در حال نقش آفرینی هستند. در بسیاری از کشورها شرکتهای کوچک و متوسط مهد تحول و نوآوری و ابداع فناوری های جدید هستند.
تجربه بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته نشان می دهد که بخش صنایع کوچک و متوسط به دلایل مختلف می تواند نقش محوری در توسعه اقتصادی و صنعتی داشته باشد. امروزه بسیاری از کشورهای در حال توسعه نظیر مالزی، هند، کره جنوبی ، اکراین و … با سرعتی بیش از انتظار در حال رسیدن به مرزهای توسعه یافتگی هستند. در این میان آنچه به نظر می رسد روند توسعه یافتگی را در این کشورها تسریع بخشیده توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط است (احمدی، صفری کهره و اعظمی، ۷۲). توسعه این کسب و کارها در واقع مشارکت عامه مردم را در توسعه اقتصادی کشور میسر می سازد و شاید لازم ترین مبنای توسعه در بخشهای اقتصادی است (احمدی، صفری کهره و اعظمی، ۷۲). اهمیت این شرکتها باعث شده که کشورهای در حال توسعه راهبردهای خود را معطوف به توسعه این شرکتها نمایند. به عنوان نمونه کشور مالزی در برنامه ۵ ساله هشتم خود (۵-۲۰۰۱) به رشد شرکتهای کوچک و متوسط توجه ویژه ای نمود. از جمله کمکهای آن می توان به پرورش شرکتهای کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد. از جمله راهبردهای این کشور در برنامه دوم صنعتی خود (۲۰۰۵ – ۱۹۹۵) برای تقویت شرکتهای کوچک و متوسط ارتقاء سهم این شرکتها به بالای ۹۰% در بخش صنعتی این کشور است (علیدوستی، ۸۹).
صنایع کوچک و متوسط از بسیج منابع ملی حمایت می کند و در نتیجه باعث ایجاد فرصتهای شغلی، ایجاد رفاه و بالاخره فقر زدایی می شود (شقاقی و شفیعی، ۸۴). این صنایع به اقشار آسیب پذیر جامعه از قبیل جوانان و زنان کمک می کند (شقاقی و شفیعی، ۸۴). صنایع کوچک و متوسط می تواند نقش مهمی در تحقق روند خصوصی سازی کشور ایفا نماید و ثابت نموده که منعطف و نوآور است و در بسیاری از بخشها این صنایع امتیازات قابل توجهی نسبت به صنایع بزرگ دارند و این امر آنها را قادر می سازد سریعتر و مؤثرتر به تحولات و آینده جهانی پاسخ دهند.
۲-۳-۱- مشارکت بنگاههای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی
دلایل تشویق رشد سریع شرکتهای کوچک و متوسط، نوآوری، اشتغالزایی، کاهش بیکاری، افزایش بهره وری و فقرزدایی محسوب می شود. این شرکتها در عرصه بین المللی و ملی قابلیت‌های فراوانی دارند.
صنایع کوچک و متوسط و صنایع خرد، مشارکت حائز اهمیتی در توسعه اقتصادی و صنعتی نظام های اقتصادی توسعه یافته و در حال توسعه دارند. آنها ستون فقرات بخش خصوصی را تشکیل می دهند، بیش از ۹۰ درصد بنگاههای جهان و ۵۰ تا ۶۰ درصد اشتغال در این بخش را شامل می شوند (شقاقی و شفیعی، ۸۴). این آمار در کشورهای در حال توسعه حتی بیشتر است و بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد کل صنایع ، کو چک یا متوسط و ۷۰ تا ۷۵ درصد اشتغال این صنایع را تشکیل داده و ۵۰ تا ۶۰ درصد محصولات صنعتی را تولید می کنند (شقاقی و شفیعی، ۸۴).
۲-۳-۲- اهمیت راهبردی بنگاههای کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه
شرکتهای کوچک و متوسط به طور کلی با شرایط کشورهای در حال توسعه سازگارترند زیرا:
صنایع کوچک و متوسط اشتغالزا هستند .
با توجه به اینکه صنایع کوچک و متوسط بطور معمول بیشتر از صنایع بزرگ به تأمین کنندگان محلی وابسته اند، در نتیجه بطور غیر مستقیم باعث ایجاد فرصتهای شغلی می شوند.
صنایع کوچک و متوسط بیشتر از سرمایه انبوه، به استفاده بیشتر از نیروی کار گرایش دارند.
صنایع کوچک و متوسط از ظرفیت سازی سیستماتیک و مولد حمایت می کنند. آنها به جذب منابع مولد در تمامی سطوح اقتصادی کمک می کنند و در ایجاد نظام اقتصادی پویا و منعطف که در آن بنگاههای بزرگ و کوچک به هم مرتبط هستند نقش دارند.
صنایع کوچک و متوسط بیشتر از صنایع بزرگ تمایل به پراکندگی و توزیع جغرافیایی دارند و باعث توسعه و اشاعه روحیه کارآفرینی و مهارت ها می شوند و موجب کاهش نابرابری اقتصادی در مناطق شهری و روستایی می شوند.
صنایع کوچک و متوسط در برابر شرایط متغیر انعطاف پذیرتر هستند.
صنایع کوچک و متوسط به دلیل حجم کوچکشان فاقد ساختارهای انعطاف ناپذیر و نظام های تصمیم گیری پیچیده هستند.
۲-۳-۳- نقش بنگاههای کوچک و متوسط در تجارت بین الملل
بنگاههای کوچک ومتوسط میتوانند در نقشهای مختلف به تجارت فزاینده بین المللی کمک نموده یا از آن منتفع گردند.که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود (شقاقی و شفیعی، ۸۴):
۱- تامین کننده محصولات و خدمات مورد نیاز شرکتهای بزرگ صادراتی
۲- صادرکننده محصولات جدید
۳- فراهم کننده خدمات پشتیبانی برای معاملات تجاری بین المللی (ازقبیل حمل ونقل داخلی، حمل و باربری، حق العمل گمرکی)
۲-۳-۴- تعریف بنگاههای کوچک و متوسط(SMEs)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...