سایت دانلود پایان نامه: دانلود پایان نامه با موضوع توسعه منحنی های شکنندگی برای ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
- طبقه بندی سیستمهای مختلف ساختمانی
- تعیین و تعریف حالات خرابی
-
- تعریف توابع خرابی برای ساختمان
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- استفاده از روشهای فنی و تخصصی
- تهیه خروجی.
۲-۴-۱ طبقه بندی ساختمانها در HAZUS
تقسیم بندی کلی سازهها از نظر کاربری در دستورالعمل HAZUS شامل سازههای مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، مذهبی، دولتی و آموزشی و… میباشد. علاوه براین انواع سازهها از لحاظ سیستم ساختمانی نیز طبقه بندی شده اند. اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل و ارزیابی احتمال وقوع خرابی در اثر زلزله با طبقه بندی و نوع سازهها ارتباط دارد. در واقع هدف اصلی از تقسیم بندی انواع مختلف سازهها این است که ساختمانهایی که ویژگیهای مشابهی دارند و احتمالاً در اثر زلزله نیز دچار خرابی مشابهی میشوند در یک طبقه قرار بگیرند.
در تقسیم بندی سازهها، ارتفاع آنها نیز در نظر گرفته شده است تا از این طریق تفاوت پریود سازهها و سایر پارامترهای طراحی که با ارتفاع سازه مرتبط هستند، در ارزیابی خطرات لرزهای در نظر گرفته شود.
علاوه بر این موارد تقسیم بندیهای دیگری نیز برای سیستم حمل و نقل شامل سیستمهای بزرگراهی، راهآهن، سیستم حمل و نقل اتوبوس، فرودگاه و بندرگاه درنظر گرفته شده است.
دستورالعمل HAZUS انواع سازهها را از لحاظ روش طراحی به ۴ گروه طبقه بندی کرده است که شامل موارد زیر میباشد:
- حالت طراحی High- code طبق استانداردهای طراحی لرزهای.
- حالت طراحی Moderate-code طبق استانداردهای طراحی لرزهای.
- حالت طراحی Low-code طبق استانداردهای طراحی لرزهای.
- حالت طراحی Pre-code که شامل ساختمانهایی است که طبق ضوابط لرزهای طراحی نشدهاند.
۲-۴-۲ منحنی شکست در HAZUS
یکی از روشهایی که برای ارزیابی آسیبپذیری لرزهای در HAZUS مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده از منحنیهای شکنندگی میباشد. در منحنی شکنندگی، احتمال وقوع هریک از حالات خرابی معرفی شده در مقابل مقادیر مختلف PGA مورد بررسی قرار میگیرد.
اطلاعات مورد نیاز برای تخمین خرابی سازهها با بهره گرفتن از منحنی شکنندگی به شرح زیر میباشد:
- نوع سیستم ساختمانی، ارتفاع ساختمان و نوع طراحی لرزهای.
- طیف پاسخ یا مقدار PGA در منطقهای که ساختمان در آن واقع شده است.
نهایتاً، منحنی شکنندگی احتمال رسیدن یا فراگذشت سازه را از هریک از حالتهای خرابی را در مقادیر مختلف PGA نمایش میدهد از این منحنیها میتوان برای تخمین خسارات فیزیکی، مالی و اجتماعی استفاده کرد. شکل ۲-۴ یک نمونه منحنی شکست بر حسب جابجایی طیفی در مقابل احتمال رسیدن یا فراگذشت از ۴ حالت خرابی را ارائه میدهد.
شکل (۲-۴).یک نمونه منحنی شکست ارائه شده در HAZUS
در دستورالعمل HAZUS منحنی شکنندگی از رابطه زیر محاسبه می شود:
P [ds| Sd ] = ϕ [ ln ( ) ] (2-4)
که در رابطه بالا:
= مقدار نیاز لرزهای است که همان متوسط مقدار جابجایی طیفی و یا مقدار PGA در زمانی است که مدل به هریک از حالات حدی برسد.
= مقدار ظرفیت لرزهای است که با توجه به هریک از سیستمهای ساختمانی و برای هر حالت خرابی در HAZUS مقداری ارائه شده است.
= مقدار انحراف معیار لگاریتم طبیعی جابجایی طیفی برای هریک از حالات خرابی میباشد.
ϕ = تابع توزیع تجمعی نرمال میباشد.
در حالت کلی مقدار از ترکیب سه مؤلفه به دست می آید:
- عدم قطعیت در تعیین محدودههای حالات خرابی
- تفاوت در خواص ظرفیتی هر یک از مدلهای انتخاب شده
- عدم قطعیت در پاسخ در اثر عدم قطعیت در جنبش زمین.
هریک از این سه عامل باعث ایجاد انحراف معیار می شود که اثر آنها در اینجا اعمال شده است. برای هر نوع سیستم ساختمانی و با توجه به تعداد طبقات آن، مقدار ظرفیت لرزهای و انحراف معیار در HAZUS به شکل ضرایبی معرفی شده اند که میتوان از آنها برای تهیه منحنی شکست استفاده کرد.
توضیحات کلیتر در مورد سیستم ساختمانی انتخاب شده، هریک از حالات خرابی استفاده شده طبق HAZUS و نیز ضرایب مورد استفاده برای تولید منحنی شکست در فصلهای بعدی ارائه خواهد شد.
۲-۵ پیشینهی تحقیق
بعد از آغاز حیات مهندسی زلزله در سال ۱۹۷۰، روش ارزیابی خطر لرزهای توسط افراد زیادی ( انجمن تکنولوژی کاربردی آمریکا (ATC 1985) ، ولینگ[۱۶] ۱۹۹۱، شینوزو کا ۱۹۹۷[۱۷] و ونر و ونزیونا [۱۸]۲۰۰۲) انجام شد. تمام روشهایی که پیشنهاد شد، به لحاظ مفهومی مشابه بودند و از فلوچارت شکل ۲-۵ پیروی میکردند.
شکل(۲-۵): چهارچوب ارزیابی خطر شبکه( کریمی مریدانی،۱۳۸۷)
۳۸۷)
مرحله اساسی در ارزیابی خطر لرزهای، تخمین خرابی فیزیکی در مؤلفه های شریانهای حیاتی در پی یک رویداد لرزهای است. منحنیهای شکنندگی مؤلفه های شبکه، ورودیهای ضروری در الگوریتم تخمین خرابی هستند. این منحنیهای شکنندگی جهت تخمین خرابی فیزیکی سازهها و در نگاهی دیگر جهت تخمین هزینه ترمیم خرابی نیز استفاده میشوند. تخمین خرابی، جهت تخمین کاربری مؤلفه های شبکه بعد وقوع زلزله و زمان مورد نیاز، جهت بهسازی آنها نیز کاربرد دارد.
اساساً خسارت در سیستم شبکه مستقیماً به خسارات اقتصادی و اجتماعی وارده در پی یک زلزله مرتبط است. یکی از اولین تلاشها جهت فرمولیزه کردن خطر لرزهای، توسط ویتمن و همکاران[۱۹] (۱۹۷۵) صورت گرفت. روش پیشنهادی آنها تحت عنوان SDDA با در نظرگرفتن اثر خطر لرزهای درخسارت ساختمان و هزینه های مستقیم و غیرمستقیم بود. این تحقیق، مبنایی برای تحقیقات لرزهای بعدی بود.
در سال ۱۹۸۵، گروه تکنولوژی کاربردی آمریکا بر مبنای مطالعات ویتمن، مجموعه ای شامل ریسک لرزهای زیرساختها در کالیفرنیا ارائه کرد. در این مجموعه نیاز به توسعه توابع متعدد آسیب برای تیپهای مختلف ساختمان و تأسیسات و مؤلفه های شریانی حیاتی بصورت ماتریسهای احتمال خسارت بود. از آنجائیکه در این تحقیق با کمبود داده های واقعی مواجه بودند، از قضاوت مهندسی بهره گرفته شد. در سال ۱۹۹۱، این انجمن در گزارشی تحت عنوان ATC-25 توانستند تا حدودی نواقص موجود در گزارش قبلی را جبران کند بطوریکه، نتایج این گزارش نه تنها در کالیفرنیا، بلکه در ایالات مرکزی امریکا (ایالات متحده آمریکا) نیز قابل استفاده بود.
در تلاشی دیگر جهت پیشبرد روشهای ارزیابی خطرلرزه ای، انجمن مدیریت بحران فدرال(FEMA) میزگردی از کارشناسان را به منظور توسعه یک سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS)) بر مبنای نرمافزار ارزیابی خطر، برگزار کرد. نسخه اول این نرمافزار در سال۱۹۹۷ منتشر شد کهHAZARD US یا HAZUS نامیده شد.
با توجه به اینکه این داده ها بر اساس قضاوت مهندسی بود، نیازمند به روز نمودن و اصلاح و تکمیل آنها در پی وقوع زلزلههای بعدی بود و به همین دلیل داده های بیشتری گردآوری و روشهای بهتری نیز ارائه گردید که از آنها در نسخ بعدی نرمافزارHAZUS (1999 و ۲۰۰۳ ) استفاده شد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-04-17] [ 10:18:00 ب.ظ ]
|