۴-۱-۳-۴-۲-۳شاخص های عملکرد در ارتباط با هزینه
بسیاری از شاخص های مالی در ابتدای دهه ۱۹۰۰ به وجود آمدند(برای مثال بازگشت سرمایه[۳۲۷] (ROI)). همان طور که پیشتر در بخش شاخص های عملکرد سنتی بحث شد، به دلیل تغییرات چشمگیر، شاخص های مالی بر پایه فرضیاتی هستند که دیگر صحت ندارند. مشکلات این شاخص ها با کوتاه تر شدن چرخه عمر محصولات و بیشتر شدن سهم هزینه محصول نهایی، مشخص تر می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در پی انتقادات از روش های مدیریت حسابها، کوپر[۳۲۸]رویکرد هزینه بر مبنای فعالیت[۳۲۹] (ABC) وارد شد. پاپیر[۳۳۰] و ولی[۳۳۱] ادعای کوپر را مبنی بر اینکه هزینه محصول، هزینه فعالیت­هایی است که بر روی آن انجام می شود را مورد تردید قرار داده اند. آلن[۳۳۲] به این نکته اشاره می کند که ABC بر مبنای ساختار هزینه فعلی سازمان است و در نتیجه به مدیران این جرأت را نمی دهد که فرآیندهای کاری خود را باز طراحی کنند. دیگر مشکلات ABC آن است که هزینه های فرصت را در نظر نمی گیرد و اکثر داده ها در آن تخمینی است. برای مطالعه بیشتر در مورد ABC می توان به کار اینس[۳۳۳] و میشل[۳۳۴] مراجعه کرد.
یکی دیگر از شاخص های هزینه که بسیار در مورد آن صحبت شده است، بهره وری است. این مفهوم به صورت سنتی نسبت خروجی به کل ورودی تعریف شده است. با این حال «بهره وری شاخصی است که نشان می دهد چگونه منابع به خوبی با هم ترکیب می شوند تا به نتایج خاص مورد نظر دست یابند. راچ[۳۳۵] بیان می کند که بهره وری بالاتر، از راه هایی قابل دستیابی است، از جمله:

    • بالا بردن سریعتر میزان ورودی ها به نسبت خروجی ها (رشد مدیریت شده)
    • تولید خروجی بیشتر با یک سطح ورودی ثابت (کار کردن هوشمندانه)
    • تولید خروجی بیشتر با پایین آوردن میزان ورودی ها (ایده آل)
    • حفظ سطح خروجی ها با پایین آوردن میزان ورودی ها (اثربخشی بیشتر)
    • پایین آوردن سطح خروجی­ها همراه با پایین آوردن بیشتر سطح ورودی ها (کاهش مدیریت شده).

مشکل استفاده از شاخص بهره وری آن است که هم اندازه گیری میزان ورودی ها و خروجی ها دشوار است و هم کمی کردن آن ها.
۴-۱-۳-۴-۲-۴ شاخص های عملکرد در ارتباط با انعطاف پذیری
اسلاک[۳۳۶]، در ابتدا بازه، هزینه و زمان را ابعاد انعطاف پذیری تعریف کرد. ولی سپس تعریف خود را به گونه ای تغییر داد که تنها بازه و پاسخ را ابعاد انعطاف پذیری می دانست. بازه به این موضوع می پردازد که تا چه حد سیستم تولیدی می تواند تغییر کند و پاسخ، نشان دهنده سرعت و میزان پایین بودن هزینه این تغییر است.
گِروین[۳۳۷] پس از تعریف ابعاد مختلف انعطاف پذیری، شاخص های زیر را پیشنهاد می دهد: «انعطاف پذیری ترکیبی می تواند توسط تعداد اجزاء به ازای هر تجهیز اندازه گیری شود. از آنجایی که این شاخص از تغییرات مقطعی در بازار تقاضا اثر می پذیرد، می توان از متوسط آن در بازه زمان استفاده کرد. در عین حال، طیف اجزاء به ازای هر تجهیز شاخص مناسب تری برای انعطاف پذیری ترکیبی است. یک فرایند تولیدی ممکن است تعداد اجزای کمی را پوشش دهد اما این اجزا ممکن است بسیار متفاوت از هم باشند. شاخص دیگر نرخ تعداد اجزای فرآوری شده توسط تجهیز به کل تعداد اجزای فرآوری شده در کارخانه است.
یکی دیگر از شاخص ها برای ارزیابی انعطاف پذیری تغییر کل تعداد اجزای جانشین در بازه ای از زمان است. البته لازم است تفاوت بین اجزای قدیم و جدید در طول زمان مشخص شود. ممکن است تغییرات بسیار ناچیز باشد اما نوع اجزای تولید شده بسیار متفاوت از هم باشند. یک رویکرد آلترناتیو در این زمینه توسط گوستاوسون[۳۳۸] پیشنهاد شده است : محاسبه نرخ سرمایه گذاری بر روی تجهیز متناسب با محصول بدی نسبت به کل سرمایه گذاری.
انعطاف پذیری اصلاحی می تواند در قالب تعداد تغییرات در طرح یک جزء به ازای هر دوره زمان ارزیابی شود. انعطاف پذیری تغییر مسیر دارای دید طولانی مدت است و زمانی به کار می رود که ماشین آلات در جهت همگامی با تغییرات عمده از خط خارج می شوند. دید کوتاه مدت آن ضرورت از کار افتادن ماشین آلات به علت مشکلات تجهیزات یا کیفیت است.
انعطاف پذیری در حجم می تواند در سطح کلی و یا در سطح هر جزء در نظر گرفته شود. تغییرات در حجم به محدودیت های گنجایشی و شدت این محدودیت ها بستگی دارد. متوسط تغییرات حجم در طی بازه ای از زمان تقسیم بر محدودیت گنجایش، شاخصی از این دست است.
انعطاف پذیری در مواد، زمانی به کار می رود که در مرحله ای از فرایند تولید تطابقاتی داده می شود تا تغییرات به وجود آمده را اصلاح کند. برای مثال در سیستم­های دستی اپراتورها می توانند محل فلز خم شده را پیدا کرده و آن را به صورت صحیح در ماشین قرار دهند. در غیر این صورت مشکلات کیفیتی و از کار افتادن ماشین آلات پی در پی رخ می دهد. انعطاف پذیری مواد می تواند توسط میزان تغییرات در ابعاد اصلی و خوصیات متالوژیگی به وجود آمده توسط تجهیزات، ارزیابی شود. انعطاف­پذیری توالی تولید می ­تواند به این صورت ارزیابی شود: تعداد توالی هایی که ماشین می تواند با طی کردن آنها کار انجام دهد نسبت به حد بالای تعداد توالی هایی تصادفی و حد پایین آن دسته از توالی ها که می توانند به وجود آیند ولی با طی کرند آنها محصولی تولید نمی شود.»
کاکس[۳۳۹] مفهوم انعطاف پذیری را شاخصی از اثربخشی می­داند که طی آن فرایند تولید می ­تواند تغییر یابد.

              1. زمینه (بستر حاکم): بستر ارزیابی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...