بدین ترتیب بر اساس مقررات قانون ملی شدن موسسات بیمه و موسسات اعتباری، تصدی امر بیمه و اداره دوازده شرکت بیمه ملی شده به دولت واگذار شد و با تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ آبان ۱۳۵۸ که طی آن نظام اقتصادی کشور به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم گردید، صنعت بیمه در جوار شماری از صنایع مهم به صورت مالکیت عمومی از بخش دولتی در اختیار دولت قرار گرفت.
شایان ذکر است که متعاقباً ده شرکت بیمه ملی شده به لحاظ فعالیت نامطلوب در یکدیگر ادغام شدند و شرکت بیمه دانا که از آن پس منحصراً می بایست در بخش بیمه های اشخاص فعالیت می کرد تأسیس گردید. متعاقباً با تصویب ماده واحده ای در مجلس شورای اسلامی بیمه دانا نیز همانند سایر شرکت های بیمه در هر دو بخش بیمه های اموال و اشخاص مجاز به فعالیت شد.
شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری نیز با مشارکت بیمه مرکزی ایران، شرکت های بیمه و بانک‌ها در سال ۱۳۷۳ تأسیس و ابتدا در زمینه بیمه های اعتباری و تضمینی، در چارچوب اساسنامه مصوب فعالیت نمود و بر اساس تبصره ماده ۴ قانون محاسبات عمومی کشور یک شرکت خصوصی محسوب می شود و تنها ترکیب سهامداران آن دولتی می باشد(حسینی،۱۳۹۰، ص۲۳)

تصویب قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری وآشنایی با نهاد نظارت بر بیمه در ایران

در سال ۱۳۵۰ تصویب قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری موجب تغییرات مهمی در نحوه نظارت بر موسسات بیمه شد. بدین ترتیب برای اولین بار در ایران فعالیت های بیمه گری تحت نظارت خاصی درآمد. از جمله نکات حائز اهمیت در قانون مصوب ۱۳۵۰ انتقال اتکایی اجباری از بیمه ایران به بیمه مرکزی ایران است. کلیه موسسات بیمه موظف گردیدند تا ۵۰% از رشته بیمه های زندگی و ۲۵% از سایر رشته‌های بیمه ای خود را نزد بیمه مرکزی ایران اتکایی اجباری نمایند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این قانون هدف از تأسیس بیمه مرکزی ایران، تنظیم، تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت از بیمه گذاران، بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها واعمال نظارت دولت بر فعالیت های بیمه اعلام شده است. یکی از وظایف اصلی این موسسه، تعیین ضوابط مربوط به فعالیت شرکت های بیمه است.
تعیین این ضوابط بر عهده شورای عالی بیمه است. این شورا یکی از ارکان اصلی بیمه مرکزی ایران است (ارکان اصلی بیمه مرکزی و وظایف هر یک در ضمیمه ۱ آورده شده است) و وظایف متنوعی دارد. برخی وظایف این شورا عبارت است از:
– تعیین انواع معاملات بیمه و شرایط عمومی بیمه نامه ها و نظارت بر امور بیمه های اتکایی
– تعیین میزان کارمزد و حق بیمه رشته های مختلف بیمه
– تصویب آیین نامه های لازم برای هدایت امر بیمه و فعالیت موسسات بیمه
– رسیدگی و اظهار نامه درباره صدور پروانه تأسیس یا لغو پروانه شرکت های بیمه.
تصمیمات شورای عالی بیمه در هر زمینه تحت عنوان «آیین نامه شورای عالی بیمه» و یا مصوبات موردی تدوین و اعلام می شود.
در کنار وظیفه تعیین ضوابط فعالیت شرکت های بیمه، نظارت بر اجرای صحیح این ضوابط، وظیفه دیگر بیمه مرکزی ایران است. این موسسه وظایف و اختیارات زیر را دارد:
– تهیه اطلاعات لازم از فعالیت کلیه شرکت های بیمه که در ایران کار می کنند.
– ارشاد، هدایت و نظارت بر کار شرکت های بیمه و حمایت از آنها در جهت حفظ سلامت بازار بیمه و تنظیم امور نمایندگی و کارگزاری بیمه و جلوگیری از رقابت ناسالم.
بیمه مرکزی ایران، نظارت بر فعالیت شرکت های بیمه را از طریق واحدهای نظارت فنی و امور نمایندگان و کارگزاران بیمه انجام می دهد.
کارشناسان واحدهای نظارتی این سازمان برای بازدید و رسیدگی به فعالیت شعب و نمایندگی های شرکت های بیمه و کارگزاران به شهرهای مختلف اعزام می شوند. همچنین کارشناسان واحد
«پیش گیری و ایمنی» با عزیمت به برخی مناطق، واحدهای صنعتی و غیر صنعتی را با اصول ایمنی و شیوه پیشگیری از وقوع حوادث آشنا می کنند. گاهی نیز بیمه گذاران در مورد موضوعاتی مانند مبلغ خسارت دریافتی با شرکت های بیمه اختلاف دارند «اداره رسیدگی به شکایات بیمه ای» وظیفه رسیدگی به این شکایات را دارد. اگر اقدامات اداره رسیدگی به شکایات بیمه ای، برای اعاده حقوق قانونی بیمه گذار به نتیجه نرسد و او شکایت خود را نزد مرجع قضایی نیز مطرح کند در مرحله صدور رای، نظر کارشناسی اداره فوق در بیشتر موارد پذیرفته و بر مبنای آن رأی صادر می شود.

ارکان بیمه مرکزی ایران

بخش دوم: پیشینه پژوهشهای انجام شده.

مطالعات داخلی

هرچند کارهای تحقیقاتی حول موضوع تبلیغات و تأثیرگذاری آن در مشتریان بیمه نسبتاً زیادی صورت پذیرفته است، اما بر خلاف آن به احتمال قوی مطالعات تجربی بسیار کمی به طور مستقیم، به موضوع تبلیغات و تاثیرگذاری آن برصنعت بیمه با در نظر گرفتن یک متغیر رابط تحت عنوان واکنش های هیجانی صورت گرفته است. با این وجود محقق پژوهش حاضر سعی نموده به زعم خویش در چارچوب موضوع مورد بررسی حاضر، برخی تحقیقات را بعنوان پیشینه پژوهش معرفی نماید. و بدین وسیله از آن در آخر اجرای پژوهش، جهت مقایسه و تبیین یافته های پژوهش حاضر و مطالعات پژوهش های به ثبت رسیده بهره گیری نماید.
در پژوهشی که توسط قلی پور و همکاران تحت عنوان ارائه مدل سیاست گذاری تبلیغات اثربخشی در صنعت بیمه با رویکرد نقشه شناختی در سال ۱۳۹۱ انجام داده است. مهمترین نتایج تحقیق از این پژوهش بدین گونه بوده است که سیاست گذاری مناسب تبلیغاتی در صنعت بیمه می تواند باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه و در نتیجه افزایش امنیت اقتصادی و اجتماعی جامعه شود.
هدف اصلی این پژوهش نیز تایید اجرای مدل سیاست گذاری تبلیغات اثربخش در صنعت بیمه ی کشور و تعیین روابط این اجزاست .برخی دیگر از نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ابعاد ششگانه مدل سیاست گذاری تبلیغات اثربخش شامل شرایط علی و مسئله یابی، تدوین و تصویب سیاست ها، شرایط مداخله گر، شرایط زمینه ای ، اجرای سیاست ها، راهبردها و اقدامات و پیامدها و ارزیابی سیاست ها را تایید نموده است و چگونگی ارتباط بین ابعاد مدل نظری را تا حدود زیادی اصلاح و تعدیل کرده است.
فلاحی و همکاران در پژوهشی تحت عنوان بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات، درجه تمرکز و سودآوری در صنایع ایران در سال ۱۳۹۰ به ثبت رسانیده اند. مهمترین نتایج بدست آمده حاکی از آن داشت که متغیرهای شدت تبلیغات، کیفیت تبلیغات، تکرار مداوم تبلیغات، نسبت سود به فروش و تاثیر مثبت و معنی داری بر تمرکز سرمایه داشته و همچنین سودآوری صنایع نیز تأثیر مثبت و معنی دار بر شدت تبلیغات دارد. علاوه بر این یافته های تحقیق، یافته های دیگر حاصل از اجرای این تحقیق اینگونه بوده است که بین متغیرهای شدت تبلیغات، هزینه های تحقیق و توسعه، درجه تمرکز بازار، نرخ رشد فروش صنایع با سودآوری صنایع ارتباط مستقیم برقرار است.
خالقی تبار در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان بررسی تاثیر وابستگی هیجانی مشتریان بر وفاداری و تبلیغات دهان به دهان در خرده فروشی ها در دانشگاه تهران اجرا نموده است که به روش پیمایشی و از طریق سنجش همبستگی صورت پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که مولفه وابستگی هیجانی- که متاثر از مولفه هایی چون لذت خرید، اعتماد به شرکت، اعتماد به فروشندگان، تبیین خویشتن، موقعیت مکانی، هویت مکانی و توانایی برخورد صمیمانه با مشتریان و فروشندگان بوده است – رابطه مستقیم معنی داری را با تبلیغات دهان به دهان داشته است. و از سویی دیگر مشاهده گردید که رابطه بین وابستگی هیجانی با تبلیغات دهان به دهان قوی تر از رابطه موجود بین وابستگی هیجانی با وفاداری است. همچنین با سنجش مولفه های ورودی به وابستگی هیجانی مشخص گردید که لذت خرید، اعتماد به شرکت، اعتماد به فروشندگان، توانایی برخورد دوستانه با مشتری و توانایی برخورد صمیمی با فروشندگان دارای رابطه معنی دار بوده و تبیین خویشتن ، موقعیت مکانی و هویت مکانی رابطه معنی داری با وابستگی هیجانی ندارند.
پژوهشی تحت عنوان انگیزش های مؤثر بر انتخاب برندها در صنعت بیمه توسط رحمان سرشت و رودانی در سال ۱۳۸۹ صورت گرفته است که خروجی نتایج مهم تحقیق آن بدین شرح بوده است. الف) میان عوامل انگیزشی و انتخاب بیمه گر رابطه معناداری وجود دارد. ب) شفافیت و صداقت در اطلاع رسانی برندها، تجربه شخصی در استفاده از خدمات یک برند، شهرت آن برند و تعامل دهان به دهان با مشتریان ناراضی برند بیمه گر به ترتیب بعنوان مهم ترین محرک های مؤثر بر انتخاب برند در صنعت بیمه بیان شدند.

مطالعات خارجی

واینر در مطالعه ای که اسپیک و جوزف[۱۲۸] در سال ۲۰۰۷ به ثبت رسانیده اند. سعی نموده اند تاثیر تبلیغات را بر نهادینه شدن صتعت بیمه نشان دهند. هدف اصلی آنها از این تحقیق نشان دادن تاثیر تبلیغات بر برنامه ریزی مشتریان بیمه جهت تمایل در امر بیمه خودرو ، شخص ثالث، حوادث ،بیمه کارفرما و کارگر بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن داشت که تبلیغات موثر بر تلویزیون ، رادیو و پرسشنامه های مکتوب از جمله روزنامه و همچنین اینترنت میتواند تا حدود زیادی مشتریان بیمه را ترغیب و تشویق به سرمایه گذاری در امور بیمه نماید.
پترویچی و مارینو[۱۲۹] مطالعه جالبی با هدف بررسی عوامل تعیین کننده یا شرایط علی تاثیرگذار بر باورها و نگرش های مصرف کنندگان و رابطه آنها با تبلیغات در کالاها و خدمات را به پایان رساند . ماحصل نتایج این مطالعه که در دو کشور رومانی و بلغارستان انجام گردید. بدینگونه بوده است که هر دو کشور دیدگاه نسبتا مثبتی به تبلیغات بعنوان ابزار آگاهی رسانی درباره ی کالاها و خدمات جدید به مصرف کنندگان دارند. تفاوت اصلی بین باورها و نگرش نسبت به تبلیغات در این دو کشور این است که در کشور بلغارستان دست یابی به اطلاعات درباره کالاها و خدمات، نگرش عمومی نسبت به تبلیغات را شکل می دهد. اما در رومانی تبلیغات منحصراً جنبه سرگرمی دارد و مهمترین دلیل توجه به تبلیغات را موجب می شود.
مارتین[۱۳۰] در مطالعه خود به بررسی همزمان روابط بین متغیرهای تمرکز بازار،شدت تبلیغات و سودآوری صنایع میپردازد. وی در این مطالعه به این نتیجه رسید که متغیرهای تمرکز، شدت تبلیغات از مهمترین متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر سودآوری صنایع محسوب می شوند.
یکی دیگر از پژوهش های مرتبط با موضوع ، مطالعه انجام شده کاتلین مورتیمور[۱۳۱] در زمینه شناسایی مولفه های اثربخش تبلیغات خدمات است. مورتیمر در این بررسی ، تعدادی از تبلیغات پخش شده در بریتانیا را بر اساس دو حوزه الف) استفاده از جاذبه های منطقی یا احساسی در تبلیغات و ب) وجود سه ابزار اجرای تبلیغ شامل نمایش فیزیکی، مستندسازی و نشان دادن شخص ارائه دهنده خدمات تحلیل کرد. در این مطالعه تبلیغات ارائه شده شش شرکت از جمله شرکت فریزل در صنعت بیمه[۱۳۲] ای ای[۱۳۳] ، شرکت هالیفاکس[۱۳۴] در صنعت بانکداری، اُرنج[۱۳۵] در زمینه خدمات شبکه تلفن همراه، پیتزا هات[۱۳۶] در زمینه سرویس غذاهای آماده و شرکت بارکلی کارد[۱۳۷] در صنعت کارت اعتباری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق مذکور نشان می دهد که مشتری برای خرید خدمات، همواره در پی دلایل منطقی و عقلایی نیست و مشاهده ی مفهوم زندگی واقعی نشان دادن سودمندی و منافع ملموس خدمات در تبلیغ، می تواند محرکی قوی برای تصمیم به خرید مشتری باشد، میزان مستند سازی در تبلیغات اثربخش پایین است و به طور عمده فضای فیزیکی واقعی ارائه خدمات در تبلیغ نمایش داده می شود.
تا کوچی و فیشیو[۱۳۸] پژوهشی را در زمینه رابطه محتوای کیفی تبلیغات و میزان نفوذ و ترغیب ، به عنوان یکی از اجزای اثربخشی تبلیغات را در کشور ژاپن به ثبت رسانیده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه میزان نفوذ تبلیغاتی با محتوی کیفی تبلیغات،تداوم تبلیغات،الگوی در معرض تبلیغات قرار گرفتن و جدید یا قدیمی بودن محصول مورد تبلیغ است. نتایج نشان داد که تبلیغات مثبت نسبت به تبلیغات با پیام منفی، نفوذ بیشتری در مصرف کنندگان ایجاد می کندو تمایل آنان را نسبت به کاری افزایش می دهد. برخی دیگر از نتایج تحقیق حاکی از آن داشت که تبلیغات مداوم و زنجیره ای را که در آن ، یک فرد ثابت با یک لحن صوتی ثابت پیام تبلیغات را بیان می کند، نسبت به تبلیغات غیرمداوم و مقطعی ، نفوذ بیشتری در مصرف کننده دارد. یافته های پژوهش همچنان نشان می دهد که در معرض تبلیغ قرار گرفتن طولانی نیز می تواند نفوذ تبلیغ در مشتری را افزایش دهد. در نهایت اینکه تبلیغات در زمینه ی کالاهای موجود نسبت به کالاهای جدید، میزان نفوذ و ترغیب بیشتری را در مصرف کنندگان ایجاد می کند.
یورت و کوت(۱۹۸۹[۱۳۹]) نیز درمطالعه خود با بهره گرفتن از سیستم معادلات همزمان و روش حداقل مربعات سه مرحله ای به بررسی روابط بین متغیرهای تمرکز، شدت تبلیغات، هزینه های تحقیق و توسعه و سودآوری در صنایع تولیدی آمریکا پرداختند. نتایج این مطالعه حاکی از آن تاثیر مثبت متغیرهای هزینه های تحقیق و توسعه و شدت تبلیغات بر سودآوری بوده و رابطه علی یک طرفه از سوی شدت تبلیغات به سودآوری در این صنایع برقرار می باشد.

جمعبندی

جمعبندی پیشینه تجربی و نظری تحقیق

نخستین نکته ای را که می توان دررابطه با جمعبندی پیشینه های تجربی این پژوهش خاطرنشان ساخت این است که اکثر موضوعات به صورت دو متغیر مستقل یا وابسته به تبیین موضوع در زمینه تبلیغات و تاثیرگذاری آن در مشتریان یا مصرف کنندگان پرداخته اند. علی الیحال بیشتر تحقیقات داخلی تاثیرگذاری تبلیغات را از جهات شدت و کیفیت آن بر تمرکز سرمایه معنادار و مثبت نشان داده اند. همچنین در تحقیقات دیگری نیز تاثیر وابستگی هیجانی با تبلیغات دهان به دهان نیز در برخی تحقیقات بعمل آمده از سوی محققان نشان داده شد.
همچنین جمعبندی تحقیقات تجربی در خارج از کشور اینگونه بوده است که متغیرهای تمرکز، شدت تبلیغات از مهمترین متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر سودآوری و رونق صنایع از جمله صنعت بیمه و شرکت های گوناگون داشته است. همچنین رونمایی و تبلیغ در زمینه تبلیغات در زمینه ی کالاهای جدید میزان نفوذ و ترغیب بیشتری را در مصرف کنندگان ایجاد می کند. همچنین در این نوع مطالعات تاثیر مثبت متغیرهای هزینه های تحقیق و توسعه در کنار تبلیغات منجر به بهبود فضای کسب و کار ، رونق کالاهای تولید شده و سود شرکتها می گردد.

جمعبندی پیشینه نظری تحقیق

جمعبندی نظریات مربوط به ارتباط بین تبلیغات، واکنش های هیجانی و تمایل به برنامه ریزی رفتاری مشتریان بیمه را می توان اینگونه تشریح نمود با توجه به اینکه تبلیغات می تواند با افزایش یا کاهش درجه تمرکز، عامل ایجاد انحصار یا رقابت در بازار تلقی شود و همچنین در کشش قیمتی تقاضا باعث تغییر قیمت ها شود. و در ادامه با تغییر موانع ورود به بازار منجر به ایجاد انحصار یا ارتقای رقابت شده و عامل افزایش سودآوری شرکت های تبلیغ کننده و نیز افزایش سهم بازار گردد، بحثی است که در نظریات مطرح شده بویژه در مبحث شدت تبلیغات و فروش قابل اعتبار و پذیرش است. بدینصورت که نظریه پردازانی از قبیل دنسی، یا فیلسوف آمریکایی چارلز سندرس پیرس[۱۴۰] که به نوعی از اندیشمندان علم ارتباطات محسوب می شوند، اعتقاد دارند یکی از هدف های عمده برای به کار گیری تصویر در فعالیت های تبلیغاتی، ایجاد واکنش یا به تعبیر روان شناختی آن برانگیخن پاسخ در میان مخاطبان است. از فیلم های تبلیغاتی چنین استنباط می شود که گویی آنچه نشان داده شده است، حقیقتا مصداق بیرونی دارد و چنین چیزی رخ داده و یا ممکن است رخ دهد. در واقع هدف تصاویر تبلیغاتی تنها مجذوب کردن مخاطبان نیست، بلکه ایجاد رفتاری است که انتظار می رود در محل و موقعیت دیگری مانند فروشگاه و برندها به وقوع بپیوندد. تصاویر تبلیغاتی به خودی خود، افراد را به انجام کاری وادار نمی کنند، بلکه این تعابیر ذهنی ناشی از این تصاویر است که نقش متقاعدکنندگی دارند. این تعابیر ذهنی اگر چه در نتیجه نگاه کردن به تصاویر برانگیخته می شونداما به طور کامل زاییده تصویر نیستند.
تصاویر تبلیغاتی سه نقش عمده را پی می گیرند. اول اینکه با شبیه سازی و به تصویر کشیدن صورت و اندام انسان و یا هر چیز دیگری که با انگیزه های بنیادی ارتباط دارند به برانگیختن هیجانات دامن می زنند. دوم اینکه از چیزید که گویی محقق است و یا واقعا اتفاق افتاده یک مدرک تصویری به ظاهر مستند به دست می دهند وسوم اینکه در هر حال می توانند میان محصول و تصاویر یک نوع ارتباط ضمنی و پنهان برقرار کنند. تبلیغ کنندگان می توانند پاسخ های شدیدی در ما برانگیزانند. پاسخ هایی که دستیابی به آن جز از راه تصویری میسر نیست، مانند احساس آسایش و آرامشی کسی را که با بهره گرفتن از محصولاتشان بدان دست یافته است. و با محصولات دیگر قابل مقایسه نیست. نشانه های شمایلی ، این امکان را برای تبلیغ کنندگان فراهم می سازند که بتوانند به طیف وسیعی از پاسخ های هیجانی دست یافته و واکنشهای مورد انتظار را در میان مخاطبان برانگیزند. و در نهایت در فرایند متقاعدسازی و برنامه ریزی رفتاری آنها نقش بسزایی ایفا نماید.
بر این اساس با توجه به نظریه های مذکور که ترکیبی از نظریه های پیتردراکر، روانسکرفت ،بین ،چادوری و همچنین چارلز سندرس پیرس و دنسی بعنوان نظریه پرداز حوزه تبلیغات، فروش و واکنشهای هیجانی میباشد، فرضیات تحقیق استخراج شدند.
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق

مقدمه

پژوهش را میتوان علمی منظم دانست که در نتیجه آن پاسخهایی برای سوال‌های مورد نظر مطرح شده پیرامون موضوع پژوهش بدست می‌آید. همچنین روش پژوهش به عنوان فرایندی نظام‌مند برای یافتن پاسخی به پرسش یا راه‌حلی برای مسالهای قلمداد شده است. در این فصل روش پژوهش، روش گردآوری اطلاعات، جامعه آماری، ابزار سنجش، روایی و پایایی پرسشنامه، روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه و روش های آماری که در انجام این پژوهش بکارگرفته شدهاند، مورد بررسی قرار میگیرد.

نوع روش تحقیق

الف) روش تحقیق بر حسب هدف:
چون در تحقیق حاضر محقق به دنبال تاثیر تبلیغات تلویزیون بر واکنش های هیجانی و تمایل به برنامه‌ریزی رفتاری مشتریان بیمه ایران است، لذا می‌توان ادعا نمود که تحقیق حاضر از نظرهدف ، یک تحقیق تحلیلی- همبستگی و مقطعی می باشد.
ب) روش تحقیق بر حسب نحوه اجراء:
پژوهش حاضر بر حسب نحوه اجراء از نوع پیمایشی خواهد بود.
ج) روش تحقیق بر حسب نتیجه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...