در مدل فوق بالا بودن انحراف معیار اقلام باقی مانده نشان دهنده پایین بودن کیفیت اقلام تعهدی است.متغیر مستقل در مدل مذکور وجه نقد حاصل از فعالیتهای عملیاتی واحد تجاری(CFO )برای یک دوره گذشته، دوره جاری و دوره آتی است که این مقدار از صورت جریان وجه نقد شرکتها به دست می آید و متغیر وابسته نیز تغییرات سرمایه در گردش است. دلیل استفاده از اقلام تعهدی سرمایه در گردش این است که اقلام تعهدی سرمایه در گردش و جریان نقد عملیاتی بیشتر قابل بررسی هستند و معمولاً دوره ایجاد و حذف این نوع اقلام تعهدی یک ساله است؛ ضمن اینکه بال و شیواکومار(۲۰۰۵)، در تحقیق خود نشان دادند که مدل های اقلام تعهدی سرمایه درگردش نسبت به مدل های مجموع اقلام تعهدی بهتر هستند. همچنین، براساس نتیجه تحقیق اکر و همکاران(۲۰۰۵)بررسی کیفیت اقلام تعهدی جاری یک ابزار مناسب و جایگزین برای برآورد کیفیت مجموع اقلام تعهدی است (دستگیر و رستگار،. (۱۳۹۱

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این رابطه:
Δ???? : تغییر در اقلام تعهدی سرمایه درگردش شرکت i بین سالهای t و t-1 که به صورت زیر محاسبه خواهد شد.
Δ???? =تغییر در حسابهای دریافتنی +تغییر در موجودی کالا – تغییر در حسابهای پرداختنی +تغییر در مالیات بر درآمد پرداختنی + تغییر در سایر دارایی ها
CFOit-1 = خالص جریانهای نقد عملیاتی شرکت i در سال t -1
CFOit = خالص جریانهای نقد عملیاتی شرکت i در سال t
CFOit+1 = خالص جریانهای نقد عملیاتی شرکت i در سال t+1

    1. ریسک

یکی دیگر از متغیرهای وابسته این تحقیق ریسک (β) می باشد که برای محاسبه ضریب بتا از بازده سهام شرکتهای نمونه (??? ) و بازده پرتفوی بازار (Rm ) استفاده می شود.
۳-۷-۳ متغیرهای کنترلی
در یک تحقیق اثر تمام متغیرها را بر یکدیگر نمی توان به طور همزمان مورد مطالعه قرار داد. بنابراین محقق اثر برخی متغیرها را کنترل نموده، آنها را خنثی می کند. این نوع متغیرها، متغیر کنترل نامیده می‏شود. معمولاً براساس مطالعات قبلی متغیرهایی که می‏تواند بر روی متغیر مستقل و وابسته مؤثر باشند، شناسایی شده و مورد کنترل قرار می‏گیرند (آذر و مومنی،۱۳۸۵).
براساس تحقیقات پیشین متغیرهای کنترلی این پژوهش به شرح زیر می‏باشند:
اندازه شرکت (size)
برای محاسبه اندازه شرکت از روش های متفاوتی استفاده می شود . مثلا برخی مجموع داراییهای شرکت را بکار می برند. فروش نیز درپارهای اوقات به عنوان اندازه شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. در این تحقیق همانند فاما و فرنچ ( ۱۹۹۲ ) ارزش بازار شرکت به عنوان اندازه شرکت مورد استفاده قرار گرفته است .
: اندازه شرکت i در پایان سال t
: لگاریتم ارزش بازار شرکت i در پایان سال t
هماره شرکت هایی که از نظر اندازه بزرگ تر هستند، به علت دسترسی به بازارهای محصول بیشتر و صرفه جویی در مقیاس در تأثیر عوامل تولید ، از ریسک تجاری کمتری برخوردارند و در ناملایمات تجاری مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند؛ بنابراین، انتظار می رود شرکتهای بزرگ تر ریسک پایین تری داشته باشند.
نسبت اهرمی leverage) )که برای محاسبه آن از رابطه زیر استفاده شده است:
: نسبت اهرمی شرکت i در پایان سال t
: ارزش کل بدهی های شرکت i در پایان سال t
: ارزش بازار شرکت i در پایان سال
در شرکتهایی که میزان اهرم بالایی دارند به سبب وجود هزینه های نمایندگی بین اعتباردهندگان و سرمایه گذاران و مشکلات بین این دو گروه نیاز بیشتری به محافظه کاری وجود دارد، همچنین به لحاظ تبیین مالیاتی نیز، نیاز به محافظه کاری و مدیریت سود و به طور کلی دستکاری در گزارشهای مالی بیشتر خواهد شد.
۳-۸ فرضیات تحقیق
فرضیه ، بیان فرضی رابطه بین دو یا چند متغیر است که همیشه به صورت جمله های خبری هستند و متغیرها را به صورت اختصاصی یا کلی به متغیرهای دیگر مربوط می سازند.
با توجه به مبانی نظری پژوهش و پژوهش های پیشین و یافته های آنها فرضیه های پژوهش به صورت ذیل تدوین گردید:
بین اندازه هیات مدیره و کیفیت گزارشگری مالی رابطه معنادار وجود دارد.
بین استقلال هیات مدیره و کیفیت گزارشگری مالی رابطه معنادار وجود دارد.
بین رشته تحصیلی اعضای هیات مدیره و کیفیت گزارشگری مالی رابطه معنادار وجود دارد.
بین سوابق شغلی اعضای هیات مدیره و کیفیت گزارشگری مالی رابطه معنادار وجود دارد.
بین دانش مالی اعضای هیات مدیره و کیفیت گزارشگری مالی رابطه معنادار وجود دارد.
بین اندازه هیات مدیره و ریسک رابطه معنادار وجود دارد.
بین استقلال هیات مدیره و ریسک رابطه معنادار وجود دارد.
بین رشته تحصیلی اعضای هیات مدیره و ریسک رابطه معنادار وجود دارد.
بین سوابق شغلی اعضای هیات مدیره و ریسک رابطه معنادار وجود دارد.
بین دانش مالی اعضای هیات مدیره و ریسک رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه ها به وسیله مدل های ارائه شده در ذیل آزمون خواهند شد:

(۳-۲)

(۳-۳)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...