‌، واریانس زیرآزمون J ام و ۲S واریانس کارآزمون می‌باشد (فرهنگی و صفرزاده، ۱۳۸، ص ۲۳۴‌)، اگر ضریب آلفا بیشتر از ۷/۰ باشد،‌ آزمون از پایایی قابل قبولی برخوردار است. (مؤمنی، ۱۳۸۷، ص۲۱۲‌)‌
ضریب پایایی برای پرسشنامه این پژوهش که حاوی ۳۹ سوال می‌باشد، برابر ۸۰۸/۰ محاسبه گردید. با عنایت به این که حداقل ضریب پایایی برای پرسشنامه‌های پژوهشی ۷۰/۰ می‌باشد، ملاحظه می‌گردد که ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده از این مقدار بالاتر است. این ضریب برای هر قسمت از پرسشنامه بطور مجزا محاسبه شده و نتایح آن در پیوست آورده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۸-۲- ارزیابی میزان‌ اعتبار سئوالات پرسش نامه
با توجه به اهمیت پایایی[۶۳] در نتایج تحقیقات در ابتدا باید این امر مورد توجه قرار بگیرد. پایایی به دقت، اعتماد پذیری ثبات یا تکرار پذیری نتایج آزمون اشاره‌‌ می‌کند. اگر آزمونی در هر بار اجرا برروی تعدادی آزمون شونده نتایج مختلفی به دست دهد‌، آن آزمون یک آزمون پایا نخواهد بود و در واقع هیچ چیز را به درستی اندازه نخواهد گرفت و اگر یک آزمون چیزی را به درستی اندازه‌گیری نکند، هیچ اطلاع مفیدی به ما نخواهد داد.
اعتبار بیانگر میزان ثبات و تکرار پذیری نتایج حاصل از اجرای یک آزمون بر روی یک نمونه واحد در دفعات متعدد زمانی است. جهت تعیین پایایی ابزار از روش روش آلفای کرانباخ[۶۴]استفاده شده است. در واقع برای برآورد ضریب اعتبار‌، این روش مستلزم تنها یک بار اجرای آزمون است. این روش بستگی به همگنی کارکرد آزمودنی از یک سوال به سوال دیگر است و محاسبه آن مبتنی بر انحراف استاندارد سوال‌هاست. در نهایت بر اساس همبستگی درونی سوالات آزمون مقدار آلفا استخراج‌‌ می‌شود، چنانچه این مقدار بیش از ۷/۰ باشد‌‌ می‌توان گفت ابزار دارای پایایی است. نتایج در فصل۴ به تفکیک ذکر شده است.
۳-۹- متغیرهای تحقیق
متغیر شامل هرچیزی است که بتواند ارزش‌های گوناگون و متفاوت بپذیرد. این ارزش‌ها می‌توانند در زمان‌های مختلف برای یک شخص یا یک چیز متفاوت باشد یا این که در یک زمان برای اشخاص یا چیزهای مختلف تفاوت داشته باشد. (سکاران، ۱۳۸۸، ص ۸۲‌)‌
متغیر مستقل: متغیر مستقل به گونه‌ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تأثیر می‌گذارد. یعنی وقتی متغیر مستقل وجود داشته باشد، متغیر وابسته نیز وجود دارد. دلیل تغییر در متغیر وابسته را باید در متغیر مستقل جستجو کرد. (سکاران، ۱۳۸۸، ص ۸۵‌)‌
متغیر وابسته:
پژوهشگر بیش از هر چیز به متغیر وابسته علاقمند است. هدف وی توصیف یا پیش‌بینی تغییرپذیری متغیر وابسته است به بیان دیگر این متغیر، همان متغیر اصلی است که به منزله یک مطلب قابل پژوهش جلوه می‌کند. با تحلیل متغیر وابسته، می‌توان برای حل مسأله به پاسخ‌هایی دست یافت. پژوهشگر علاقمند است این متغیر و نیز سایر متغیرهایی که بر آن تأثیر می‌گذارند را کمّی کند و بسنجد. (سکاران، ۱۳۸۴ ص ۸۳‌)
در این تحقیق که به بررسی رابطه بین مدیریت دانش بر عملکرد سازمان پرداخته شده است، مدیرت دانش به عنوان متغیر مستقل و عملکرد شرکت با سه مولفه نوآوری در ارائه خدمات، کیفیت در ارائه خدمات، سودآوری عنوان متغیر وابسته مطرح هستند.
۳-۱۰- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
تجزیه و تحلیل داده‌ها فرآیندی است چندمرحله‌ای که طی آن داده‌هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع‌ آوری در نمونه (جامعه‌)‌ آماری فراهم آمده‌اند، خلاصه، کدبندی و دسته‌بندی و در نهایت پردازش می‌شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل‌ها و ارتباط‌ها بین این داده‌ها به منظور آزمون فرضیه‌ها فراهم آید. (خاکی، ۱۳۸۷، ص ۳۰۵‌)‌ تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی که عمدتاً مفاهیمی از قبیل جدول توزیع فراوانی و نسبت‌های توزیع، نمایش هندسی و تصویری توزیع و نظایر آن تشکیل می‌شود. در آمار توصیفی ویژگی‌های موضوع مورد مطالعه به زبان آماری تصویرسازی و توصیف می‌گردد. (حافظ‌نیا، ۱۳۸۲، ص ۲۳۷‌)‌
در این تحقیق پس از استخراج اطلاعات، خلاصه کردن و طبقه بندی داده‌های آماری انجام گردید که این کار با تشکیل جداول فراوانی و با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSS صورت گرفته است. در این تحقیق برای نمایش نحوه توزیع صفت در نمونه از نمودار میله‌ای و دایره‌ای استفاده شده است که در فصل چهارم به طور کامل شرح داده می‌شود.
۳-۱۱- جمع بندی فصل سوم
همانگونه که در این فصل عنوان شد روش تحقیق مذکور از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و پیمایشی می باشد. اطلاعات اولیه برای انجام تحقیق با بهره گرفتن از روش های کتابخانه ای جمع آوری شده است و از پرسشنامه ای متشکل از ۱۶ گویه به عنوان ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات بهره گرفته شد. جهت سنجش روایی محتوایی پرسشنامه ، از نظر استادان مجرب بازاریابی و مدیران و کارشناسان با تجربه بانکداری بهره گرفته شد و پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرنباخ و به میزان ۸۰۸/۰ مورد تایید قرار گرفت.
به جهت تجزیه تحلیل داده ها در ابتدا نرمال بودن داده ها از طریق آزمون کولموگروف – اسمیرنف انجام شده و تعیین روابط بین متغیرها و همچنین اثرات متغیرهای وابسته/ مستقل از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .
اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها بوسیله نرم افزار spss مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفته است.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- آمار توصیفی
هنگامی که توده‌ای از اطلاعات کمی ‌برای تحقیق گرد آوری می‌شود، ابتدا سازمان بندی و خلاصه کردن آنها به طریقی که به صورت معنی داری قابل درک و ارتباط باشند، ضروری است. روش های آمار توصیفی به همین منظور بکار برده می‌شوند. غالبا مفیدترین و در عین حال اولین قدم در سازمان داده‌ها مرتب کردن داده‌ها بر اساس یک ملاک منطقی است و سپس استخراج شاخص‌های مرکزی و پراکندگی و در صورت لزوم محاسبه همبستگی میان دو دسته اطلاعات و استفاده از تحلیل‌های پیشرفته تر می‌باشد. در یک جمعبندی با استفاده مناسب از روش های آمار توصیفی می‌توان دقیقا ویژگیهای یک دسته از اطلاعات را بیان کرد. آمار توصیفی همیشه برای تعیین و بیان ویژگیهای اطلاعات پژوهش‌ها بکار برده می‌شوند. در آمار توصیفی اطلاعات حاصل از یک گروه، همان گروه را توصیف می‌کند و اطلاعات به دست آمده به دسته‌جات مشابه تعمیم داده نمی‌شود.
لذا درابتدای این فصل، جدول کلی برای سوالات مطروحه به تفکیک رسم گردیده که میزان میانگین ها، میانه ها و مدها و انحراف معیار برای هر سوال ذکر شده است که در زیر بطور مختصر به تحلیل آن می پردازیم.
باید ذکر شود برای پاسخ خیلی کم عدد(بسیار مخالفم) ۱، کم عدد(مخالفم) ۲، متوسط(نظری ندارم) عدد۳، زیاد(موافقم) عدد۴، و خیلی زیاد(بسیار موافقم) عدد ۵ نسبت داده شده است.
جدول شماره (۴-۱). اطلاعات آماری پرسشنامه در بخش مدیریت دانش

نشانگر

تعداد کل

میانگین

میانه

مد

انحراف معیار

۱

ایجاد دانش

صرفه جویی در زمان جستجو و هزینه، برای انتخاب کارآمد و موثر منابع دانش مورد نیاز سازمان

۲۰۰

۳٫۲

۳

۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...