وظیفه­ شناسی

۳

۷۶/۰

سازمان­یافتگی

۶

۸۲/۰

پیشرفت­گرایی

۳

۸۹/۰

ضریب پایایی پرسشنامه ­های هوش اخلاقی ۸۳/۰، سرمایه اجتماعی ۸۷/۰ و مسئولیت پذیری ۸۷/۰ درصد برآورد گردید که در سطح آلفای ۰۱/۰معنادار بوده و حاکی از پایایی بالای ابزار اندازه گیری است.
۳-۸ شیوه تجزیه و تحلیل داده ­ها
تجزیه و تحلیل داده ­های این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار ۱۸ SPSSو Amos گرافیک در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح آماری توصیفی از شاخص­ های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها و در سطح آمار استنباطی متناسب با سطح سنجش داده ­ها و همچنین فرضیه ­های پژوهش از آزمون t تک نمونه ­ای ،آزمون تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده گردید.
آزمون t تک نمونه ­ای[۱۴۶]: هنگامی­که نمونه کوچک باشد و واریانس جامعه در دسترس نباشد ابتدا خطای معیار را به دست آورده و سپس در فرمول t گذاشته و با بهره گرفتن از سطح معناداری این آزمون جهت تأیید یا رد فرضیه­ مرتبط با میانگین در نظر گرفته شده اقدام می­ شود( پاشا شریفی، نجفی زند، ۲۲۴:۱۳۸۶).
آزمون tمستقل[۱۴۷]: این آزمون یک آزمون پارامتری است و برای آن دسته از طرح‌های آزمایشی بکار می‌رود که در آن‌ها یک متغیر مستقل در دو موقعیت مورد آزمون واقع شود و در این موقعیت آزمودنی‌های متفاوتی شرکت دارند (گرین و الیویرا[۱۴۸]،۱۰۵:۱۳۸۰).

آزمون تحلیل واریانس[۱۴۹]: مقایسه دو یا بیش از دو میانگین است تا مشخص نماید که تفاوت‌های مشاهده بین میانگین‌ها، حاصل عمل شانس است یا تأثیر عمل آزمایش است (دلاور،۲۴۰:۱۳۹۱).
آزمون تعقیبی[۱۵۰]: در آزمایش‌های چند گروهی روشی که در گذشته، فراوان برای تعیین تفاوت حقیقی بین میانگین‌ها بکار رفته، روش‌های کم­ترین تفاوت معنادار است. این روش مستلزم محاسبه کوچک­ترین تفاوت معنادار میان دو میانگین و دقیقاً همان شیوه­ای است که از طریق آزمون t استودنت و با بکار بردن واریانس درون گروه‌ها در مقایسه‌های طرح­ریزی بکار رفته است. از این روش هنگامی‌که نسبتF معنادار نیست نباید استفاده شود و حتی اگر نسبت F معنادار باشد نباید برای همه­ مقایسه‌های ممکن بین میانگین‌ها بکار رود (هومن،۳۷:۱۳۸۵).
ضریب همبستگی پیرسون[۱۵۱]: این آزمون یکی از متداول­ترین آزمون­های تعیین ضریب همبستگی بین متغیرهای دارای اندازه های فاصله­ای و نسبی است و رابطه­ بین متغیرها را می­سنجد(حافظ نیا،۱۳۸۲).
رگرسیون[۱۵۲]: روشی برای مدل‌سازی و تحلیل داده‌های عددی است. هدف از تحلیل رگرسیون، بیان متغیر وابسته به شکل تابعی از متغیر(های) مستقل، ضرایب، و مقدارهای خطا است. در این روش، ضرایب به گونه‌ای تعیین می‌شوند که بهترین برازش را به داده‌ها داشته باشند. تحلیل رگرسیون برای پیش‌بینی مقادیر آینده متغیر وابسته، آزمودن نظریه‌ها و تحلیل پدیده‌شناختی پدیده‌ها بکار می‌رود. این تحلیل تنها وقتی معتبر است که پیش‌فرض‌هایش برآورده شوند (دلاور، ۱۳۸۳).
تحلیل مسیر[۱۵۳]: روش تحلیل مسیر، تعمیمی از رگرسیون معمولی است که قادر است علاوه بر بیان آثار مستقیم، آثار غیرمستقیم و اثر کل هر یک از متغیرهای مستقل را برای متغیرهای وابسته نشان دهد و با بیان منطقی، روابط و همبستگی مشاهده شده بین آن­ها را تفسیر کند (گال و بورگ، ۱۳۸۸). از این نرم­افزار جهت ترسیم مدل نهایی پژوهش و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
مدل معادلات ساختاری[۱۵۴]: مدل معادلات ساختاری روش پیچیده­ای است که برای تحلیل عاملی چند متغیره بکار می­رود. این روش را می­توان برای آزمون نظریه ­هایی که درباره روابط علی میان متغیرها وجود دارند، استفاده کرد. این روش از روش تحلیل مسیر توانمندتر است و اندازه ­گیری­هایی که توسط آن و بر روی ابزارها انجام می­ شود. روایی و پایایی بیشتری دارند. این روش لیزرل و مدل علی متغیر مکنون نیز نامیده شده است، زیرا برای آزمون آن دسته از روابط­ علی استفاده می­ شود که مدل­های نظری آن را مشخص کرده ­اند(گال و همکاران،۱۳۸۳). در مدل معادله­ ساختاری، اندازه­ متغیرهای آشکار برای شناسایی واریانس مشترک بین آن­ها تحلیل عاملی می­ شود، یعنی عاملی که بین متغیرها مشترک است، معین می­گردد. همچنین در تحلیل عاملی این موضوع آزمون می­ شود که آیا همبستگی هر متغیر آشکار با عامل به دست آمده به اندازه­ کافی بزرگ است­ ­تا ­بتوان­ از ­آن­ برای ­نمایش ­متغیر ­مکنون ­استفاده ­کرد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
داده ­ها
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ­های جمع­آوری شده با ابزارهای معتبر، یکی از پایه­ های اصلی هر مطالعه و بررسی است. پس از گردآوری داده ­ها، مرحله­ جدیدی از فرایند تحقیق که به مرحله­ تجزیه و تحلیل داده ­ها معروف است، آغاز می­ شود. در این مرحله محقق با بهره گرفتن از روش­های مختلف و با تکیه بر معیار عقل سعی می­ کند داده ­ها را در جهت پاسخ سوال­های پژوهش و ارزیابی آن مورد بررسی قرار دهد. برای این­که این امر به نحو صحیح انجام گیرد، داده ­های جمع­آوری شده بایستی به طور علمی و با روش­های آماری مناسب مورد پردازش قرار گیرد و به صورت اطلاعات قابل استفاده در آید. این فصل به تجزیه و تحلیل داده ­های حاصل از پرسشنامه با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی می ­پردازد. برای بررسی و توصیف اطلاعات مربوط به ویژگی­های عمومی پاسخ ­دهندگان از شاخص­ های فراوانی، درصد، میانگین و نمودارهای مربوطه و جهت بررسی سؤالات پژوهش و وجود روابط بین متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک متغیره و تحلیل واریانس، رگرسیون، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
بخش اول: ۴-۱- یافته­های توصیفی
۴-۱-۱- بررسی توصیفی گروه نمونه
در این قسمت به بررسی توصیفی ویژگی­های گروه نمونه براساس جنسیت،­ رشته­تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشکده از جدول (۴-۱) تا (۴-۴) پرداخته شده است.
جدول ۴-۱٫ تحلیل توصیفی نمونه بر حسب جنسیت

درصد

فراوانی

متغیر

۴/۵۱

۱۳۲

زن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...