فاگین بام و مدیت (۲۰۰۶) در مطالعه ای که بر روی ۱۱۸ دانش آموز مدرسه راهنمایی انجام دادند بر بررسی ۶ هفته تمرین با توپ طبی بر روی فاکتورهای آمادگی جسمانی پرداختند، دانش آموزانی که در گروه تجربی شرکت داشتند تمرینات با توپ طبی را در ساعت درسی تربیت بدنی خود برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام می دادند، جهت انجام تست های آمادگی جسمانی از آزمون های موسسه ایفرد استفاده شد و نتایج این تحقیق نشان داد که آن دسته از دانش آموزانی که در برنامه تربیت بدنی خود تمرینات توپ بی را انجام می دادند در تست های دراز و نشست، پرش طول، بارفیکس، انعطاف پذیری و دوی سرعت نمرات بهتری را کسب کرده اند (۳۵).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

هونگ و مالینا[۴۵] (۲۰۰۷) با مطالعه ای که بر روی دانش آموزان ۹ تا ۱۸ سال کشور تایوان انجام دادند، ضمن تهیه نورم ملی به ارتباط بین BMI [۴۶] (شاخص توده بدنی) و BFI [۴۷] (شاخص آمادگی جسمانی) پرداختند، آن ها در نمونه خود ۱۰۲۷۶۵ نفر (۵۰۹۴۰ دختر، ۵۱۸۲۵ پسر) را مورد آزمون قرار دادند، جهت اندازه گیری آمادگی جسمانی از آزمون های دراز و نشست در ۶۰ ثانیه، پرش طول، انعطاف پذیری، ۸۰۰ و ۱۶۰۰ متر دویدن یا راه رفتن استفاده کردند. نتایج تحقیقات آنها نشان داد که رابطه بین BMI و BFI خطی نیست و با افزایش سن از اواخر کودکی تا نوجوانی تغییر پذیر است. این ارتباط سهمی شکل است و نقطه اوج این سهمی برای پسران بیشتر از دختران است (۳۸).
دمان و همکاران[۴۸] (۲۰۰۷) در مطالعه ای که بر روی دانش آموزان روستا نشین آفریقای جنوبی انجام دادند، ارتباط بین فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی با پیشرفت آموزشی آن ها را مورد بررسی قرار دادند، آن ها در این تحقیق از دانش آموزان ۷ تا ۱۴ ساله به تعداد ۲۱۲ نفر بهره گرفتند. جهت انجام تست های آمادگی جسمانی از پروتکل آمادگی جسمانی ایفرد و تست های آمادگی جسمانی اروپایی استفاده شد که شامل (دراز و نشست، بارفیکس، دوی سرعت ۵۰ متر، دوی ۱۶۰۰ متر، تعادل فلامینگو، انعطاف پذیری و پرش طول بود) و جهت ارزیابی پیشرفت آموزشی تر از تست های پیشرفت آموزشی در ریاضی و انگلیسی که توسط انجمن تحقیقات علوم انسانی آفریقا طرح شده بود استفاده شد. همچنین محققین از پرسشنامه ای جهت جمع آوری اطلاعات در مورد فعالیت های روزانه این دانش آموزان استفاده کردند، شواهد تحقیق از این فرضیه که سطح بالای آمادگی جسمانی و فعالیت های بدنی با پیشرفت بهینه آموزشی همراه است حمایت نمی کند (۴۳).
۲-۴. نتیجه ­گیری
با توجه به تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور در زمینه آمادگی جسمانی بر اساس آزمون ایفرد محققین به نتایج مشابه زیر دست یافتند که:
با افزایش سن ، اختلاف موجود بین رکوردهای پسران بیشتر می شود
رکورد پسران با افزایش سن در هر شش آزمون بهبود می یابد
در مورد مقایسه نورم های استانی نسبت به نورم ملی اکثر استان ها نسبت به نورم ملی برتری قابل توجهی دارند
بیشترین ضعف دانش آموزان در آزمون استقامت قلبی- تنفسی مشاهده شده است
درمورد مقایسه نورم های کشورهای پیشرفته نسبت به سایر کشورها در تمامی رده سنی دانش آموزان کشورهای پیشرفته برتری قابل توجهی در اغلب فاکتورهای آمادگی جسمانی برخوردارند
نتایج نشان داد بی تحرکی کودکان عامل مهمی در چاقی دوران کودکی است
اکثر دانش آموزان در آزمون کشش بارفیکس و دوی ۵۴۰ متر ضعیف نشان دادند
همچنین، تحقیقات نشان دادند، آمادگی جسمانی باعث سلامتی در افراد می گردد و در رشد افراد تاثیر مثبتی دارد. ولیکن راجع به مقایسه آن در کودکان پسر ۱۵-۱۲ سال با نورم ملی و استانی منطقه صومای برادوست اطلاعات اندکی وجود دارد، که انجام تحقیقات بیشتر و شناخت آن ضرورت دارد.
فصل سوم
روش­شناسی تحقیق
۳-۱. مقدمه
در این فصل روش­شناسی تحقیق شامل جامعه و نمونه آماری تحقیق، روش نمونه گیری، متغیرهای تحقیق، روش جمع­آوری اطلاعات، ابزارها و روش­های اندازه ­گیری، روش اجرای تحقیق و روش­های تجزیه و تحلیل آماری به تفصیل توضیح داده می­ شود.
۳-۲. روش و طرح تحقیق
این نوع تحقیق از نوع توصیفی و علی مقایسه ای است و به شکل میدانی انجام می گیرد و در نظر دارد فاکتورهای آمادگی جسمانی را در دانش آموزان پسر ۱۵-۱۳ سال منطقه صومای برادوست ارومیه را اندازه گیری نماید. قبل از انجام آزمون شرح کامل و هدف از اجرای آزمون های دانش آموزان توضیح داده می شود و آنگاه اجرای آزمون به صورت عملی نشان داده خواهد شد، از آزمونی ها خواسته می شود که ضمن همکاری صمیمانه از تشویق همدیگر در هنگام آزمون خودداری نمایند. تا بدین ترتیب نتایج حاصله دقیق و قابل کنترل باشد.
۳-۳. جامعه و نمونه آماری تحقیق
جامعه این تحقیق شامل دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی منطقه صومای برادوست ارومیه در محدوده سنی ۱۵-۱۳ سال در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ بوده که تعداد کل آنها ۶۵۶ نفر می باشد. قبل از تعیین حجم جامعه اماری اقداماتی بدین شرح صورت گرفت که به شرح ذیل می باشد: ابتدا پس از کسب مجوز از اداره مطبوع، اقدامات زیر صورت گرفت:
۱) لیست کاملی از مدارس روستاهای اطراف منطقه صومای برادوست تهیه شده و سپس حجم آماری هر مدرسه مشخص شد.
۲) از مدارس نمونه برای کسب اطلاعات در زمینه امکانات و تجهیزات ورزشی مورد نیاز و ارائه مجوز مدیر مدرسه و تعیین حجم نمونه مشخص شده در هر رده سنی به طور تصادفی و گرفتن ساعات ورزش کلاس های نمونه در طول هفته از مسئولان مدارس.
پس از مشخص کردن حجم جامعه آماری هر رده سنی، حجم نمونه آماری هر رده سنی طبق جدول مورگان محاسبه گردید. از این تعداد ۲۴۸ نفر بصورت طبقه بندی با بهره گرفتن از روش نمونه برداری تصادفی انتخاب شدند که نمونه آماری هر رده سنی در جدول ۳-۱ آمده است.
جدول ۳-۱. توزیع فراوانی جامعه و نمونه آماری دانش ­آموزان رده سنی ۱۵-۱۳ سال منطقه صومای برادوست ارومیه

شاخص اماری
دوره سنی

جامعه آماری

درصد جامعه آماری

نمونه آماری

درصد نمونه آماری

۱۳ سال

۱۰۶

۵/۳۳

۸۳

۴۶/۳۳

۱۴ سال

۱۰۴

۳۲

۸۲

۰۸/۳۳

۱۵ سال

۱۰۶

۵/۳۳

۸۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...