از سویی دیگر، چون خواص مکانیکی کامپوزیت‎ها شدیدا جهت مند است و از آنجا که خواص ماتریس نقش موثری را در تابعیت و حساسیت رفتار کامپوزیت نسبت به نرخ کرنش ایفا می‎کند می‎توان انتظار داشت که نرخ کرنش، تاثیر خود را در جهت عرضی یعنی جهت عمود بر فایبرها و در مدول برشی درون صفحه‎ای -که شدیدا تابع خواص ماتریس است- نشان دهد. در جدول زیر تغییرات مدول برشی درون صفحه‎ای برای دو قطعه مرکب از الیاف بافته شده‎ی مسطح گلاس- اپوکسی و الیاف بافته‎ شده‎ی مسطح کربن-اپوکسی در دو نرخ کرنش که یکی در محدوده‎ی شبه استاتیک و دیگری در محدوده‎ی ضربه‎ای است نشان داده شده که حکایت از افزایش این کمیت با افزایش نرخ کرنش می‎باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۶-۱- تغییرات مدول برشی گلاس-اپوکسی و کربن-اپوکسی بافته شده با نرخ کرنش ]۲۷[

In-plane shear modulus (GPa)
Material

impact

Quasi-static

۳.۵۵

۱.۶۹

Glass/epoxy

۴.۰۲

۲.۷۳

Carbon/epoxy

جدول زیر، تاثیر نرخ کرنش را بر مدول کششی در راستای ضخامت سه قطعه‎ی بافته شده‎ی مختلف تحت دو نرخ کرنش شبه استاتیک و ضربه‎ای نشان می‎دهد]۲۷[.
جدول ۶-۲- تغییرات مدول الاستیک در راستای ضخامت با نرخ کرنش، برای سه قطعه بافته شده ]۲۷[

Hybrid carbon/glass
(۳۷ plies) Woven glass
(۶۰ plies)
Woven carbon
(۲۴ plies)
Material

Quasi-static

impact

۶-۴- آسیب ناشی از ضربه
پدیده‎ی ضربه می‎تواند بصورت اعمال نسبتا ناگهانی یک نیروی دفعتی به روی حجم محدودی از ماده یا قطعه‎ای از سازه تعریف شود. بدیهی است که قیود توصیفی “نسبتا” و “محدود” قابلیت تفسیرپذیری بالایی دارند. نتایج یک ضربه می‎تواند شامل اتلاف انرژی بصورت حرارت، تولید صدا، تغییر فرم و جابجایی، آسیب‎های دائمی مثل سوراخ‎شدن سازه هدف[۱۳۶] و یا تکه‎تکه شدن جسم هدف یا پرتابه[۱۳۷] باشد. در عمل، رفتار یک کامپوزیت تحت ضربه زیرمجموعه مکانیک آسیب قرار می‎گیرد.
استحکام برشی بین لایه‎ای و عرضی پایین کامپوزیت‎ها و همچنین عدم وجود تغییر فرم پلاستیک از جمله عواملی است که در استحکام پایین آنها تاثیرگذار است؛ بگونه‎ای که یک ضربه با انرژی که با سرعت می‎تواند با رساندن تنش به مقداری خاص باعث ایجاد آسیب دائمی در کامپوزیت گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...