جدول ۴-۱ آمار توصیفی کلی متغیرهای تحقیق

در جدول ۴-۱ بدون توجه به صنعت مربوط به هر شرکت و سال مربوط به هر مشاده به اندازه گیری میانگین، انحراف معیار، کمینه و بیشینه متغیرهای اصلی تحقیق پرداختیم. در ادامه به اندازه گیری شاخصهای ذکر شده به تفکیک صنعت، سال، و صنعت و سال پرداخته و نتایج را با جدول ۴-۱ مقایسه می کنیم.
جدول ۴-۲ آمار توصیفی مربوط به شرکتهای کاشی و سرامیک

با مقایسه نتایج بدست آمده در جدول ۴-۲ و ۴-۱ در می یابیم که میانگین هر سه شاخص بهره وری در این صنعت در مقایسه با میانگین کلیه شرکتهای کلیه صنایع پائین تر می باشد. ارزش افزوده اقتصادی مربوط به شرکتهای حوزه کاشی و سرامیک به میزان ۵ برابر کمتر از میانگین کل شرکتها می باشد. همچنین میزان تمرکز صنعتی صنعت کاشی و سرامیک هم به میزان بیشتر از ۷ برابر کمتر از میانگین کلی می باشد.
جدول ۴-۳ آمار توصیفی مربوط به شرکتهای صنعت لاستیک و پلاستیک

میانگین بهره وری کار بر حسب هزینه های پرسنلی و بهره وری بر حسب کل دارائیها در این صنعت به میزان اندکی از میانگین کلی کمتر می باشد ولی میانگین بهره وری بر حسب دارائیهای ثابت کمی از میانگین کلی بیشتر می باشد. مهمترین تفاوت مربوطه ارزش افزوده اقتصادی در این صنعت است که به میزان ۲۱ برابر از میانگین کلی بالاتر می باشد. باوجود این که ارزش افزوده اقتصادی بصورت کلی برای شرکتها منفی بوده است ولی این رقم برای شرکتهای حوزه لاستیک و پلاستیک برابر ۷۱۲۱۲ واحد مثبت می باشد. تمرکز صنعتی هم کمی از میانگین کلی صنایع بالاتر می باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۴-۴ آمار توصیفی مربوط به شرکتهای صنعت قند و شکر

بهره وری کار بر حسب هزینه های پرسنلی در این گروه از میانگین کلی بیشتر می باشد. بهره وری بر حسب دارائیها به میزان جزئی کمتر بوده و بهره وری بر حسب دارائیهای ثابت به میزان جزئی بیشتر می باشد. ارزش افزوده اقتصادی در این گروه به میزان ۶۶۱۲۵ واحد از میانگین کلی کمتر می باشد. که این میزان کمترین میزان ارزش افزوده در بین شرکتها می باشد. در واقع میتوان منفی بودن میزان ارزش افزوده در میانگین کلی شرکتها را به میزان زیادی به شرکتهای گروه قند و شکر نسبت داد. میزان تمرکز صنعتی هم به میزان جزئی از میانگین کلی کمتر می باشد.
جدول ۴-۵ آمار توصیفی مربوط به شرکتهای صنعت ماشین آلات

سطوح بهره وری و تمرکز صنعتی در این صنعت با میزان میانگین کلی بسیار نزدیک می باشد. اما میزان ارزش افزوده اقتصادی در این صنعت با میزان ۲۸۳۰۰ واحد مثبت می باشد و بعد از صنعت لاستیک و پلاستیک بیشترین میزان می باشد. این میزان تقریبا ۸٫۵ برابر بیشتر از میانگین کلی می باشد.
در ادامه به بررسی آمار توصیفی کلیه شرکتها در سالهای ۸۸ تا ۹۲ به طور جداگانه برای هر سال می پردازیم.
جداول ۴-۶ تا ۴-۱۰ به ترتیب مربوط به سالهای ۸۸ تا ۹۲ می باشند.
جدول ۴-۶ آمار توصیفی مربوط به کلیه شرکتها در سال ۸۸

جدول ۴-۷ آمار توصیفی مربوط به کلیه شرکتها در سال ۸۹

جدول ۴-۸ آمار توصیفی مربوط به کلیه شرکتها در سال ۹۰

جدول ۴-۹آمار توصیفی مربوط به کلیه شرکتها در سال ۹۱

جدول ۴-۱۰آمار توصیفی مربوط به کلیه شرکتها در سال ۹۲

با بررسی جداول ۴-۶ تا ۴-۱۰ و مقایسه آنها با جدول ۴-۱ میبینیم که بیشترین تفاوت مربوط به متغیر ارزش افزوده اقتصادی می باشد. این متغیر در سالهای ۸۸ و ۸۹ مثبت می باشد ولی در سال ۹۰ با کاهش بیش از ۱۳۰% به میزان ۳۴۷۰- می رسد. در سال ۹۱ این افت باز هم بیشتر شده و با میزان ۴۹۰% کاهش نسبت به سال ۹۰ به میزان ۲۰۶۵۶- می رسد. در سال ۹۲ با وجودی که این میزان همچنان منفی می باشد (۱۹۴۶۲-) ولی نسبت به سال ۹۱ در حدود ۶% رشد داشته است.
در ادامه به بررسی آمار توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق با توجه به سال مورد مشاهده و صنعت مورد بررسی می پردازیم. در واقع روند تغییرات مربوط به هر صنعت در ادامه مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.
جدول ۴-۱۱ میانگین متغیرهای اصلی تحقیق برای صنعت کاشی و سرامیک در سالهای ۸۸ تا ۹۲

با توجه به جدول فوق مشاهده می گردد که بهره وری کار بر حسب هزینه های پرسنلی در صنعت کاشی و سرامیک در سال ۹۰ با افت ۶۵% همراه بوده است. بهره وری بر حسب کل دارائیها و بهره وری بر حسب دارائیهای ثابت و تمرکز صنعتی تقریبا روند یکنواختی را پشت سر گذاشته است. بیشترین تغییر مربوط به متغیر ارزش افزوده اقتصادی می باشد که در سالهای ۹۰، ۹۱، ۹۲ به ترتیب نسبت به سالهای ۸۹، ۹۰، ۹۱، با ۳۱۶%، ۸۴% و ۲۷% کاهش همراه بوده است.
جدول ۴-۱۲ میانگین متغیرهای اصلی تحقیق برای صنعت لاستیک و پلاستیک در سالهای ۸۸ تا ۹۲

بهره وری کار بر حسب هزینه های پرسنلی در صنعت لاستیک و پلاستیک در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ با ۲۲۰% رشد و در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ با ۶۸% کاهش همراه بوده است. بهره وری بر حسب کل دارائیها هم در سال های ۸۹ تا ۹۲ به ترتیب نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ با ۱۹%- ، ۲۵%، ۲۱۰%، ۷۰%-، تغییر همراه بوده است. درصد تغییرات بهره وری بر حسب دارائیهای ثابت در سالهای ۸۹ تا ۹۲ نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ به ترتیب برابر ۶%، ۱۲%-، ۹۰%، ۴۹%- بوده است. درصد تغییرات ارزش افزوده اقتصادی در سالهای ۸۹ تا ۹۲ نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ به ترتیب برابر ۶۵%-، ۴۸%، ۷%، ۴۲۲% بوده است. مشاهده می گردد که ارزش افزوده اقتصادی در سال ۹۲ در این صنعت با رشد بسیار بالائی همراه بوده است. درصد تغییرات تمرکز صنعتی در سالهای ۸۹ تا ۹۲ نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ به ترتیب برابر ۵۳۸%، ۳۷%، ۷۰%، ۹۸%-، بوده است. در واقع تمرکز صنعتی در سال ۸۸ ۰٫۰۲ می باشد که تا سال ۹۱ با رشد مداوم به میزان ۰٫۳۶ می رسد. ولی در سال ۹۲ با افت ۹۸% به میزان مشابه سال ۸۸ نزول پیدا می کند.
جدول ۴-۱۳ میانگین متغیرهای اصلی تحقیق برای صنعت قند و شکر در سالهای ۸۸ تا ۹۲

بهره وری کار بر حسب هزینه های پرسنلی در صنعت قند و شکر در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ با ۲۳۵% رشد همراه بوده است. بهره وری بر حسب کل دارائیها هم در سال های ۸۹ تا ۹۲ به ترتیب نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ با ۲۶%-، ۳۳%، ۲۲%-، ۳۵%، تغییر همراه بوده است. درصد تغییرات بهره وری بر حسب دارائیهای ثابت در سالهای ۸۹ تا ۹۲ نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ به ترتیب برابر ۵۶%-، ۴۱%، ۲۴%-، ۱۱%- بوده است. درصد تغییرات ارزش افزوده اقتصادی در سالهای ۸۹ تا ۹۲ نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ به ترتیب برابر ۳۷۸%-، ۶۵۸%، ۵۱%، ۶۸% بوده است. مشاهده می گردد که ارزش افزوده اقتصادی در سال ۹۰ در این صنعت با رشد بسیار بالائی همراه بوده است. درصد تغییرات تمرکز صنعتی در سالهای ۸۹ تا ۹۲ نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ به ترتیب برابر ۷۸%-، ۷۱%-، ۹۸۲%، ۴۸%- ، بوده است. در واقع تمرکز صنعتی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ بیشتر از ۹۸۰% رشد داشته است.
جدول ۴-۱۴ میانگین متغیرهای اصلی تحقیق برای صنعت ماشین آلات در سالهای ۸۸ تا ۹۲

بهره وری کار بر حسب هزینه های پرسنلی در صنعت ماشین آلات در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ با ۳۷%- کاهش همراه بوده است. بهره وری بر حسب کل دارائیها هم در سال های ۸۹ تا ۹۲ به ترتیب نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ با ۹%-، ۲۲%، ۱۵%، ۲%، تغییر همراه بوده است. درصد تغییرات بهره وری بر حسب دارائیهای ثابت در سالهای ۸۹ تا ۹۲ نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ به ترتیب برابر ۵۲%-، ۱۲۴%، ۴۵%-، ۱۲۴%، بوده است. درصد تغییرات ارزش افزوده اقتصادی در سالهای ۸۹ تا ۹۲ نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ به ترتیب برابر ۲۰۵%، ۹۸%، ۲۷%-، ۲۷%-، بوده است. درصد تغییرات تمرکز صنعتی در سالهای ۸۹ تا ۹۲ نسبت به سالهای ۸۸ تا ۹۱ به ترتیب برابر۸۹%-، ۱۴۷۹%، ۸۹%-، ۴۴۰% ، بوده است. در واقع تمرکز صنعتی در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ بیشتر از ۱۴۷۹% رشد داشته است که رقم بسیار زیادی می باشد.
۴-۳ آمار استنباطی
در ادامه به بررسی فرضیات تحقیق می پردازیم.
فرضیه اصلی اول
فرض صفر: بین میانگین متغیرهای اصلی تحقیق در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فرض مخالف: بین میانگین متغیرهای اصلی تحقیق در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود دارد.
فرضیه فرعی اول
فرض صفر: بین میانگین ارزش افزوده اقتصادی در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فرض مخالف: بین میانگین ارزش افزوده اقتصادی در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...