ab17/6

ab57/11

۳۰ : ۷۰

a79/4

b23/5

abc02/10

۱۷۰

۰ : ۱۰۰

a92/4

b85/4

abc78/9

۱۰ : ۹۰

a12/5

a?۷۸/۶

abc?۹۱/۱۱

۲۰ : ۸۰

a21/4

b85/4

bc07/9

۳۰ : ۷۰

a94/3

ab50/5

abc44/9

?میانگین­های دارای حرف مشترک در هر ستون اختلاف معنی­دار ندارند.
کلروفیل برگ یکی از مهمترین شاخص­ های نشان­دهنده فشارهای محیطی وارد بر گیاهان می­باشد (منصوری فر و همکاران، ۱۳۸۹). وجود کلروفیل به عنوان مکانی برای جذب نور و سنتز مواد لازم برای رشد و نمو گیاهان، وابسته به ازت می­باشد (سهزایی و همکاران، ۱۳۸۶). مقدار کلروفیل در گیاهان با کاهش ازت تنزل یافته و باعث افت جذب نور توسط گیاه می­ شود (Zarco-Tejada et al., 2000). حدود ۲ تا ۵ درصد وزن خشک گیاه را ازت تشکیل می دهد و از آنجا که ازت مستقیما در ساختار مولکول کلروفیل شرکت می­ کند، پس ارتباط مثبت و معنی­داری بین مقدار ازت برگ و مقدار کلروفیل وجود دارد (راهداری، ۱۳۹۰). همچنین تحقیقات نشان داده است که بین محتوی کلروفیل برگ و مقدار ازت مصرفی در واحد سطح، رابطه خطی مثبت و معنی­داری وجود دارد (Schlemmer, 2005). محتوای کلروفیل برگ و فتوسنتز خالص در نوعی بارهنگ تیمار شده با ازت ۳۰ و ۶۰ کیلوگرم در هکتار در مقایسه با تیمار شاهد افزایش نشان دادند (Mandal et al., 2008). پترسون و همکاران (۱۹۹۳) اظهار داشتند که یک رابطه نزدیک بین محتوای کلروفیل برگ و ازت برگ گیاه ذرت وجود داشت. نامبردگان علت این رابطه را نقش عمده و مهم ازت در ساختار مولکول کلروفیل دانستند. منجی و بوگ بی (۱۹۹۲) نیز اظهار داشتند غلظت کلروفیل برگ با غلظت ازت برگ مرتبط است و با فزایش غلظت کلروفیل برگ میزان ازت نیز افزایش می­یابد. با توجه به اهمیت وجود ازت در ساختار مولکول کلروفیل و آنزیم ریبولوز بی فسفات کربوکسیلاز، برگهایی که ازت بیشتری دریافت می­ کنند از محتوای کلروفیل بالاتری برخوردار خواهند شد (عزیزی و همکاران، ۱۳۹۰). پروتئین­ها و کوآنزیم­های با کلروفیل در کلروپلاست بدون حضور ازت یا کمبود آن، قادر به سنتز نبوده و فعالیت­های فتوسنتز و کلروفیل متوقف می­گردد و این از علائم کمبود ازت است (شافع و همکاران، ۱۳۹۰).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این پژوهش اثر سطوح ازت بر میزان کلروفیل a، b و کل معنی­دار نگردید که بیانگر تأثیر نه چندان متفاوت ازت بر میزان غلظت کلروفیل a، b و کل در گیاه همیشه بهار است. منصوری­فر و همکاران (۱۳۹۱) نیز با بررسی خصوصیات مورفولوزیک گیاه نخود به نتایج مشابهی دست یافتند.
با توجه به ارتباط محتوای کلروفیل با غلظت ازت موجود در بخش­های رویشی سبز گیاهی بیشتر بودن مقدارکلروفیل در تیمار ۱۷۰ میلی­گرم در لیتر ازت با نسبت نیترات به آمونیوم ۹۰:۱۰ نسبت به سایر تیمارها در این آزمایش را می­توان به جذب بیشتر ازت در این تیمار کودی نسبت داد. رودشتاین و کرگ (۲۰۰۵) نشان دادند که با افزایش آمونیوم محلول غذایی از صفر به ۲۵ درصد، مقدار نیتروژن کل بخش هوایی صنوبر افزایش و با افزایش آمونیوم از ۲۵ درصد به ۷۵ درصد مقدار نیتروژن کل به طور معنی­داری کاهش می­یابد. همچنین بیشترین مقدار نیتروژن کل در نسبت نیترات به آمونیوم ۷۵:۲۵ می­باشد. کیم و همکاران (۲۰۰۲) مشاهده کردند که با افزایش آمونیوم از ۲۵ به ۷۵ درصد در محلول غذایی با ۵/۶= pH مقدار جذب نیتروژن کل توسط گیاه هلو به طور معنی­داری کاهش می یابد.
۴-۹-کارتنوئیدها
با توجه به جدول ۴-۱۷ مشاهده می­ شود که اثر هر سه فاکتور آزمایشی در سطح احتمال ۱% بر میزان کاروتنوئیدهای گل همیشه بهار معنی­دار شده است.
جدول۴-۱۷- نتایج تجزیه واریانس تأثیر غلظت ازت، نسبت نیترات به آمونیوم و اثرات متقابل بر کارتنوئید همیشه بهار

منابع تغییرات

درجه آزادی

کارتنوئید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...