الف) تئوری‌های کلی و کامل و جامع موجود؛ این فرضیه‌ها با بهره گرفتن از یک رشته قیاس های معین منجر به پیش‌بینی‌هایی می‌شود که در صورت شرایط معین، نتایج مشخصی به‌دست خواهد آمد.
ب) نتایج پژوهش‌های انجام‌ شده پیشین؛ هدف این فرضیه‌ها استقرا رابطه بین دو یا چند متغیر در زمان حال است(حیدرعلی، ۱۳۸۷).
جدول آماره ضریب پیرسون
ضریب همبستگی ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی، یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین همبستگی دو متغیر است.

محاسبه همبستگی بین متغیرهای تحقیق
برای محاسبه همبستگی بین کلیه متغیرهای تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان می­دهد. این ضریب بین ۱ تا ۱- می­باشد و درصورت عدم وجود رابطه بین دو متغیر برابر صفر می­باشد. این آزمون باتوجه به فرضیات زیر به بررسی ارتباط بین دو متغیر می ­پردازد.
در ادامه به منظور آزمون فرضیه ها و تعیین تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از آنالیز رگرسیون چندگانه استفاده می گردد. رگرسیون چندگانه یک روش آنالیز آماری است که در آن تغییرات یک یا چند متغیر وابسته نسبت به یک یا چند متغیر مستقل تبیین و پیش بینی می شود. به عبارت دیگر رگرسیون یک تکنیک قدرتمند آماری است که تاثیرات یک یا چند متغیر مستقل بر روی متغیر وابسته بررسی می شود. لذا به منظور بررسی تاًثیرات متغیرهای مستقل و کشف مدل برازش شده از روش رگرسیون ساده استفاده شده است.
۴-۴-۲-۱- نرمال بودن داده ­ها
برای اجرای روش­های آماری و محاسبه آمار، آزمون مناسب و استنتاج منطقی درباره فرضیه ­های پژوهش؛ مهمترین عمل، قبل از هر اقدامی انتخاب روش آماری مناسب برای پژوهش است. برای این منظور آگاهی از توزیع داده ­ها از اولویت اساسی برخوردار است. برای همین­منظور در این پژوهش از آزمون معتبر کلموگروف- اسمیرنف برای بررسی فرض نرمال بودن داده ­های پژوهش استفاده شده­است. این آزمون باتوجه به فرضیات زیر به بررسی نرمال بودن داده می پردازد.
H0: داده ­ها دارای توزیع نرمال هستند.
H1: داده ­ها دارای توزیع نرمال نیستند.
تست نرمال بودن و برازش
به جهت بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای(محلات قدیمی، میادین شهری، فضاهای باز) از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف استفاده می شود. این آزمون در حالت تک نمونه ای به مقایسه تابع توزیع تجمعی مشاهده شده با تابع توزیع تجمعی مورد انتظار در یک متغیر در سطح سنجش ترتیبی می پردازد. به عبارت دیگر در این آزمون، توزیع یک صفت در یک نمونه با توزیعی که برای آن جامعه مفروض است را مورد مقایسه قرار می دهد. در تفسیر نتایج آزمون، چنانچه مقدار سطح خطای مشاهده شده از ۰۵/۰ بیشتر باشد، در آن صورت توزیع مشاهده شده با توزیع نظری یکسان است و تفاوتی بین این دو وجود ندارد. یعنی توزیع بدست آمده توزیع نرمال است. اما چنانچه مقدار معنی داری از ۰۵/۰ کوچکتر باشد آنگاه توزیع مشاهده شده با توزیع مورد انتظار متفاوت است و توزیع فوق نرمال نخواهد بود.
جدول ۴-۱۰-نتایج تست نرمال بودن توزیع متغیرها

متغیر

محلات قدیمی

میادین شهری

فضاهای باز

z

۰۵۰/۱
۹۷۶/۰
۸۹۴/۰

سطح معنی داری

۲۲۰/۰
۲۹۷/۰
۲۹۹/۰

در جدول فوق (۴-۲) سطح معناداری بیشتر از ۰۵/۰ است و این به معنای توزیع نرمال متغیرهاست.
آزمون فرضیه ها
برای محاسبه همبستگی بین کلیه متغیرهای تحقیق در صورت نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. همچنین از ضریب رگرسیون به منظور سنجش تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته استفاده شده است.
فرضیه اول
وجود محلات با قدمت زیاد در بافت تاریخی شهر اردبیل بر هویت بخشی به این شهر تأثیر دارد.
H0: وجود محلات با قدمت زیاد در بافت تاریخی شهر اردبیل بر هویت بخشی به این شهر تأثیر ندارد.
H1: وجود محلات با قدمت زیاد در بافت تاریخی شهر اردبیل بر هویت بخشی به این شهر تأثیر دارد.
رابطه بین محلات قدیمی با هویت بخشی شهری با بهره گرفتن از همبستگی پیرسون سنجیده شده است، که نتایج آن در جدول زیر آمده است:
جدول ۴-۱۱: ضریب پیرسون

ردیف

متغیر

مقدار آماره پیرسون

P-Value

جمع

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...