۳-۴-۲- روش سنتز مشتقات تری تیو کربنات حلقوی در حضور باز پتاسیم فلورید
در یک بالن ته گرد ۲۵ میلی لیتری، ۸ میلی مول دی سولفید کربن و ۱۲ میلی مول باز پتاسیم فلورید به ۲ میلی لیتر حلال دی متیل سولفوکسید اضافه گردید. واکنش به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۵۰ توسط هم زن مغناطیسی هم زده شد و رنگ مخلوط واکنش قرمز گردید. سپس با اضافه کردن ۱ میلی مول آلکیل دی هالید مخلوط واکنش به تدریج زرد رنگ شد. پیشرفت واکنش با بهره گرفتن از کروماتوگرافی لایه نازک در حلال n – هگزان کنترل گردید. بعد از اتمام واکنش مواد آلی توسط ۲۰ میلی لیتر حلال اتیل استات و آب از مخلوط واکنش استخراج شدند و مجموع فاز آلی روی سدیم سولفات خشک گردید. سپس حلال اتیل استات تبخیر شد و مخلوط حاصل جهت استحصال محصول به وسیله کروماتوگرافی صفحه­ای خالص سازی شد(شمای ۳-۸).

شمای (۳-۸)
۳-۵- روش سنتز تری تیو کربنات نامتقارن
در یک بالن ته گرد ۲۵ میلی لیتری، ۸ میلی مول دی سولفید کربن و ۹/۰ میلی مول باز ترشیو بوتیل آمونیوم فلورید به ۲ میلی لیتر حلال دی متیل سولفوکسید اضافه گردید. واکنش به مدت ۳۰ دقیقه در دمای اتاق توسط هم زن مغناطیسی هم زده شد و رنگ مخلوط واکنش قرمز گردید. سپس با اضافه کردن ۲ میلی مول اتیل یدید و اتوکسی استو برمید ( با نسبت یک به یک) مخلوط واکنش زرد رنگ شد. پیشرفت واکنش با بهره گرفتن از کروماتوگرافی لایه نازک در حلالn – هگزان کنترل گردید. بعد از اتمام واکنش مواد آلی توسط ۲۰ میلی لیتر حلال اتیل استات و آب از مخلوط واکنش استخراج شدند و مجموع فاز آلی روی سدیم خشک گردید. سپس حلال اتیل استات تبخیر شد و مخلوط حاصل جهت استحصال محصول به وسیله کروماتوگرافی صفحه­ای خالص سازی شد. سه محصول روغنی بیس(اتوکسی استو) تری تیوکربنات با بازده۴۲% ، محصول
روغنی بیس(اتیل)تری تیو کربنات با بازده ۳۶% و محصول روغنی S( اتیل اتوکسی استو) تری تیو کربنات با بازده۲۰% به دست آمد (شمای ۳-۹).

شمای (۳-۹)

فصل چهارم

بحث و نتیجه گیری

۴-۱- مقدمه
دی سولفیدها و تری تیوکربنات­ها به علت کاربردهای گسترده در زمینه ­های مختلف همچون صنایع دارویی و کشاورزی همواره مورد توجه شیمیدانان بوده ­اند و تاکنون روش­های فراوانی برای سنتز این ترکیبات از سوی آنان مطرح شده است. ارائه شیوه ­های سنتزی تابع اصول شیمی سبز اهمیت زیادی دارند. از این رو در این پایان نامه سعی بر ارائه روش­هایی جدید، ساده و کارآمد برای سنتز دی­آریل دی­سولفیدها و تری­تیوکربنات­ها بوده است که بتواند معایب روش­های پیشین را کاهش دهد یا حذف نماید. استفاده از واکنشگرهای ارزان و در دسترس، زمان مناسب انجام واکنش و جداسازی راحت محصول از مزایای روش­های پیشنهاد داده شده در این پروژه می باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۲- بررسی واکنش­های سنتز دی سولفید­ها
پیوند s-s که در بسیاری از مولکول­های زیستی، داروئی و شیمیایی وجود دارد نقش مهمی در فعالیت های بیولوژیکی، در صنعت و در سنتز مواد آلی دارد. روش­های بسیاری برای تهیه­ ترکیبات حاوی پیوند s-s گزارش شده که بیشتر این روش­ها شامل واکنش اکسایش تیول­ها است. اگر چه بیشتر این روش­ها موثر عمل کرده ­اند اما آن­ها دارای مشکلات زیستی و ایمنی هستند. بسیاری از این روش­های ارائه شده دارای معایبی از جمله: استفاده از واکنشگرهایی با بوی نامطبوع و مضر برای محیط زیست و انسان، استفاده از فلزات، بازها و لیگاندهای گران وسمی و بازده پایین واکنش­ها می باشد. در این شرایط توسعه روش­های جدید در جهت غلبه بر معایب روش­های پیشین حائز اهمیت است.
۴-۲-۱- بررسی شرایط بهینه سنتز دی آریل دی سولفید
برای انجام واکنش ابتدا با بهره گرفتن از ماده اولیه­ یدوبنزن شرایط واکنش از جمله: دمای مناسب، زمان مناسب، مقادیر نمک مس و باز بهینه شد و در مرحله بعد سایر مشتقات در شرایط بهینه­ به دست آمده سنتز شدند.
بهترین دما برای انجام این واکنش دمای ۱۱۰ و بهترین زمان، ۲۰ ساعت تشخیص داده شد و واکنش در زمان­های بیشتر از آن پیشرفت محسوسی نداشت وحداکثر بازده در زمان ذکر شده به دست آمد و همچنین مقادیر مختلف باز مورد بررسی قرار گرفت و مقدار ۵/۰ گرم مناسب­ترین مقدار برای آن تشخیص داده شد که مقادیر کمتر از آن باعث کمتر شدن بازده واکنش می شود (شمای ۴-۱).

شمای (۴-۱)
۴-۲-۲- بررسی اثر حلال در سنتز دی سولفیدها
حلال نقش بسیار مهمی را در واکنش­های آلی ایفا می­ کند. نوع ومقدار حلال به­کاربرده شده در واکنش تاثیر مستقیمی در انجام یا عدم انجام واکنش و راندمان آن دارد. به منظور به دست آوردن حلال مناسب، واکنش در حلال­های مختلف با ثابت نگه داشتن دیگر متغیرها مورد بررسی قرار گرفت جدول (۴-۱) (شمای ۴-۲).

شمای (۴-۲)
جدول(۴-۱) بررسی اثر حلال در سنتز دی سولفیدها ͣ

بازده(%)

حلال

ردیف

۷

DMF/H₂O
(۲:۱)

۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...