محمد فیروزی: بربط
جمشید عندلیبی: نی
اردشیر کامکار: کمانچه و قیچک
بیژن کامکار: دف
پرویز مشکاتیان: سنتور
همنواز آواز: محمد موسوی
سال اجرا: ۱۳۶۱
سال انتشار: ۱۳۶۵
دستگاه نوا یکی از هفت دستگاه موسیقی اصیل ایرانی است.
وزیری معتقد است که «دستگاه نوا گام مستقلی ندارد و گام دستگاه شور است. از دیدگاه ایشان تنها تقاوت دستگاه نوا با دستگاه شور در آن است که صدای زیر در ان دستگاه نمایان تر از دستگاه شور است.» (وزیری(۲)، ۱۳۷۱: ۱۷ به نقل از رفیعی، ۱۳۸۷: ۲۵۶)
استاد شجریان درباره دستگاه نوا می گوید:
«موسیقی دستگاه نوا حالت تأمل و اندیشه دارد» (شجریان(۱)، ۱۳۷۹: ۱۷۸ به نقل از رفیعی، ۱۳۸۷: ۲۵۶)
طبق نظر استاد مجید کیانی دستگاه نوا، سرانجام نیایش زندگی و انسان است. سرانجام آهنگ روشنایی روز که به تاریکی و نیستی می رسد فقر و غنا است نوید شبی تازه را می دهد که سرانجام تولدی است تازه و آن تکرار مدار که همان ابتدای آن شور است. (مقام فنا در وادی هفت گانه عشق و عرفان)
آواز: اهل عشق
غزل: سعدی
مشخصات عروضی:
وزن: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات
بحر: مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف

۱- بگذار تا مقابل روی تو بگذریم ی ردیفهای آوازی: درآمد نوا

دز دیده در شمایل خوب تو بنگریم ی م

صناعات ادبی بیت:
ایهام ترادف: بین «روی» در معنی «مقابل» که در اینجا مراد نیست با «مقابل»
کنایه: دزدیده نگاه کردن (پنهانی و زیرچشمی نگاه کردن)
اولین بیت را که معمولاً در درآمد هر دستگاه یا آواز می خوانند، معمول است که برای شروع درآمد، تحریری قبل از شعر که در واقع جمله ای است بدون کلام اجرا می شود، در این اثر، درآمد بدون تحریر و حتی بدون آنکه نوازنده درآمد را با ساز آغاز کند، بلاواسطه و بلافاصله با شعر که با کلمه «بگذار» شروع می شود، آواز آغاز می گردد و این خود قطعاً با تفکر و دانش ادبی و آوازی که در خواننده وجود دارد مرتبط می باشد. نکته لطیف اینجاست که کلمه «بگذار» را چهار مرتبه با حالت های متفاوت تکرار می کند که نشان تأکید و اهمیتی است که خواننده بر این کلمه قائل است. نکته ظریف دیگر این است که کلمه ی «دزدیده» را هم با حالتی بسیار لطیف و در واقع همان حالت دزدیده بیان می کند، ضمن اینکه کلمات «بگذار» و «بگذریم» تناسبی بسیار زیبا دارند که معمولاً ضرب المثل هم شده است بدین شکل (بگذار و بگذر) اجرای شعر به لحاظ بیان، با طمأنینه و در عین حال با صلابتی که مخصوص آواز نوا است اجرا شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲- شوقست در جدایی و جورست در نظر دردیفهای آوازی: جمله اول گردانیه و تحریر نغمه

هم جور به، که طاقت شوقت نیاوریم ن م

صناعات ادبی:
نوعی ردّ الصّدر علی العجز: شوق
این بیت، در گوشه «گردانیه» اجرا شده است که به لحاظ مضمون، محتوا و تناسب آن با لحن گوشه گردانیه قابل توجه است. تأکیدهای بسیار مناسبی که بر کلمات «شوق» «جدایی» «جور» و« نظر» در مصراع اول داده شده است نشان از درایت و شناخت شعر خواننده دارد و هر کدام را هم با لحنی مناسب اجرا نموده است. در مصراع دوم هم، کلمات« هم » «جور» «به» که پی در پی می باشند و قاعدتاً تأکید و آکسان گذاری آن ها مشکل می باشد، با مهارت خاص، بر هر سه کلمه تأکید داده شده است و کلمه آخر «نیاوریم» را با ناز و غمزه بسیار زیبایی اجرا نموده است که هم ملودی جمله را زیبایی خاص بخشیده و هم معنای آن را اثرگذار کرده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...