۲- روش­های MIP و روش تفکیک بندرز برای حل مسئله SCUC بخوبی بکارگرفته شده ­اند اما زمان حل مسئله برای سیستم­های قدرت گسترده بسیار بالا خواهد بود، خصوصاً زمانی که خطوط شبکه دارای توانائی انتقال زیادی نباشد علت این امر تعداد بسیار زیاد متغیرها و قیود مسئله SCUC درمورد این سیستم­هاست؛ که بااستفاده از روش ارائه شده در فصل۲ می­توان زمان حل را کاهش داد در حالی که دقت درسطح قابل قبولی باقی می­ماند.

۳- لحاظ کردن عدم قطعیت تولید نیروگاه­های بادی در مسئله مشارکت واحدها با توجه به گسترش روزافزون استفاده از این نوع نیروگاه از مسائل مهم است که با بهره گرفتن از روش ارائه شده در فصل۲ و تلفیق این روش با روش­ متداول در مدل کردن باد نتایج ارائه شده و زمان اجرای برنامه بهبود یافته است.
۴- با افزایش سهم تولید مزرعه بادی در شبکه به دلیل هزینه پایین بهره ­برداری این نوع نیروگاه­ها، هزینه بهره ­برداری سیستم کاهش و با افزایشِ عدم قطعیت این نوع نیروگاه به دلیل نیاز به رزرو بیشتر برای سیستم در هر ساعت هزینه افزایش می­یابد.
۵- عدم قطعیت در پیش بینی مصرف الکتریکی حتی در کوتاه مدت مطلبی غیر قابل انکار می­باشد که در فصل۴ ساختاری جهت در نظر گرفتن این عدم قطعیت ارائه شده است. در این مرحله با ارائه یک بهینه­سازی با برنامه­ ریزی خطی، زمان مسئله زیاد افزایش نمی­یابد. با ثابت فرض کردن متغیرهای دودویی و میزان توان تولیدی هر واحد، مسئله به یک مسئله برنامه­ ریزی خطی (LP) تبدیل شده است. در این بهینه­سازی تغییراتِ بار با سناریوهای مختلف مدل شده که این تغییرات با بهینه­سازی توزیع تولید و انواع رزروها تامین می­شوند و هزینه سیستم نسبت به حالتی که عدم قطعیت بار در نظر گرفته نشده، کمی افزایش می­یابد. با این نحوه مدل کردن با توجه به اینکه متغیر عدد صحیح در مسئله موجود نمی ­باشد و به جای حل مسئله با برنامه­ ریزی ترکیب با اعداد صحیح و حقیقی (MILP) از برنامه­ ریزی خطی استفاده می­ شود که زمان حل مسئله کم می­ شود.

۵-۲ ارائه پیشنهاد جهت ادامه کار

۱- در این تحقیق از پخش بار DC استفاده شد و تلفات و تخطی­های ولتاژ نیز در مسئله بهینه­سازی در نظر گرفته نشده است. لذا پیشنهاد می­ شود که در راستای ادامه این کار از پخش بار AC استفاده شود و قیود AC در آن در نظر گرفته شود. باید توجه داشت که استفاده از ACLF برای مدل کردن قیود شبکه به شدت زمان حل را افزایش می­دهد اما درمقایسه­ی زمان حل برای الگوریتم ارائه شده و روش­های مرسوم قدرت الگوریتم ارائه شده بیش از پیش مشخص می­ شود.
۲- توجه به اهمیت محدود بودن منابع اولیه انرژی و پایین بودن راندمان پروسه تبدیل در نیروگاه­ها، دست اندرکاران امور انرژی را به سیاست­های بهینه­سازی و مدیریت مصرف رهنمون کرده است. یکی از مواردی که همزمان با تجدید ساختار در بحث­های بهره ­برداری از سیستم­های قدرت مطرح شده است، پاسخگویی سمت بار می­باشد. پاسخگویی سمت بار بصورت “تغییرات مصرف انرژی توسط مشترکین در پاسخ به تغییرات قیمت برق در طول زمان و یا تغییرات مصرف انرژی در پاسخ به پرداخت­های انگیزشی که به هدف کاهش مصرف در ساعات پرباری و یا ساعات بحرانی از نظر قابلیت اطمینان به آن­ها اعطا می­ شود” تعریف شده­است. لذا لحاظ کردن مسئله مدیریت سمت بار در مسئله بهینه­سازی مشارکت واحدها و استفاده از ساختار معرفی شده در این تحقیق، از مسائلی است که در آینده می­توان به آن پرداخت.
۳- به دلیل وجود انواع نیروگاه­های مختلف در سیستم­های قدرت موجود و با توجه به گسترش استفاده از انرژی­های نو در شبکه قدرت می­توان در کارهای آینده مدل­های سایر نیروگاه­ها (تلمبه ذخیره ای، آبی و …) را در نظر گرفت. در سیستم قدرت ادوات مختلف دیگری نیز وجود دارند که می­توان تاثیر آنها در این مسئله لحاظ شود؛ به طور مثال می­توان تاثیر حضور ادوات FACT موجود در سیستم را در مسئله مشارکت واحدها بررسی کرد.
۴- با توجه به اینکه امروزه به کنترل آلودگی و میزان مصرف سوخت واحدهای حرارتی اهمیت زیادی داده می­ شود، در ادامه می توان این موارد را به مسئله مشارکت واحدها با قیود امنیتی معرفی شده در این تحقیق اضافه کرد و تاثیر این موارد را در مشارکت واحدها مشاهده نمود.
۵- بعد از تسویه بازار و بدست آوردن نقطه کار بازار، می­توان به مسئله قیمت‏گذاری رزروهای گوناگون پرداخت. به عنوان مثال یکی از این روش­ها قیمت­های حاشیه­ای برای رزروهای بکارگرفته شده در سیستم قدرت برای تامین امنیت می­باشد که می­توان در ادامه این تحقیق به آن پرداخت.
پیوست­ها
پیوست (الف): لیست متغیرها
پیوست (ب): رزرو بالارونده و پایین رونده
پیوست (ج): عدم قطعیت­ها، تولید و کاهش سناریو

پیوست (الف)

لیست متغیرها

متغیرها و توابع:

نمایه شماره واحد.
میزان قطعی بار غیر داوطلبانه.
نمایه شماره باس.
s نمایه شماره سناریو.
نمایه شماره رخداد احتمالی.
نمایه زمان.
قطعی بار.
از دست دادن تولید.
نمایه شماره تکه‏های تابع هزینه تولید خطی شده.
توزیع آماری نرمال با میانگین و انحراف معیار .
تولید مربوط به هر یک از تکه‏های تابع هزینه تولید خطی شده.
توان تولیدی واحد.
توان تولیدی واحد بادی.
مجموع توان تولیدی واحدهای غیر بادی.
احتمال وقوع هر سناریو.
توان مصرفی باس.
رزرو پایین رونده سمت مصرف.
رزرو بالارونده سمت مصرف.
رزرو پایین رونده سمت تولید.
رزرو بالارونده سمت تولید.
زوایای ولتاژ باس‏ها.
نشانگر روشن بودن واحد. ۱ اگر روشن باشد.
نشانگر روشن شدن واحد.
نشانگر خاموش شدن واحد.
انحراف معیار.
ثابت‏ها:
کمترین هزینه تولید.
کمترین توان تولیدی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...