در بسیاری از کاربردها ممکن است چند حسگر که در مجاورت یکدیگر قرار گرفته‌اند اطلاعات مشابهی را گزارش دهند و باعث هدر رفتن انرژی حسگرها شوند. برای مقابله با چنین شرایطی برای هر حسگر حافظه‌ی کوچکی در نظر گرفته‌ شده است که این حافظه حاوی آخرین اطلاعات به دست آمده از همسایگان است. بنابراین هنگامی‌که بسته‌ی داده‌ای به حسگری می‌رسد، قبل از ارسال، با مقادیر ذخیره شده در حافظه مقایسه می‌شود و با توجه به کاربرد درباره‌ی ارسال بسته تصمیم‌گیری می‌شود. اگر اختلاف مقادیر بسته‌ی‌ داده و حافظه از مقدار آستانه‌ی از پیش تعیین شده بیشتر باشد، بسته ارسال می‌شود و در غیر اینصورت فقط برای به‌روز کردن حافظه استفاده می‌شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

.

چکیده‌ی فصل سوم

در این فصل شرایط در نظر گرفته شده برای شبکه‌های حسگر مورد مطالعه و بررسی این پژوهش مطرح شد. گام‌های الگوریتم و جزئیات مربوط به هرگام بیان گردید. نیاز به استفاده از یکی از الگوریتم‌های تکاملی منجر به ارائه و بررسی الگوریتم PSO در این فصل شد. عوامل مشترک و تأثیر گذار بر عمر شبکه بیان شد. در فصل بعد پیاده سازی الگوریتم پیشنهادی با بهره گرفتن از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی بررسی خواهد شد.
فصل چهارم
شبیه‌سازی و اجرای الگوریتم یشنهادی

۴ شبیه‌سازی و اجرای اگوریتم پیشنهادی

در این فصل ابزارها و نرم افزارهایی که در پیاده‌سازی الگوریتم مسیریابی پیشنهادی به کار رفته‌اند بررسی شده است.همچنین نحوه‌ی طراحی پروتکل مسیریابی و اجرای آن ارائه شده است.

۴-۱ نرم‌افزارهای شبیه‌سازی شبکه‌های حسگر بی‌سیم

در این قسمت توضیح کوتاهی درباره‌ی شبیه‌سازهای شبکه‌های حسگر بی‌سیم ارائه شده است و دلایل انتخاب نرم افزار NS-2[35] برای شبیه‌سازی الگوریتم پیشنهادی این پژوهش مطرح شده‌ است.
NS-2 نسخه دوم شبیه‌ساز NS می‌باشد که در سال ۲۰۰۷منتشر گردید]۳۳[. این شبیه‌ساز به عنوان استانداردترین شبیه‌ساز در زمینه‌ی شبکه‌های بی‌سیم و غیر بی‌سیم به حساب می‌آید. NS-2 شبیه‌ساز شیء‌‌گرایی است که بر اساس دو زبانC++ و[۳۶]oTcl طراحی شده است.
شبیه‌ساز جاوا (J-Sim) یکی‌دیگر ازمعروف‌ترین شبیه‌سازها در بحث شبکه‌های حسگر بی‌سیم می‌باشد که در سال ۲۰۰۷‌ معرفی شد]۳۴[. این شبیه‌ساز بر اساس معماری اجزای مستقل طراحی گردیده و از دو زبان Java و oTcl استفاده می‌کند. این شبیه‌ساز بر پایه‌ی اجزای مستقلی است که این اجزای مستقل با ارسال و دریافت اطلاعات از طریق کانال‌های ارتباطی با هم در ارتباط هستند.
SENSE[37] شبیه‌ساز دیگری است که بر خلاف NS-2 و J-Sim مخصوص شبیه‌سازی شبکه‌های حسگر بی‌سیم طراحی گردیده است]۳۵[. SENSE فقط از زبان C++ استفاده می‌کند و واسط کاربری آن فایل متنی است.همچنین نتایج شبیه‌سازی را در یک فایل متنی قرار می‌دهد.
جدول ۴-۱ به صورت خلاصه ویژگی‌های سه شبیه‌ساز معرفی شده را نشان می‌دهد. در این پژوهش از شبیه‌ساز NS-2 برای پیاده‌سازی الگوریتم پیشنهادی استفاده شده است.
جدول۴-۱٫ مقایسه‌ی شبیه‌سازهای شبکه‌های حسگر بی‌سیم

ویژگی
NS-2
J-Sim
SENSE
نصب نرم افزار
مشکل
آسان
متوسط
ورژن قابل نصب درMicrosoft Windows
خیر
بلی
خیر
مقبولیت میان دانشمندان و مراکز آموزشی
بلی
بلی
خیر
شئ‌گرا یا جزء‌گرا
شئ‌گرا
جزءگرا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...