تحلیل روابط ساده و چندگانه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
وظیفه شناسی
۳
۷۶/۰
سازمانیافتگی
۶
۸۲/۰
پیشرفتگرایی
۳
۸۹/۰
ضریب پایایی پرسشنامه های هوش اخلاقی ۸۳/۰، سرمایه اجتماعی ۸۷/۰ و مسئولیت پذیری ۸۷/۰ درصد برآورد گردید که در سطح آلفای ۰۱/۰معنادار بوده و حاکی از پایایی بالای ابزار اندازه گیری است.
۳-۸ شیوه تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار ۱۸ SPSSو Amos گرافیک در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح آماری توصیفی از شاخص های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها و در سطح آمار استنباطی متناسب با سطح سنجش داده ها و همچنین فرضیه های پژوهش از آزمون t تک نمونه ای ،آزمون تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده گردید.
آزمون t تک نمونه ای[۱۴۶]: هنگامیکه نمونه کوچک باشد و واریانس جامعه در دسترس نباشد ابتدا خطای معیار را به دست آورده و سپس در فرمول t گذاشته و با بهره گرفتن از سطح معناداری این آزمون جهت تأیید یا رد فرضیه مرتبط با میانگین در نظر گرفته شده اقدام می شود( پاشا شریفی، نجفی زند، ۲۲۴:۱۳۸۶).
آزمون tمستقل[۱۴۷]: این آزمون یک آزمون پارامتری است و برای آن دسته از طرحهای آزمایشی بکار میرود که در آنها یک متغیر مستقل در دو موقعیت مورد آزمون واقع شود و در این موقعیت آزمودنیهای متفاوتی شرکت دارند (گرین و الیویرا[۱۴۸]،۱۰۵:۱۳۸۰).
آزمون تحلیل واریانس[۱۴۹]: مقایسه دو یا بیش از دو میانگین است تا مشخص نماید که تفاوتهای مشاهده بین میانگینها، حاصل عمل شانس است یا تأثیر عمل آزمایش است (دلاور،۲۴۰:۱۳۹۱).
آزمون تعقیبی[۱۵۰]: در آزمایشهای چند گروهی روشی که در گذشته، فراوان برای تعیین تفاوت حقیقی بین میانگینها بکار رفته، روشهای کمترین تفاوت معنادار است. این روش مستلزم محاسبه کوچکترین تفاوت معنادار میان دو میانگین و دقیقاً همان شیوهای است که از طریق آزمون t استودنت و با بکار بردن واریانس درون گروهها در مقایسههای طرحریزی بکار رفته است. از این روش هنگامیکه نسبتF معنادار نیست نباید استفاده شود و حتی اگر نسبت F معنادار باشد نباید برای همه مقایسههای ممکن بین میانگینها بکار رود (هومن،۳۷:۱۳۸۵).
ضریب همبستگی پیرسون[۱۵۱]: این آزمون یکی از متداولترین آزمونهای تعیین ضریب همبستگی بین متغیرهای دارای اندازه های فاصلهای و نسبی است و رابطه بین متغیرها را میسنجد(حافظ نیا،۱۳۸۲).
رگرسیون[۱۵۲]: روشی برای مدلسازی و تحلیل دادههای عددی است. هدف از تحلیل رگرسیون، بیان متغیر وابسته به شکل تابعی از متغیر(های) مستقل، ضرایب، و مقدارهای خطا است. در این روش، ضرایب به گونهای تعیین میشوند که بهترین برازش را به دادهها داشته باشند. تحلیل رگرسیون برای پیشبینی مقادیر آینده متغیر وابسته، آزمودن نظریهها و تحلیل پدیدهشناختی پدیدهها بکار میرود. این تحلیل تنها وقتی معتبر است که پیشفرضهایش برآورده شوند (دلاور، ۱۳۸۳).
تحلیل مسیر[۱۵۳]: روش تحلیل مسیر، تعمیمی از رگرسیون معمولی است که قادر است علاوه بر بیان آثار مستقیم، آثار غیرمستقیم و اثر کل هر یک از متغیرهای مستقل را برای متغیرهای وابسته نشان دهد و با بیان منطقی، روابط و همبستگی مشاهده شده بین آنها را تفسیر کند (گال و بورگ، ۱۳۸۸). از این نرمافزار جهت ترسیم مدل نهایی پژوهش و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
مدل معادلات ساختاری[۱۵۴]: مدل معادلات ساختاری روش پیچیدهای است که برای تحلیل عاملی چند متغیره بکار میرود. این روش را میتوان برای آزمون نظریه هایی که درباره روابط علی میان متغیرها وجود دارند، استفاده کرد. این روش از روش تحلیل مسیر توانمندتر است و اندازه گیریهایی که توسط آن و بر روی ابزارها انجام می شود. روایی و پایایی بیشتری دارند. این روش لیزرل و مدل علی متغیر مکنون نیز نامیده شده است، زیرا برای آزمون آن دسته از روابط علی استفاده می شود که مدلهای نظری آن را مشخص کرده اند(گال و همکاران،۱۳۸۳). در مدل معادله ساختاری، اندازه متغیرهای آشکار برای شناسایی واریانس مشترک بین آنها تحلیل عاملی می شود، یعنی عاملی که بین متغیرها مشترک است، معین میگردد. همچنین در تحلیل عاملی این موضوع آزمون می شود که آیا همبستگی هر متغیر آشکار با عامل به دست آمده به اندازه کافی بزرگ است تا بتوان از آن برای نمایش متغیر مکنون استفاده کرد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
داده ها
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده با ابزارهای معتبر، یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و بررسی است. پس از گردآوری داده ها، مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها معروف است، آغاز می شود. در این مرحله محقق با بهره گرفتن از روشهای مختلف و با تکیه بر معیار عقل سعی می کند داده ها را در جهت پاسخ سوالهای پژوهش و ارزیابی آن مورد بررسی قرار دهد. برای اینکه این امر به نحو صحیح انجام گیرد، داده های جمعآوری شده بایستی به طور علمی و با روشهای آماری مناسب مورد پردازش قرار گیرد و به صورت اطلاعات قابل استفاده در آید. این فصل به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی می پردازد. برای بررسی و توصیف اطلاعات مربوط به ویژگیهای عمومی پاسخ دهندگان از شاخص های فراوانی، درصد، میانگین و نمودارهای مربوطه و جهت بررسی سؤالات پژوهش و وجود روابط بین متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک متغیره و تحلیل واریانس، رگرسیون، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
بخش اول: ۴-۱- یافتههای توصیفی
۴-۱-۱- بررسی توصیفی گروه نمونه
در این قسمت به بررسی توصیفی ویژگیهای گروه نمونه براساس جنسیت، رشتهتحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشکده از جدول (۴-۱) تا (۴-۴) پرداخته شده است.
جدول ۴-۱٫ تحلیل توصیفی نمونه بر حسب جنسیت
درصد
فراوانی
متغیر
۴/۵۱
۱۳۲
زن
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-04-18] [ 01:06:00 ق.ظ ]
|