• کارگروهی، یادگیری جمعی، بحث، تدریس برای هم کلاسی ها، بعضی از فعالیتهای مرتبط باهوش میان فردی بود. در درس ده، دانش‌آموزان درکلاس درس به سه گروه متفاوت تقسیم شدند. از گروه اول خواسته شد تا درباره‌ی پرندگان تحقیق کنند؛ گروه دوم باید در مورد حشرات تحقیق می کردند و از گروه سوم خواسته شد تا در مورد دوزیستان تحقیق کنند. آنها طرح کارگروهی را به وجود می آوردند، منابعشان را جمع آوری می کردند و برای ارائه در دو هفته بعد آماده می شدند. دانش‌آموزان همچنین باید یک روزنامه ی دیواری درباره ی « موضوع مطرح شده »، روی دیوارنصب می کردند. به طور کلی در این فعالیت آنها با یکدیگر مطالعه می کنند، یاد می گیرند که حرفهای یکدیگر را بشنوند، به یکدیگر کمک کنند و در انواع مختلف فعالیت ها، رهبری مشترک و مشارکتی داشته باشند.
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • برای گنجاندن هوش درون فردی، ازکار کردن به صورت انفرادی، بیان احساسات، تبادل تجربیات و تخیل استفاده شد. برای مثال از دانش‌آموزان خواسته شد تا در ذهن، خود رادر یک جنگل و سپس درشهرتصور کنند سپس دو محیط را درذهن خود با هم مقایسه کنند.
  • مراقبت از گیاهان، حیوانات و ارگانیسم های دیگر، حفاظت از محیط زیست و طبقه بندی، برخی از فعالیتهایی بودند که معلم درکلاس درس به منظور در نظر گرفتن هوش طبیعت گرا ازآنها استفاده کرد. دانش‌آموزان به اردویی خارج از مدرسه(باغ وحش) برده شدند و در یکی از فعالیتها با کنار زدن برگهای پای درختان انواع حشرات را مشاهده کردند.

در مورد کلاس درس گروه کنترل هرچند محقق نمی توانست آنها را بررسی کند، اما درباره ی چگونگی آموزش درس ها در گروه کنترل با معلم در تماس بود. وقتی معلم گروه کنترل درس می داد، از سخنرانی استفاده می کرد. بر اساس «راهنمای معلم» فرایند تدریس را پیش می برد، درباره ی موضوع درس پرسش هایی را از دانش‌آموزان می پرسید، روی تخته سیاه مطالبی را می نوشت، مثالهایی را از زندگی روزمره ارائه می نمود. گاهی اوقات به بچه ها اجازه می داد تا یادداشت هایی بردارند و پرسش هایی را به عنوان تکلیف در خانه در نظر می گرفت تا پاسخ دهند و از وسایل آزمایشگاه برای برخی فعالیت های درسی استفاده می کرد. دانش‌آموزان به معلم گوش می دادند، به پرسش ها پاسخ می دادند، درنهایت، پس از پایان دوره‌ی آموزش، به اجرای پس آزمونها (آزمون نگرش به درس علوم، آزمون یادگیری) در هر دو گروه پرداخته شد.
۳-۴- ابزارهای پژوهش، روایی وپایایی آنها
برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه های زیراستفاده گردید.
۳-۴-۱-پرسشنامه نگرش به یادگیری علوم اکپینر و همکاران (۲۰۰۹)
این پرسشنامه دارای۲۱ سوال است. هر سوال بر اساس یک مقیاس لیکرت ۵ درجه ای«کاملاً مخالفم» «مخالفم»، «نظری ندارم»، «موافقم»، «کاملاً موافقم» پاسخ داده می شود. این گزینه ها به ترتیب نمره ۱،۲،۳،۴ و۵ می گیرند. سوال هایی که به صورت منفی اند بر عکس نمره گذاری می شوند. پایایی این پرسش نامه از طریق آلفای کرونباخ ۸۹/۰ گزارش شده است. روایی پرسشنامه نیز به صورت صوری و با استفاده ازنظر متخصصین و صاحبنظران تایید شده است. پرسشنامه ذکر شده چهار خرده مقیاس را به این شرح می سنجد.
جدول۳-۱-توزیع سوالات مربوط به ابعادنگرش به یادگیری علوم

ابعادنگرش به یادگیری علوم
تعدادسوال
سوالات

خرده مقیاس لذت ازیادگیری علوم
۸
۱تا۸

خرده مقیاس اضطراب علوم
۷
۹تا۱۵

خرده مقیاس علاقه به درس علوم
۳
۱۶تا۱۸

خرده مقیاس لذت از آزمایش علوم
۳
۱۹تا۲۱

۳-۴-۲- پرسشنامه یادگیری درس علوم
این پرسشنامه دارای ۳۱ سوأل در پیش آزمون و۳۳ سوأل در پس آزمون می باشد. هر سوال بر اساس یک مقیاس لیکرت ۵ درجه‌ای«کاملاً مخالفم»، «مخالفم»، «نظری ندارم»، «موافقم»، «کاملاً موافقم» پاسخ داده می شود. این گزینه ها به ترتیب نمره ۱،۲،۳،۴ و۵ می گیرند.سوال هایی که به صورت منفی اند برعکس نمره گذاری می شوند. این پرسشنامه با همکاری معلم نمونه مورد مطالعه، به صورت یک آزمون (پرسشنامه) محقق ساخته بر اساس جدول مشخصات هدف – محتوا، برای درس های۱۰ ، ۱۱ و۱۲درس علوم تجربی پایه‌ی دوم ابتدایی با توجه به سطوح مختلف حیطه شناختی بلوم طراحی و تدوین گردید. می دانیم که به منظور روایی محتوایی آزمون یادگیری، گفته می شود آزمونی رواست که سؤالات آن نمونه کاملی از هدفها و محتوا باشد. در این پژوهش آزمون یادگیری درس علوم با توجه به جدول مشخصات هدف- محتوا تدوین گردید. همچنین روایی محتوایی ابزار با بهره گرفتن از نظر متخصصین و صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت. به منظورتعیین پایایی آزمون، نمرات ۳۳ نفر از آزمودنیها بر اساس روش باز آزمایی محاسبه گردید و ضریب بازآزمایی۷۳/۰ به دست آمد.
۳-۵-روش تحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش علاوه بر شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و جهت آزمون استنباطی فرضیه ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده می شود.
۳-۶- ملاحظات اخلاقی پژوهش
در انجام این پژوهش،پژوهشگر برای رعایت ملاحظات اخلاقی، به دانش‌آموزان اطمینان داد که پرسشنامه ها بی نام بوده و نمرات آن هیچ تاثیری در نمرات درسی آنان ندارد. همچنین به دانش‌آموزان توضیح داده شدکه در صورت تمایل و رضایت در این پژوهش شرکت کنند.
فصل چهارم
یافته‌های تحقیق
در این فصل یافته‌های تحقیق ارائه می‌شوند. بدین منظور ابتدا آمار توصیفی متغیرهای تحقیق (میانگین و انحراف استاندارد) به تفکیک گروه (کنترل و آزمایش) گزارش می‌شود. سپس نتایج تحلیل‌های استنباطی که به منظور بررسی فرضیه‌های تحقیق انجام شده‌اند، ارائه می‌شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...