خیر
خیر
خیر
شکل ۳-۲- فلوچارت رویه­ی حل مسأله­ پژوهش

تدوین فرضیه ­های پویا
مسئله­ مهم در نگهداری و تعمیرات، حفظ آمادگی و عملیاتی نگه داشتن تجهیزات، ماشین­آلات و تأسیسات است. استفاده از سیستم برنامه­ ریزی نگهداری و تعمیرات، ضمن ایجاد مطلوب­ترین سرویس­های تعمیراتی و اتخاذ بهترین روش­ها برای تداوم کار صنعت با حداکثر بازدهی و کاهش هزینه، سبب افزایش سرمایه ­گذاری­ها در صنایع، در شرایطی که محدودیت در منابع و مواد اولیه وجود دارد؛ می‎گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

زمانی که ایده­ ها و تفکرات جدیدی برای تغییر در موضوعات مرتبط با نگهداری و تعمیرات مطرح می­گردد؛ این­گونه احساس می­ شود که این ایده­ ها دست­نیافتنی بوده و به عبارتی، خارج از توان فرد یا افراد درگیر هستند؛ به راستی که این، واقعیتی انکارناپذیر است؛ زیرا، هیچ تغییری در ابتدا خوشایند و قابل پذیرش نیست. امّا، برای تحت تأثیر قرار دادن این نگرش، باید روی عوامل کلیدی، مطالعه نمود. چرا که نقش غیر قابل انکاری در اجرای موفق این تغییرات داشته و خواهند داشت؛ به ویژه که اگر این تحولات، به صورت زیربنایی و اساسی بوده و در سطح گسترده­ای باید انجام شوند. این عوامل کلیدی را می­توان در پنج دسته کلی، تقسیم ­بندی نمود:
مشتریان و ذی­نفعان: دیدگاه مربوط به فعالیت­های نگهداری و تعمیراتی که در حال حاضر انجام می­ شود و نیازی که سیستم در آینده در رابطه با مشتریان و ذی­نفعان خواهد داشت.
محصولات و بازارها: دیدگاه مربوط به مشتریانی است که شرکت، با آنها مواجه می­ شود و تحولاتی که در این رابطه، در زمینه­ محصولات و بازارها و چگونگی ارائه­ خدمات نگهداری و تعمیرات، مورد نیاز است.
فرآیندهای تجاری: فاصله یا خلاء موجود در نحوه­ عملیات فرایند نگهداری و تعمیرات در حال حاضر و رویکرد جدیدی که مورد نیاز است تا بتوان خدمات بهتری به سازمان ارائه نمود.
مردم و فرهنگ: دیدگاه های افراد در رابطه با افراد مختلف، سیستم­ها، ملاک­های پاداش­ دهی و فرهنگ ارتباط با آنها و اینکه، عملکرد سازمان در زمینه ­های نگهداری و تعمیرات چگونه است.
فنآوری: فنآوری­های اطلاعات­محوری که امروزه وجود دارند و آنهایی که مورد نیاز آینده هستند تا بتوان در عرصه­ رقابت جهانی، به طور مؤثر باقی بماند.
در حال حاضر در بسیاری از شرکت‌ها، رسیدگی به کارکنان بیشتر از یک نیروی کار عمومی به عنوان پیش‌نیازی برای دستیابی به یک فرهنگ سازمانی مثبت و بنابراین، سود و بهره‌وری بالاتر پذیرفته شده است. بیشتر سازمان‌هایی که به سرمایه‌های انسانی‌شان، خصوصاً، در اندازه‌گیری کیفیت و کارایی‏ توجه کافی اختصاص نمی‌دهند؛ معمولاً، استعداد نیروی کارشان پایین‌تر از حد مطلوب خواهد بود. بنابراین، منطقی به نظر می‌رسد که مدیران ارشد بر روی ارزیابی تأثیر مدیریت سرمایه‌های انسانی بر توسعه قابلیت سودبخشی و همچنین، استقرار راهنمایی‌هایی که به سازمان کمک کند تا وسایل لازم را در جای خود قرار دهد، سرمایه‌گذاری کنند. این امر، موجب بهبود کار گروهی کارکنان، افزایش تعهد سازمانی، بهبود شناخت فرد از شغل و افزایش رضایت شغلی آنها شده است. همچنین، بررسی حالات مختلف خرابی اجزای تجهیزات موجب آموزش نکات فنی، داشتن نقشه و دستورالعمل­های بهبود یافته و توسعه بانک اطلاعاتی نت شده و از اقدامات نگهداری و تعمیرات زائد و غیر ضروری جلوگیری کرده است [۱].
بنگاه‌های اقتصادی برای باقی ماندن در رقابت‌های بین‌المللی، باید هزینه‌های بالایی را برای آموزش‌های داخلی متحمل شوند. آموزش، سبب یادگیری دانش و مهارت­ های جدید می­ شود و سطح مهارت کارکنان رشد می­یابد. رشد مهارت با افزایش دوره­ های آموزشی، بیشتر و بیشتر می­ شود. به عبارت دیگر، نگه داشتن دانش در یک سطح ثابت، نیازمند آموزش­های دائمی است. افزایش مهارت کارکنان، سبب افزایش بهره­وری کارکنان می­گردد. آموزش موفق، نیازمند صبر و زمان است و نظم دادن به آموزش‌ها، مبنی بر یک سری نظریه اصولی است. بهتر است که یک مسیر توسعه برای این امر اختصاص یابد؛ مانند ایجاد اهداف به اشتراک گذاشته شده، سلطه شخصی، کار با مدل‌های فرضی، آموزش تیم و تفکر سیستمی.
پاداش نیز در بهره­وری کارکنان مؤثر است. بهره­وری کارکنان، سبب افزایش کیفیت سیستم نگهدای و تعمیرات و کیفیت محصول می­ شود و افزایش کیفیت، باعث افزایش رضایت مشتریان و وفاداری آنها می­گردد. مشتریان راضی و وفادار، با توصیه کلامی مثبت خود به دیگران سبب افزایش مشتری و درآمدزایی و در نهایت، موجب سودآوری می­گردند. با افزایش درآمد و سود نیز، پاداش بیشتری به کارکنان تعلق می­گیرد.
افزایش کیفیت محصول از یک سو، باعث افزایش رضایت مشتریان و در نتیجه افزایش تعداد مشتریان و از سوی دیگر، باعث افزایش قیمت محصول می­ شود. امّا در نهایت، افزایش درآمد و سودآوری را در پی دارد. افزایش سود نیز موجب صرف هزینه بیشتر برای خرید مواد اولیه با کیفیت مطلوب­تر می­گردد. توانایی یک شرکت در ارائه­ محصولات و خدمات برتر به تعهد، مهارت، تجربه و کیفیت کارمندانش بستگی دارد. هر چه سود شرکتی بیشتر باشد؛ حقوق و مزایایی که می ­تواند برای استخدام و نیز حفظ بهترین­ها بپردازد؛ بیشتر خواهد بود و هر چه رشد شرکت، سریع­تر باشد؛ امنیت و فرصت­های شغلی برای کارمندانش بیشت
ر است. هر سازمان، باید بتواند فرهنگ تعبیه شده‌اش را بررسی کند و با به کارگیری گروه‌های متمرکز و دقیق، برنامه‌های کاری مناسب را پیشنهاد کند به گونه ­ای که، فرایند نگهداری و تعمیرات، به خوبی انجام ‌شود و مورد ارزیابی قرار گیرد [۱].
در بیشتر شرکت­ها، بودجه تبلیغات، تقریباً، همگام با رشد شرکت و درآمد آن رشد می­ کند. با منظور نمودن بودجه بیشتر برای تبلیغات، مشتری­های بالقوه­ی بیشتری از محصول آگاه می­شوند و ورود به بازار را انتخاب می­ کنند؛ احتمال آنکه تعداد بیشتری از کسانی که آگاهند و در بازار حضور دارند؛ محصولی را که شرکت ارائه کرده خریداری کنند، بیشتر می­ شود؛ تقاضای کلی صنعت، افزایش پیدا می­ کند؛ همچنین، سهمی از کل تقاضا که نصیب شرکت می شود و یا به عبارتی، سهم بازار، افزایش می­یابد. فعالیت­های بازاریابی نیز، افزایش تعداد مشتریان را در پی دارد. افزایش مشتریان، سبب افزایش درآمد و سودآوری بیشتر می­ شود. افزایش سود نیز افزایش تعداد برنامه ­های بازاریابی را در پی خواهد داشت.
شرکت­ها، می­توانند همزمان با رشدشان در فعالیت­هایی بیشتر سرمایه ­گذاری کنند که موجب افزایش جذابیت محصولاتشان برای مصرف ­کننده­ها شود. بیشتر محصولات را می توان از طریق بهبود مشخصات، عملکرد، طرح، کیفیت، پایایی و مناسب با نیازهای حال و آینده مصرف کننده از محصولات رقبا متمایز کرد. هر چه شرکتی، بزرگتر باشد؛ ارتباط بیشتری با تأمین­کنندگان، کارگران و مشتری­های خود دارد. چنین قدرت انحصاری محافظه کاری، شرکت­ها را قادر خواهد ساخت که هزینه­ های واحد و قیمت­های خود را پایین بیاورند و این به سهم بازار بیشتر و فروش بیشتر و همچنین، قدرت معامله بیشتر منجر خواهد شد. همچنین، هر چه سهم شرکتی از کل مشاغل در یک اجتماع بیشتر باشد ، فرصت­های کمتری برای استخدام گزینه­ ها در آن وجود دارد. بنابراین، ممکن است نقل و انتقالات شغلی پایین بیاید و هزینه­ آموزش کاهش یابد.

جدول متغیرهای مدل
به منظور طراحی مدل پژوهش، ابتدا، کلیه­ عوامل تأثیرگذار بر پایایی در سیستم نگهداری و تعمیرات، با دقت بررسی و استخراج گردید؛ سپس، با بهره گرفتن از نظر اساتید محترم و همچنین، متخصصین و خبرگان این حوزه، تعدادی از آنها، حذف و تعدادی به آنها، اضافه گردید. در جدول ۳-۲، مهم­ترین متغیرهای تأثیرگذار در مدل، به نمایش درآمده­اند.
جدول۳-۲- متغیرهای تأثیرگذار بر مدل

پایایی

سود

مواد اولیه

تعمیرپذیری

درآمد

نرخ تولید

دسترس­پذیری

هزینه

موجودی در حال ساخت

کیفیت سیستم نگهداری و تعمیرات

قیمت

موجودی

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

تبلیغات

زمان تولید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...