مواد و روش ها
Material & METHODS
فصل سوم
این فصل شامل:
مقدمه
نوع پژوهش
جامعه پژوهش
روش نمونه گیری
روش گرد آوری داده ها
روش تجزیه و تحلیل داده ها
تعریف واژه ها و ملاحظات اخلاقی
۳-۱ مقدمه
این فصل روش هایی را که پژوهشگران برای انجام پژوهش و تحلیل داده ها به کار برده اند را شامل می شود. جامعه پژوهش، نمونه پژوهش، ابزار پژوهش، تعیین اعتبار و روایی ابزار گردآوری داده ها، مکان و زمان انجام مطالعه، روش تحلیل داده ها و ملاحظات اخلاقی موضوعات مطرح شده در این فصل می باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۱-۱ نوع پژوهش
پژوهش حاضر به روش توصیفی – تحلیلی می باشد.
۳-۱-۲ جامعه پژوهش:
در مجموع ۲۸ نفر از دست اندرکاران برنامه راهبردی دانشگاه شامل ۱۴ نفر اعضای کمیته راهبردی و ارزشیابی ( از هر حوزه ذیربط یک نفربه عنوان نماینده ) به همراه ۱۴ نفر مدیران ارشد حوزه های مربوط جامعه مطالعه را تشکیل دادند.
۳-۱-۳ محیط و زمان پژوهش:
پژوهش در ۱۴ حوزه ذیربط دانشگاه علوم پزشکی قزوین شامل حوزه های ریاست، معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی، معاونت بهداشتی، معاونت درمان، معاونت غذا و دارو، معاونت توسعه مدیریت و منابع، مرکز فوریت های پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده بهداشت، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی و در سال های ۱۳۹۰ – ۱۳۸۹ انجام گرفت..
۳-۱-۴ نمونه پژوهش و روش انتخاب آن:
به دلیل کم بودن حجم جامعه مورد مطالعه از هیچ روش نمونه گیری استفاده نشد و تمامی افراد جامعه پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند..
۳-۱-۵ روش گردآوری داده ها:
در راستای اهداف ۱-۳ پژوهش، گزارشات سالانه ۱۴ حوزه دانشگاه (شامل حوزه های ریاست، معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی، معاونت بهداشتی، معاونت درمان، معاونت غذا و دارو، معاونت توسعه مدیریت و منابع، مرکز فوریت های پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده بهداشت، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی) طی سه ساله اخیر مورد ارزیابی قرار می گیرد تا میزان دستیابی هر حوزه به اهداف معین شده و در نهایت اثربخشی برنامه راهبردی دانشگاه سنجیده شود. گزارشات بر اساس فرم هایی که کمیته راهبردی دانشگاه طراحی نموده و پایایی و روایی آن نیز مورد تایید می باشد گردآوری شده اند که در ۴ حیطه میزان پیشرفت اهداف را سنجیده اند: دستیابی ۱۰۰% ، دستیابی ۵۰%-۹۹% ، دستیابی زیر ۵۰% و در نهایت میزان دستیابی صفر . لازم به توضیح است که اطلاعات مربوط به سال های ۸۶-۸۸ هر ۶ ماه گردآوری شده و در دسترس می باشند.
در راستای هدف شماره ۴ پژوهشگران پرسشنامه ۱۹ سوالی را جهت ارزیابی دیدگاه اعضای کمیته راهبردی و ارزشیابی برنامه استراتژیک دانشگاه در خصوص اثربخشی برنامه، طراحی نموده اند. قابلیت استفاده از پرسشنامه در شرایط کنونی مورد سنجش و بررسی قرار گرفته است. روایی محتوایی آن با بررسی متون و مقالات مرتبط و نظر اساتید و پایایی آن از طریق روش آزمون و بازآزمون سنجیده شده است.( r= 95%) . بدین ترتیب که پرشسنامه بین ۲۵ درصد از افراد جامعه مورد مطالعه که اعضای اصلی کمیته راهبردی برنامه بودند توزیع و جمع آوری گردید. مجددا پس از ۱۰ روز پرسشنامه ها بین همان افراد توزیع شد و در نهایت مقایسه داده های حاصل روایی پرسشنامه طراحی شده را مورد تایید قرار داد. جهت جمع آوری اطلاعات، قبل از توزیع پرسشنامه برای جامعه مورد مطالعه توضیحاتی در ارتباط با پرسشنامه داده می شود و در عین حال پرسشنامه با تعدادی سوال باز به پایان می رسد. جهت جمع آوری اطلاعات کامل تر و در راستای هدف شماره ۶ مصاحبه ای با ریاست دانشگاه و معاونین مربوطه ترتیب داده شده است تا نظر مدیران ارشد دانشگاه در خصوص اثربخشی برنامه راهبردی مورد بررسی قرار گیرد. سوالات مصاحبه از قبل مشخص گردیده و همه مسئولین به سوالات مشابهی پاسخ خواهند داد. از طرفی جهت به حداقل رساندن توروش های موجود در حین مصاحبه، تنها یک پژوهشگر تمامی مصاحبه ها را به صورت انفرادی انجام می دهد که البته تمامی مصاحبه ها در ساعت کاری و با تعیین وقت قبلی صورت می گیرند و پژوهشگر سعی در یکسان سازی شرایط مصاحبه دارد.
۳-۱-۶ روش تجزیه و تحلیل داده ها:
پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، داده های حاصل با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل می گردد. علاوه بر استفاده از آمار توصیفی برای مقایسه میانگین امتیازات به دست آمده از آزمون آنالیز و واریانس استفاده می شود. بدین ترتیب که داده های حاصل از پژوهش به صورت جداول توزیع و فراوانی نشان داده می شوند و همچنین شاخص های موجود در آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار، جهت ارائه یک توصیف کلی مورد استفاده قرار می گیرند.
۳-۲ ملاحظات اخلاقی
نکات اخلاقی که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته و محققین ملزم به رعایت آن ها بودند به قرار زیر می باشد:

    1. دریافت معرفی نامه از دانشگاه جهت ارائه به مراکز
    1. حفظ احترام و رعایت حقوق و کسب اعتماد هر یک از افراد مورد پژوهش
    1. تشریح هدف و ماهیت پژوهش برای هر یک از افراد مورد پژوهش
    1. ذکر نکردن نام و نام خانوادگی افراد
    1. تضمین محرمانه ماندن کلیه اطلاعات کسب شده از جامعه مورد مطالعه
    1. در دسترس قرار دادن نتایج پژوهش در صورت درخواست اعضای تیم مورد پژوهش

یافته ها
FINDHNGS
فصل چهارم
این فصل شامل:
مقدمه
یافته ها
در راستای اهداف شماره ۱ و ۲ پژوهش میزان دستیابی به اهداف استراتژیک تدوین شده در حوزه های ۱۴ گانه دانشگاه طی ۴ سال گذشته (۸۹- ۸۶ ) در ۱۶ جدول نشان داده شده اند که این ۱۴ حوزه عبارتند از معاونت آموزشی، ریاست، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی، معاونت بهداشتی، معاونت درمان،معاونت غذا و دارو، معاونت توسعه مدیریت و منابع، مرکز فوریت های پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده بهداشت، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی. در ادامه سیر پیشرفت اهداف ۴ ساله بر روی نمودارهای شماره ۱ تا ۴۳ نیز نمایش داده شده است.
در راستای اهداف ۳ و۴ و۵ و ۶ مطالعه که داده ها به روش کیفی از طریق مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شدند نیز یافته های حاصل طی جداول ۱۷ تا ۳۱ نشان داده شده اند.
جدول شماره ۱ . میزان دستیابی به اهداف تدوین شده در واحد ریاست دانشگاه طی ۴ سال (۸۹- ۸۶)

حوزه
ریاست

میزان دستیابی به اهداف

جمع

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...