به منظور ارزیابی میزان کاربردی بودن و قابلیت اجرایی پروتکل فراتشخیصی مبتنی بر افکار تکرارشونده منفی، یک پژوهش مقدماتی از نوع طرح موردی[۲۲۴] اجرا شد (اکبری و همکاران، زیرچاپ). نمونه پژوهش مقدماتی شامل سه مراجع مبتلا به اختلال­های اضطرابی و افسردگی همزمان بر اساس برنامه­ی مصاحبه­ی اختلال­های اضطرابی برای DSM-IV (ADIS-IV) بود که به مرکز مشاوره دانشگاه شریف و خدمات روانشناختی مراجعه کردند. ملاک­های ورود و خروج نمونه پژوهش همانند پژوهش اصلی بود. در این پژوهش برای تحلیل نتایج از تحلیل نموداری و ترسیمی، استفاده شد. مراجعین در مراحل خط پایه، پایان درمان و پیگیری یک­ ماهه، پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)، پرسشنامه اضطراب بک (BAI)، پرسشنامه افکار تکرارشونده منفی (RTQ)، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS)، مقیاس سازگاری اجتماعی و کاری (WSAS)، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) و مقیاس وسواسی اجباری یل براون (Y-BOCS) را تکمیل کردند. همچنین در طول جلسات درمانی BDI، BAI و PANAS به آزمودنی­ها داده شد. لازم به ذکر است برای اطمینان از ثبات خط پایه، آزمودنی­ها ابزارهای پژوهش را سه بار تکمیل کردند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ب) یافته­های پژوهش مربوط به پژوهش مقدماتی

در جدول ۵-۴ ویژگی­های جمعیت شناختی و شرایط بالینی آزمودنی­های مورد مطالعه پژوهش ارائه شده است. همان­طور که در جدول ۵-۴ مشاهده می­شوید همه آزمودنی­ها علاوه بر یک تشخیص اصلی، به دو اختلال همراه، مبتلا هستند و از لحاظ وصعیت تأهل، هر سه مجرد می­باشند. بیمار دوم و سوم چند سال قبل از پژوهش، درمان شناختی رفتاری دریافت کرده ­اند و از بین آزمودنی­ها فقط بیمار دوم دارو مصرف می­کرد که قبل از شروع پژوهش میزان و نوع آن ثابت نگه داشته شد.
جدول ۵-۴٫ ویژگی­های جمعیت­شناختی و شرایط بالینی آزمودنی­های پژوهش

مصرف دارو
سابقه درمان
تشخیص همراه
مدت ابتلا
تشخیص اصلی
جنسیت
سن
آزمودنی

ندارد

ندارد

افسرده­خویی
وسواسی-اجباری

۴ سال

اضطراب فراگیر

زن

۲۲

بیمار اول

کلومیپیرامین
فلوکسیتین

درمان شناختی رفتاری

افسرده­خویی
اضطراب فراگیر

۷ سال

وسواسی- اجباری

مرد

۲۰

بیمار دوم

ندارد

درمان شناختی رفتاری

اضطراب فراگیر
وسواسی-اجباری

۵ سال

افسرده­خویی

زن

۲۳

بیمار سوم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...