۳

۲

۱

۳- ۷- روایی[۱۰۰] و پایایی[۱۰۱] ابزار جمع‌ آوری داده‌ها
روایی:
مقصود از روایی یا اعتبار آن است که وسیله اندازه‌گیری به واقع بتواند خصیصه مورد نظر را بسنجد. به عبارت دیگر ، مفهوم روایی به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد می‌تواند خصیصه مورد نظر را بسنجد (سرمد و دیگران، ۱۳۸۵، ۱۷۰). اهمیت روایی از آن جهت می‌باشد که، اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی‌ارزش و ناروا سازد. روایی در اصل به صحت و درستی اندازه‌گیری محقق برمی‌گردد.
در این تحقیق ، روایی ابزار جمع‌ آوری داده‌ها به روش اعتبار محتوا سنجیده شده است. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولاً برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه‌گیری به کار برده می‌شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه‌گیری به سوال‌های تشکیل‌ دهنده آن بستگی دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اگر سوال‌های ابزار معرف ویژگی‌ها و مهارت‌های ویژه‌ای باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آن را داشته باشد ، آزمون دارای اعتبار محتوا است (سرمد و دیگران ، ۱۳۸۵ ، ۱۷۱).
در این تحقیق به منظور اینکه پرسشنامه از ارزش روایی مناسبی برخوردار باشد ، در طراحی سؤالات مواردی نظیر ساختار پرسشنامه ، استفاده از جملات قابل فهم و بدون ابهام مد نظر بوده است.
پایایی:
برای تعیین اعتبار پایایی، به منظور شناسایی اینکه پرسشنامه تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می آورد از روش (آلفای کرونباخ) استفاده نمودیم و بدین منظور پاسخهای ۱۵ نفر مورد آزمون قرار گرفته تا سازگاری درونی آنها محاسبه شود. بر این اساس مقدار آلفای بدست آمده ۷۱% بوده از آنجا که طبق نظر (سکاران، ۲۰۰۱) آلفای کمتر از ۶/۰ معمولاً ضعیف، بین ۶/۰ و ۷/۰ قابل قبول و بیش از ۷/۰ خوب تلقی می شود آلفاهای بدست آمده خوب و پرسشنامه از اعتبار لازم برخوردار است.

۳- ۸- تجزیه و تحلیل داده‌ها :
۱- برای روش های توصیفی از جداول توزیع فراوانی و نمودارهای دایره ای در توصیف نمونه آماری براساس متغیرهای دموگرافیک پاسخ دهندگان (جنسیت، سن، سابقه، سطح تحصیلات) استفاده شده است.
۲- برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل استنباطی استفاده شده که در روش تحلیل استنباطی نیز از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP استفاده شده است.
۳-۸-۱- روش AHP
یک ابزار ریاضی در فرایند تحلیل سلسله مراتبی است. این روش نخستین بار توسط پرفسور توماس ال ساعتی (پرفسور دانشگاه PITSBURG ) ابداع و بکار برده شده است. اساس کار AHP بر پایه یک منطق کاملاً طبیعی بنا شده است. منطقی که بدون شک همه ما بارها و بارها آن را انجام داده‌ایم. مسأله اصلی را تا حد امکان به عناصر قابل مقایسه می‌شکند (این عناصر همان عوامل کمّی و کیفی تعیین کننده در تصمیم‌گیری هستند) عناصر به نسبت اهمیتشان طبقه‌بندی می‌شوند و با روش های شناخته شده ریاضی براساس بالاترین امتیاز محاسبه شده انتخاب می‌گردند. البته در مراحل اجرایی این روش به منظور تعیین عوامل و رتبه‌بندی معیارها از سه فاز عبور داده شده‌اند که عبارتند از : (فاضل زاده، عباس، ۱۳۸۳).
۳- ۸-۱-۱- طراحی یک سلسله مراتب:
جهت توصیف مسأله پیچیده از یک درخت موسوم به درخت تصمیم‌گیری استفاده می‌گردد. که این درخت واژه توصیفی گرافیکی از مسأله مورد نظر بوده و متشکل از سه سطح هدف ، معیارها و گزینه‌ها و بصورت هرم می‌باشد و ما سعی داریم برای رسیدن به رأس هرم مطلوبترین راه را پیدا نماییم.
در درخت تصمیم‌گیری سه نوع گره (محل اتصال شاخه‌ها) وجود دارد : اولین نوع گره که بالاترین نقطه درخت قرار می‌گیرد نقطه کانون یا گره هدف نامیده می‌شود. با تعریف هدف جهت ایده‌آل تصمیم‌گیری مشخص می‌شود. گره نوع دوم درخت ، گره ضوابط و معیارها (فاکتورها) می‌باشد. اینها همان عوامل و معیارهای مطرح در تصمیم‌ هستند.
گره نوع سوم که در پایین‌ترین سطح درخت دیده می‌شود مربوط به گزینه‌های تصمیم‌گیری یا راهکار است در واقع از میان این گره‌هاست که باید یک انتخاب صورت گیرد. نحوه اتصال گره‌ها بدین صورت است که هر گره سطح بالاتر به کلیه گره‌های سطح پایین‌تر خود که به نحوی مربوط به موضوع گره سطح بالاتر می‌شود متصل می‌شود (قدسی‌پور، ۱۳۸۱).
شکل کلی یک درخت بصورت زیر قابل نمایش است.
نمودار ۳- ۱- درخت سلسله مراتب تصمیم
تعداد عناصر موجود در هر سطح به هر اندازه می‌تواند باشد اما معمولاً این تعداد کوچک و بین ۵ تا ۹ عنصر برای هر سطح است. در مورد تعداد سطوح یک سلسله مراتب نیز محدودیتی وجود ندارد.
۳-۸-۱-۲- تعیین اولویتها :
نخستین گام در تعیین اولویتها مقایسه دودویی آنهاست (یعنی مقایسه عناصر بصورت جفت جفت با توجه به معیارهای معین) که شکل ترجیحی برای این مقایسه، ماتریس است، روش ماتریسی بطور منحصر بفرد، جنبه‌های دوگانه اولویتها یعنی جنبه‌های غالب و مغلوب را منعکس می‌کند. بعنوان مثال جدول زیر را در نظر بگیرید برای آغاز مقایسه دودویی، می‌بایست از بالاترین نقطه سلسله مراتب معیار C را انتخاب نمود تا بتوان اولین مقایسه‌ها را انجام داد.
جدول ۳- ۳- تعیین اولویتها

C

A1

A2

An

A1

۱

۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...