۳-۴) حجم نمونه و روش نمونه گیری
در این پژوهش برای انتخاب حجم نمونه به جدول کرجسی و مورگان مراجعه شد. بر این اساس، حجم نمونه برابر ۲۶۹ نفر به دست آمد. این جدول در سطح اطمینان ۹۵ درصد بالاترین حجم نمونه را برآورد می کند. همچنین، برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۵) روش گردآوری اطلاعات
در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از دو روش بهره گیری شده است:
الف) روش کتابخانه ای: جهت بررسی و مطالعه مبانی نظری موضوع پژوهش و دستیابی به اطلاعات اولیه با بهره گرفتن از کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات داخلی و خارجی و همچنین استفاده از شبکه اینترنت به منظور دستیابی به مقالات مرتبط با موضوع پژوهش از این روش استفاده گردید.
ب) روش میدانی: در این روش، پرسشنامه های پاداش اجتماعی وین و همکاران (۱۹۹۷)، اعتیاد به کار اسپنز و رابینز (۱۹۹۲)، تعهد سازمانی آلن و مایر (۱۹۹۰) و فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (۱۹۸۱)، در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت. پس از اجرای پرسشنامه ها در بین جامعه آماری، مجموع داده ­های خام جمع آوری شده به کامپیوتر وارد و از طریق نرم­افزار آماری SPSS 20 مورد تحلیل قرار گرفت.
۳-۶) ابزار اندازه گیری داده ها
پس از آنکه مفاهیم و فرضیه های پژوهش به طور دقیق شکل گرفت، قدم بعدی تهیه ابزار پژوهش برای جمع آوری اطلاعات بود. در پژوهش حاضر، پرسشنامه بسته پاسخ تنها ابزار پژوهش بوده است که با توجه به مطالعات نظری، کتابخانه ای و مطالعه مقاله ها و پایان نامه های مختلف در قالب عوامل مطرح شده در چارچوب نظری، تدوین و بکار گرفته شد. این پرسشنامه شامل بخش هایی به شرح زیر است:

    1. مقدمه: در این قسمت توضیح مختصری درباره پژوهش، جهت آشنایی آزمودنی ها با پرسشنامه و گویه های آن ارائه شده است.
    1. سوالات جمعیت شناختی: در سوالات این بخش، اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با آزمودنی ها نظیر جنسیت، سن، مدرک تحصیلی و سابقه کاری جمع آوری می گردد.
    1. پرسشنامه پاداش اجتماعی: این پرسشنامه توسط وین و همکاران در سال ۱۹۹۷ طراحی شد. این پرسشنامه با ۱۶ سؤال بر اساس طیف لیکرت هفت گزینه ای تنظیم شده است. بر این اساس، آزمودنی برای انتخاب گزینه کاملاً مخالفم ۱ امتیاز، مخالفم ۲ امتیاز، تا حدودی مخالفم ۳ امتیاز، نطری ندارم ۴ امتیاز، تا حدودی موافقم ۵ امتیاز، موافقم ۶ امتیاز و کاملاً موافقم ۷ امتیاز، کسب می نماید. در پژوهش آقاجانی و رضایی (۱۳۹۳) برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای کل پرسشنامه برابر ۸۳/۰ محاسبه شد. جدول ۳-۱، تناظر مولفه های اعتیاد به کار را با گویه های پرسشنامه نشان می دهد:

جدول ۳-۱: تناظر مولفه های پاداش اجتماعی با گویه های پرسشنامه مربوطه