۶

عدم اجرا

۱۰۰

۳۷

۷۸/۸۳

۳۱

اجرا

مطابق جدول ۴-۷ نتایج آنالیز واریانس پس از اجرای رویه‌ی رگرسیون خطّی چند‌متغیره مشخص ساخت که اجرای این راهبرد مدیریتی در سطح شهرستان گرگان از نظر آماری تأثیر معنی‌داری بر روی میانگین تولید[۱۱]، میانگین روزهای شیردهی[۱۲]، تعداد دفعات تلقیح به ازای آبستنی، میانگین باروری، نرخ وقوع و هزینه‌های درمان لنگش، درصد حذف‌ها و درصد کاهش تولید شیر نداشت)۰۵/۰P>)، امّا بر روی درصد چربی شیر و میزان تلفات از نظر آماری دارای اثر معنی‌دار بود)۰۵/۰P<). این یافته‌ها با نتایج تحقیقات سیدالموسوی و همکاران (۱۳۸۷) که عدم بالانس صحیح جیره به صورت کاملاً مخلوط، درنظر نگرفتن فیبر موثّر فیزیکی غیر قابل حل در شوینده‌ی خنثی و فیبر موثّر فیزیکی مناسب در جیره، خرد کردن یا فرایند کردن بیش از حدّ اجزای جیره را عامل اصلی ایجاد اسیدوز و لنگش می‌دانند در تضاد است. همچنین با نتایج حق‌پرور و همکاران (۱۳۸۷) که بیان نمودند برای کنترل اسیدوز باید جیره را بتدریج تغییر داد و بعلاوه تغذیه با موادّ خوراکی حاوی فیبر بالا و دانه‌ی کامل فرآوری نشده، می‌تواند از شیوع اسیدوز و لنگش جلوگیری کند نیز همخوانی ندارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نتایج حاصل از مقایسه‌ی میانگین‌ها نشان داد که بین گروه‌های مورد مطالعه از نظر متغیر‌های نرخ وقوع، هزینه‌های درمانی لنگش،میانگین تولید، تعداد دفعات تلقیح، درصد حذف‌ها، درصد کاهش تولید شیر و میزان تلفات اختلاف معنی‌داری از نظر آماری وجود دارد (۰۱/۰P<)، امّا در‌بین گروه‌ها از نظر متغیر‌های درصد چربی شیر، میانگین روزهای شیردهی و میانگین باروری تفاوت معنی‌داری از نظر آماری وجود ندارد (۰۱/۰P>).
همچنین در‌این پژوهش مطالعه‌ی ضرایب همبستگی (جدول ۴-۸) بین متغیر جاری و سایر شاخص‌های مدیریتی و اقتصادی نشان داد که توجه به اهمیّت فیبر و نسبت مناسب آن با کنسانتره‌ی جیره ارتباط معکوسی با نرخ وقوع لنگش(۱۵/۰-r=(، میانگین تولید(r=-0/20) و درصد کاهش تولید شیر(r=-0/20) دارد و با متغیرهای درصد چربی شیر(r=0/39)، درصد تلفات(r=0/29)، روزهای شیردهی(r=0/13)، تعداد تلقیح به ازای آبستنی(r=0/09)، میانگین باروری(r=0/06)، هزینه‌های درمانی(r=0/008) و درصد حذف‌ها(r=0/06) ارتباط مستقیم دارد.
جدول ۴-۷- تأثیر رعایت نسبت مناسب علوفه به کنسانتره بر روی پارامترهای تولیدی، تولید مثلی و

راهبرد مدیریتی
متغیرهای‌‌تولیدی،
تولید مثلی و

رعایت نسبت مناسب علوفه به کنسانتره

F-test

T-test

میانگین تولید

ns55/1

**۹۹/۲

درصد چربی شیر

*۳۲/۶

ns71/1-

میزان تلفات

*۲۲/۳

**۱۴/۳

میانگین روزهای شیردهی

ns ۶۵

ns73/1

تعداد تلقیح به ازای آبستنی

ns35/0

**۳۳/۳

میانگین باروری

ns16/0

ns85/1

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...