انگلستان

۱:۱۱۲

۱:۳۰۰

ایالات متحده

۱:۱۱۱

۱:۱۰,۰۰۰

به طور متوسط ​​در سراسر جهان

۱:۲۶۶

۱:۳۳۴

جدول ۱-۱ میزان شیوع بیماری سلیاک ومقایسه میزان شیوع در تشخیص بالینی ودر داده های غربالگری(فاتانو و کاتاسی، ۲۰۰۱)
در جدول شماره ۱ میزان شیوع بیماری سلیاک در چند کشور اروپایی وتوسعه یافته نشان داده شده ودر ان میزان شیوع بیماری در تشخیص بالینی وشیوع با استناد به داده های غربالگری مورد مقایسه قرار گرفته است.
۱-۱-۴ روش تشخیص سلیاک
تشخیص قطعی با نمونه برداری از روده باریک مسجل می شود.
برای این کار نمونه بافت کوچکی از روده برداشته می شود، امکان دارد این نمونه برداری سه مرتبه تکرار شود، یکبار زمانی که گلوتن در رژیم غذایی وجود دارد و یکبار زمانی که گلوتن ازرژیم غذایی حذف می شود ودفعه سوم زمانی که دوباره گلوتن مصرف می شود. (محمد رستمی نژاد۱۳۸۸)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-۱-۵ روش درمان سلیاک
اساس درمان بیماری هایی از این دسته رژیم غذایی فاقد گلوتن است که در آن کلیه مواد غذایی حاوی گلوتن حذف می شود در بیشتر افراد رعایت رژیم ذکر شده سبب توقف علایم می شود و به دنبال رعایت رژِیم بدون گلوتن آسیب های ایجاد شده در روده ی کوچک ترمیم و از ایجاد آسیب های بیشتر پیشگیری می شود . (ای کالاگروهمکاران۲۰۰۴)
ترمیم پرز های روده کوچک از زمان آغاز رعایت رژیم فاقد گلوتن شروع می شود و دوره ی بهبودی معمول ۳ تا ۶ ماه خواهد بود البته این دوره در بزرگسالان به ۲ سال می رسد. (محمد رستمی نژاد ،۱۳۸۸)
تنها انتخاب درمانی ، حذف کردن گلوتن از رژیم غذایی بطور مادالعمر می باشد.
با رعایت یک رژیم غذایی سفت و سخت فاقد گلوتن ، می توان انتظار یک زندگی طبیعی را در اغلب بیماران داشت و روند بهبود در عرض ۲تا۳ از اخرین تاریخ مصرف گلوتن اغاز می شود. (ای کالاگروهمکاران۲۰۰۴)
البته به علت سوجذب اهن واسید فولیک[۱۲] وکلسیم و بعضی از ویتامین ها ونیازبدن به انها مصرف مکمل های حاوی این مواد ونیز در برخی از موارد خاص برای کاهش پاسخ التهابی بدن در حمله های شدید از دارو های کورتیزونی (کاهش دهنده حساسیت سیستم دفاعی ) تجویز می شود. (محمد رستمی نژاد۱۳۸۸)
۱-۲ عوارض مصرف گلوتن[۱۳]
۱-۲-۱ عوارض وابسته به بیماری سلیاک
بیماری سلیاک اثرات متفاوتی بر افراد مختلف می گذارد ممکن است بیمار دچار علائم گوارشی و یا در گیری درسایر قسمت ها ی بدن باشد، به عنوان مثال ممکن است فرد ی دچار اسهال ودل دردشود در حالیکه فرد دیگری ممکن یکی از رایج ترین علائم درکودکان است (محمد رستمی نژاد۱۳۸۸)
درمطالعات اخیر مشخص شده که نیمی از علائم بیماری سلیاک بصورت پنهان و بدون علامت می باشند و نیز همچنین ۵۰% از افراد مبتلا به سلیاک فاقد هر گونه علائم روده ای می باشند. .(ای کالاگروهمکاران۲۰۰۴)
۱-۲-۱-۱ علائم کلاسیک شایع در دستگاه گوارشی
عبارتند از اسهال حجیم، بد بو و رنگ پریده، کاهش وزن،کندی رشد، کوتاهی قامت ، خستگی مزمن، سوجذب چربی (مدفوع حجیم وروغنی میگردد)، کم خونی فقر اهن، درد و ورم شکم، نفخ ویبوست، زخم های دهانی، افسردگی، گرفتگی عضلانی، درد استخوانی،نا- باروری و سقط مکرر جنین ،به علت اسیب و التهاب در روده کوچک و نیز بسته به درجه ان ممکن است یکی ویا چند ین یک از علائم بالا بروز کند. (محمد رستمی نژاد۱۳۸۸)

شکل ۱-۲ مقایسه مخاط طبیعی روده در فرد سالم( تصویر A) با مخاط کاملا صاف وبدون پرز بیمار سلیاکی(تصویر B) ) کتاب سلیاک مهمد رستمی نژاد(
۱-۲-۱-۲ علائم وابسته به اختلال در دستگاه گوارش
الف – کم خونی(آنمی[۱۴]): به علت سو جذب اهن واسید فولیک و ویتا مین ب۱۲می تواند منجربه کم خونی فقر آهن وکم خونی مگا لوبلاستیک شود و همچنین التها ب در روده کوچک ممکن است به از دست رفتن میکروسکوپی خون از روده باریک بیا نجا مد. (محمد رستمی نژاد۱۳۸۸)
ب – پوکی استخوان: سو جذب ویتامین دی و کلسیم می تواند به پوکی ونرمی و کاهش تراکم استخوان و انقبا ضات عضلانی بیا انجا مد. (محمد رستمی نژاد۱۳۸۸)
ج – نقص پادتن ایمنو گلوبین : این نقص در ۲%از بیماران مبتلا به سلیاک مشاهد ه می شود.این پادتن غشائ مخاطی دهان ، مجاری هوایی ، و مجاری گوارشی را در برابر عفونت ها محا فظت می کند . (محمد رستمی نژاد۱۳۸۸)
۱-۲-۱-۳ علائم در سیستم عصبی
به عنوان مثال می توان علائمی چون صرع ، اتاکسی اسپینوسربلار ( نوعی بیماری خاص که باعث ایجادعدم تعادل در سیستم عصبی مرکزی می شود ) را نام برد . (محمد رستمی نژاد۱۳۸۸)
۱-۲-۱-۴ علائم در کبد
به عنوان مثال می توان از سیروز کریپتو جینگ ( نوعی بیماری کبدی که باعث ایجاد زخم هایی بروی کبد می شود ) و نیز بیماری های کبدی نام برد . (ان پی کندی[۱۵]، سی فیگاری،۲۰۰۰)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...