۳-۲-۳- شیوه اجرا و واحد تحلیل:
۳-۲-۳-۱) شیوه اجرا:
مراحل انجام این پژوهش از آغاز تا پایان به شرح ذیل است :
الف) بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق
در این مرحله از تحقیق به بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته شد. اطلاعات این مرحله از طریق مطالعات کتابخانه‌ای با مراجعه به کتب، مجلات، نشریات مرتبط با موضوع، جستجو در اینترنت از سایت‌های مرتبط با موضوع از جمله سایت‌هایWWW.Cpkd.net وWWW.ica.org و پایگاه‌های اینترنتی دیگر و مطالعه آمار‌های اداره زندان استان چ و ب و شهرکرد و همچنین دستگاه‌های قضایی و انتظامی‌جمع‌ آوری گردید.
ب) مرحله کارمیدانی: ابتدا بررسی‌هایی در مورد جامعه آماری مورد نظر انجام گرفت و اطلاعات مربوط به جرم سرقت منزل شهرستان شهرکرد با مراجعه به دستگاه‌های قضایی و انتظامی شهرکرد انجام و به دنبال آن جهت به دست آوردن اطلاعات لازم در مورد وضعیت جرایم و به ویژه جرم سرقت منزل در شهرستان شهرکرد با مسئولین قضایی و انتظامی‌ شهر شهرکرد از جمله مسئولین اداره آموزشی و پژوهشی زندان شهر شهرکرد، رئیس پلیس آگاهی و فرماندهی انتظامی ‌شهرستان شهرکرد و دادگستری شهرستان شهرکرد مصاحبه و گفتگو به عمل آمد. به منظور مصاحبه و پرسش‌گری از زندانیانی که در زندان شهر شهرکرد به سر می‌بردند بعد از ارائه مجوز و هماهنگی‌‌های لازم پرسش‌نامه ای بر اساس فرضیات تحقیق تدوین و از برخی زندانیانی که در مدت زمان تحقیق مرتکب جرم سرقت منزل شده بودند مصاحبه و پرسش‌گری به عمل آمد. جهت تکمیل اطلاعات به پرونده‌‌های جرم سرقت منزل به دادگستری و رئیس پلیس آگاهی مراجعه و از پرونده‌‌های موجود نیز اطلاعات لازم تهیه شد. اطلاعات مربوط به مشخصات مکانی شهرستان شهرکرد از طریق منابع و نقشه‌‌های موجود در اداره مسکن وشهرسازی استان و طرح تفصیلی شهر شهرکرد گردآوری شد.
ج) مرحله استخراج اطلاعات و تهیه جداول : در این مرحله با بهره گرفتن از اطلاعات گردآوری شده اقدام به تهیه پایگاه داده‌ای به وسیله نرم افزار(Office/Excell) گردید. بدین صورت که به هر کدام از گزینه‌‌های پرسش‌نامه کد‌های مشخص داده شد.
د)مرحله تجزیه و تحلیل، آزمون فرضیات و ارائه یافته‌ها
برای بررسی فرضیه‌‌های تحقیق از روش تحلیل فرصت‌های جرم استفاده شد. این روش نخستین بار توسط جفری[۷۷] در سال ۱۹۷۱ و سپس هریس[۷۸] در سال ۱۹۷۳ به کار گرفته شد. اساس این شیوه بر تحلیل عوامل مستقیم و شرایط مکانی موثر در جرایم شهری نهاده شده است. به عبارت دیگر مشخصه‌‌های مکانی که در اندیشه یک مجرم بالقوه مناسب و مفید برای ارتکاب جرم تشخیص داده می‌شود مورد تحلیل قرار می‌گیرد. با بهره گرفتن از روش فرصت‌های جرم و بررسی شرایط مکانی و الگو‌های فضایی که موجب افزایش احتمال ارتکاب جرم در سطح شهر می‌شوند مکان‌های مستعد وقوع سرقت در سطح شهر مشخص می‌گردد. در این مورد فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. (حقی، ۱۳۸۳، ۲۰)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ه) مرحله نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادات: در این مرحله از یافته‌‌های تحقیق و نتایج آزمون فرضیات، نتیجه‌گیری به عمل آمد و در پایان پیشنهادات و راهکارهایی از منظر پیشگیری وضعی جهت کاهش جرم سرقت منزل در شهرستان شهرکرد ارائه گردید.
به عبارتی بعد از اتمام شدن مرحله جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات لازم، پرسش‌نامه مورد بازبینی قرار می‌گیرد. بعد دفترچه کد کامپیوتری برای پرسش‌نامه تنظیم و بر اساس سطح اندازه گیری متغیرها و گویه‌ها و داده‌‌های خام و. .. کدگذاری و استخراج شدند پس از استخراج و وارد کردن داده‌ها به کامپیوتر و تبدیل لازم جهت آزمون فرضیات و پایایی پرسش‌نامه از طریق نرم افزار SPSS پردازش اطلاعات روی متغیرها انجام و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۲-۳-۲) واحد تحلیل
واحد آماری برای تجزیه و تحلیل این پژوهش کارکنان و مدیران اجرایی شهرستان شهرکرد در امر پیشگیری ازسرقت منازل می‌باشند به عبارت دیگر نتایج این تحقیق حاصل سنجش متغیر‌های تحقیق در نمونه آماری و مقایسه آنها با یکدیگر می‌باشد.
۳-۲-۴- قلمرو تحقیق
۳-۲-۴-۱- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی تحقیق محدوده جغرافیایی شهرستان شهرکرد است بنابراین جمع‌ آوری داده‌ها از پرسنل معاونت آگاهی و دوایر پیشگیری کلانتریها که بطور مستقیم در مشاغل مرتبط با پیشگیری و برخورد با جرم سرقت منزل از نزدیک دخیل بوده و با شیوه و شگرد‌های سارقین و چگونگی وقوع سرقت و علل و انگیزه‌‌های مربوطه آشنایی کامل دارند، و همچنین پرسشگری از سارقینی (زندانیانی)که در محدوده شهرستان شهرکرد و درمدت زمان تحقیق( ۱۰ سال) مرتکب جرم سرقت منزل شده اند و در مورد آنها پرونده تشکیل و ثبت گردیده، صورت گرفته است.
۳-۲-۴-۲- قلمرو زمانی
قلمرو زمانی تحقیق از تاریخ ۱۳۸۳ لغایت ۱۳۹۳ می‌باشد بنابراین تمامی‌ سرقت‌هایی(منزل ) که در این مقطع زمانی در محدوده شهرستان شهرکرد به وقوع پیوسته است مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
۳-۲-۴-۳-قلمرو موضوعی
موضوع پژوهش حاضر مجموعه رفتار و اعمال مجرمانه‌ای است که تحت عنوان جرم سرقت منزل در محدوده شهرستان شهرکرد رخ داده است و شرایط مکانی و نحوه انتخاب مکان ارتکاب جرم در وقوع آنها موثر بوده است.
۳-۲-۵- روش‌ها و تکنیک‌‌های آماری
با توجه به نوع پژوهش(روش پیمایشی) در این تحقیق، جهت جمع‌ آوری اطلاعات از روش پرسش‌نامه‌ای استفاده شده است. پرسش‌نامه تحقیق از ۲۲ سؤال اصلی در قالب مقیاس ترتیبی سازماندهی و سؤالها با پاسخ ۵ گزینه ای کیفی به صورت: کاملاً موافقم، موافقم، بی نظر، مخالفم، کاملاً مخالفم نظر سنجی شده است. با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق به صورت تمام شمار می‌باشد لذا جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها نیازی به آزمون‌های آمار استنباطی نشده است و صرفاً از آمار توصیفی جهت توصیف جمعیت مورد مطالعه و آزمون فرضیات و یافته‌‌های تحقیق استفاده گردیده است.
۳-۳- شناسایی متغیرها
۳-۳-۱- متغیر وابسته
این متغیرها تابع تغییرات متغیر مستقل هستند یا در واقع معلول آنها به حساب می‌آیند . (حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۴۴). به عبارتی متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمی‌تواند در آن دخل و تصرف و دستکاری به عمل آورد. متغیر وابسته این تحقیق را سرقت‌‌های انجام شده از منازل شهرستان شهرکرد (زمان مورد نظر) تشکیل می‌دهد.
۳-۳-۲- متغیر مستقل
این متغیرها نقش علت را به عهده دارند و بر متغیر‌های دیگر تاثیر می‌گذارند و منشأ بروز پدیده‌ها می‌شوند و محقق معمولاً در جستجوی رابطه بین دو عامل یا متغیر است و تشخیص تاثیر متغیر مستقل و میزان آن از اهداف عمده تحقیق محسوب می‌شود.(حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۴۴). متغیر‌های مستقل این تحقیق را «عوامل موثر بر انتخاب مکان ارتکاب جرم» تشکیل می‌دهد.
ابعاد این متغیرها عبارتند از:
الف) بین شرایط محیطی محل وقوع جرم و انتخاب مکان جرم از سوی سارقین رابطه وجود دارد.
متغیر مستقل: شرایط محیطی محل وقوع جرم متغیر وابسته: سرقت منزل
ب) بین طرح و نقشه ی قبلی سارقین و انتخاب مکان جرم از سوی آنان رابطه وجود دارد.
متغیر مستقل: طرح و نقشه ی قبلی سارقین متغیر وابسته: سرقت منزل
د) بین موقعیت زمانی ارتکاب جرم و انتخاب مکان جرم سرقت رابطه وجود دارد.
متغیر مستقل: موقعیت زمانی ارتکاب جرم متغیر وابسته: سرقت منزل
ه)بین خصوصیات و ویژگی‌‌های فردی سارقین و نحوه انتخاب مکان جرم رابطه وجود دارد.
متغیر مستقل: خصوصیات و ویژگی‌‌های فردی سارقین متغیر وابسته: سرقت منزل.
۳-۴- جامعه آماری و نمونه
۳-۴-۱- جمعیت آماری
جامعه آماری عبارتست از مجموعه ای از افراد، اشیاء که حداقل در یک صفت مشترک باشند. معمولاً جامعه آماری را با N نشان می‌دهند. (صارمی‌، ۱۳۸۴، ۱۱۴) جمعیت آماری این تحقیق شامل دو طیف به شرح ذیل می‌باشد.
الف: کلیه پرسنل پلیس آگاهی و پرسنل پلیس پیشگیری کلانتری‌های سطح شهرستان شهرکرد (به تعداد ۱۴۰ نفر) که هریک از این افراد به طور مستقیم در مشاغل مرتبط با پیشگیری و برخورد با جرم سرقت منزل، از نزدیک دخیل بوده اند و با شیوه و شگرد‌های سارقین و چگونگی وقوع سرقت و علل و انگیزه‌‌های مربوطه آشنایی کامل دارند.
ب: کلیه سارقینی که در حوزه استحفاظی شهر شهرکرد مرتکب جرم سرقت منزل، بر اساس تعاریف عملیاتی دراین تحقیق شده اند و در مدت زمان انجام تحقیق در حال تحمل کیفر در زندان شهر شهرکرد بوده اند که تعدادآنها ۲۰ نفر می‌باشند و بقیه اطلاعات مورد نیاز از پرونده افراد مورد مطالعه که به هر نحو در مرحله تحقیقات مقدماتی به اتهام آنها رسیدگی شده لیکن محکوم به حبس در زندان نشده اند، از پلیس آگاهی شهرکرد استخراج شده است.
۳-۴-۲- جامعه نمونه آماری
نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانه‌ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می‌شود، به طوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگی‌‌های آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد. معمولاً نمونه آماری را با n نشان می‌دهند. (نادری، ۱۳۷۸، ۱۵۹) در پژوهش مذکور با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق به طور تمام شماری می‌باشد لذا فاقد جامعه نمونه آماری می‌باشد.
۳-۴-۳- نمونه گیری و شیوه انتخاب
نمونه‌گیری فرآیندی است که طی آن تعدادی از واحدها به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که معرف جامعه بزرگتر (جامعه آماری N=) باشند. (صارمی‌، ۱۳۸۴، ۱۱۶) در این پژوهش با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق به صورت تمام شماری می‌باشد لذا فاقد نمونه گیری و شیوه انتخاب می‌باشد.
۳-۵-روایی و پایایی تحقیق
۳-۵-۱- روایی ابزار سنجش
منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سؤالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد (حافظ‌نیا، ۱۳۸۲، ۱۵۵) به منظور حصول اطمینان از روایی، پرسش‌نامه در اختیار چند نفر کارشناس و خبره قرار داده شده است و کمیت و کیفیت سؤالات مورد بررسی قرار گرفته و پس از اخذ و اعمال نظرات آنان اعتبار پرسش‌نامه مورد سنجش قرار گرفته است.
۳-۵-۲- پایایی ابزار سنجش
پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت و اعتماد پذیری نیز تعبیر می‌شود عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شد، در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود. به عبارت دیگر، ابزار پایایی یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری، سنجش یکسان برخوردار باشد. (همان).
به منظور سنجش پایایایی، ابتدا پرسش‌نامه بر روی ۲۰ نفر از افراد جامعه آماری به صورت اتفاقی آزمون شده است. سپس برای ارزیابی سؤال‌ها و همبستگی هر سؤال با سایر سؤال‌ها از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شده‌است که میزان آن قابل قبول می‌باشد . با توجه به اینکه پایایی ۲۲ سؤال مربوط به پرسش‌نامه گروه کارکنان ۶۹ درصد بوده و بسیار به ۷۰ درصد نزدیک است بنابراین پایایی پرسش‌نامه مورد قبول واقع می‌شود. در پایین، خروجی نرم افزار SPSS نشان داده شده است.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده‌ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...