فرضیه های فرعی این تحقیق نشأت گرفته از فرضیه اصلی است و برای مثال، یکی از آنها به شرح زیر است:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

«با تفکیک سود عملیاتی مستمر از سایر اقلام تاثیر گذار بر سود خالص، توان پیش بینی سود افزایش
می یابد»
نتایج تحقیق مذکور نشان داد که:
بار اطلاعاتی اضافی اجزای سود به اقلام غیر مترقبه و فعالیت های متوقف، محدود نمی شود.
تفکیک اقلام خاص از سود عملیاتی مستمر و سود غیر عملیاتی از سود عملیاتی، پیش بینی سود را بهبود می بخشد.
با تفکیک سود به سود عملیاتی، سود غیر عملیاتی و مالیات و مالیات بر درآمد، اقلام خاص، اقلام غیر مترقبه و عملیات متوقف، قدرت پیش بینی سود افزایش می یابد.
مطالعه رفتار هزینه نه تنها برای محققان آکادمیک بلکه برای آنهایی که فعالیت های حرفه ای شان مستقیماً با فعالیت های شرکت در ارتباط است ، دارای اهمیت است. در مدل رایج رفتار هزینه که در ادبیات حسابداری معمولاً پذیرفته شده است، هزینه ها بر حسب تغییرات در سطح فعالیت به عنوان ثابت و متغیر در نظر گرفته می شوند. در این مدل هزینه های متغیر به نسبت با تغییرات در محرک فعالیت در نوسان هستند (²بالاک ریشان² و دیگران ۲۰۱۲)[۵۰] با این پیش فرض که اندازه تغییر در هزینه ها تنها به میزان تغییر در سطح فعالیت بستگی دارد و نه به مسیر تغییر. اما برخی نویسندگان مانند، (²نورن² و ²سودرستورم² ۲۰۰۹) معتقد هستند هزینه ها با افزایش حجم فعالیت افزایش بیشتری دارند نسبت به کم شدن شان به علت کاهش حجم فعالیت ها. این نوع از رفتار هزینه توسط (²اندرسون² و دیگران ۲۰۱۲)[۵۱]، به «هزینه های چسبنده» معروف شدند. به اعتقاد اندرسون و دیگران ، هزینه ها هنگامی چسبنده هستند که مقدار افزایش در
هزینه های مرتبط با افزایش حجم بزرگتر از میزان کاهش هزینه های مرتبط با همان مقدار کاهش در حجم است. برخی از متخصصان حسابداری مدیریت معتقدند که هزینه ها در واقع نه متغیر هستند و نه ثابت (²اینگرام² و دیگران ۲۰۰۹)[۵۲]. همچنین ارتباط بین هزینه های ثابت و متغیر و سطح فعالیت در به اصطلاح دامنه مربوط معتبر است (²هورن گران² و دیگران ۲۰۱۲)[۵۳].
اساس اغلب تصمیمات مدیریتی بر علم به این است که هزینه ها چگونه می توانند به عنوان یک تابع سطح فعالیت تغییر کنند. مدیرانی که چگونگی رفتار هزینه را درک می کنند برای پیش بینی روند هزینه ها در موقعیت های عملیاتی مختلف، شرایط بهتری دارند. این وضعیت به آنها امکان می دهد فعالیت های خود و در نتیجه درآمدهای عملیاتی خود را بهتر برنامه ریزی کنند. همان گونه که (²گریسون² و ²نورن² ۲۰۰۲)[۵۴] به آن اشاره دارند تلاش برای تصمیم گیری بدون دانش کامل درباره هزینه های مرتبط و چگونگی تغییر آنها به نسبت فعالیت ممکن است به فاجعه منجر شود.
²)چن² و ²بنکر² ۲۰۱۲)[۵۵] در تحقیق خود با عنوان پیش بینی سود با بهره گرفتن از مدل مبتنی بر تغییر پذیری هزینه و مدیریت هزینه، با در نظر گرفتن خاصیت چسبنده هزینه ها مدلی را برای پیش بینی سود طراحی و آزمون نمودند (مدل مورد استفاده در تحقیق حاضر).
تغییر پذیری و مدیریت هزینه به این موضوع اشاره دارد که با افزایش فروش، هزینه ها متناسب با افزایش فروش افزایش پیدا می کنند، ولی با کاهش فروش، هزینه ها متناسب با کاهش فروش کاهش نمی یابند، بلکه کمتر کاهش پیدا می کنند. در این مدل فروش به عنوان محرک اصلی تغییر در سود و هزینه های متغیر در نظر گرفته شده است. هدف اصلی این تحقیق ارزیابی کارایی این مدل پیش بینی سود نسبت به سایر مدل های پیش بینی سود (مدل های مورد استفاده در تحقیق ²فیرفیلد²، ۱۹۹۶) است. جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق متشکل از ۴۳۴۸ شرکت در دوره زمانی سال های ۲۰۰۲ ـ ۱۹۹۲ بود. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که دخالت دادن رفتار نا متقارن هزینه در پیش بینی سود باعث افزایش صحت پیش بینی سود نسبت به سایر مدل های پیش بینی سود شده است.
²)اندرسون² و دیگران ۲۰۱۱ (این مطلب را که آیا بازار سرمایه مدیریت هزینه های «فروش، عمومی و اداری» را تشخیص می دهد، و نیز امکان به دست آوردن بازده اضافی را با بهره گرفتن از مدل هزینه چسبنده بررسی نمودند.
این مطالعه مبتنی بر این فرض است که رفتار هزینه به شدت و مسیر تغییرات در محرک فعالیت وابسته است، همچنان که اندرسون و دیگران (۲۰۱۱) در مطالعه خود به این نکته پایبند بودند و هزینه ها را چسبنده می دانستند. حال پرسشی که این مطالعه به دنبال پاسخ آن است، عبارت است از این که آیا دخالت دادن این نوع رفتار هزینه در مدل پیش بینی سود، صحت پیش بینی را افزایش می دهد؟ در این مطالعه منظور از هزینه های چسبنده این است که با افزایش درآمدها واکنش هزینه ها (مثبت) شدیدتر از واکنش هزینه ها (منفی) در هنگامی است که درآمدها به همان میزان کاهش می یابند.
(²اندرسون² و همکاران ۲۰۱۱) این فرضیه که هزینه ها چسبنده اند را آزمودند و تایید کردند. آنها با تعیین یک مدل با هزینه SG&A به عنوان تابعی از درآمد فروش، دریافتند که هزینه ها با متوسط ۵۵% در پاسخ به ۱ درصد افزایش درآمد خالص فروش افزایش می یابند، اما تنها با ۳۵% در برابر ۱% کاهش درآمدها کاهش می یابند. به دلیل فقدان داده های عمومی درباره هزینه ها و محرکهای مرتبط، داده های هزینه ـ های SG&A، و درآمدهای خالص فروش برای تحلیل مدیریت هزینه مورد استفاده قرار گرفتند. رفتار هزینه SG&A را می توان بر حسب درآمد خالص فروش تحلیل کرد چرا که حجم فروش، بسیاری از
قسمت های SG&A را تحریک می کند.
فصل سوم
((روش‌ اجرای پژوهش))
مقدمه
این فصل به تحلیل متدلوژی پژوهش می پردازد. در واقع روند کلی و نظام چگونگی انجام پژوهش در طول فصل ارائه و تبیین می شود .که مراحل انجام پژوهش عبارتند از: روش پژوهش، ویژگیهای پژوهش،
فرضیه های پژوهش، جامعه مطالعاتی پژوهش، نحوه جمع آوری داده های مربوط به متغیرهای پژوهش و چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعاتی نیز در این فصل مورد توجه قرار گرفته است.
روش پژوهش
روش پژوهش مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (خاکی، ۱۳۸۶، ص ۲۰۱)۱.
این پژوهش از نظر طبقه بندی بر مبنای هدف از نوع پژوهش توصیفی است. در این پژوهش از روش توصیفی جهت انجام پژوهش استفاده می شود. روش تحقیق توصیفی صرفاٌ روشی گام به گام نیست بلکه فرایندی است ‏که مستلزم خلاقیت، قدرت تخیل، مهارت، مصالحه و یافتن راه‌ حل ‌های مناسبی برای مشکلات پیش‌بینی شده است. همچنین پژوهش حاضر، از لحاظ طبقه بندی بر مبنای روش و ماهیت جزء پژوهشات هبستگی است. در پژوهش همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود که آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه واحد آن چقدر است. این روش پژوهش صرفاً درجات همبستگی و روابط بین متغیرها را بررسی می کند و هنگامی بکار می رود که تعداد متغیر های بازیگر در موقعیت مورد آزمایش زیاد باشد؛ از طرف دیگر در این روش الزاماً روابط علی و معلولی شناسایی نمی شود بلکه هدف آن، این است که مشخص شود کدام متغیر با کدام متغیر دیگر بطور نسبی در جهت مثبت یا منفی همگام است.
جامعه مطالعاتی پژوهش
جامعه بزرگترین مجموعه از موجودات است که در یک زمان معین مطلوب ما قرار می گیرد پژوهش علمی با هدف شناخت یک پدیده در یک جامعه آماری انجام می شود.
به این دلیل موضوع پژوهش ممکن است متوجه صفات و ویژگی ها، کارکردها و متغیرهای آن باشد یا اینکه روابط بین متغیرها، صفات، کنش و واکنش و عوامل تأثیرگذار در جامعه را مورد مطالعه قرار دهد. مجموعه واحدهایی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه آماری را مشخص می سازند و معمولاً آن را با N نمایش می دهند (خاکی، ۱۳۸۲، ۲۷۳)۱.
در این پژوهش، به منظور بدست آوردن جامعه آماری، به بررسی شرکت تدوینکو پرداخته خواهد شد. با توجه به آنکه این دو شرکت از موسسات و شرکت های حسابرسی و مالی خصوصی با تاریخ تاسیس نه چندان طولانی و محدوده فعالیت های مشخص می باشند، تعداد شعب و خدمات آن محدود بوده است
به همین منظور، و با توجه به محدود بودن تعداد شعب و تمرکز بر مدیریت مرکزی، تمامی فعالیت های این موسسه در سطح کشور محور کار پژوهشی بوده و برای نمونه گیری از روش خاصی استفاده نخواهد شد. بنابراین، تعداد نمونه آماری این پژوهش با تعداد جامعه آماری برابر می باشد.
دوره های مالی مورد آزمون
در این پژوهش، اطلاعات مورد نیاز برای یک دوره هشت ساله از سال ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۲ برای بررسی
فرضیه های تدوین شده گردآوری گردیده است.
تبیین مدل پژوهش و شیوه اندازه گیری متغیر ها
متغیر مستقل متغیر وابسته
نمودار (۱ -۳ ) مدل مفهومی پژوهش
به منظور بررسی و تعیین تاثیر ثبات هزینه بر عملکرد مالی شرکت از مدل رگرسیون زیر استفاده شده است:
Firm performanceit = α۰ + α۱stabilityxt + α۲ Leverageit + α۳Firm sizeit + α۴ Firm riskit + ε
Firm performanceit: عملکرد مالی شرکتi برای دوره زمانی t
Stabilityit: ثبات سهامدار x برای دوره زمانی t
Leverageit: اهرم مالی شرکت برای شرکت i برای دوره زمانی t
Firm sizeit: اندازه شرکتi در دوره زمانی t
Firm riskit: ریسک شرکت i برای دوره زمانی t
۰α: مقدار ثابت (عرض از مبدا)
۱α، ۲α، ۳α، ۴α: ضریب متغیرها
متغیر های وابسته
عملکرد مالی شرکت:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...