۳-۶ پروتکل تمرینی
پروتکل تمرینی ثبات مرکزی به مدت ۸ هفته و ۲بار در هفته که در هر جلسه حدود ۳۰تا۴۰ دقیقه طول می کشید برای گروه تجربی انجام شد. اساس تمرینات استفاده شده در پروتکل، تمرینات اختصاصی ثبات دهنده ستون فقرات، باز آموزی حس عمقی ناحیه کمری لگنی، مانور تو دادن شکم همراه انقباض عضله عرضی شکم و سپس با حفظ مانور ثبات دهنده مذکور استفاده از ثبات داینامیک بدست آمده در وضعیتهای (طاقباز،دمر،چمباتمه) و همچنین اضافه نمودن اجزای دینامیک به آن (حرکت اندامها، توپ سوئیسی) در مراحل بعدی بوده است. این تمرینات که بر اساس تمرینات ثبات مرکزی پیشنهاد شده بوسیله جفری ارائه شده شامل ۳ سطح می باشد. تمرینات از سطح ۱ شروع می شد که شامل انقباضات ایستا در یک وضعیت ثابت بود و با حرکات آهسته در یک محیط بی ثبات پیشرفت می کرد. تمرینات سطح ۲ شامل انقباضات ایستا در یک محیط بی ثبات بود و با حرکات پویا در محیطی با ثبات پیشرفت می کرد. در نهایت، تمرینات سطح ۳ شامل حرکات پویا در یک محیط بی ثبات بود و با حرکات مقاومتی در محیطی بی ثبات پیشرفت می کرد. در این تمرینات از وزن خود ورزشکار، توپ سوئیسی، توپ های مدیسن استفاده شد(۱۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(برخی از تمرینات ثبات مرکزی در پیوست شماره ۵ آورده شده است.)
تمرینات یوگا در ۸ هفته، هفته ای ۳ جلسه و هر جلسه(۶۰تا۷۰ دقیقه) و با روش یوگا هاتا انجام شد .ابتدا کلاس یوگا با تکنیکهای کششی شروع و با حرکات ایستاده، نشسته، خوابیده و دمر دنبال می شد. یوگا هاتا با این تکنیکها انجام گرفته شد: تکنیکهای تنفسی،کششهای آبشاری بازوها (فشار ثابت وایستا)، حالت ضربه زدن در یک بخش،حالت به پهلو خم شدن به اطراف، خم شدن به جلو، خم شدن جانبی به اطراف، خم شدن زانو روی قوزک پا، حالت نشسته، حالت گربه، حالت بچه، خم کردن کمر، چرخش طلوع آفتاب، تکنیکهای ریلکسیشن با حالت خوابیده به پشت با چشمان بسته دنبال شد. هرحالت حدود۱۰ الی ۳۰ ثانیه نگه داشته می شد و بین هر حالت استراحتی حدود ۱۰تا۱۵ ثانیه استفاده شد(۲۲).

روش جمع آوری داده ها ومراحل انجام کار
محقق پس از ارائه معرفی نامه به مدیریت انجمن MS شهرستان اراک وهماهنگی های لازم با مسئولین آنجا کار خود را آغاز نمود. ابتدا با مطالعه پرونده پزشکی آزمودنی ها، افرادی که دارای مشکل تعادلی بر اساس تشخیص پزشک همراه با اقرار خودشان در مورد درجه ی پیشرفت ناتوانی[۱۲۷] که عددی بین ۳تا۶ را نشان می داد و در دامنه سنی بین ۴۵-۲۵ بودند برای این تحقیق انتخاب شدند.یک هفته قبل از انجام تمرینات طی یک جلسه، خلاصه ای از اهداف و چگونگی انجام تحقیق برای آزمودنی ها شرح داده شد.سپس به آزمودنی ها فرم اطلاعات شخصی و پرسشنامه سلامتی داده شد. . پس از دریافت فرم تکمیل شده اطلاعات شخصی، پرسشنامه سلامتی ونمره کسب شده EDSS توسط آزمودنی ها کامل شد. از بین این افراد ۳۳ نفر از افرادی که در هیچ رشته ورزشی شرکت نمی کردند وبر اساس پرسشنامه سلامتی وامتیاز کسب شده در پرسشنامه EDSS و نمره کسب شده در پیش آزمون برگ مطابق با معیارهای تحقیق بودند به صورت هدفمند بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در نهایت آزمودنی های هر گروه به صورت تصادفی در هر یک از گروه های تجربی وکنترل قرار گرفتند. لازم به توضیح است که قبل از اجرای آزمون فرم رضایت آگاهانه مبنی بر شرکت داوطلبانه در این تحقیق در بین این بیماران توزیع و پس از تکمیل و امضا توسط آزمودنی ها، فرم ها جمع آوری و آزمون آغاز شد.
آزمودنی ها قبل از انجام تمرینات در آزمایشگاه تربیت بدنی دانشگاه اراک جمع شدند و اندازه گیری های قد و وزن آنها محاسبه شد. همچنین با بهره گرفتن از دستگاه فورمتریک چهار بعدی ساخت دایرز آلمان ناهنجاری قامت آنها(کیفوز و لوردوز) هم سنجیده شد. شیوه اجرای آزمون توسط آزمونگر برای آزمودنی ها شرح داده شد. بیماران اجرای تمرینات یوگا را زیر نظر مربی بین المللی یوگا در باشگاه مخصوص یوگا حدود ۶۰تا۷۰ دقیقه در هر جلسه انجام دادند.برای اجرای تمرینات ثبات مرکزی بیماران در سالن ورزشی الزهرا دانشگاه جمع شدند. آزمودنی ها به مدت ۵ دقیقه مرحله گرم کردن را انجام می دادند وسپس عضلات همسترینگ، چهار سرران، عضلات سرینی، دو قلو ونعلی را به مدت ۵ دقیقه تحت کشش قرار دادند. پس از مرحله گرم کردن، آزمودنی ها آزمون مربوط به تعادل را انجام دادند که در انتهای آزمون به مدت ۵ دقیقه مرحله سرد کردن را انجام دادند. یک هفته بعد از جمع آوری اطلاعات پیش از آزمون ، آزمودنی های گروه های تجربی تمرینات مربوط به ثبات مرکزی و یوگا را به مدت ۸ هفته آغاز کردند. در این مدت از گروه کنترل خواسته شد که در فعالیت بدنی خاصی شرکت نکنند و ازانجام تمرینات تعادلی، قدرتی ومقاومتی خودداری کنند. چون سطح فعالیت تمام آزمودنی ها دردو گروه تجربی و یک گروه کنترل یکسان در نظر گرفته شده است، به همین دلیل از گروه کنترل به منظور کنترل اثر احتمالی تمرینات و فعالیت های روزانه بر تعادل آزمودنی ها استفاده شد.
۳-۸تجزیه وتحلیل آماری
دراین تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده های جمع اوری شده از نرم افزار spss نسخه ۱۶ استفاده شده است.
در بخش آمار توصیفی این تحقیق از شاخص های گرایش مرکزی و شاخص های پراکندگی استفاده شد و دربخش آمار استنباطی ابتدا با بهره گرفتن از آزمون کلموگراف اسمیرو نف برای نرمال کردن داده ها استفاده شد. سپس برای مقایسه میانگین پیش آزمون داده های هر دو گروه با یکدیگر از آزمون t مستقل و برای مقایسه میانگین های پیش آزمون و پس آزمون در هر گروه از آزمون آماری t زوجی استفاده شده است. جهت مقایسه میانگین داده های پیش آزمون و پس آموزن سه گروه با یکدیگر از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است. کلیه آزمون های آماری در سطح اطمینان ۹۵ درصد (۰/۰۵ ≤ p) انجام شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها و نتایج
۴-۱ مقدمه
در این فصل اطلاعاتبدست آمده به وسیله تست برگ و دستگاه فورمتریک ۴ بعدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. ابتدا از آمار توصیفی به منظور بررسی ویژگی های گروه های پژوهشی خواهیم استفاده شده است و در مورد هر متغیر شاخص های گرایش مرکزی و شاخص های پراکندگی را ارئه کرده ایم. سپس به تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده و آزمون فرضیه های پژوهشی خواهیم پرداخت .کلیه آزمون های آماری در سطح اطمینان ۹۵ درصد(p0.05) انجام شده است .
۴-۲ اطلاعات توصیفی گروه های آزمایش
اطلاعات توصیفی مربوط به سن ، وزن ، قد ،شاخص توده بدنی وطول دوره بیماری آزمودنی های گروه های مختف در جداول زیر آورده شده است.
جدول ۴-۱: اطلاعات توصیفی مربوط به گروه کنترل

انحراف استاندارد
میانگین
بیشترین
کمترین
تعداد
۹۳۰/۳
۲۲/۳۷
۴۳
۳۱
۹
سن
۵۷۷/۱۱
۴۴/۶۴
۸
۵۰
۹
وزن
۴۱۶۴
۳۳/۱۶۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...