۱۹

۱۸

فرهنگی

۲۶

۲۵

اجتماعی

۲۰

۱۹

ادبی

۱۷

۱۶

جمع

۱۰۶

۱۰۰

نگاهی به پیشینه برگزاری جشنواره کتاب سال استان
قبل از طراحی واجرای این برنامه ، هیچ جشنواره ای در زمینه انتخاب کتاب در استان کرمان برگزار نشده است. طی ده سال قبل از این برنامه (یعنی از سال ۱۳۶۲)
جایزه ی کتاب سال ایران طراحی ودر سطح ملی از سوی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی برگزار شده است. ساز وکار کلی جشنواره استانی کتاب نیز برگرفته از مقررات وضوابط جایزه ملی کتاب سال ایران می باشد.
جوایز کتاب سال کشور طی سال های اخیر
۱- جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
از سال ۶۲ در ۱۱ بخش طراحی واجرا شد. از سال ۷۲ به صورت بین المللی وبا عنوان جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی از سوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شده است.
۲- جایزه ادبی جلال آل حمد
براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۵ مقرر شد به صورت سالانه برگزار گردد وکتاب های حوزه ادبیات که برای نخستین بار منتشر شده باشند، مورد ارزیابی قرار گیرد. اولین دوره این جایزه آذر ۸۷ برگزار و تاکنون ۵ دوره آن اجرا شده است. جوایز نفرات هر یک از رشته ها نشان ادبی و ۱۱۰ سکه بهار آزادی است .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳- جایزه ادبی پروین اعتصامی
از سال ۱۳۸۳ کلید خورده و هر ساله در ۲۵ اسفند ماه زاد روز پروین اعتصامی برگزار شده است .این جشنواره به ارزیابی کتاب های بانوان کشور در ۵ شاخه: ادبیات پژوهشی، ادبیات نمایشی ، ادبیات کودک و نوجوان ، داستان وشعر اختصاص دارد.
۴- جایزه کتاب فصل
از سال ۸۶ به صورت فصلی ( هر ساله) برگزار و تاکنون ۲۳ دوره را پشت سرگذارده است. این جایزه در بخش های علوم اجتماعی ، علوم کاربردی ، علوم خاص، فلسفه ، روان شناسی، دین ، ادبیات ، کودک ونوجوان ، تاریخ وجغرافیا و کلیات ، برگزیدگان خود را شناسایی می کند .
۵- جایزه نقد کتاب
این جایزه هر سال اواخر پاییز با ۱۳ موضوع پیرامون نقد کتاب در محل سرای اهل قلم برگزار می شود و تاکنون ۹ دوره را ، پشت سرگذاشته است .
۶- جایزه ادبی گام اول
از سال ۸۵ به منظور معرفی و تشویق کتاب اولی ها در ۳ موضوع شعر، داستان و دین برگزار می شود. تاکنون ۶ دوره آن برگزار و دوره چهارم آن به میزبانی کرمان اجرا شد.
۷- جایزه کتاب خلیج فارس : نخستین دوره این جایزه در بهار سال۹۰ برگزار شد و به صورت دو سالانه است. این جایزه در بخش های تاریخ ، جغرافی ، شعر ، داستان ، پایان نامه در موضوع خلیج فارس به انتخاب آثار وافراد برتر می پردازد.
۸- جایزه کتاب و رسانه برتر
تاکنون بیست دوره آن برگزار وبه انتخاب کتاب های برتر در موضوع رسانه می پردازد .
۹- جایزه کتاب رسانه ملی
توسط صدا وسیمای جمهوری اسلامی تاکنون ۵ دوره آن برگزار شده است .
همچنین جوایز ادبی دیگری نیز در سطح استان و کشور در حال برگزاری است که در این بخش مجالی برای پرداختن به آن، فراهم نیست.
این جوایز،در مجموع نقش وتاثیری غیر قابل انکار، در ترویج فرهنگ کتاب وکتاب خوانی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه داشته ودارد واستمرار این حرکت فیاض وبالنده می تواند به جریان توسعه فرهنگی ایران اسلامی، به نیکویی ، یاری رساند.
این جوایز همچنین بر سطح رقابت موجود در میان پدید آورندگان آثار وصاحبان ایده های برتر، می افزاید وباعث رشد کیفی شگرد ها وتکنیک های تالیف وترجمه می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...