(۴-۵۵)

این معادله بیان می کند که نرخ هزینه در ارتباط با تولید سیستم (جمله طرف چپ) برابر مجموع نرخ های هزینه سوخت (جمله اول طرف راست) و سرمایه گذاری (جمله دوم طرف راست) و نگهداری و عملیات (جمله سوم طرف راست) می بیاشد. در ضمن دو جمله آخر سمت راست را می توان به صورت زیر نوشت.

(۴-۵۶)

به طور کلی برای یک سیستم حرارتی از جمله نیروگاه موازنه زیر بایستی برقرار باشد:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

هزینه های عملیاتی تعمیراتی + هزینه اولیه تجهیزات و تاسیسات + هزینه سوخت = هزینه نهایی محصول

۴-۳-۳ هزینه گذاری اگزرژی

اگزرژی یک مبنای هزینه گذاری در یک سیستم حرارتی است، در واقع ترمواکونومیک یا اگزرژواکونومیک بر مبنای این تصور است که اگزرژی تنها منبع منطقی برای اختصاص هزینه­ های مربوط به تبادلات مالی سیستم حرارتی و محیط و منابع ناکارآمدی آن می­باشد. در این تئوری مبانی زیر در نظر گرفته می­ شود. یعنی به ازای هریک از جریان­های اگزرژی در سیستم هزینه­ای بر واحد اگزرژی اختصاص می­یابد و جریان اگزرژی کل از این طریق به جریان هزینه­ای تبدیل می­ شود. در واقع اگزرژی که یک مفهوم ترمودینامیکی است به پول که یک مفهوم اقتصادی است تبدیل می­گردد.
برای سیستمی که در شرایط پایدار کار می­ کند، با چندین ورودی و خروجی از جریانات جرم، کار، حرارت و یا تبادل با محیط، بواسطه این انتقال جرم و انرژی، انتقال اگزرژی از یا به سیستم و همچنین تخریب اگزرژی بواسطه بازگشت ناپذیری­ها، در درون سیستم اتفاق می­افتد. از آنجایکه اگزرژی محاسبه شده از جنس و بعد انرژی و یا نرخ انرژی می­باشد (مثلاً kW)، باید یک ضریب را یافته تا بتوان این بعد را به نرخ هزینه تبدیل کرد. این فرایند را هزینه گذاری اگزرژی گویند.
در این فرایند یک هزینه با یک اگزرژی مرتبط می­ شود. مثل جریان اگزرژی ماده ورودی یا خروجی یا جریان کار یا حرارت ورودی یا خروجی به یا از سیستم. این بیانات در روابط زیر آمده است.

(۴-۵۷)

(۴-۵۸)

(۴-۵۹)

(۴-۶۰)

که ، ، و هزینه های میانگین بر واحد اگزرژی (مثلاً ) می باشند.
بنابراین معادله تعادل هزینه ها (رابطه۵-۱) برای اجزاء سیستم (مثلا برای جزء ام از سیستم) به صورت رابطه زیر خلاصه می شود.

(۴-۶۱)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...