۳-۷ روش نمونه گیری
برای نمونه گیری دو روش کلی وجود دارد. روش احتمالی یا تصادفی که از ارزش علمی برخوردار بوده (حافظ نیا، ۱۳۸۸) و روش غیر احتمالی که به روش وصفی مشهور است. انواع نمونه های احتمالی عبارتند از، نمونه گیری احتمالی ساده، نمونه گیری احتمالی طبقه بندی شده، نمونه گیری گروهی یا خوشه ای و نمونه گیری مکانی. نمونه گیری خوشه ای در جامعه هایی اجرا می شود که پراکندگی صفت در درون هر خوشه کم نباشد (عمیدی، ۱۳۷۶).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با توجه به اینکه در قلمرو مکانی مورد نظر بانکهای زیادی قرارداشتد که به دلیل محدودیت هایی همچون زمان و بودجه امکان بررسی همه آنها وجود نداشت. از طرفی مشابهت های زیادی بین آنها وجود داشت لذا، نمونه گیری خوشه ای برای جامعه آماری سازمانی و روش کل شماری برای جامعه آماری مدیران و برنامه ریزان انجام این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل انتخاب کلیه افراد جامعه آماری در خوشه ها، نیازی به استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نیست.
۳-۸ متغیرهای تحقیق
در این پژوهش، هدف تحقیق عبارتست از بررسی و تعیین حیطه های تحولات بنیادی و اولویت معیارهای آنها که مورد نیاز صنعت بانکداری کشور در راستای دستیابی به اهداف توسعه قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور بویژه اجرایی شدن ماده ۹۷ می باشد.
متغیر های تحقیق نیز عبارتند از متغیر های مستقل که همانا عوامل تاثیرگذار می باشند و متغیر های وابسته که همانا رسالت ها و اهداف، استراتژی ها و خط مشی ها، ساختار و وظایف بانک ها و عوامل محیطی و ذینفعان خواهند بود.
۳-۸-۱ شیوه اندازه گیری متغیرها
برای استفاده از ابزارهای اندازه گیری و سپس تجزیه و تحلیل متغیرها، ابتدا سؤالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج مرحله ای لیکرت از بسیار کم تا بسیار زیاد به ترتیب از ۱ تا ۵ ارزش گذاری و سپس نمره گذاری کل پاسخ ها در دو وضعیت “موجود” در نظام بانکی و “مطلوب” برای نظام بانکی انجام و در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
۳-۸-۲ ابزارهای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS، از فنون مختلف آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. این فنون در قسمت آمار توصیفی عبارتند از: محاسبه میانه، انحراف معیار و واریانس که برای تبیین وضعیت پدیده یا مسئله یا موضوع مورد مطالعه، مورد استفاده قرار می گیرد یا در واقع ویژگی های وضعیت موجود موضوع مورد مطالعه به زبان آمار تصویر سازی و توصیف می گردند.
مهمترین فنون استفاده شده در قسمت آمار استنباطی عبارتند از: آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون ویل کاکسون. در اینگونه تحلیل ها همواره نظر بر این است که نتایج حاصل از مطالعه گروه کوچکی بنام نمونه چگونه به گروه بزرگتری بنام جامعه تعمیم داده شوند.
آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای نشان دادن وجود شکاف در هر حیطه بین دو وضعیت موجود و مطلوب و تعیین اختلاف معنی دار بین مؤلفه هاو آزمون ویل کاکسون برای رتبه بندی حیطه ها مورد استفاده قرار گرفتند.
۳-۹ ابزار جمع آوری اطلاعات
۳-۹-۱ کتابخانه ای
در این پژوهش، ابتدا همه اطلاعات لازم از منابعی که در کتب و نوشته ها و تحقیقات قبلی موجود در کتابخانه ها و پژوهشکده ها بود جمع آوری و دربخش های مختلف پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.مطالعه کتاب های مرتبط با پژوهش، گزارش های علمی، پایان نامه های تحصیلی و مقالات علمی مندرج در مجلات داخلی و خارجی اعم از مکتوب و الکترونیکی و مراجعه به پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از جمله منابع مورد مطالعه در پژوهش بوده اند.
۳-۹-۲ پرسشنامه
برای جمع آوری اطلاعات از جامعه آماری و اخذ نظرات خبرگان مورد نظر در نظام بانکی از پرسشنامه طراحی شده توسط محقق برایمقیاس الگوی تحول نظام بانکی استفاده گردید.
هر پرسشنامه حاوی ۲۵ پرسش است که متناسب با چهار فرضیه فرعی پژوهش، در قالب چهار گروه کلی متناسب با چهار حیطه انتخاب شده، و در دو وضعیت موجود و مطلوب به ترتیب برای حیطه رسالت و اهداف ۲ پرسش، برای حیطه استراتژی ها و خط مشی ها ۵ پرسش، برای حیطه ساختار و وظایف ۱۱ پرسش و برای حیطه عوامل محیطی و ذینفعان ۷ پرسش تنظیم گردید. با توجه به اینکه موقعیت پرسش ها ممکن است بر روی پاسخ افراد پاسخ دهنده تاثیر داشته و ایجاد خطا نماید، برایبه حداقل رساندن خطای اریبی پاسخ دهندگان در هنگام پاسخ دهی، پرسش های مربوط به حیطه های مختلف بصورت پخش شده و تصادفی در بین ۲۵ موقعیت پرسش ها در پرسشنامه توزیع شدند.
برای تبیین نحوه تطبیق پرسشنامه با فرضیه های تحقیق، چگونگی ارتباط پرسش های پرسشنامه با حیطه های مربوطه در جداول شماره ۳-۱، ۳-۲، ۳-۳ و ۳-۴نشان داده شده اند.

جدول شماره ۳-۱: پرسش های مربوط بهحیطه رسالت و اهداف
شماره پرسش
پرسش ها
۲
همکاری های بین المللی با بانک های معتبر بین المللی در راستای تحولات جهانی صنعت بانکداری
۱۰
نیاز سنجی ایجاد خدمات جدید در تعامل با بخش های مختلف جامعه (صنعت، کشاورزی و خدمات)
جدول شماره ۳-۲: پرسش های مربوط به حیطه استراتژی ها و خط مشی ها
شماره پرسش
پرسش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...