مولودی، جمشید(۱۳۸۸)؛ سنجش کیفیت محیط شهری در شهرهای جدید- مطالعه موردی: شهر جدید هشتگرد، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی مجتبی رفیعیان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
نوربری، شولتز، کریستیان(۱۳۸۲)؛ مفهوم سکونت: به سوی معماری تمثیلی، ترجمه امیر یار احمدی، نشر آگه، تهران.
Abdul Mohit M., Ibrahim M., Razidah Rashid Y, (2010), Assessment of residential satisfaction in newly designed public low-cost housing in Kuala Lumpur, Malaysia”; J. Habitat International, 34, pp: 18-27.

    1. Galster G., W.Hesser G, (1981), Residential satisfaction: Compositional and contextual correlates”; J. Environment and Behavior, Vol.13, No. 6, pp: 735-758.

Campbell, A, Converse, P. E, and Rodgers, W. L, (1976), the quality of American life: Perceptions, evaluations, and satisfactions, new York: Russell sage Foundation.
Collados, Cecilia and Duane, Timothy, (1999), Analysis natural capital quality of life: a model for evaluating the sustainability of alternative regional development paths. Ecological 30, 441-460.
Ge J., Hokao K, (2006), Research on residential lifestyles in Japanese cities from the viewpoints of residential preference, residential choice and residential satisfaction”; J. Landscape and Urban Planning, 78, pp: 165- 178.
Jen Tu Kung., Ting Lin Li, (2008), Evaluative structure of perceived residential environment quality in high-density and mixed-use urban settings: An exploratory study on Taipei City”; J. Landscape and Urban Planning, 87, pp: 157- 171.
McCray J.W., Day S.S, (1977), Housing Values, Aspirations and Satisfactions as Indicators of Housing Needs”; Home Economics, Vol. 5, No. 4, pp: 244-254.
Philips, D, (2006), Quality of life Concept, policy and Practice London Routledge.
Porteous, J.D, (1971), Design with people: the quality of the urban environment, environ. Behave. 3, pp. 155-177.
Van Kamp I., Leidelmeijer K., Marsman G., de Hollander A, (2003), Urban enviromental quality and human well-being towards a conceptual framework and demarcation of concepts: A literature study”; J. Landscape and Urban Planning, Vol. 65, pp: 5-18.
Van poll, Ric, (1997), the Perceived Quality of Urban Environment: A multi-attribute evaluation- University of Groningen.
Varady D.P., Preiser W.F.E, (1998), Scattered-Site Public Housing and Housing Satisfaction: Implications for the New Public Housing Program”; J. American Planning Association, Vol. 6, No.2, pp: 189-207.
۳-۱. مقدمه:
در این فصل ابتدا توضیحاتی در مورد روش تحقیق پایان نامه ارائه می­ شود. سپس مراحل مختلف چهارچوب نظری و تجربی ارزیابی کیفیت محیط روستاهای ادغام شده در شهر سنندج به تصویر کشیده می­ شود. در ادامه روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه و نتایج آن، جامعه آماری، روش نمونه گیری و تعداد نمونه به صورت مفصل توضیح داده می­ شود.
۳-۲. روش تحقیق:
روش تحقیق راه رسیدن به هدف تحقیق است. روش تحقیق بر اساس متد علمی و بسته به نوع داده ­ها انتخاب می­ شود. هر پژوهشگری بسته به موضوع، مسئله تحقیق، اهداف و فرضیه ­های تحقیق، متغیرها و شرایط زمانی و مکانی و امکانات موجود روشی برای انجام پژوهش یا تحقیق در راستای اهداف و فرضیه ­ها مورد نظر بر می­گزیند. بنابراین، آنچه در این فصل مورد بررسی قرار می­گیرد، نشان دهنده کلیات روش شناسی تحقیق حاضر در جهت نیل به اثبات و یا رد فرضیه ­ها و اهداف تحقیق می­باشد. چون، تعیین روش شناسی مورد استفاده، بخش مهم هر پژوهش علمی را تشکیل می­دهد. آن چه که یک تحقیق و نتایج آن را معتبر می­سازد، روش­های انجام تحقیق به ویژه داوری آن می­باشد. انتخاب روش تحقیق به ماهیت موضوع پژوهش، هدف، فرضیه ­ها، و امکانات اجرایی آن بستگی دارد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق تعیین نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیق تر، آسان تر، سریع تر و ارزان­تر در دستیابی به پاسخ سؤالات و فرضیه ­های تحقیق در منطقه مورد مطالعه یاری نماید(بیگدلی، ۱۳۸۵: ۹۸). در واقع روش شناسی تعیین کننده حدود و معیارهای است که می­بایست در فرایند پژوهش علمی مورد توجه قرار گیرد. از آنجائی که این تحقیق در پی ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج می­باشد، بر این اساس با توجه به موضوع تحقیق و مبانی نظری تحقیق سعی شده برای رسیدن به اهداف فوق از روش­های معقول و منطقی و متناسب با زمان و مکان مورد استفاده قرار گیرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

به طور کلی روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق روش توصیفی- تحلیلی است که در این راستا جهت غنای هر چه بیشتر تحقیق، جمع آوری اطلاعات از شیوه مطالعات میدانی و با بهره گرفتن از برداشت­های محلی، تهیه و تکمیل پرسشنامه، انجام مصاحبه و همچنین از تکنیک­های آماری و نرم افزار SPSS، آزمون­های آماری، نقشه و عکس سود برده می­ شود. در شکل شماره (۳-۱) فرایند انجام تحقیق ترسیم شده است.

شکل (۳-۱): فرایند انجام تحقیق
۳-۳. روش سنجش و ارزیابی کیفیت محیط مسکونی:
فرایند و گام­های روش­شناسی ارزیابی مفهوم کیفیت محیط مسکونی در روستاهای ادغام شده به شرح شکل ذیل است. مطابق شکل (۱-۲)، در ابتدا شاخص­ های عینی و ذهنی کیفیت محیط مسکونی از ادبیات نظری استخراج می­ شود و با الگوی نظری آن در دنیا مطابقت داده و برای مطالعه حاضر انتخاب می­شوند. براساس مدل ارائه شده در فصل دوم پایان نامه، کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج براساس دو مولفه اصلی یعنی شاخص­ های عینی محیط مسکونی و شاخص­ های ذهنی محیط مسکونی ارزیابی می­ شود. شاخص­ های عینی محیط مسکونی شامل تجهیزات داخلی واحد مسکونی (تعداد اتاق­ها؛ بزرگ، خوش منظر و زیبا بودن اتاق­ها؛ تجهیزات حرارتی و بهداشتی؛ هزینه­ های جاری؛ نرخ رهن یا اجاره)، تجهیزات خارجی واحد مسکونی (سیستم دفع فاضلاب خانگی، تجهیزات فضاهای سبز و عمومی؛ روش­های بهداشتی جمع آوری زباله) است و شاخص­ های ذهنی محیط مسکونی شامل سازمان دسترسی و فضایی (دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی؛ دسترسی به مراکز شهر؛ دسترسی به پارکینگ؛ جاده­های شریانی؛ پیاده روها؛ دسترسی به کتابخانه ­ها و سالن­های مطالعه)، دسترسی به امکانات و خدمات (خدمات آموزشی؛ ایستگاه پلیس؛ خدمات درمانی؛ خدمات تجاری؛ فضاهای عمومی و سبز؛ زمین­ها و محوطه­های بازی)، بهداشت محیط (صدای لوازم خانگی؛ صدای موسیقی؛ سروصدای جوانان؛ تردد وسایل نقلیه؛ فاضلاب و آب­های سطحی؛ گرد و غبار) و محیط اجتماعی (جرم و جنایت؛ امنیت؛ روابط اجتماعی؛ دزدی با سرقت مسلحانه؛ ترافیک؛ احساس تعلق به مکان) است.
شایان ذکر است که معیار سنجش و ارزیابی شاخص ­ها، رضایت مندی ساکنان از آنهاست که با بهره گرفتن از پرسشنامه از ساکنان محل پرسیده می­ شود. در ادامه با بهره گرفتن از تکنیک­های آماری مناسب که در ادامه توضیح داده شده است به تجزیه و تحلیل داده ­های جمع آوری شده خواهیم پرداخت و در نهایت با بررسی و مرور یافته­های تحقیق، نتیجه ­گیری مناسب اخذ خواهد شد.
ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر
حصول به شاخص­ های عملیاتی منتج از نظرات ساکنان منطقه مورد مطالعه
نمونه گیری و جمع آوری داده ­ها
تجزیه و تحلیل داده ­ها
اتخاد رویکرد و ارئه پیشنهادات
معیار رضایت مندی
شاخص­ های عینی کیفیت محیط مسکونی
شاخص­ های ذهنی کیفیت محیط مسکونی
کیفیت محیط مسکونی
۱- عالی
۲- خوب
۳- مناسب
۴- پایین و یا ضعیف
ویژگی­های اجتماعی- اقتصادی فردی ساکنان
شکل (۳-۲): چهارچوب ارزیابی مفهوم کیفیت محیط مسکونی
۳-۴. روش گردآوری اطلاعات:
روش جمع آوری اطلاعات با توجه به ماهیت مطالعه به صورت کتابخانه­ای- اسنادی و پیمایش میدانی خواهد بود. در ابتدا به منظور تکمیل مبانی نظری تحقیق با بهره گرفتن از روش کتابخانه­ای مفاهیم، رویکردها، نظریه­ های تبیین کننده تحقیق و شاخص­ های ارزیابی کیفیت محیط مسکونی به دست خواهد آمد. سپس با کمک ابزار پرسشنامه شاخص­ های انتخاب شده به بوته آزمون گذاشته خواهد شد. مهمترین منابع اطلاعاتی کتابخانه­ای این پژوهش شامل موارد زیر می­ شود؛
روش کتابخانه­ای:
در این روش پژوهشگر، به دنبال جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعاتی است که توسط پژوهشگران دیگر و یا سازمان‌های دولتی و خصوصی تهیه گردیده است. در این روش، پژوهشگر خود به تولید داده و یا اطلاعات نمی‌پردازد. مهمترین مراکزی که در این روش به آنها مراجعه می­ شود به شرح زیر است :
کتابخانه معاونت برنامه­ ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری؛
کتابخانه پژوهشکده مطالعات شهری و روستایی سازمان شهرداری ­ها و دهیاری­های کشور؛
کتابخانه مرکز مطالعات برنامه­ ریزی شهر تهران؛
کتابخانه دانشگاه­ های سطح شهر تهران؛
مرکز آمار ایران؛
روش پیمایش میدانی (مبتنی بر ابزار پرسشنامه):
پرسشگری و توسل به پرسشنامه در زمینه مسائل انسانی و اقتصادی در حال حاضر یکی از عملی ترین روش­هاست. پرسشگری به ما امکان می دهد که کلیه اطلاعات لازم را به دست آوریم. در روش پرسشگری از مراحل زیر استفاده می­نماییم: تنظیم پرسشنامه؛ پرسشگری در محل؛ تنظیم جدول موضوعی و استخراج و استنتاج نتایج می ­تواند تحقیق را در رسیدن به هدف مطلوب یاری نماید(فرید، ۱۳۷۱: ۱۳). لذا با طراحی پرسشنامه شاخص ­ها و متغیرهای تحقیق مورد کندوکاو و ارزیابی قرار گرفت.
۳-۵. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
به منظور تجزیه و تحلیل یافته­های تحقیق، ابتدا پرسشنامه ­های تکمیل شده کد گذاری می­شوند، سپس داده ­های کد گذاری شده به نرم افزارSPSS انتقال داده می­شوند. پس از انجام عملیات آماری، از جداول داده ­های توزیع فراوانی، درصد، میانگین، نمودارها و… استفاده می­شوند. همچنین جهت آزمون و سنجش مولفه­ها در این تحقیق از آزمون­های آماری متعددی استفاده می­ شود که در ادامه به تشریح آنها پرداخته می­ شود.

  1. یکی از آزمون­های مورد استفاده آزمون t تک نمونه ­ای است، که برای داده ­های مربوط به متغیر وابسته از نوع کمی با مقیاس (فاصله­ای یا نسبی) و برای بررسی تفاوت­ها در مقایسه میانگین­ها و معنی دار بودن تفاوت­های موجود بین طبقات یا گروه­ ها مورد استفاده قرار می­گیرد. به عبارتی دیگر آزمون t یکی از روش­های پارامتری می­باشد که به منظور دستیابی به این که آیا تفاوت بین یک حد استاندارد از نظر آماری معنی دار است یا نه، مورد استفاده قرار می­گیرد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...