سود نقدی هر سهم
افزایش سرمایه از محل آورده های نقدی و مطالبات
افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته ها
در مدل باسو بازده ((RET شاخص خبرهای اقتصادی می باشد که مثبت بودن آن بیانگر سود اقتصادی و منفی بودن آن به معنا زیان اقتصادی است. معکوس رگرسیون سود خالص به نرخ بازده بیانگر حساسیت سود در مقابل خبرهای اقتصادی را نشان می دهد . ضریب α۲ نشان دهنده بهنگام بودن سود با توجه به اخبار خوب وضریب (α۲ + α۳) نشان دهنده بهنگام بودن زیان با توجه به اخبار بد اقتصادی است و ضریب α۳ بیانگر عدم تقارن زمانی سو د بوده که باسو آن را به عنوان معیاری برای محافظه کاری می داند .

۴-۱۱-۱- متغیرهای کنترلی

در این پژوهش برای کنترل اثرات بازده غیر عادی و عدم تقارن اطلاعاتی بر محافظه کاری ، از ۲ مجموعه متغیر کنترلی به شرح زیر استفاده می شود .

۱- ۴- ۱۱- ۱- متغیر های کنترلی محافظه کاری

به نمایندگی از تاثیر قرار دادهای بدهی در محافظه کاری (کل بدهی ها /ارزش جاری حقوق صاحبان سهام )
به نمایندگی از تاثیر رشد عملیاتی در محافظه کاری (نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری )
به نمایندگی از تاثیر گذاری اندازه در محافظه کاری (لگاریتم طبیعی کل دارایی ها )
به نمایندگی از تاثیر گذاری عدم تقارن اطلاعاتی بر محافظه کاری (شکاف قیمت خرید و فروش سهام در ۵ روز قبل از توقف نماد معاملاتی و ۵ روز پس از بازگشایی نماد معاملاتی )
به نمایندگی از تاثیر حاکمیت شرکتی بر محافظه کاری (درصد مالکان نهادی )

۲-۴-۱۱-۱- متغیر های کنترلی عدم تقارن اطلاعاتی

الف ) شاخص های ترازنامه ای در ارتباط با عدم تقارن اطلاعاتی
(هیم ال بر و سالمورسز ۱۹۹۷) متغیرهای زیر را به عنوان ابزارهای توضیحی در خور در ارتباط با هزینه نمایندگی سهامداران شرکت ارائه می نماید. آنها استدلال می کنند که تفاوت در هزینه های نمایندگی از عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیریت و سایر افراد نشات می گیرد. نتایج آنها حاکی از آن است که متغیرهای مندرج در جدول زیر می تواند در تعیین عدم تقارن اطلاعاتی راهگشا باشد .لذا در این پژوهش و در راستای تعیین عدم تقارن اطلاعاتی متغیرهای فوق مورد توجه قرار گرفته اند .

ارزش خالص اموال و تجهیزات / فروش

سرمایه در گردش/ ارزش خالص اموال و تجهیزات

بدهی کوتاه مدت / ارزش دفتری دارایی ها

اهرم مالی /ارزش دفتری دارایی

لگاریتم طبیعی فروش خالص

ب )شاخص افشا و محیط اطلاعاتی در ارتباط با عدم تقارن اطلاعاتی
(لیوز و وایسوکی ۲۰۰۸) ادبیات نظری در ارتباط بین گزارش مالی و سطح افشا و تاثیر گذاری آنها بر روی محیط اطلاعاتی ارائه نمودند . آنها مدعی شدند که بین محققان مختلف یک توافق کلی وجود دارد مبنی بر اینکه گزارش مالی و افشا داوطلبانه بر رو ی محیط اطلاعاتی تاثیر می گذارد.با این وجود معیار مشترکی برای اندازه گیری محیط اطلاعاتی وجود ندارد .ولی اغلب از کیفیت سود و رشد سود به عنوان معیارهای محیط اطلاعاتی استفاده می شود. همچنین (اکر و همکاران۲۰۰۲). استفاده از چنین معیارهایی را برای بررسی عدم تقارن اطلاعاتی مناسب می دانند آنها استدلال می کنندکه که اصلاح و تغییر اقلام تعهدی از طریق شناسایی جریان نقد د رطول زمان صورت می گیرید و با توجه به اینکه اقلام تعهدی به عنوان مبنا برای برآورد و اندازه گیری استفاده می شود بنابراین ممکن است خطا پیش بینی ها از این عامل نشات بگیرد.به بیان دیگر می توان مدعی شد که شاخصهای محیط اطلاعاتی از دو عامل ذاتی و مدیریتی ناشی می شود و اقلام تعهدی شاهدی براین قضیه است .و به طور کلی می توان گفت که عدم تقارن اطلاعاتی رابطه معکوسی با کیفیت سود دارد. به همین منظور در این پ‍ژوهش ضمن در نظر گرفتن هر دو متغییرمذکور از مدل( فرانسیس و همکاران ۲۰۰۵ ) که بر گرفته از پیشنهادات (دیچو و دیچاو ۲۰۰۲) استفاده شده است. لازم به ذکر است که متغیرهای کلیدی به وسیله مدل اصلاح شده جونز تقویت شده است .
معادله ۱۲
کل اقلام تعهدی جاری است که از فرمول زیر محاسبه می گردد .
تغییر در دارایی جاری شرکت i در دوره t
تغییر دربدهی جاری شرکت i در دوره t

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...