سال ۱۴۳۰ است. جذابیت کار، فعالیت، و مولد بودن در کشور فوق‏العاده زیاد است، براین اساس، افراد ازکارافتاده نیز شوق بازگشت به کار را دارند. بر همین اساس، نهادهای سیاست‏گذاری کشور مستمری بگیران ناشی از کارافتادگی را به شرح زیر تقسیم بندی کرده، تا گروهی از آنها بتوانند سرکار خود برگردند، بنابراین ازکارافتادگان نیز به شرح زیر طبقه بندی شده اند

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

گروه الف. گروه الف کسانی هستند که به دلیل شدت از کارافتادگی، امکان ادامه خدمت را به صورت تمام وقت در شغل قبلی و یا شغل مناسب را ندارند. این گروه با شرایط خاص خود با توجه به این که از کار افتادگی به دلایل شغلی بوده و یا خارج از شغل، و میزان آن و غیره مشمول دریافت حقوق از کار افتادگی می‏شوند. بنابراین تا آخر عمر مستمری دریافت می‏کنند.
گروه ب. گروه ب، کسانیهستندکه پس از طی دوره درمان پنج سال یا کمتر، می‏توانند به طور پاره وقت یا تمام وقت مجددا در شغل قبلی یا شغل جدید متناسب با توانایی خود به خدمت ادامه دهند. این گروه فقط در دوره موقت ازکارافتادگی بر اساس میزان آن مشمول حقوق از کارافتادگی می‏شوند. یعنی وقتی سر برگشتند، مستمری ازکارافتادگی آنهاقطع، و حقوق اشتغال را دریافت می‏کنند.
گروه ج. گروه ج کسانی هستند که به دلایل از کارافتادگی، توانایی کار تمام وقت ندارند. اما به صورت پاره وقت می‏توانند در شغل قبلی و یا شغل مناسب با توانایی خود ادامه خدمت دهند. در این صورت در کنار دریافت حقوق اشتغال، بر حسب از کارافتادگی نیز استفاده می‏کنند. همچنین کسانی به دلیل بهبود مجداً به خدمت برمی‏گردند، حقوق وظیفه و از کارافتادگی آنها قطع می‏شود.
سال ۱۴۴۰ است. کمیسیون‏های تخصصی پزشکی، و موسسات سلامتی، اعلام می‏کنند، که نرخ از کارافتادگی در کشور پایین‏تر از همه کشورهای جهان است. ایران رتبه اول جهان را در کاهش نرخ ازکارافتادگی، و حوادث شغلی، دارا است. در این سال، ورزش‏های همگانی و پیش‏گیری از بیماری‏ها، پایش‏های مستمر و هوشمندانه سلامت، اجرای استانداردهای ایمنی در محیط کار و..در کشور به الگوی بهترین‏هابرای جهان تبدیل شده است.
۴-۷-۶-۳-۱-روابط لایه‏ای در آینده‏ی “سالمند مولد”
بر اساس روش تحلیل لایه‏ای، مطابق جدول ۴-۵۷،در سطح لیتانی، مسایل قابل مشاهده عبارتست از محروم کردن جامعه ازانباشت دانش و تجربی، فقدان نیروی کیفی و تخصصی درکشور، نارضایتی سالمندان از بازنشست شدن، تحمیل بار هزینه‏ای بر بودجه عمومی که منجر به افول رشد اقتصادی می‏شود. بنابراین راه حل‏های اینسطح به صورت کارشناسانه درمحدوده سیاست‏هاو گفتمان‏هامطرح می‏شوند، و عمدتاً بر جنبه‏ه ای فنی و کارشناسی تأکیدمی‏ورزند. در واقع راه حل‏هادر سیاست‏هاو گفتمان‏هاییکه مفروض گرفته شده و هستند، تولید می‏شوند. راه حل‏های سطح لیتانی در محل ظهورمساله ایجاد می‏شوند، بیشتر کارشناسی و فنی، و کمتر انتقادی و عمیق هستند.
لازم به ذکر است، که ریشه‏هایتولیدمساله فقط در سطح لیتانی محدود نیست، که راه حل‏های کمی و فنی این سطح کفایت کنند، بلکه جهت‏گیری نهادی و سیاست‏گذاری لایه دوم است، که منجر به تولید و ظهورمساله درلایه اول می‏شود. وابستگی به میراث سیاستی، وابستگی به مسسیر سیاستی، و عدم انطباق سیاست‏ها با تحولات جمعیت شناسی و غیره عامل طهورمساله در لایه اول شده است. بنابراین تغییر رویکرد‏های سیاستی راه حل مطرح در لایه دوم است، اما رویکرد‏های سیاستی خود از گفتمان‏های حاکم نشات می‏گیرد.
در سطح لایه سوم، این نظام معنایی و گفتمانی حاکم بر سیاست‏گذار است، که رویکرد او را رقم می‏زند، بنابراین هم در تبیین مسایل و مشکلات لایه‏های بالاتر و هم برای برون‏رفت از بحران‏ها، راه‏حل‏هااز جنس گفتمانی و معنایی است. در این آینده، گفتمان‏های دولت رفاه، دولت فراگیر، و گفتمان رفاهی ناسازگار با شرایط روز، موجب جهت‏گیری نامناسب سیاست‏ها، و بروز و ظهور مشکلات در لایه اول شده است، و رهیافت‏های برون‏رفت از بحران نیز، مفصل‏بندی جدید معناها و مفاهیم است. در این لایه گفتمان” سالمند مولد” به عنوان راه حل مطرح می‏شود که با تسلط خود، جهت‏های مناسب سیاستی، و شرایط مطلوب درلایه اول را برسازی می‏کند.
درسطح استعاره، استعاره” جامعه فعال وسالم” حاکم است. با توجه به اینشاخص‏های سلامتی در جامعه به طور قابل ملاحظه‏ای ارتقاء یافته است، افراد جامعه شادی، سلامتی، و نشاط را در کارفعالیت، و نقش‏آفرینی جستجو می‏کنند، براین اساس، سالمندان نیز که از سلامت جسمانی برخوردار هستند، تمایل به نقش‏آفرینی در جامعه دارند، و فقط در شرایط ازکارافتادگی، دست از کار می‏کشند. بنابراین جامعه فعال و سالم استعاره و افسانه این آینده است.
جدول (۴-۵۷) روابط لایه‏ای در گفتمان سالمند مولد

لیتانی

مساله-نارضایتی سالمندان ناشی از دست دادن نقش آفرینی، احساسات منفی نسبت به بازنشستگی، تحمیل بارهای هرینه‏ای، فقدان نیروهای کیفی و تخصصی،
راه حل – راه حل‏های کارشناسی و فنی مثل طرح‏های افزایش روحیه سالمندان بدون توجه به سیاست‏ها و گفتمان‏ها

علل اجتماعی (در این تحقیق محیط نهادی و سیاست‏های بازنشستگی مد نظر است)

غلبه رویکرد‏های سیاستی ناسازگار با تحولات، وابستگی سیاست‏ها به مسیر گذشته،
و تحول رویکرد سیاستی بر اساس گفتمان سالمند فعال

گفتمان‏ها

سالمند مولد

استعاره

جامعه فعال و سالم

۴-۷-۶-۳-۲-نشانگر‏های ظهور آینده ” سالمند مولد”
چهار نشانه برای ظهور آینده کشتی در گردابه‏ها شده است که عبارتند از
جمعیت‌شناسی
افزایش میزانبخش سالمندی نسبت به کل جمعیت
کاهش میزان بخش جوانان نسبت به کل جمعیت
افزایش شاخص‏های امید به زندگی در کشور
بهداشتی و پزشکی
افزایش میزان شاخص‏های سلامت در جامعه
افزایش میران سلامت و بهبود وضعیت سالمندان
کاهش میزان ازکارافتادگی در کشور
اجتماعی
افزایش میزان پذیرش الگوهای اخلاق کار در اجتماع که بر سنت‏هاو منابع دینی مبتنی است.
افزایش میزان استقبال سالمندان از فعالیت و کار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...