۹۱,۵۱۹,۲۸۹

۳۱,۰۳۴,۹۰۰

۳۳.۹ %

۱.۳ %

۲۰

۸۳,۶۸۸,۱۶۴

۲۹,۸۰۹,۷۲۴

۳۵.۶ %

۱.۲ %

TOP 20 Countries

۴,۶۶۴,۴۸۶,۸۷۳

۱,۷۷۶,۳۵۵,۰۲۸

۳۸.۱ %

۷۳.۸ %

Rest of the World

۲,۳۵۳,۳۶۰,۰۴۹

۶۲۹,۱۶۳,۳۴۸

۲۶.۷ %

۲۶.۲ %

۷,۰۱۷,۸۴۶,۹۲۲

۲,۴۰۵,۵۱۸,۳۷۶

۳۴.۳ %

۱۰۰.۰ %

منبع: internetworldstats.com
۴-۲-۵ نارسایی­های اینترنت
تمامی موارد بالا، مزایا و پتانسیل­های ارائه شده توسط اینترنت می­باشند. لیکن سوال کلیدی این است که تا چه حدی این پتانسیل­ها در حقیقت عملی می­گردند. لذا در اینجا به بعضی از این موارد و ارزیابی سیستماتیک و اثرات آنها اشاره می شود.
۱ – مسئله اول دسترسی است. تعیین تعداد دقیق کاربران اینترنت کار مشکلی است. بر مبنای آخرین آمار ارائه شده در سایت اینترنت ورد استیتز، در ژوئن سال ۲۰۱۳، بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون کاربر به اینترنت متصل می­باشند. این عدد در مقایسه با یک تحقیق که در ۱۸ ماه قبل از آن انجام شده بود، دو برابر شده بود. این نرخ رشد بسیار خارق­العاده است لیکن برخی دیگر از برآوردها می­گویند که تعداد دسترسی به اینترنت اغراق­آمیز بیان شده است. در بسیاری از کشورها این عدد بخش کوچکی از جمعیت آنها را تشکیل می­دهد. در کشورهایی که به عنوان دارنده بیشترین کاربران اینترنتی (نسبت به جمعیت) شناخته می­شوند، همانند ایالات متحده، در حدود ۷۸ درصد از جمعیت در آن کشور از اینترنت استفاده می­نمایند. در حالیکه در برخی از کشورها، این رقم درصد بسیار کوچکی از جمعیت تشکیل می­دهد.
۲ – مسئله دیگر در رابطه با ویژگی کاربران می­باشد. نتایج بسیاری از تحقیق­ها نشان می­ دهند که کاربران همیشگی اینترنت، تحصیل­کرده دانشگاه (و یا مشغول به کار در دانشگاه) با سطح درآمدی بیش از متوسط می­باشند. این امر صحه­ای بر طبقه ­بندی کستلز در رابطه با کاربران اینترنتی است که آن ها را به نام نابغه کلان شهرها می­شناسد و این تعریف بسیار دقیق است. وی می­گوید این دامنه، بخش تحصیل­کرده در جوامع را با بالاترین سطح درآمد را در بر می­گیرد. (مکلاف، ۲۰۰۲، ص ۱۱۳) «جنسل»[۳۰۲]و همکارانش نیز معتقدند میلیونها نفر در جهان هنوز درک درستی از کامپیوتر و شبکه اینترنت ندارند، لذا اینترنت تضمین­کننده گفتمان عقلانی و محیط با ثبات دموکراتیک نیست و فقط تصویری از یک عرصه باز و آزاد تا قلمرو عمومی جدید است. اینترنت بیشتر در اختیار نخبگان و طبقه خاصی قرار دارد و بیشتر نیز محروم­کننده است و زیاد با قلمرو عمومی قرون ۱۷ و ۱۸ بورژوازی متفاوت نیست. حتی اگر دستیابی به آن برای همگان نیز برابر باشد، مسایل دیگری مطرح است. اغلب اطلاعات در اینترنت، جهت­دار و منافع­محور است و لزوما مردم­سالار نیست و بسیاری از اطلاعات موجود در سایت­ها مبنای قومی، نژادی، فرهنگی و ملی دارند. (وحیدی، ۱۳۹۱، ص ۵۷)

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای برخی از طرفداران اینترنت، موارد بالا، کاملا قابل­ قبول و قابل تصور هستند. از نظر این دسته از افراد، مانع غیرقابل عبوری برای گسترش تکنولوژی وجود ندارد. آن­ها به سادگی اثبات می­ کنند افرادی که جدید­ترین تکنولوژی­ها را در حوزه ­های مختلف دیگر به کار می­گیرند، معمولاً از میان اقشار بالاتر جوامع می­باشند. آنها می­گویند که تکنولوژی در میان جوامع و ملل به همان گونه ­ای انتشار می­یابد که تلویزیون و رادیو در قرن بیستم منتشر شدند. با وجود آن که انتقادات ممکن است این امر را مسیر دقیقی برای تکنولوژی­های قدیمی بدانند موانع بسیاری برای تطابق این تکنولوژی جدید در سراسر جهان وجود دارد. (مکلاف، ۲۰۰۲، ص ۱۱۴)
۳ – تکنولوژی اینترنت نسبتاً ارزان است لیکن دارای هزینه­ های پنهان و ناپنهان می­باشد. این هزینه­ها شامل هزینه­ های تعمیرات و نگهداری منظم است، تجریه کاربران نشان می­دهد که با خرابی سخت­افزاری مواجه شده و نیازمند به روز­آوری سخت­افزاری پیوسته به واسطه تولیدکنندگان آنها می­باشند و این کار نیازمند سخت­افزارهای گرانتر و قدرتمندتر کامپیوتری می­باشد. همچنین میزان اطلاعاتی که یک کاربر می بایست آنها را جستجو نماید تا به آن دسته از اطلاعات مورد نظر خود برسد بسیار زیاد است و ممکن است انگیزه کابران غیردائمی اینترنت را از بین ببرد. «وینستون»[۳۰۳] پوچی و درهم برهمی بیشتر اطلاعاتی که موتورهای جستجو ارائه می­دهد، مورد سوال قرار داده است. همچنین سرعت پایین اتصال می ­تواند عامل برای از بین بردن انگیزه باشد. وی با اغراق می­گوید اگر چنانچه شانسی برای دسترسی منطقی به اطلاعات بخواهد وجود داشته باشد، ایالت کالیفرنیا باید به خواب رود! این قبیل هزینه طبیعی سقفی برای رشد اجتماعی این نوع تکنولوژی ایجاد نموده است. (همان، ص ۱۱۴)
۴ – زبان کاری اینترنت انگلیسی است. همراه شدن این موضوع با توزیع کامپیوترها تاییدکننده این امر است که اغلب مناظرات بر روی اینترنت در رابطه با سیاست، ایالات متحده می­باشند و شیلدز می­گوید که نقطه نظرات غیر­آمریکایی معمولاً غیرعادی تلقی می­گردند. مانع سوم که مربوط به تفاوت­های جنیستی می باشد، نوعی پدیده شعله­وری است. این موضوع به سطح توهین­های و حمله به افراد است که ماهیت گروه ­های مباحثه اینترنت می­باشد. این امور به واسطه فقدان هر گونه کنترل در رابطه با دسترسی و مشکلات فراروی توسعه و تقویت استانداردهای مربوط به حسن نیت یا آن چیزی که به آن آداب شبکه­ ای اطلاق می­گردد، تسهیل می­گردد. ساکاس می­گوید که این امر مردم را در حضور در بسیاری از این گروه­ ها بی­انگیزه می­نماید. (همان، ص ۱۱۴)
۵ – «انباشتگی بیش از حد و بارش سیل اطلاعات» از جمله جنبه­ های منفی اینترنت به شمار می­رود که اگر سطوح بالایی از هوش­مندی، توجه و وقت، صرف پالایش و انتخاب اطلاعات نشود، اثرات مخرب اطلاعات بیش از حد و بررسی نشده، اثرات منفی خودش را بر جای می­ گذارد. برخی از منتقدین دیگر، نقش شبکه اینترنت و رسانه­های جدید را در ایجاد شهروندان آگاه رد کرده ­اند. از دید آنها تنها دستیابی به اطلاعات گسترده مهم نیست، بلکه توانایی و مهارت­ های لازم برای ارزیابی اطلاعات نیز مهم است که بسیاری از مردم فاقد آن هستند، در نتیجه صرف دستیابی به اطلاعات، منجر به ایجاد شهروندان آگاه و فعال نمی­ شود. (پاپاچاریسی، ۲۰۰۲، ص۲۷)
۶ – مکلاف عقیده دارد سطوح ادبیات تکنولوژیکی در ایالات متحده (و احتمالاً در دیگر کشورهایی از این قبیل) بسیار پایین است و این موضوع انگیزه را برای دسترسی و استفاده کم می­نماید. استفاده از تکنولوژی، نیازمند سطوح بالایی از قابلیت‌های زبانی، روان­نویسی و پردازش کلمات دارد و این موارد به سطح مشخصی از موفقیت­های تحصیلی بستگی دارد. علاوه بر آن، افراد با سطح بالایی از تحصیلات، نسبت به افراد با سطح پایینی از تحصیلات، بیشتر از کامپیوتر در رابطه با کار مستقیم و در محل کار خود استفاده می­نمایند. سرمایه ­های تحصیلی و اشتغالی از نظر «استابز»[۳۰۴] به سرمایه فرهنگی کامپیوتر تبدیل می­گردد، وی می­گوید جنبه انحصاری این سرمایه از دیگر اشکال سرمایه ­های فرهنگی کمتر نیست. (مکلاف، ۲۰۰۲، ص ۱۱۵)
۷ – برخی مدعی هستند فضای مجازی به عنوان فضای پساصنعتی، عمدتا شامل فضا برای فعالیت­های مصرف­محور است؛ لذا کارکردهای اینترنت و رسانه­های جدید شبیه نیروهایی مثل رادیو و تلویزیون است که در ابتدا خوشبختی زیادی در مورد توانایی آن دو، جهت توسعه دموکراسی و تقویت قلمرو عمومی به وجود آمده بود، اما هر دو سرانجام تحت­تاثیر نیروهای سرمایه­داری در خدمت فرهنگ سرمایه­داری قرار گرفتند. لذا رسانه­های جدید نیز در نهایت جذب توسعه فرهنگ تجاری خواهند شد و ماهیت آگاهی بخشی خود را از دست داده و توسعه تجارت و خرید الکترونیکی و کالایی شدن، ظرفیت بالقوه مستقل و دموکراتیک آنها را تضعیف می­نماید. . (پاپاچاریسی، ۲۰۰۲، ص ۲۸)
۴-۳ رسانه­های نوین
به مجموعه رسانه­هایی اطلاق می­گردد که با بهره گرفتن از تکنولوژی­های نوین ارتباطی و اطلاعاتی از جمله ارتباطات راه دور (ماهواره)، فیبرهای نوری، ارتباطات بی­سیم و یا سیم­های تلفن امکان انتقال اطلاعات را به صورت چندرسانه­ای دارند. به عبارتی رسانه­های نوین، امکان پخش و انتشار اطلاعات را به صورت نوشتاری، تصویری و شنیداری دارا می­باشند. اینترنت و فن­آوری­هایی که بر پایه آن شکل گرفته­اند، از جمله رسانه­هایی است که بیش از هر رسانه دیگر توسط شهروندان دیپلمات مورد استفاده قرار می­گیرد. در اینترنت شهروندان به راحتی می­توانند از ابزارهای مختلفی جهت تولید و مصرف اخبار و اطلاعات استفاده کنند. نامه­ های الکترونیک، تالارهای گفتگو، وبلاگ­ها و شبکه ­های اجتماعی از جمله این ابزارها به شمار می­روند. تلفن همراه و دوربین­های دیجیتال با قابلیت اتصال به شبکه نیز از جمله رسانه­های مورد استفاده در دیپلماسی شهروندی به شمار می­روند.
در این پژوهش، مشخصا منظور از رسانه­های نوین، متداول­ترین رسانه­هایی است که شهروندان برای برقراری ارتباط با یکدیگر و پیش­برد دیپلماسی شهروندی از آن استفاده می­ کنند. لذا در اینجا به شبکه ­های اجتماعی، تالارهای گفتگو و وبلاگها اشاره می­ شود.
۴-۳-۱ شبکه ­های اجتماعی
شبکه ­های اجتماعی با ویژگی­های خاص خود، در واقع، اوج انقلاب اینترنتی هستند و جایی برای دیگر نوآوری­های عصر اینترنت باقی نگذاشته­اند. وبگاه‌های شبکه ­های اجتماعی، چون «فیس­بوک»[۳۰۵]، «توییتر»[۳۰۶]و «مای اسپیس»[۳۰۷]، روش های جدیدی برای معاشرت و تعامل خلق کرده‌اند. کاربران این سایتها قادرند اطلاعات گوناگونی به صفحات خود بیفزایند، علایق مشترکی را دنبال کنند و به دیگران مرتبط شوند. وبگاه‌هایی مثل لینکداین، به پرورش ارتباطات حرفه‌ای و تجاری می‌پردازد. یوتیوب و فلیکر هم در زمینه ویدیوها و تصاویر کاربران تخصص دارند. در شبکه ­های اجتماعی مجازی، کاربران اینترنتی، حول محور مشترکی به صورت مجازی با هم جمع می­شوند و جماعت­های آنلاین را تشکیل می­ دهند. هزاران شبکه اجتماعی در اینترنت فعال هستند که هر کدام بر مبنای موضوع خاصی راه ­اندازی شده ­اند. شبکه ­های اجتماعی زیادی با موضوعاتی از قبیل انگیزه­ های حرفه­ای و شغلی، دوست­یابی، علایق مشترک در حوزه ­های مختلف (سینما، ورزش، موسیقی)، زبان مشترک، ملیت مشترک، دین مشترک و غیره در فضای مجازی فعال هستند و هر کدام میلیون­ها کاربر اینترنتی را جذب کرده ­اند.
۴-۳-۲ وبلاگها
پیشگام بزرگ، «دیو وینر»[۳۰۸]، وبلاگ را چنین تعریف می­ کند: «یاداشت­های شخصی و ناویراسته افراد عادی است که به طور متناوب و به کمک ابزارهای خودکار روی اینترنت قرار می­گیرند و خوانندگانی از میان یک مجموعه اجتماعی دارند که به طور مجازی بهم پیوسته­اند.» وی ویژگی­های وبلاگ را نیز این­گونه توصیف می­ کند:
شخصی است؛ یعنی توسط یک فرد نوشته می­ شود نه یک سازمان؛ به همین دلیل یک شخصیت ویژه دارد و از نظر نگارشی پیراسته و ویراسته نیست.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...