در این روش(داورزنی و یغمایی، ۲۰۰۹) که بر روی تصاویر متن کار میکند؛ از چهار حرف (ر ز ژ و) استفاده میشود. این حروف شیب خاصی در شکل دارند و میتوان از این شیب برای واترمارکینگ داده استفاده کرد. از بین این چهار حرف، سهتای آنها در الفبای عربی هم موجود است بنابراین به جز متون فارسی در متن های عربی نیز میتوانازاینروشاستفادهکرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    • روش نهان نگاری:

سه حرف (ر ز ژ) تنها در تعداد نقاط با یکدیگر متفاوتند بنابراین در این روش پارامتری که برای شیب این سه حرف در نظر گرفته میشود از پارامتر شیب مربوط به حرف (و) جدا میشود.
الگوریتم از چهار پارامتر استفاده میکندکهدوپارامتراولمربوطبهشیب حروف (ر ز ژ) و حرف (و) در تصویر متن اصلی و دو پارامتر دیگر مربوط به شیب تغییر یافته حروف (ر ز ژ) و حرف (و) در تصویر متن واترمارک شده است.
روش نهاننگاری با استخراج حروف شیبدار(حروف ذکر شده در بالا) از تصویر متن اصلی شروع میشود.
اگر بیت مورد نظر برای نهاننگاری۰ بود تغییری در شیب حرف نمیدهد ولی اگر بیت مورد نظر ۱ بود شیب حرف را تغییر میدهد. این روش ادامه مییابد تا همه اطلاعات مخفی شوند. در شکل (۲-۲) قسمتی از تصویر متن اصلی و تصویر متن واترمارک شده با این روش نشان داده است.
شکل ۲-۲: مقایسه تصویر متن اصلی و تصویر متن نهان نگاری در روش نقطه ها

    • کشف و تشخیص نهان نگاری:

شیب تمام حروف شیب دار اندازه گیری شده و اختلاف آن با پارامتر مربوط به شیب اصلی حروف مقایسه میشود. اگراختلافیوجودداشتیعنیبیتپنهانشدهدر این حرف ۱ است و در غیر اینصورت بیت ۰ میباشد.
۲-۳-۲- نتیجه گیری

    • مزایا:

این روش با روش های جابهجایی خط و کلمه مقایسه شده که مزایایی به شرح زیر از آن مشاهده شده است:

    1. نامحسوس بودن نهان نگاری : نتایج نشان داده است که روش مورد نظر شفاف تر از روش های جابهجایی خط و کلمه است. به دلیل اینکه از بعضی حروف در آن استفاده میشود و نه همه آنها، برای سیستم بینایی انسان نامحسوس است.
    1. ظرفیتبالای نهاننگاری: در مقایسه با بقیه روش های معمول ظرفیت بالاتری دارد که در جدول (۲-۲) نشان داده شده است.
    1. امنیت بالا: این روش میتواند جزو روش های مقاوم با امیت بالا قرار گیرد. زیرا در این روش رمزگشایی آن به یک کپی از سند اصلی نیاز ندارد تا اطلاعات مخفی شده را استخراج کند. دریافت کنندههای قانونی اسناد نهاننگاری شده میتوانند داده های مخفی شده را تنها با بهره گرفتن از پارامترهای شیب بدست آورند. به علاوه استخراج نهان نگاری به کنترل خط یا کلمه نیاز ندارد که این امر باعث مصون شدن در برابر خطاهایی میشود که در قطعه بندی صفحات رخ میدهد.
    • معایب:
    1. در این روش جهت پیاده سازی برروی اسناد دیجیتال در زبان های مختلف با رسم الخطهای متفاوت هزینه های بسیاری دارد.
    • ارزیابی عملکرد الگوریتم:

ظرفیت این روش با روش های جابه جایی کلمه و خط در یک متن نمونه فارسی مقایسه شده و نتایج آن در جدول ۲-۲ آورده شده است.
جدول ۲-۲: مقایسه ظرفیت در روش های نمونه

نام روش
ظرفیت نهان نگاری(برحسب بیت)

جابه جایی خط

۱۵

جابه جایی کلمه

۲۲۲

روش مورد نظر

۳۳۵

دو روش شرح داده شده برای نهان نگاری از تغییر ظاهر متن استفاده می کردند اما روشهایی که در ادامه توضیح داده میشود از استاندارد یونیکد برای عمل نهان نگاری استفاده میکنند.
۲-۴- درج کاراکتر کشش بین کاراکترهای کلمات
۲-۴-۱- شرح روش
همانطور که در(گوتوب ادنان، ۲۰۰۷) اشاره شده است در استاندارد یونیکد کاراکتری با کد شانزدهی ۰۶۴۰U+وجود دارد که این کاراکتر به عنوان یک کاراکتر اختیاری و تنها برای اهداف ساختاریو چیدمانیاستفاده میشود. این کاراکتر در همهجا قابل استفاده نیست و تنها در فضای بین حروف متصل شونده فارسی یا عربی استفاده میشود به عبارت دیگر بعد از حروف آخر کلمات یا قبل از حروف اول کلمات نمیآید. وقتی این کاراکتر بین دو حرف متصل شونده قرار میگیرد اندکی بین دو حرف کشش ایجاد میکند. از این کاراکتر برای اهداف نهان نگاری استفاده شده است که در ادامه توضیح میدهیم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...