کــل

۰/۸۳۱

در جدول ۳-۲، میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر۸۳% ارائه شده است میزان آلفای کرونبـاخ پرسشنامه و همچنین میزان‌آلفای کرونباخ هر یک از مولفه ها، به طور قابل ملاحظه به یک نزدیک می­باشد و بدین ترتیب می­توان اظهار داشت پرسشها دارای همبستگی متقابل نسبتاً مناسبی می­باشند.‏ از وجود این همبستگی می توان چنین نتیجه گیری نمود که پرسشهای مورد بررسی مفهومی واحد را مورد سنجش قرار می دهد لذا پایایی پرسشنامه تحقیق مورد تایید می باشد.
۳-۵-۲ بررسی روایی ابزار سنجش تحقیق
به معنی آنست که آیا روش انتخاب شده برای سنجش موضوع موردنظر مناسب است و آن را می سنجد یا نه و یا به عبارتی دیگر ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه موردنظر را می سنجد. بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه گیری نمی­ توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت (سرمد،‏۱۳۸۴،۱۷۰) آزمون بر حسب اینکه تا چه درجه‌ای آنچه را که مدعی اندازه‌گیری آن است اندازه بگیرد، به همان نسبت دارای روایی است. به طور کلی روایی یک آزمون بستگی به این دارد که تا چه میزان آنچه را که مدعی اندازه گیری آن است، اندازه می‌گیرد (بست، شریفی، ۱۳۷۶، ۶۲) روایی عبارت ازمیزان انطباق مشاهدات وپرسش های تحقیق باهدف اصلی پژوهش می باشد.آیا داده های گردآوری شده تصویر حقیقی همان موضوع مورد بررسی است یا خیر.زمانی مسئله به وجود می آید که داده های جمع آوری شده ظاهراً حاصل روش پژوهش انجام گرفته باشند (نیل،۱۳۷۴، ۱۲۵).

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

-روایی محتوایی
روایی محتوا نوعی اعتبار است که معمولاً برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار
برده می شود. مثلاً برای آزمون پیشرفت تحصیلی باید اعتبار محتوای آ ن را موردنظر قرار داد. اعتبار محتوایی یک ابزار اندازه گیری به سوالهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوالهای ابزار معرف ویژگی‏ها و مهارتهای ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آن را داشته باشند، آزمون دارای اعتبار محتوا است.‏ برای اطمینان اعتبار محتوا باید در مواقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوالهای تشکیل دهنده ابزار معرف قسمتهای محتوای انتخاب شده باشد. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد.
-روایی سازه
اعتبار سازه یک ابزار اندازه گیری نمایانگر آنست که ابزار اندازه گیری تا چه اندازه یک سازه یا خصیصه­ای را که مبنای نظری دارد می سنجد (سرمد،‏۱۳۸۴،۱۷۳)
به منظور بررسی روایی پرسشنامه تحقیق چنین عمل شد که از چندین متخصص و مدیر سطح بالا ازلحاظ تحصیلات و تجربه خواسته شد که در خصوص محتوای پرسشنامه و موفقیت سنجش و اندازه گیری آن نظرات خود را اعلام نمایند. همچنین تلاش برآن بود که با بکارگیری نظرات اساتید دانشگاهی بر محتوا و غنای مفاهیم مورد پرسش افزوده گردد تا الزامات روایی محتوایی پرسشنامه برآورده گردد. در بهره­ گیری از نظرات اساتید همسویی پاسخهای پرسشنامه و روابط حاکم بر متغیر­های کلیدی با مفاهیم تئوریها و نظریه­ های مدیریت بازاریابی تطبیق داده شد و بدین ترتیب از حصول روایی اطمینان حاصل گردید.‏

۳-۶ روش تجزیه و تحلیل داده ها

در این تحقیق با تکیه بر نرم افزار spss تحلیل توصیفی مشاهدات در دستور کار قرار گرفت در این راستا ترسیم نمودار های دایره ای ستونی، و محاسبه آماره های میانگین، انحراف معیار و……در دستور کار قرار گرفت. در راستای اجرای تحلیل استنباطی،‏ نیز از مدل رگرسیون خطی ساده بهره برده ایم.

– رگرسیون خطی ساده :

تحلیل رگرسیون خطی مجموعه تکنیکهایی را شامل می شود که برای جستجو ی روابط میان متغیر ها مورد استفاده قرار می گیردبه طور کلی اهداف بکارگیری این تکنیک عبارتند از :

-توصیف داده ها
-پیش بینی و برآورد
-برآورد پارامتر ها
-کنترل داده ها
روش های رگرسیون برازش دادن الگوهایی برای یک متغیر وابسته به عنوان تابعی از یک یا چند متغیر مورد بحث قرار می گیرد . اگر متغیر وابسته را با y ، و متغیرهای مستقل رابا x1 نمایش دهیم هدف از رگرسیون بررسی و یافتن مدل ریاضی وابستگی y به x1 می باشد، مـدل رگرسیـون خطی ساده به صورت زیر عنـوان می شود :

که را ضریب مدل و را جمله خطا گویند. پارامتر عرض از مبدأ، صفحه رگرسیونی است

ضریب تعیین یا r2:

یکی از شاخصهای مهم نیکوئی برازش یک مدل ضریب تعیین یا r2می باشد طبق تعریف داریم :

R2=مجموع مربعات خطا/مجموع مربعات کل

به عبارت دیگر r2 نشان می دهد که چند درصد از تغییرات متغیر پاسخ (y) توسط متغیر های مستقل مورد بررسی تبیین می شود.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده‌ها

۴-۱ مقدمه‏

آمار شاخه ای از روش شناسی علمی است که با جمع آوری، طبقه بندی، توصیف و تفسیر داده هایی که از اجرای زمینه یابیها و آزمایشها به دست می آید سروکار دارد و هدف اساسی آن، توصیف و بیان استنباطهایی درباره ویژگیهای عددی جوامع است.
در مباحث آماری بر پایه اخذ نمونه گیری با روش های مدون و از پیش تعیین شده دانش نمونه گیری و همچنین بکارگیری تکنیکهای استنباطی امکان تعمیم نتایج به جامعه فراهم می گردد در یک تقسیم بندی آن دسته از روشها را که به منظور توصیف ویژگیهای نمونه یا جامعه به کار گرفته می­ شود را آمار توصیفی می­گویند آمار استنباطی نیز به روشهایی گفته می­ شود که در آنها ویژگیهای جامعه به کمک ویژگیهای نمونه استنباط می شود.
در این فصل با هدف «بررسی نقش دانش ذهنی محصول بر انتخاب محصول» به تجزیه و تحلیل مشاهدات خواهیم پرداخت. با بکارگیری تکنیکهای آمار توصیفی و استنباطی به بحث و بررسی در خصوص فرضیات تحقیق خواهیم پرداخت.

۴-۲ تحلیل توصیفی متغیر های کلیدی تحقیق

۴-۲-۱ تجزیه و تحلیل مشاهدات با بهره گرفتن از تکنیک های آمار توصیفی
در این قسمت هدف آنست که داده های جمع آوری شده با بهره گرفتن از تکنیک های آماری خلاصه و طبقه بندی گردند استفاده از جداول توزیع فراوانی، نمودارها و…. به همین منظور در دستور کار قرار می­گیرد. در این قسمت سعی برآنست که با بکارگیری تکنیکهای آمار توصیفی امکان بررسی موضوعات زیر فراهم آید:
تحلیل توصیفی ویژگی‏های دموگرافیک
تحلیل توصیفی متغیر دانش ذهنی
تحلیل توصیفی متغیر ریسک ادارک شده
تحلیل توصیفی تعداد ویژگی‏های محصول
تحلیل توصیفی متغیر اندازه مجموعه
تحلیل توصیفی متغیر ساختار و تنوع اندازه
تحلیل توصیفی متغیر ویژگی‏های ساختاری

۴-۳ تحلیل توصیفی متغیر جنسیت پاسخگویان در نمونه مورد بررسی

در جدول زیر جنسیت پاسخگویان در نمونه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در نمونه مورد بحث ۱۸٫۶% از پاسخگویان (برابر با ۷۳ نفر) زن می باشند بقیه (۸۱٫۴%) را مردان شامل می گردند و چهار پاسخگو جنسیت خود را در پرسشنامه تحقیق مشخص نکرده اند:

جدول ۴-۱ توزیع فراوانی متغیر جنسیت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...