جدول ۳-۲) ساختار کلی پرسشنامه توانمندسازی کودکان خیابانی

مولفه ها

سوالات

توانمندسازی کودکان خیابانی
توانمندسازی روانی

خود اثربخشی

۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶

عزت نفس

۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲

توانمندسازی اجتماعی

مشارکت اجتماعی

۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸

حمایت اجتماعی

۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴

احترام اجتماعی

۲۵، ۲۶، ۲۷ و ۲۸

۳-۸ روایی سنجی و پایایی سنجی ابزار پژوهش
۳-۸-۱ روایی سنجی
منظور از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می‌تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ اعتبار انواع گوناگونی دارد که بر حسب نیاز به تشریح اعتبار محتوایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است اشاره می‌گردد:

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

اعتبار محتوایی
اعتبار محتوا شامل قضاوت ذهنی متخصص در مورد مناسب بودن اندازه‌گیری است و به عبارت دیگر خود متخصص نظر می‌دهد که ابزار جمع آوری داده‌ها آن چه را که محقق به دنبال اندازه گیری آن است، اندازه‌گیری میکند. این روش متداولی است که در این تحقیق به کار رفته است. اعتبار محتوایی یک آزمون معمولاً توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود، از این رو اعتبار محتوا به قضاوت خبرگان بستگی دارد.
در این تحقیق برای اطمینان از روایی محتوایی پرسشنامه توانمندسازی کودکان، این پرسشنامه در اختیار اساتید راهنما و مشاور قرار گرفت و مقرر شد با تغییراتی (متناسب با سازمان مورد مطالعه) مورد استفاده قرار گیرد.
بازخوردهای حاصل از بررسی پرسشنامه، تغییراتی را در پرسشنامه منجر شد که به شرح زیر است :
– تصحیح نگارش برخی از سؤالات پرسشنامه
در نهایت با اعمال تغییرات مورد نظر، روایی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت و از روایی صوری استفاده گردید.
۳-۸-۲ پایایی سنجی
قابلیت اعتماد یکی از ویژگی‌های ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. برای محاسبه پایایی شیوه‌های مختلفی وجود دارد، در این پژوهش برای محاسبه پایایی پرسشنامه‌ها از ضریب آلفای کرونباخ که برای سؤالات چند مقیاسی کاربرد دارد، استفاده شده است.
این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری از جمله پرسشنامه‌ها یا آزمون‌هایی که خصیصه‌های مختلف را اندازه گیری می‌کند بکار می‌رود. در این گونه ابزارها، پاسخ هر سؤال می‌تواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌های هر زیر مجموعه سؤال‌های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.

که در این رابطه:j =تعداد سوالات = واریانس تک تک سوالات و = واریانس کل سوالات.
مقدار صفر این ضریب نشان دهنده عدم قابلیت اعتماد و ۱+ نشان دهنده قابلیت اعتماد کامل است (سرمد و دیگران، ۱۳۸۸: ۱۶۹).
جدول ۳-۳) ضرایب میزان آلفای کرونباخ شاخص های متغیرهای مستقل و وابسته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...