ij=NPV(ij)-NPV(i)*NPV(j)/(√NPV(i2)-NPV2(i)*√NPV(i2)-NPV2(j)) ρ
زمانی که اغلب پروژه ها جدید باشند، محاسبه ضریب همبستگی بین آنها مشکل باشد می توان ضریب را صفر در نظر گرفت. در این تحقیق نیز به علت اینکه اغلب پروژه ها جدید هستند ضریب همبستگی صفر در نظر گرفته می شود. (مکانن،۲۰۰۷)
iơ و jơ انحراف معیار NPV پروژه های iام و jام است.
اما نکته ای که در مرحله وجود دارد این است برای محاسبه انحراف معیار پروژه های عمرانی با دو مشکل مواجه هستیم:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱- اصولا” هر پروژه عمرانی از نظر مشخصات یکتا بوده و قیاس گرفتن آن درست نمی باشد.
۲- بر خلاف سهام که هر سال دارای داده های مخصوص خود بوده و با جمع آوری این داده ها و بررسی آنها در طی سالهای مختلف می توان به یک تحلیل از واریانس سهم مورد نظر رسید پروژه های عمرانی هر یک در مدت چند سال انجام شده و در نهایت یک داده انحراف معیار از آن استخراج می شود.
برای حل این مشکل کنگری و همکاران (کنگری و بویر،۱۹۸۱) در مقاله خود پیشنهاد کردند که از تخمین خوشبینانه و بدبینانه پارامتر مورد بررسی و محاسبه انحراف معیار از طریق این روش می توان استفاده کرد. (عباسیان،۱۳۸۴)
i=1/6*[NPVO-NPVP
در فرمول بالا NPVO و NPVP به ترتیب ارزش فعلی خالص پیش بینی شده پروژه i ام در حالت خوشبینانه و بدبینانه هستند.البته این روش دقیق نمی باشد چراکه انحراف معیار بر اساس دو مقدار محاسبه شده است با این حال به نظر می رسد برای پروژه های عمرانی این بهترین راه حل باشد .
روش بکار گرفته شده در این تحقیق نیز بدین ترتیب است.
Kangari and Boyer-1
۳-۳-۸ فاز هشتم: تحلیل نتایج و سناریو
همواره برای تشکیل سبدهای پروژه سازمان عوامل نامطمئن و شرایط غیر قابل پیش بینی وجود دارند. اگرچه با توجه به تجربیات قبلی سازمان و پروژه های مشابه می توان بعضی از آنها را تا حدی در تصمیم گیری ها مدنظر قرار داد اما این امکان وجود ندارد که بتوان مسائلی چون شرایط استثنایی محیطی پروژه ( نظیر آب و هوا، نیروی انسانی و…) را در نظر گرفت. بنابراین تصمیم گیرندگان ممکن است بخواهند اثر تغییر عوامل و پارمترهای تأثیر گذار مطمئن را ارزیابی کنند.(مکانن،۲۰۰۷)
تحلیل سناریو شیوه تحلیلی است که تصمیم گیرندگان را قادر به ایجاد تنوعی از روندهای پورتفولیوی با بهره گرفتن از ترکیبات مختلف که شامل مؤلفه های اصلی و متداول می باشد، می سازد.
بدین ترتیب تصمیم گیرندگان می توانند اثرات عامل کلیدی خود را بر روی سبدهای سازمان خود مشاهده نموده و بتوانند در مواقع اضطرار با اعمال تغییرات حساب شده و منطقی در سبدهای خود از تأثیرات نامطلوب شرایط استثنایی کاسته و در مقابل بیشترین بهره گیری را از فرصتهای موجود داشته باشند.
همچنین با بکارگیری این مدل مدیران سازمان علاوه بر اینکه از ارزش حاصل از هر کدام از سبدهای خود آگاه هستند همچنین ریسک تحمیل شده از سبد مذکور بر سازمان را هم می داند و این موضوع می تواند آنها را در تصمیم گیری های خود توانمند تر سازد.
البته ذکر این نکته ضروری است که نتایج مدل گزینه انتخابی نمی باشد بلکه مدیران ارشد سازمان هستند که با بهره گیری از نتایج حاصله از پیاده سازی مدل در سازمان و دید کارشناسانه و فنی خود بهترین تصمیم را برای سازمان خود اتخاذ می نمایند.
۹-۳-۳ فاز نهم : گزارش دهی پورتفولیوی پروژه ها و بازنگری آنها
این فرایند پس از اجرا و پیاده سازی پورتفولیوی پروژه در سازمان اجرا خواهد شد، بطوریکه هدف این فرایند جمع آوری شاخصهای عملکردی، گزارش دهی آنها و بازنگری سبدها در یک حالت برای حصول اطمینان از انطباق آنها با استراتژی سازمان و تخصیص منابع مناسب به آنها می باشد. چرخه بازنگری فرایند، همه مولفه های موجود را آزمایش می کند و در یک دوره زمانی مشخص که به وسیله سازمان تعیین می شود، اجرا و تکرار می شود. در واقع هدف از این بازنگری کسب اطمینان از این است که پورتفولیوی فقط دارای مولفه هایی است که از دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان حمایت می کند و برای کسب اطمینان از آن، می باید مولفه های جدیدی اضافه و اولویت بندی مجدد شوند. عمده ترین فعالیتهای مورد نیاز در این بخش می توانند موارد زیر باشند:
-بازنگری اولویت مولفه ها، وابستگی ها، محدوده ها، بازگشت مورد انتظار، ریسکها و عملکرد مالی بر اساس معیارهای کنترلی
-تعیین اینکه آیا پورتفولیوی موجود ادامه پیدا کند یا به آن چیزی اضافه گردد و یا مولفه ای حذف گردیده و مجددا” اولویت بندی شوند .
-انجام توصیه ها و یا فراهم نمودن راهنمایی برای مدیریت مولفه ها
-پیشنهاد تغییرات برای چگونگی اداره بهتر پورتفولیوی.(PMI,2006)
از آنجا که این فاز از مدیریت پورتفولیوی پروژه پس از پیاده سازی پورتفولیوی پروژه در سازمان به مرحله اجرا در می آید در محدوده این تحقیق نمی گنجد.
رابطه بین برنامه ریزی استراتژیک ، مدیریت پورتفولیو ، عملیات و مدیریت برنامه / پروژه در امتداد جریان گزارش دهی اطلاعات در زیر آمده است.
(شکل ۳-۸) روابط در گزارش دهی اطلاعات(PMI,2006)
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در هر تحقیق علمی تجزیه و تحلیل داده ها که نهایتا” منجر به استخراج نتایج و دستاوردهای آن می شود از جایگاه خاصی برخوردار می باشد.
دراین فصل اطلاعات و داده هایی که از طرق مختلف جمع آوری گردیده اند خلاصه، طبقه بندی و پردازش می شوند تا بستری برای هرگونه تحلیل و نتیجه گیری فراهم آورند.
در این تحقیق، به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Expert choice برای پیاده سازی و اجرای AHP جهت اولویت بندی پروژه ها و همچنین ازWINQSB و برنامه ریزی صفر و یک برای تشکیل سبدهای سازمان استفاده گردیده است. همچنین از قابلیت‌های محاسباتی برنامهExcell نیز بهره فراوان گرفته شده است.
در این فصل مراحل مدل توسعه یافته که در فصل سوم تشریح گردید در شرکت پیمانکاری منتخب در تهران پیاده سازی می شود.
در زیر الگوریتم کلی از مراحل مدل آورده شده است.
مطالعه استراتژی سازمان(۱-۴)
مطالعه ادبیات موضوع
تعریف سناریو(۳-۴)
اولویت بندی پروژه های پیشنهادی و موجود بر اساس شاخصها و اهداف استراتژیک سازمان(۴-۴)
AHP
صفرو یک
تشکیل سبد ها(۵-۴)
تعیین شاخصهای اولویت بندی سبدها(۶-۴)
ریسک و ارزش حاصله
اولویت بندی ، تعدیل و متوازن سازی پورتفولیوی پروژه ها(۸-۴)
تحلیل نتایج و سناریوها(۹-۴)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...