مدل مفهومی فوق(شکل ۲-۱۷) بر اساس ادغام عوامل تحقیقات و مطالعات اسچمیدت (۲۰۱۰) و منهرت و ترز (۲۰۰۸) و چرناتونی و وکوتام (۲۰۰۶ ) می باشد.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱)مقدمه
انسان از طریق کسب اطلاعات و دانش از مراجع مختلف، به زندگی فردی و اجتماعی خود در محیط خانواده ، دوستی، کاری و اجتماعی ادامه می دهد. هرچه دانش و اطلاعات معتبرتر و غیر قابل انکارتر باشد، از ارزش و اهمیت بالاتری برخوردار است. علم روش پژوهش، علمی است که نقش بسیار مهمی در هرچه دقیق تر شدن و معتبر شدن و به تعبیری علمی تر شدن دانش ها ایفا می کند. اگرچه قدمت کاربرد روش پژوهش در علوم انسانی و بالاخص در حوزه مدیریتی و کسب وکار به نسبت سایر علوم فیزیکی مانند فیزیک ، ریاضی ، زیست .وشیمی زیاد نیست. با وجود این، در این حوزه نیز توسعه مناسبی یافته است و کتاب ها و مقاله های بسیاری در مورد کاربرد روش پژوهش در علوم انسانی به چاپ رسیده است. (لنکستر ، ۲۰۰۵ ،۲۰).
در این پژوهش نیز که در حوزه علوم انسانی قر ار دارد برای قابل استفاده و قابل اتکا بودن نتایج ، از روش پژوهش متناسبی استفاده گردیده است که در این فصل به تفصیل توضیح داده می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۲)طرح پژوهش
برای پژوهش و روش پژوهش تعاریف مختلفی ارائه شده است. علاوه بر این ، روش پژوهش دارای سطوح مختلفی است . یکی از مدل هایی که فرایند پژوهش را در سطوح مختلف تشریح می کند، پیاز فرایند پژوهش است. جهت گیری های پژوهش، رویکردهای پژوهش، صبغه پژوهش، نوع پژوهش، استراتژی های پژوهش، اهداف اصلی پژوهش، شیوه گردآوری داده ها. (دانایی فرد، الوانی و آذر ، ۱۳۸۷ ، ص ۴).
پژوهش می تواند هر یک از چهار جهت گیری زیر را داشته باشد.
پژوهش بنیادی : هدف این پژوهش ها ، افزایش دانش و درک ما از فرایند های سازمان و مدیریت و ایجاد اصول جهانشمول در مورد فرایند هاست. ( دانایی فرد، الوانی و آذر ،۱۳۸۷، ص ۳۳).
پژوهش کاربردی: پژوهشی است که به دنبال مقصود و هدفی کاربردی است و با بهره گرفتن از نتایج پژوهش های بنیادی به دنبال راه حل هایی برای حل مسائل و مشکلات است. (لنکستر، ۲۰۰۵ ، ص ۳۵).
پژوهش ارزشیابی: وقتی پژوهشی برای ارزیابی اثرات توصیه های پژوهش کاربردی انجام می شود ، آن را پژوهش ارزشیابی می نامند. (دانایی فرد، الوانی و آذر، ص ۳۳).
پژوهش توسعه ای: زمانی که دانشی از حوزه بنیادی یا کاربردی توسعه داده می شود ، آن را پژوهش توسعه ای می نامند. (دانایی فرد ، الوانی و آذر، ۱۳۸۷، ص ۳۳).
جهت گیری این پژوهش، جهت گیری کاربردی-توسعه ای است.
هر پژوهشی می تواند به سه صورت کتابخانه ای، میدانی و آزمایشگاهی انجام شود. (دانایی فرد، الوانی و آذر ، ۱۳۸۷ ، ص ۵ ). از آنجا که پژوهش در محیط طبیعی رخ داده است و دخالت پژوهشگر در حداقل ممکن بوده است، پژوهش ازنوع مطالعات میدانی است.
استراتژی ها و طرح های پژوهش عبارتند از: استراتژی پیمایش، استراتژی همبستگی، استراتژی تجربی، تئوری داده بنیاد، قوم نگاری ، تاریخی ،شیوه های ترکیبی، اقدام پژوهی، مطالعه موردی .
در استراتژی پیمایشی پژوهشگر داده های کمی را با بهره گرفتن از پرسشنامه و مصاحبه گردآوری کرده و با بهره گرفتن از فنون آماری روندهای پاسخ به سوالات را توصیف و پرسش ها و فرضیه ها را آزمون می کند. (کرسول ،۲۰۰۵ به نقل از دانایی فرد ، الوانی و آذر ،۱۳۸۷ ، ص ۱۴۷)؛ در استراتژی همبستگی ، پژوهشگر متغیرها را دستکاری نمی کند ولی تفاوت با پیمایش در این است که در همبستگی تلاش بر ارتباط دادن متغیرها به هم و پیش بینی نتایج است ولی پیمایش بیشتر به دنبال روندهای درون داده ها برای آموختن در نورد جامعه است . (دانایی فرد ، الوانی و آذر ، ۱۳۸۷ ، ص ۱۴۸ ).
این پژوهش از یک طرف به تبیین رابطه بین متغیرها می پردازد و از طرف دیگر با طی فرایندها پرسشگری ، تحلیل و تفسیر داده ها به روندهای داده ها در مورد جامعه پرداخته می شود . بنا براین ، پژوهش از هر دو استراتژی پیمایش و همبستگی استفاده می کند.
هر پژوهشی می تواند یکی از اهداف توصیف، اکتشاف و فهم و تبیین و پیش بینی (آزمون فرضیه ) را دنبال کند.در پژوهش به قصد آزمون فرضیه ، معمولاُ ماهیت روابط خاصی تبیین می شود یا تفاوت بین گروه ها یا استقلال دو عامل یا بیشتر در یک وضعیت تبیین شود. (دانایی فرد ، الوانی و آذر ، ۱۳۸۷ ، ص ۱۴۹).
در این پژوهش ، هدف تبین ماهیت روابط متغیرها و تفاوت گروه هاست. بنابراین، پژوهش به قصد آزمون فرضیه انجام می شود و هدف تبیین است.
۳-۳)جامعه آماری
جامعه آماری به کل گروه، افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که پژوهشگر می خواهد درباره آن ها به تحقیق بپردازد. (سکاران ،۱۳۸۱،ص ۲۹۴).
در این پژوهش، کلیه کارکنان شاغل در سطح شعب به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است. واحد نمونه گیری شعب بانک های خصوصی شهر کرج می باشد.
با توجه به اینکه تعداد شعب با توجه به سایت های بانک ها و بانک های اطلاعاتی مرتبط مشخص بوده، جامعه آماری محدود می باشد. نظر به اینکه در هر شعبه متفاوت بوده و این تحقیق شعب را به صورت کلی و بدون توجه به نام آنها مورد بررسی قرار می دهد بر اساس نظرات معاونین شعب و مدیران منابع انسانی و خبرگان در این زمینه، متوسط کارمندان در هر شعبه ۷ نفر در نظر گرفته شده و بر اساس کل تعداد بانک های خصوصی، تعداد اعضای جامعه، ۱۲۲۵ کارمند می باشد.
۳-۴)نمونه آماری
گروه نمونه ، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی از اعضا که جامعه آماری انتخاب شده اند . (سکاران ، ۱۳۸۱، ص ۲۹۵)
در این پژوهش نمونه آماری مجموعه کوچکی از کارکنان شعب بانک های خصوصی شهر کرج می باشد که بر اساس فرمول کوکران تعداد دقیق نمونه مشخص گردیده است.
۳-۵)تعیین حجم نمونه
تعیین حجم نمونه اهمیت فراوانی در قابلیت تعمیم نتایج آزمون به جامعه دارد. روش های مختلفی جهت تعیین حجم نمونه وجود دارد که دقیق ترین آن ها، روش ریاضی است . در این پژوهش ما در پی بررسی صفت خاصی در جامعه آماری می باشیم، با توجه به محدودبودن جامعه آماری، لذا از این فرمول کوکران برای تعیین اندازه نمونه استفاده می کنیم. )رفیع پور، ۱۳۶۰)
n = N.Z2α/۲ .pq
(N-1)d2+Z2α/۲ .pq
N: حجم جامعه آماری
Z: مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد که در سطح اطمینان ۹۵/۰ درصد برابر ۹۶/۱ می باشد.
P: مقدار نسبت صفت موجود در جامعه است . اگر در اختیار نباشد می توان آن را ۵/۰ در نظر گرفت. در این حالت حجم نمونه به حداکثر مقدار خود می رسد.
q: درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند.p-1 =0/5 q=
d: مقدار خطای مجاز
با توجه به اینکه حجم جامعه ۱۲۲۵ کارمند در نظر گرفته شده، بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران حجم نمونه ۲۹۲ کارمند بدست آمد.
۳-۶)روش نمونه گیری
روش های نمونه گیری در دو دسته اصلی احتمالی و غیر احتمالی قرار دارند. از جمله روش های نمونه گیری احتمالی عبارتند از : نمونه گیری تصادفی ساده یا نامحدود ؛ نمونه گیری احتمالی سیستماتیک ؛ نمونه گیری تصادفی طبقه ای (متناسب یا نا متناسب ) ؛ نمونه گیری خوشه ای ؛ نمونه گیری ناحیه ای ؛ نمونه گیری مضاعف. از جمله روش های نمونه گیری غیر احتمالی عبارتند از : نمونه گیری در دسترس ؛ نمونه گیری قضاوتی ؛ نمونه گیری سهمیه ای (دانایی فرد ، الوانی و آذر ، ۱۳۸۷ ، ص ۳۳۰).
دراین پژوهش روش نمونه گیری غیراحتمالی گروهی استفاده گردیده است. به این صورت که ابتدا جامعه آماری به چند گروه تقسیم گردید هرگروه معرف یکی از انواع بانک های خصوصی و شامل شعب همان بانک خصوصی می باشد و در مجموع جامعه به ۲۱ گروه تقسیم شد. با توجه با اینکه تعداد تقریبی کارمندان ۷نفر در نظر گرفته شده و با داشتن تعداد شعب، جامعه آماری ۱۲۲۵ کارمند و نمونه ۲۹۲ کارمند دارد، درصد و تعداد نمونه در هر گروه مشخص گردید. این تعداد به دست آمده به صورت نمونه گیری در دسترس از هر گروه انتخاب و پرسشنامه ها در بین آنان توزیع گردید.

جدول ۳-۱:بانک های خصوصی شهر کرج

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...