این آلکالوئید گیاهی ایزوکویینولین دارای اثرات درمانی مختلفی می­باشد از جمله اثرات ضد باکتری، ضد عفونت و همچنین سبب تحریک بخش­هایی از سیستم ایمنی بدن و مهار انقباضات ماهیچه صاف روده ای و … می­ شود ]۲۹ .[
بربرین و مشتقات آن برای درمان تومور، سرطان، بیماری قلبی عروقی، آسیب ایسکمی مغزی، بیماری­های روانی، آلزایمر، پوکی استخوان، هایپرلیپمی، سیروز کبدی و همچنین در درمان دیابت با کاهش گلوکز خون موثر است ]۳۰ .[اثرات ضد فشار خون، ضد تجمع پلاکت، آنتی اکسیدانی، مبارزه علیه استرس اکسیداتیو در آسیب کلیوی، کاهش کلسترول از دیگر اثرات درمانی بربرین می­باشد ]۸٫[

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-۶-۲- اثرات بربرین بر روی بیضه
در تحقیقات قبل مشاهده شد که بربرین در دوزهای بالا باعث بی­تحرکی اسپرم ]۹ [و همچنین باعث اختلال در مسیر سنتز هورمون­های جنسی از جمله تستوسترون با افزایش در بیان آنزیمCYP17 (آنزیم سازنده استروئید از خانواده ژن سیتوکروم P-450 مونواکسیداز) و ۳-بتا هیدروکسی استروئید هیدروژناز (HSD-β۳) که در تبدیل پرگنه­نولون به تستوسترون در سلول­های لایدیگ نقش دارند، می­شوند] ۲۵ .[
بربرین با کاهش بیان مولکول­های پیش التهابی از جمله TNF-α، IL-1 و COX2 و …اثرات ضد التهابی خود را بروز می­دهد. بربرین اثر مهاری بر لیپواکسیژناز­ها و گزانتین اکسیداز که دو منبع برای تولید ROS هستند، اثر حفاظتی بر علیه استرس شبکه آندوپلاسمی و میتوکندری و تغییرات مورفولوژیکی آپوپتوز ناشی از ایسکمی، مهار سنتز DNA در لنفوسیت­ها، مهار بیان COX2 و کاهش تولید PGE2 و مهار اتصال پروتئین اکتیویتور۱ (AP-1) دارد ]۲۶ .[
کاهش مالونیل دی آلدهید (MDA) و افزایش فعالیت سوپراکسید دسموتاز (SOD)، به عنوان دو مارکر زیستی استرس اکسیداتیو، کاهش و به سطح نرمال رساندن کاسپاز ۳ (مارکر آپوپتوزی) که در هیپوکسی افزایش یافته و باعث افزایش calpain و آسیب توبول پروگزیمال می­ شود از دیگر اثرات ضد استرس اکسیداتیو بربرین می­باشد ]۳۱،۳۲،۳۳ .[
۱-۶-۳- اثرات بربرین بر روی کلیه
بربرین (µg/ml20-5) همانند هیدروکلروتیازید[۱۲] در موش صحرایی نژاد ویستار برون ده ادراری را همراه با افزایش PH، افزایش دفع سدیم و پتاسیم و کاهش دفع کلسیم، افزایش می­دهد.
در موش­های صحرایی نر نژاد ویستار اضافه کردن اتیلن گلیکول [۱۳]در آب آشامیدنی و بربرین (mg/kg10) مانع رسوب کریستال اگزالات کلسیم در توبول­های کلیه می­ شود و از اثرات زیان بار سنگ زایی شامل کاهش وزن، اختلال و آسیب عملکرد کلیه، استرس اکسیداتیو و کاهش فعالیت آنزیم­ های آنتی اکسیدان جلوگیری می­ کند] ۱۱ .[
بربرین با توانایی کاهش قند خون و پیشگیری و بهبود استرس اکسیداتیو و اثرات درمانی بر نارسایی حاد کلیوی در بهبود آسیب­های بیضه ای ناشی از این بیماری نیز موثر است.
۱-۷-هدف
نارسایی حاد کلیوی با اختلال در محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – بیضه همراه است. از طرفی اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بربرین به اثبات رسیده است. از آنجا که نارسایی حاد کلیوی با استرس اکسیداتیو و التهاب همراه است، و در رابطه با اثرات بربرین بر اختلالات عملکردی و بافتی بیضه ای ناشی از نارسایی حاد کلیوی تا کنون نتیجه­ای منتشر نشده است، هدف از این تحقیق این است که آسیب­های عملکردی و بافتی بیضه­ای القاء شده توسط ایسکمی ری­پرفیوژن کلیه بررسی شده و اثرات بربرین بر آن­ها مشخص گردد.
فصل دوم
مواد و روش­ها
این تحقیق بر روی ۲۸ سر موش صحرایی نر از نژاد ویستار با محدوده وزنی ۲۶۰ تا ۳۰۰ گرم که در شروع آزمایش در شرایط Cͦ ۲ ± ۲۲ درجه سانتی گراد و سیکل روشنایی- خاموشی ۱۲ ساعت (هفت صبح تا هفت شب روشن و هفت شب تا هفت صبح تاریک) نگهداری می­شدند، صورت پذیرفت. به جز در هنگام آزمایش، آب و غذا به صورت آزاد در اختیار آنها قرار می­گرفت. چهار گروه از موشهای صحرایی (۷=n ) مورد آزمایش قرار ­گرفتند:
۲-۱- مواد مورد نیاز

    • موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار
    • بربرین هیدروکلراید
    • کتامین و زیلازین
    • نرمال سیلین
    • هپارین
    • پنی سیلین و استرپتومایسین
    • آب مقطر
    • دکونکس
    • پنبه و گاز

۲–۲- وسایل مورد نیاز

    • میز جراحی
    • استریو میکروسکوپ جراحی
    • وسایل جراحی ظریف (انواع قیچی از جمله قیچی راست چشمی، پنس­های نوک تیز، کوچک و بزرگ)
    • ترازو
    • میکروپیپت
    • سر سمپلر
    • اپندروف
    • سرنگ خونگیری
    • سرنگ گاواژ
    • سوزن و نخ بخیه
    • اتوآنالایزر (بیمارستان نمازی)
    • رادیوایمنواسی) شرکت تابشیار نور(

۲-۳- گروه ­های آزمایشی

    1. در این گروه تمام مراحل جراحی و آزمایش مطابق با پروتکل آزمایش انجام گرفت، ولی شریان­های کلیه طی آزمایش بسته نمی­شد. این گروه به مدت هفت روز قبل از جراحی یک میلی­لیتر آب مقطر را از طریق گاواژ دریافت کردند. (گروه Sham).
    1. در این گروه نیز تمام مراحل جراحی و آزمایش مطابق با پروتکل آزمایش انجام گرفت، ولی شریان­های کلیه طی آزمایش بسته نمی­شد. این گروه به مدت هفت روز قبل از جراحی، بربرین mg/kg/day) 15( در یک میلی­لیتر آب مقطر را از طریق گاواژ دریافت کردند. (گروه Sham+BBR).
    1. رت­هایی که پس از جراحی، شریان­های کلیوی آن­ها به مدت ۴۵ دقیقه کلمپ و سپس باز گردیدند و ۲۴ ساعت ری­پرفیوژن انجام شد. این گروه به مدت هفت روز قبل از جراحی آب مقطر را از طریق گاواژ دریافت ­کردند. (گروه I/R) .
    1. در این گروه تمام شرایط همانند گروهI/R بود، با این تفاوت که مدت هفت روز قبل از جراحی بربرینmg/kg/day) 15 (در یک میلی­لیتر آب مقطر ]۲۴ [از طریق گاواژ دریافت کردند. (گروهI/R+BBR ).

۲-۴- روش آماده سازی حیوانات
رت ها با تزریق داخل صفاقی کتامین و زایلازین به میزان به ترتیب ۶۰ و ۵ میلی­گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیهوش می­شدند. بعد از ثابت کردن حیوان بیهوش شده بر روی میز جراحی نواحی شکم تراشیده و تمیز گردید. در تمام مراحل آزمایش درجه حرارت بدن حیوان توسط یک ترمومتر مقعدی اندازه ­گیری می­شد و با بهره گرفتن از لامپ هایی که در زیر و روی میز جراحی قرار داشتند درجه حرارت بدن حیوان در محدودهcͦ ۱±۳۷ حفظ می شد. در مرحله بعد با ایجاد یک برش طولی بر روی شکم و باز کردن آن، اطراف عروق کلیوی کاملاً تمیز شده و شریان و ورید کلیه در زیر استریومیکروسکوپ جراحی با دقت از یک دیگر جدا ­شدند سپس با قرار دادن کلمپ­های غیر آسیب رسان به دور شریان­های کلیوی به مدت ۴۵ دقیقه هر دو شریان مسدود ­شدند. پس از اتمام جراحی و قرار دادن احشاء در داخل شکم یک گاز آغشته به نرمال سیلین جهت جلوگیری از خشک شدن احشاء روی شکم قرار داده می­شد. بعد از برداشتن کلمپ­ها و حصول اطمینان از برقراری مجدد خونرسانی کلیه ها، ناحیه شکم به کمک بخیه بسته شد. تمامی مراحل جراحی به صورت استریل انجام گرفت و به منظور جلوگیری از بروز عفونت ۴۰۰۰۰ واحد پروکایین پنی سیلین و ۵۰ میلی­گرم استرپتومایسین به صورت داخل عضلانی بعد از اتمام جراحی به حیوانات تزریق گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...