۱

معرفی دوستان و آشنایان

۱۹

۴۱٫۳۰

۲

فراخوان اینترنتی

۱۲

۲۶٫۰۸

۳

پیشنهاد محقق در خصوص گفتگو

۱۵

۳۲٫۶۰

جمع کل

۴۶

۱۰۰

یکی از کارهایی که محقق می‌تواند برای جلب مشارکت انجام دهد این است که متعهد شود پس از پایان تحقیق گزیده‌ای از نتایج سودمند برای جامعه مطالعه را برایشان ارسال کند و یا متن مصاحبه را برایشان بفرستد. در مجموع دو نفر از افراد خواستار مطالعه متن پیاده شده مصاحبه‌شان شدند که راه ارتباطی خود را نیز اعلام کردند که این کار انجام شد و مواردی که از طریق وبلاگ شخصی جذب شده بودند اعلام کردند که خوشحال می‌شوند نتایج این تحقیق به صورت خلاصه در آنجا منتشر شود. برخی نیز اعلام کردند که علاقمند هستند در جلسه دفاع رساله حضور یافته و از نتایج تحقیق مطلع شوند.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مهارت‌های به کار گرفته شده در خلال مصاحبه:

از مهارت‌هایی که محقق باید در حین مصاحبه نیمه ساختار یافته داشته باشد می‌توان به طرح پرسشهای صحیح اشاره کرد. به‌طوری که محقق پس از چند مصاحبه بتواند پرسشهایی ناب در اختیار داشته باشد. لازم به ذکر است در تحقیق کیفی هیچ‌گاه سؤالها محدود نمی‌شود و در خلال مصاحبه‌های اول گسترش قابل توجهی در سؤالات ایجاد شده و تکمیلتر و دقیتر می‌شوند. همچنین محقق باید بتواند پرسشها را بسیار شفاف بیان کند و اگر برای مصاحبه شونده سؤال روشن نیست آن را با توضیحاتی شفاف کند. محقق کیفی باید یک شنونده فعال باشد و این موضوع را با بازگویی مطالب در خلال گفتگو نشان دهد. همچنین مهارت در تبیین یکی از شگردهای کار است که محقق با کمک فرد مصاحبه شونده اقدام به تبیین مطالب گنگ مثل اصطلاحات تخصصی می‌کند. محقق کیفی باید در نهایت بلد باشد که جمع‌بندی و نتیجه گیری کند و با بهره گرفتن از مهارت‌های غیر‌کلامی‌خود گفتگویی ساده، صمیمی و موفق را رقم بزند.
سؤالات مصاحبه‌شوندگان با ۷ سؤال‌:«شغلتان چیست و چقدر از آن راضی هستید؟ اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانید؟ وضعیت اعتقادی خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پوشش و آرایش زنان آیا باعث آسیب دیدنشان می‌شود یا خیر؟ مشکلات زنان درفضاهای عمومی‌چیست؟ قربانی یعنی چی و آیا تا کنون شده که قربانی چیزی شوید و یا احساس قربانی‌شدن داشته باشید؟ از چه راه‌هایی برای جلوگیری از قربانی‌شدن استفاده می‌کنید؟ »شروع شد و پس از ۸ مشارکت کننده اشباع داده به دست آمد ولی طی فرایند پژوهش نظریه زمینه‌ای که مصاحبه‌ها به صورت زیگزاگی انجام می‌شود(کرس ول ۲۰۰۷) و ایجاد سؤالات جدید مصاحبه‌ها ادامه یافت تا در مصاحبه ۱۹ به ۳۶ سؤال رسیدیم. مصاحبه‌ها با ۳۶ سؤال(جدول سؤالات ضمیمه می باشد) ادامه یافت تا نفر ۲۸ ام از مشارکت کنندگان که اشباع داده حاصل شد ولی جهت اقناع این پژوهش تا مصاحبه ۴۶ ادامه یافت. در این روش مصاحبه‌شوندگان مخزن پیچیده‏ای از اطلاعات شخصی درباره موضوع مورد مطالعه هستند. در این روش با سؤال‌های باز و مفصل‌بندی شده از مصاحبه شونده اطلاعات جمع‌ آوری می‏شود(فلیک ۱۳۸۷: ۱۷۳-۱۷۲).
در این پژوهش از این روش برای مصاحبه با زنان استفاده شد. ابزار مورد استفاده دستگاه ضبط صوت دیجیتال[۲۵] بود که پس از مصاحبه اقدام به پیاده‌سازی شده و از آن در تحلیلهای فصل چهار استفاده شد. هر قسمتی از صحبتها که مصاحبه شونده علاقه‌ای به ضبط صدا نشان نمی‌داد محقق جهت جلب اعتماد دستگاه ضبط صدا را خاموش کرده در منزل یادداشتهایش را کامل کرده است. لازم به ذکر است، مشارکت کنندگان در این قسمت در مجموع ۴۶ نفر بوده و از طرق مختلف اقدام به مصاحبه گردید. از کافی شاپها گرفته تا سالنهای ورزشی و خانه افراد مکان ملاقات بوده تا مشارکت کنندگان در مصاحبه‌ها با فراغ بال و راحتی اندیشه اطلاعات شخصی خود را بازگو کنند. همانگونه که پیشتر گفته شد روش‌هایی مثل دعوت محقق به مصاحبه از طریق معرفی دوستان و اقوام، اعلام فراخوان همکاری در اینترنت و وبلاگ شخصی نویسنده روش‌های جلب نظر نمونه‌ها بوده است.
جدول شماره ۴٫مکان‌های مصاحبه

ردیف

تعداد

تعداد نفرات

درصد

۱

منزل مصاحبه شونده

۱۴

۳۰٫۴

۲

دانشگاه

۵

۱۰٫۸۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...