شکل(۴-۸) مقایسه میانگین فسفر و تأثیرآن بروزن تر برگ
نتایج مقایسه میانگین بر اساس آزمون چند دامنه ای دانکن در جدول (۴-۲) حاکی از آن است که از لحاظ آماری در سطح احتمال ۵ درصد تفاوت معنی داری بین سه سطح تیمار کود فسفر وجود دارد.
۴-۱-۳-۳- اثر متقابل نیتروژن و فسفر بر وزن تر برگ
نتایج حاصل از تجزیه واریانس صفت وزن تر برگ ( جدول ۴-۱) نشان دهندۀ آن است که این صفت تحت تأثیر اثر متقابل نیتروژن و فسفر قرار نگرفته و معنی دار نشده است.
تیمار N1P1 دارای بیشترین میانگین به مقدار۰۲/۴۹ است( شکل ۴-۹) که در گروه a قرار گرفت. در واقع در تیمار ۲ لیتر در هکتار سوپرنیتروپلاس، ۱۰۰ گرم در هکتار بارور-۲ و۱۲۵ کیلوگرم در هکتار فسفات آمونیوم بیشترین میانگین و در تیمار N3P3، کود شیمیایی اوره به مقدار ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار و کود شیمیایی فسفات آمونیوم به مقدار ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار کمترین میانگین به میزان ۳۸/۲۷ حاصل شده است که در گروه i قرار گرفته است.

شکل(۴-۹) مقایسه میانگین نیتروژن و فسفر و اثر متقابل آن بر وزن تر برگ
۴-۱-۴- وزن خشک برگ
۴-۱-۴-۱-تأثیر نیتروژن بر وزن خشک برگ
نتایج حاصل از تجزیه واریانس صفت وزن خشک برگ (جدول ۴-۱) نشان می دهد که عامل نیتروژن (N) با میانگین ۸۴/۴۳ در سطح احتمال ۱ درصد معنی دار شده است. از میان سه تیمار اعمالی نیتروژن ، سطح اول N1 یعنی کود زیستی سوپر نیترو پلاس به میزان ۲ لیتر در هکتار با میانگین ۶۰/۱۰ دارای بیشترین میانگین است که در گروه a قرار گرفت.
کمترین میانگین نیز به میزان ۸۲/۶ به تیمار N3 یعنی کود شیمیایی اوره به مقدار ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار اختصاص دارد که در گروه c قرار گرفته است. (شکل ۴-۱۰)

شکل(۴-۱۰) مقایسه میانگین نیتروژن و تأثیرآن بر وزن خشک برگ
بررسی مقایسه میانگین صفت وزن خشک برگ بر اساس آزمون چند دامنه ای دانکن در جدول (۴-۲) نشان می دهد که بین سه سطح تیمار کود نیتروژن اختلاف معنی داری در سطح احتمال ۵ درصد وجود دارد.
۴-۱-۴-۲- تأثیر فسفر بر وزن خشک برگ
نتایج حاصل از تجزیه واریانس صفت وزن خشک برگ (جدول ۴-۱) نشان می دهد که عامل فسفر (P) با میانگین ۳۵/۲ در سطح احتمال ۱ درصد معنی دار شده است از میان ۳ سطح تیمار اعمال شدۀ فسفر(شکل۴-۱۱)، سطح اول P1شامل کود زیستی بارور-۲ به مقدار ۱۰۰ گرم در هکتار به همراه کود شیمیایی فسفات آمونیوم به مقدار ۱۲۵ کیلوگرم در هکتار دارای میانگین ۰۳/۹ است که در گروه a قرار می گیرد وبیشترین میانگین را به خود اختصاص داده است.کمترین میانگین نیز به میزان ۱۶/۸ به تیمار P3 : کود شیمیایی فسفات آمونیوم به مقدار ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار اختصاص دارد که در گروه b قرار گرفته است.

شکل(۴-۱۱) مقایسه میانگین فسفر و تأثیرآن بر وزن خشک برگ
بررسی مقایسه میانگین صفت وزن خشک برگ بر اساس آزمون چند دامنه ای دانکن (جدول ۴-۲) نشان می دهد که بین سطح اول با سطوح دوم و سوم تیمار کود فسفر اختلاف معنی داری در سطح احتمال ۵ درصد وجود دارد.
۴-۱-۴-۳- اثر متقابل نیتروژن و فسفر بر وزن خشک برگ
نتایج حاصل از تجزیه واریانس صفت وزن خشک برگ (جدول ۴-۱) نشان دهندۀ آن است که این صفت تحت تأثیر اثر متقابل نیتروژن و فسفر نیست چون معنی دار نشده است.
تیمار N1P1 دارای بیشترین میانگین به مقدار ۲۵/۱۱ است که در گروه a قرار گرفته است (شکل ۴-۱۲).در واقع در تیمار ۱ لیتر در هکتار سوپرنیتروپلاس،۲ لیتر در هکتار بارور-۲ و۱۲۵ کیلوگرم در هکتار فسفات آمونیوم بیشترین میانگین و در تیمار N3P3، کود شیمیایی اوره به مقدار ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار و کود شیمیایی فسفات آمونیوم به مقدار ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار کمترین میانگین به میزان ۴۶/۶ حاصل شده است که در گروه f قرار گرفته است.
بهر حال تاثیر متقابل فسفر و ازت برای وزن خشک برگ معنی دار نشده است، بنابراین باید به نتایج اثر مستقل و انفرادی کودها توجه نمائیم. هرچند اختلاف عددی میانگین ها متفاوت بوده و میانگین ها با هم اختلاف دارند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل(۴-۱۲) مقایسه میانگین نیتروژن و فسفر و اثر متقابل آن بر وزن خشک برگ
جدول (۴-۱) تجزیه واریانس صفات مساحت برگ، تعداد برگ، وزن تر برگ، وزن خشک برگ

منابع تغییرات

میانگین مربعات

درجه آزادی

مساحت برگ

تعداد برگ

وزن تر برگ

وزن خشک برگ

تکرار

۳

۴۱/۱

۳۲/۱۸۲۴

۳/۱۶

۴۶/۰

نیتروژن

۲

۹۷/۱۳

۳۶/۸۱۶۷۴

۸۸/۹۹۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...