شکل ‏۳‑۳۵: مقایسه نتایج بدست آمده از مدل ارائه شده با داده های آزمایشگاهی و مدل تحلیلی در مرجع [۶۹]

همان طور که از شکل فوق مشخص است، تطابق خوبی بین نتایج بدست آمده و داده های آزمایشگاهی وجود دارد که نشان می دهد مدل ارائه شده از دقت خوبی برخوردار است.

نتیجه گیری و پیشنهادات

نتیجه گیری

وجود ترک در سازه ها عامل مخربی برای ایمنی می‌باشد. ترک سرتاسری با کاهش سفتی کل سیستم باعث کاهش فرکانس طبیعی سیستم شده و ارتعاشات تیر سالم را از حالت طبیعی آن خارج می­سازد. بنابراین ارائه مدلی که بتوان با آن به بررسی ارتعاش سازه های ترکدار پرداخت، موضوعی قابل توجه است.

در این پایان نامه ابتدا با ارائه روشی ساده به مدل سازی ترک باز پرداخته شده است. در این مدل سعی شده که اثر همه پارامترهای ترک در نظر گرفته شود، سپس فرکانس های طبیعی تیر با یک ترک نشان داده شد، و با بهره گرفتن از همین مدل به بررسی تیرهای با چند ترک پرداخته شد. از آنجا که وجود ترک با عث کاهش سفتی تیر می شود فرکانس طبیعی تیر با چند ترک همواره از تیر با یک ترک کتر است. در ادامه، ترک ها با شکل های هندسی مختلف مانند بیضی، سهمی و مثلثی بررسی شد و با بهره گرفتن از روش گالرکین فرکانس های طبیعی اینگونه تیرها نیز بدست آورده شد.
در ادامه بررسی، به مدل سازی ترک باز و بسته شونده پرداختیم و با ارائه مدلی که قبلا توضیح داده شد، معادلات حرکت را برای ترک ساده و ترک منحنی شکل ارائه کردیم و تاثیر پارامترهای مختلف بر معادلات حرکت نشان داده شد. افزایش عمق ترک یکی از پارامترهای تاثیر گذار بر فرکانس های طبیعی می باشد که افزایش آن هم در حالت ترک باز و هم در حالت ترک باز و بسته شونده سبب کاهش فرکانس طبیعی می شود. پارامتر تاثیرگذار بعدی، طول دهانه ترک می باشد که در مدل سازی ترک باز] بع عنوان پارامتری بررسی شد که در بررسی های قبلی چندان به آن پرداخته نشد. افزایش طول دهانه ترک نیز باعث کاهش فرکانس طبیعی می شود.

پیشنهادات

با توجه به مطالب بیان شده فصل دوم، می توان به بررسی موارد زیر پرداخت:

  • بررسی صفحه ترکدار با ترک ساده با بهره گرفتن از مدل سازی ترک باز
  • بررسی صفحه ترکدار با شکل های مختلف ترک
  • بررسی تیر ترکدار با چند ترک، که هر ترک می تواند شکل هندسی خودش را داشته باشد.
  • بررسی صفحه ترکدار با ترک باز و بسته شونده
  • بررسی تیر با چند ترک، با بهره گرفتن از مدل ترک باز و بسته شونده

پیوست ها

روابط مربوط به پیدا کردن سفتی فنر پیچشی با بهره گرفتن از روابط مکانیک شکست:

(پ-۱)

(پ-۲)

(پ-۳)

(پ-۴)

(پ-۵)

توابع شکل مود استفاده شده برای تیرسالم با شرایط مرزی مختلف:

تیر ساده (دو سر لولا):

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...