رویه‌های اجتماعی: که شامل سبک رهبری، انسجام گروه و… است.
آگاهی از موقعیت: که شامل تضاد نقش، ابهام در نقش، وضوح نقش و… است.
ارزیابی فردی : که شامل احساس شایستگی شخصی است.
رضایت شغلی: که شامل رضایت از ماهیت کار، رضایت از همکاران، رضایت از حقوق و رضایت از فرصت‌های ارتقاء است.
تجزیه و تحلیل همبستگی بین هر یک از متغیرهای مستقل با تعهد سازمانی نشان می‌دهد که تمام این متغیرها (به استثناء تضاد در نقش و ابهام نقش) با تعهد سازمانی رابطه مثبت دارند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که هیچ تفاوت معنی داری از نظر ارتباط هر یک از متغیرهای مستقل با تعهد سازمانی در هر یک از چهار گروه نمونه پژوهش وجود ندارد، لذا می‌توان گفت که تفاوت جنس و پست و مقام، ارتباط بین متغیرهای مستقل و تعهد سازمانی را در چهار گروه نمونه تعدیل کردند بدین منظور نمی‌توانند به عنوان عامل تعیین کننده مهم برای تعهد سازمانی مطرح باشند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۱۲) سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته :
آنچه از بررسی سوابق و پیشینه تحقیق توسط محقق بدست آمد قالب زیر می‌باشد:
بررسی تاثیر سبک‌های رهبری مدیران بر عملکرد دبیران در دبیرستان‌های استان آذربایجان غربی
در این تحقیق تحت عنوان ”بررسی تاثیر سبک‌های رهبری مدیران بر عملکرد دبیران سعی گردیده تا سبک‌های رهبری را از نقطه‌نظر تاثیر آن‌ ها بر عملکرد دبیران مورد بررسی قرار دهیم سبک‌های رهبری که در این تحقیق به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده شامل بعد انسان گرایی (رابطه‌مداری) و سازمان‌گرایی (وظیفه‌مداری) می‌باشد. عملکرد دبیران که به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده شامل چهار متغیر است که هر یک از این متغیرها به عنوان یک فرضیه در نظر گرفته شده‌اند این متغیرها عبارتند از: میزان رعایت مقررات اداری و آموزشی، میزان شناخت همه جانبه توانائی‌ها و محدودیت های درسی و رفتاری دانش‌آموزان، ایجاد فرصت‌های مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادها و توانائی‌های بالقوه دانش‌آموزان، کوشش در جهت ایجاد محیطی کاملا سالم و سازنده. با توجه به این متغیرها فرضیه‌های تحقیق شامل موارد زیر است که در فصل اول تحقیق گنجانده شده است فرضیه اهم: بین سبک رهبری مدیران و سطح عملکرد دبیران رابطه معنی‌داری وجود دارد فرضیات فرعی ۱- بین سبک رهبری وظیفه‌مدار و شناخت قابلیت‌ها و خصوصیات رفتاری و تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معکوسی وجود دارد ۲- بین سبک رهبری وظیفه‌مدار و رعایت مقررات اداری و آموزشی از جانب دبیران رابطه مستقیمی وجود دارد ۳- بین سبک رهبری رابطه‌مدار و ایجاد فرصت‌های رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان رابطه مستقیمی وجود دارد ۴- بین سبک رهبری وظیفه‌مدار و تلاش در جهت ایجاد محیطی سالم و سازنده ارتباطی معکوس وجود دارد. در فصل اول تحقیق حاضر علاوه بر طرح فرضیات، اهمیت و ضرورت تحقیق، قلمرو زمانی و مکانی و موضوعی تحقیق و همچنین تعریف موضوع بیان واژه‌ها و بالاخره موانع و محدودیت‌های تحقیق آورده شده‌است. برای تدوین مبانی نظری این پژوهش از روش کتابخانه‌ای استفاده شده و نظریات تئوری‌ها و مطالعات گوناگونی که در رابطه با رهبری و عملکرد مطرح شده در این فصل آورده شده است .فصل مبانی نظری در قالب سه بخش تنظیم شده که در دو بخش اول به بحث رهبری پرداخته شده و بخش سوم در رابطه با عملکرد می‌باشد در فصل سوم روش تحقیق آمده که شامل مواردی چون روش نمونه‌گیری روش جمع‌ آوری اطلاعات جامعه آماری نمونه آماری و غیره می‌باشد در فصل چهارم که تحت عنوان تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌باشد .آزمون‌های مختلفی مثل آزمون Z برای تعیین سطح عملکرد، آزمون کای-دو برای تعیین ارتباط بین متغیرها و از آزمون همبستگی اسپیرمن برای تعیین نوع ارتباط بین دو متغیرها و از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و کرامر جهت تعیین شدت رابطه استفاده شده است.
ﺗﻌﻴﻴﻦ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮی ﻣﺪﻳﺮان ﺑﺎ ﻛﺎراﻳﻲ بیمارستان‌های داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن
ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮی ﻣﺪﻳﺮان ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در اﻓﺰاﻳﺶ اﺛﺮ ﺑﺨﺸﻲ، ﻛﺎراﻳﻲ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﻬﺮهوری ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﻴﻴﻦ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺪﻳﺮان ﺑﺎ ﻛﺎراﻳﻲ ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن های داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن در ﺳﺎل ۱۳۸۲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و ﻣﻘﻄﻌﻲ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮی رﻧﺴﻴﺲ ﻟﻴﻜﺮت اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﺲ از ﺳﻨﺠﺶ رواﻳﻲ و ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی آﻣﺎری ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪه ﺳﻬﻤﻴﻪ ای ﺑﻴﻦ ۶۷۶ ﻧﻔﺮ از ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن های ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮزﻳﻊ ﮔﺮدﻳﺪ. شاخص‌های ﻛﺎراﻳﻲ بیمارستان‌ها ﻧﻴﺰ از واﺣﺪ آﻣﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در دو ﺳﻄﺢ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
ﺳﺒﻚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﺒﻚ ﻏﺎﻟﺐ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺶ از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ درﺻﺪ اﺷﻐﺎل ﺗﺨﺖ بیمارستان‌های داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن ۵۷/۳۰ درﺻﺪ، ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ اﻗﺎﻣﺖ ﺑﻴﻤﺎر در ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن ۰۷/ ۴روز، ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﮔﺮدش ﺗﺨﺖ بیمارستان‌ها ۵۱/۴۰ دﻓﻌﻪ و ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﺮدش ﺗﺨﺖ بیمارستان‌ها ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ ۳ ۰۳/ روز ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﺳﺒﻚ ﻏﺎﻟﺐ ﻣﺪﻳﺮان بیمارستان‌ها، ﺳﺒﻚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ، راﺑﻄﻪ ای ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ آن‌ ها و ﻣﻴﺰان ﻛﺎراﻳﻲ بیمارستان‌ها وﺟﻮد ﻧﺨﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.

ﺑه کارﮔﻴﺮی ﺳﺒﻚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ در بیمارستان‌های داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻛﺎراﻳﻲ بیمارستان‌ها ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. ﺗﻌﻬﺪ و ﺛﺒﺎت ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻠﻮغ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن، ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﻮدن ﭘﻴﺶ زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ و آﻣﻮزش ﻣﺪﻳﺮان در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮی ﺻﺤﻴﺢ اﻳﻦ ﺳﺒﻚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻳﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺳﺒﻚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﮔﺮدد.

تأثیر خود کارآمدی تیمی، انسجام تیمی و سبک رهبری مربیان بر عملکرد تیمی ‌باشگاه‌های والیبال لیگ برتر ایران در فصل مسابقات (۸۶-۸۷)
از کل ۱۵۳ ورزشکار ۱۳ تیم، ۱۰۸ نفر (۷۰ درصد) در این تحقیق شرکت جستند و پرسشنامه‌های خود کارآمدی تیمی (CEQ)، محیط گروهی (GEQ) و مقیاس رهبری در ورزش (LSS) را تکمیل کردند. ثبات درونی پرسشنامه‌ها با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (۷۹/۰)، (۷۲/۰) و (۹۱/۰) گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های کلموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه، تجزیه و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر، تعقیبی توکی و بونفرونی در سطح معنی‌داری ۰۵/≤۰ P استفاده شد. برای سنجش عملکرد تیم ها، جدول نهایی لیگ برتر والیبال به سه قسمت تقسیم گردید. چهار تیم اول به عنوان تیم های موفق، پنج تیم بعدی به عنوان تیم های کمترموفق و چهار تیم آخر نیز به عنوان تیم های ناموفق در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد تیم های موفق منسجم تر بودند و سطوح خودکارآمدی تیمی این تیم ها نسبت به تیم های کمترموفق و ناموفق بیشتر بود. با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مشخص گردید، ارتباط مثبت و معنی‌داری بین انسجام تیمی و خودکارآمدی تیمی وجود دارد. مقایسۀ رفتارهای مربیان نشان داد، نسبت به دیگر سبک‌های مربیگری، مربیان بیشتر از رفتار آموزش و تمرین و کمتر از رفتار دموکراتیک استفاده میکردند. همچنین مربیان تیم های موفق از رفتار آموزش و تمرین و حمایت اجتماعی بیشتر از مربیان تیم های کمترموفق و ناموفق استفاده می کردند. نتایج نشان داد، رفتار آموزش و تمرین و رفتار حمایت اجتماعی مربیان، رابطۀ مثبت و معنی‌داری را با سطوح خود کارآمدی تیمی دارد. در کل، نتایج ضمن حمایت از رابطۀ بین خود کارآمدی تیمی با انسجام تیمی و رفتار مربیان، تأثیر پویایی گروه و سبک رهبری مربیان بر عملکرد و موفقیت تیمی را به خوبی نشان دادند.

بررسی تاثیر سبک رهبری تحول گرا و رهبری مراوده‌ای بر وجدان کاری دبیران متوسطه شهرستان ساری
از بین ۶۵۰ نفر دبیر ۲۵۰ نفر با بهره گرفتن از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و بر طبق جدول کرجسی و مورگان انتخاب شده اند و برای مدیران حجم جامعه با نمونه برابر بود. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه استاندارد شده ی رهبری تحول گرا و رهبری مراوده‌ای وار نر بارک که توسط۴۳ نفر از مدیران مدارس پاسخ داده شد. و پرسشنامه ی استاندارد شده ی وجدان کاری ایرج سلطانی که توسط ۲١۰ نفر از دبیران مدارس پاسخ داده شد. پایایی درونی پرسشنامه وجدان کاری با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ ۸۰۲/۰ بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از دو روش آمار توصیفی(جدول توزیع فراوانی،رسم نمودار،میانگین و انحراف معیار)و آمار استنباطی(آزمون t مستقل و آزمون ANOVA) استفاده شده است. یافته‌ها: بررسی سئوال اول و دوم نشان داد بین سبک رهبری تحول گرا و مراوده‌ای زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج سئوال سوم و چهارم و پنجم نشان داد که سطح تحصیلات و سنوات خدمت بر سبک رهبری تحول گرا و رهبری مراوده‌ای تاثیر ندارد. بررسی سئوال ششم و هفتم و هشتم و نهم نیز نشان داد که سطح تحصیلات و سنوات خدمت بر وجدان کاری زنان و مردان تفاوت معناداری ندارد. نتایج حاصل از سئوال دهم تحقیق نیز نشان داده است که وجدان کاری زنان بیشتر از وجدان کاری مردان بوده و بین وجدان کاری زنان و مردان تفاوت معناداری وجود دارد.
سبک‌های رهبری سازمانی و کارآیی آن در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

اغلب پژوهشگران دانش مدیریت وظایف مدیران را در قالب چهار مقوله اصلی بیان می‌کنند که عبارتند از: برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل. رساله حاضر سبک‌های رهبری سازمانی مدیران گروه‌های تولیدی شبکه‌های اول، دوم و سوم سازمان صدا و سیما را براساس مدل اقتضایی فیدلر مشخص می کند. کلیات رساله شامل بیان موضوع و اهمیت آن بوده و ضمن تبیین هدف پژوهش روش تحقیق نیز عنوان می‌گردد فرضیه‌های پژوهش عبارتند از: ۱) در موقعیت‌های مناسب رهبری سازمانی همبستگی بین سبک رهبری سازمانی و عملکرد گروه منفی است ۲) در موقعیت‌های نسبتا مناسب (متوسط) رهبری سازمانی همبستگی بین سبک رهبری سازمانی و عملکرد گروه مثبت است ۳) در موقعیت‌های نامناسب رهبری سازمانی همبستگی بین سبک رهبری سازمانی و عملکرد گروه منفی است در بررسی ادبیات موضوع رهبری سازمانی نگرش‌های سنتی رفتاری و اقتضایی بطور مبسوط شرح داده می‌شوند یکی از مدل‌های کاربردی رهبری سازمانی، مدل اقتضایی فیدلر است. مزیت این مدل آن است که به منظور بررسی سبک رهبری مدیران عملکرد گروه‌های تحت سرپرستی آنان را نیز مد نظر قرار می‌دهد. مدل اقتضایی فیدلر شامل سه بخش اساسی است : ۱) روش شناخت سبک رهبری مدیران با بهره گرفتن از پرسشنامه ۲)چارچوبی برای طبقه‌بندی موقعیت‌های رهبری سازمانی از سه عامل روابط رهبر – عضو، ساختار– وظیفه و قدرت تشکیل شده است ۳) درنظرگرفتن و مقایسه عملکرد گروه‌های تحت بررسی با توجه به یکسان‌بودن نوع فعالیت گروه‌ها یافته‌های حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که در گروه‌های تولیدی شبکه‌های اول و سوم سیما موقعیت رهبری سازمانی مناسب بوده و همبستگی بین سبک رهبری مدیران مذکور و عملکرد گروه‌های منفی است همچنین در گروه‌های تولیدی شبکه دوم سیما موقعیت رهبری سازمانی متوسط بوده و همبستگی بین سبک رهبری مدیران مذکور و عملکرد گروه‌ها مثبت است یافته‌های پژوهش هم‌جهت با فرضیه اول و دوم رساله است.
بررسی سبک رهبری و اثربخشی رفتاری مدیران مدارس متوسط دخترانه و پسرانه شهرستان ارومیه
مسئله‌ای که مطرح است عبارت از اینست که آیا میان سبک رهبری و اثربخشی رفتاری مدیران رابطه معنی‌داری وجود دارد؟ در ارتباط با این مسئله یک فرضیه اصلی و چند فرضیه فرعی مطرح می‌شود فرضیه اصلی بیانگر اینست که میان سبک رهبری اثربخشی رفتاری مدیران رابطه معنی‌داری وجود دارد و فرضیه‌های فرعی در زمینه رابطه ویژگیهای فردی مدیران (از قبیل سن، جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه مدیریت و سابقه خدمت آموزشی) و اثربخشی رفتاری آنها می‌باشند. این تحقیق به روش توصیفی می‌باشد و به منظور اجرای تحقیق، کلیه دبیرستانهای شهرستان ارومیه که شامل ۳۰ دبیرستان است بعنوان نمونه انتخاب و اطلاعات بوسیله ابزار پرسشنامه و فرم ارزیابی مدیر آموزشگاه از معلمین این مدارس و مسئولین مقاطع گردآوری شده است و اطلاعات بدست آمده بوسیله روش های آماری آزمون t گروه های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و… تجزیه و تحلیل گردیده و نتایج بدست آمده فرضیه اصلی و بعضی از فرضیه‌های فرعی از قبیل رابطه سن، سابقه مدیریت، سابقه خدمت آموزشی را با اثربخشی رفتاری مدیران تائید می‌کند.

سبک رهبری خدمتگزار بر عملکرد پرستاران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...