۳-سالمونلا انتریکا زیر گونه آریزونه
۴-سالمونلا انتریکا زیر گونه دی آریزونه
۵-سالمونلا انتریکا زیر گونه هونته
۶- سالمونلا انتریکا زیر گونه اندیکا
ب- گونه بونگوری
جمع کل

۲۴۶۹
۱۶۱۰
۴۹۷
۹۴
۳۲۵
۶۹
۱۲
۲۱
۲۶۲۸

۲۴۹۱
۱۶۲۴
۴۹۹
۹۵
۳۲۹
۶۹
۱۳
۲۱
۲۶۵۰

۲۵۰۹
۱۶۳۶
۵۰۱
۹۵
۳۳۱
۷۰
۱۳
۳۰
۲۶۶۸

۱-۲-۵، آنتی ژن های سالمونلا
الف) آنتی ژن O
آنتی ژن O در برابر الکل و حرارت مقاوم است و در سالمونلا ۶۷ انتی ژن O وجود دارد که با عدد نشان داده می شود. آنتی ژن O می تواند حرارت جوش را به مدت دو ساعت و نیم تحمل کند اما آنتی ژن فلاژل و آنتی ژن فیمبریه در این درجه حرارت نابود می شوند و قادر به تحمل آن نیستند. خاصیت آنتی ژن O بوسیله لیپوپلی ساکارید[۲۸] که در دیواره باکتری های گرم منفی وجود دارد ایجاد می شود.
بدلیل هیدروفیل بودن آنتی ژن O در محلول نمکی۰.۸۵% NaCl، یک سوسپانسیون یکنواخت ایجاد می کند.آنتی ژن O می تواند در درجه حرارت ۳۷ درجه سانتی گراد اتانول ۹۶ درصد به مدت زمان چهار ساعت تحمل کند اما فرمالین ۰.۲% باعث غیر فعاسازی آنتی ژن O میشود. (۲و۳).
ب)آنتی ژن فلاژلی یا آنتی ژن H
آنتی ژن H در برابر الکل و حرارت حساس می باشد و در درجه حرارت ۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت زمان سی دقیقه همه ی فلازل ها از باکتری جدا می شود. این فرایند جدا شدن فلاژل ها از باکتری در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد آغاز می شود اما این فلاژل هایی که از باکتری جدا می شوند، سیستم ایمنی را تحریک می کنند. آنتی ژن H یکی دیگر از آنتی ژن های سالمونلا می باشد که این آنتی ژن مربوط به فلاژل باکتری می باشد. هنگامیکه که ما سوسپانسیون باکتری را به مدت دو نیم ساعت بجوشانیم این خاصیت ایمنی زایی باکتری از بین می رود اما اگر در دمای پایین تر از دمای جوش قرار گیرد خاصیت اگلوتیناسیون آنتی ژن از بین رفته اما قدرت آنتی ژن از بین نمی رود (۲و۳).
آنتی ژن فلاژلی دو نوع است که عبارت است از : ۱) آنتی ژن فلاژلی فاز یک(H₁) ۲) آنتی ژن فلاژلی فاز دو(H₂).
آنتی ژن H₁ با حروف لاتین نشان داده می شود و از حرف a تا حرف z میباشد. به علت اینکه تعداد آنتی ژن H₁ بسیاز بیشتر از ۲۵ می باشد، سایر آنتی ژن های H با اضافه کردن عدد به حرف Z مشخص می شود. آنتی ژن H₂ به صورت عدد از ۱ تا ۱۲ نشان داده می شود.تعداد آنتی ژن H₁، ۹۳ عدد می باشد (۳).
ج) آنتی ژن K یا آنتی کپسولی
سه نوع آنتی ژن کپسولی در سالمونلا وجود دارد که شامل: آنتی ژن M، آنتی ژن Vi و آنتی ژن ۵
آنتی ژن M:
آنتی ژن M شامل کولانیک اسید است. آنتی ژن M باعث ایجاد کلونی های مخاطی می گردد. آنتی ژن M پلی ساکارید های خارج سلولی می باشد. مکانیسم جلوگیری از آگلوتیناسیون به وسیله آنتی سرم علیه O، شبیه مکانیسم عمل آنتی ژن Vi می باشد. خصوصیت آنتی ژن M با آنتی ژن Vi تفاوت دارد.برخی از آنتی ژن های کپسولی اشرشیاکلی (مثل: K₃₀ و K₃₉) و K₈ و K₃ کلبسیلا با آنتی ژن M سالمونلا واکنش متقاطع[۲۹] دارند. برای تعیین آنتی ژن M، کلونی ها حالت لعابی پیدا می کند و به کشت باکتری سرم ضد آنتی ژن M اضافه می کنیم که می توان از آزمایش تورم کپسولی استفاده نمود(۳).

آنتی ژن Vi:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...