۲۳

۱۳/۳

۲۰

چندرشته­ای

۳۷

۲۵

۴۸/۱

چنان­که در جدول ۴-۱ مشاهده می­ شود، رده شیمی با ۲۱۵۲ انتشار، بیشترین شمار انتشارات را در میان رده­های موضوعی دارد. پس از آن رده­های مهندسی، پزشکی بالینی، علوم مواد و بیولوژی مولکولی و ژنتیک به ترتیب با ۷۲۹، ۵۵۳، ۳۸۱ و ۳۷۵ مقاله، رتبه ­های دوم تا پنجم را احراز کرده ­اند. همچنین، علوم فضا، زمین­ شناسی و علوم چندرشته­ای دارای کمترین شمار انتشارات در میان رده­ها هستند.
همچنین، در میان گروه ­های آموزشی، گروه شیمی با ۱۷۴۱ انتشار، بیشترین شمار انتشارات را به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه ­های آموزشی داروشناسی، بیوفیزیک، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک به ترتیب با ۳۳۷، ۲۷۰، ۲۵۱ و ۲۲۵ انتشار قرار دارند. علاوه بر این، گروه ­های آموزشی پاتوبیولوژی، نورولوژی و علوم خاک کمترین شمار انتشارات را به خود اختصاص داده­اند (مراجعه کنید به جدول ۱ پیوست) .

۴-۲-۲- شمار پژوهشگران

بررسی داده ­های کتابشناختی این مقالات، نشان داد که ۸۱ تن از پژوهشگران در آفرینش این آثار مشارکت داشته اند. فراوانی پژوهشگران در رشته­ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل در جدول ۴-۱، جدول ۱ پیوست نشان داده شده است.
همان­طور که در جدول ۴-۱ نشان داده شده است، رده موضوعی مهندسی با ۴۰ پژوهشگر، بیشترین شمار پژوهشگران را به خود اختصاص داده است. پس از آن رده­های موضوعی شیمی، پزشکی بالینی، علوم کشاورزی، فیزیک و بیولوژی مولکولی و ژنتیک به ترتیب با ۳۵، ۳۰، ۲۹، ۲۸ و ۲۸ تن قرار دارند. همچنین رده­های موضوعی علوم فضا، زمین­ شناسی و روانپزشکی/روانشناسی دارای کمترین شمار پژوهشگران هستند.
گروه آموزشی شیمی با ۱۵ تن پژوهشگر نه تنها در شمار انتشارات بلکه در شمار پژوهشگران رتبه نخست را احراز کرده است. پس از آن گروه ­های آموزشی ریاضیات، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی عمران به ترتیب با ۶، ۶، ۵ و ۵ تن پژوهشگر رتبه ­های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده­اند. اکثر گروه ­های آموزشی (۲۴ گروه آموزشی) مانند پاتوبیولوژی، نورولوژی، علوم خاک کمترین شمار پژوهشگران (۱ پژوهشگر) را به خود اختصاص داده­اند (مراجعه کنید به جدول ۱ پیوست) .

۴-۲-۳- سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی به طور کلی

وضعیت تولید علم این پژوهشگران در جدول ۴-۲ به تصویر کشیده شده است. همان­گونه که مشاهده می­ شود، دامنه انتشارات این پژوهشگران بسیار گسترده است و از ۲ تا ۲۷۰ اثر را در بر می­گیرد. به این ترتیب، سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی به طور کلی ۰۷/۵۱ در بازه زمانی ۲۱ ساله مورد بررسی است و همان­طور که از مقدار انحراف استاندارد (۳۸/۶۴) برمی­آید، وضعیت انتشار پژوهشگران دارای پراکندگی بسیاری است.
جدول ۴-۲- سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی به طور کلی

تعداد پژوهشگران

انتشارات

کمینه

بیشینه

کل

سرانه انتشار

انحراف استاندارد

۸۱

۲

۲۷۰

۴۱۳۷

۰۷/۵۱

۳۸/۶۴

۴-۲-۴- سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی

نتایج بررسی سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در هر رده موضوعی در جدول ۴-۱ بر اساس نظم کاهشی سرانه انتشار به تصویر کشیده شده است. بررسی دامنه سرانه انتشار نشان می­دهد که تفاوت بسیاری به این لحاظ بین رده­های موضوعی مختلف وجود دارد، به نحوی که از ۴۹/۶۱ در رده موضوعی شیمی تا ۴۸/۱ در رده موضوعی چندرشته­ای متغیر است. رده موضوعی شیمی با مقدار ۴۹/۶۱ مقاله بر پژوهشگر، نه تنها در تعداد انتشارات بلکه در سرانه انتشار رتبه نخست را در میان رده­های موضوعی مختلف احراز کرده است. پس از آن، رده­های موضوعی روانپزشکی/ روانشناسی و علوم اعصاب و رفتار به ترتیب با مقدار ۶۷/۲۲ و ۲۱ رتبه ­های دوم و سوم را کسب کرده ­اند. رده­های موضوعی پزشکی بالینی و مهندسی به ترتیب با مقدار ۴۳/۱۸ و ۲۲/۱۸ رتبه ­های چهارم و پنجم را به لحاظ سرانه انتشار به خود اختصاص داده­اند. همچنین، چندرشته­ای، بیولوژی و بیوشیمی و علوم کشاورزی به ترتیب با مقدار ۴۸/۱، ۱۳/۳ و ۷۹/۳ کمترین سرانه انتشار را به خود اختصاص داده­اند.

۴-۲-۴-۱- مقایسه سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی

ابتدا نرمال بودن توزیع داده ­های مربوط به هر رده موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که پیش­فرض توزیع نرمال داده­­ها برقرار نمی­ شود (مراجعه کنید به جدول ۲ پیوست) . بنابراین به منظور بررسی وجود اختلاف معنا­دار بین سرانه انتشار در رده­های موضوعی مختلف از آزمون کروسکال-والیس استفاده شد. نتایج به دست آمده در جدول ۴-۳ به تصویر کشیده شده است. همان­گونه که مشاهده می­ شود، نتیجه آزمون کروسکال-والیس نشان از معناداری اختلاف بین سرانه انتشار در رده­های موضوعی مختلف در سطح اطمینان ۹۹ درصد دارد (۰۰۰۱/۰ P=، ۲۲/۷۰X­۲=) .

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۴-۳- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی مختلف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...