راهنمای نگارش پایان نامه در مورد بررسی نقش شبکه های اجتماعی بر میزان پرخاشگری دانش آموزان مقطع … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۱-۶-۱-۵-تهاجم:در لغتنامه دهخدا به معنای هجوم بردن حمله کردن یکی بر دیگری.منظور از تهاجم صدمه رساندن جسمانی به فرد ویانابود کردن دارایی وی است .(نکینسون وهمکاران ۱۹۹۸،ترجمه براهنی وهمکاران ،۱۳۸۲،ص۹۲)
۱-۶-۲تعریف عملیاتی واژه ها
۱-۶-۲-۱-شبکه های اجتماعی:نمره ای که فرد از پرسشنامه محقق ساخته ۱۵سوالی بدست آورد.
۱-۶-۲-۲-پرخاشگری:نمره ای که فرد از آزمون استاندارد پرخاشگری AGQ 30سوالی بدست آورد
۱-۶-۲-۳- خشم : حالت برانگیختگی وهیجان شدید در هنگام رویارویی با محرکهای نامناسب محیطی است .منظور از خشم نمره ای استکه فرد از پرسشنامه پرخاشگری AGQ 30سوالی بدست آورد
۱-۶-۲-۴-کینه توزی : منظور از کینه توزی جاروجنجال وفریادزدن برسردیگران ،صدمه زدن به دیگران ،علاقه داشتن به ورزش های خشن وجروبحث بادیگران میباشد .دراین پژوهش منظوراز کینه توزی نمره ای است که فرد ازپرسشنامه پرسشنامه پرخاشگری AGQ 30سوالی بدست آورد
۱-۶-۲-۵- تهاجم : منظوراز تهاجم رفتار غیر منطقی درهنگام خشمگینی ،مقاوم وپایدار بودن برمواضع فکری خود وپرتاب کردن اشیا در هنگام عصبانیت می باشد .دراین پژوهش منظوراز تهاجم نمره ای است که فرد ازپرسشنامه پرسشنامه پرخاشگری AGQ 30سوالی بدست آورد
فصل دوم
ادبیات وپیشینه پژوهش
۲-۱مقدمه
امروزه رسانه های اجتماعی به یک مهارت جدید و مهم برای همه و حتی برای کسانی که درک بسیار بالایی از فناوری ندارند، تبدیل شده است. در سال های اخیر دسترسی میلیون ها کاربر در سراسر جهان به رسانه های و شبکه های اجتماعی باعث شده است تا این رسانه ها درکانون توجه جوامع مدرن و افراد زیادی قرارگیرند و از محبویت قابل توجهی به خصوص در میان نسل جوان برخوردار شوند. شناخت صحیح از این رسانها باعث می شود تا کاربران بیش از پیش بتوانند از این ابزارها استفاده مفید و موثر داشته باشند.( احمدپور،۱۳۸۹،ص۲۲).
یکی از عرصههایی که زندگی روزمره را بازنمایی میکند و قدرت و مقاومت را در زندگی انسانها به نمایش میگذارد عرصهی فراغت است. فراغت عرصهای است که اختیار و آزادی انسانها در آن عرصه بیشتر قابل اعمال است. در نتیجه برخلاف کار که انضباط بیشتری را ایجاب میکند، فضای مناسبی برای مقاومت در برابر رویههای فرهنگی جا افتاده و برای پدید آوردن روالها و کردارهای جدید است. از این روست که گفتهاند فراغت میتواند فرهنگ ایجاد کند و هویت افراد را اشکار سازد. برخی از پژوهشگران بر این باورند که پدیده فراغت در سرتاسر تاریخ زندگی بشر وجود داشته و خاص زمان مشخصی نیست . اما برخی دیگر فراغت را پدیدهای میدانند که با تمدن صنعتی پیوند دارد و معتقدند که دارای ویژگی و شرایط خاص است که :تحت تأثیر مراسم اجباری و الزامات فرهنگی و اجتماعی نیست، بلکه با اراده و اختیار فرد سپری میشود ( عباسی۱۳۸۹،ص۱۱۲).
۲-۲-تاریخچه شبکه های اجتماعی :
مفهومی باعنوان شبکه های اجتماعی اینترنتی باقالب امروزی اولین بار در سال ۱۹۶۰دردانشگاه ایلی نویز در ایالت متحده امریکا مطرح شد .بعداز ان اولین شبکه اجتماعی اینترنتی درسال ۱۹۹۷ به نام سیکس دگری[۱] راه اندازی شد.دراین سایت ابتداکاربران امکان ایجاد پروفایل برای خودداشتند که بعداز مدتی امکان ایجاد لیست دوستان هم به آن اضافه شد. البته قبل از سیکس دگری هم سایتهایی وجود داشتند که امکان ایجاد پروفایل ویا ارتباط با دوستان رابه کاربران می دادند ،اما تنهاسایتی گه این دو ویژگی را باهم داشت سیکس دگری بود .بنابراین به عنوان اولین شبکه اجتماعی شناخته شد .این سایت با امکان ارتقای امکانات خود میلیونها کاربر را جذب خود کرد وکم کم درحال تبدیل شدن به یک تجارت بود.اما در سال ۲۰۰۰ وبعداز سه سال فعالیت مسدود شد ومهمترین علت آن استفاده نادرست کاربرانش بود که موجب چندین شکایت از سایت ودرنتیجه مسدود شدن ان شد .(علیمرادی ،۱۳۸۹،ص۶ )
از سال ۲۰۰۱ به بعد شبکه های اجتماعی متفاوتی باکاربرهای متنوع ایجاد شدودرواقع موج جدیدی ازشبکه های اجتماعی شکل گرفت .به عنوان مثال شبکه [۲]ریاز که با هدف تجارت وکسب وکارشکل گرفت وبه بزرگترین شبکه خدمات کسب وکار تبدیل شد.ازسال ۲۰۰۲ شبکه های اجتماعی دیگری نیز راع اندازی شدند .شبکه فرندستر[۳]به عنوان مکمل سایت ریازشکل گرفت .این سایت از انجا که یک امکان جدید رادر اختیار کاربران قرار داده بود ،کاربران بسیاری راجذب خود کرد وبعد از یک سال سه میلیون کاربر را از آن خود کرد .بعد از مدتی بعض از افراد اقدام به ایجاد پروفایل های جعلی شخصیت های معروف کردند ومشکلات ایجاد شده ،کمپانی را محبور به حذف این آیکون کرد .مشکل دیگر حجم زیاد کاربران سایت بود که باعث ایچادمشکلات فنی در سایت شد .در نتیجه محبوبیت این سایت در آمریکا کمرنگ شد امادر همین زمان درکشورهای دیگر به شهرت ومحبوبیت بسیاری دست یافت . (علیمرادی ،۱۳۸۹،ص۹ )
ازسال ۲۰۰۳ تعداد زیادی شبکه های اجتماعی باکاربرهای مختلف به وجود آمدند این سایت ها گاهی کاربران ومخاطبان خاص خود را داشتند مثل : لینکدین [۴]،ویژبلپات[۵] و سینگ[۶] که کاربران تجاری وکسب وکار داشتند .شبکه مای اسپیس[۷] که مهمترین این شبکه ها بود وهدف ایجاد ان جذب کاربران فرند استر[۸] بود که دیگر به ان علاقه ای نداشتند .بنابراین با تبلیغات زیاد از راه های گوناگون دست به جذب کاربران فرند استر زد .نوجوانان ،هنرمندان واهالی موسیقی بیشترین کاربران مای اسپیس بودند .این سایت دارای محبوبیت جهانی شد .مای اسپیس ویژگیها وامکانات خاص وجذاب ومورد توجهی را ایجاد کرد که درجذب کاربران نقش بسیار مهمی داشت .مهمترین ویژگی مای اسپیس دوآیکون “چه کسی راملاقات کنم “و”درباره من”است .پروفایل هرفردهم ازدوبخش “علایق “وجزئیات درمورد فرد “تشکیل شده وامکان آپلود عکس هم در این سایت وجود دارد .
درسال ۲۰۰۴ فرند استر باهفت میلیون کاربر ومای اسپیس با دومیلیون کاربر صاحب بیشترین کاربران در حوزه شبکه اجتماعی بودند .
اکنون مای اسپیس جای خودرا به فیس بوک بابیش از ۴۰۰ میلیون کاربرداده است که امکانات وویژگیهای آن از تمام شبکه های اجتماعی دیگر بیشتر وبه روزتر است .فیس بوک درسال ۲۰۰۴توسط یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به نام مارک زوکربرگ درخوابگاه دانشگاه راه اندازی شد .این سایت درسال ۲۰۰۶دردسترس عموم قرار گرفت وقبل از ان به دانشجویان هاروارد اختصاص داشت .دراین سال تویتر هم راه اندازی شد.درسال ۲۰۰۸فیس بوک بایجاد صفحات اصلی وبسایت خود به زبان های مختلف موجب رشد چشم گیر کاربران وکاربری سایت خود شد .بعداز راه اندازی فیس بوک ابتدا اکثر دانشجویان هروارد وبعد از آن بسیاری از دانشگاهیان ایالات متحده وحالا تمام دانشگاههای معتبر وبزرگترین شرکت های دنیا وبزرگترین چهره های جهان وجمعیت بسیار زیادی از مردم سرتاسر جهان عضو این شبکه اجتماعی هستند . (علیمرادی ،۱۳۸۹،ص۱۱ )
۲-۳-شبکه اجتماعی چیست
یکی از مهمترین وسایل ارتباطی در سطح جهان،که آنرا به سوی دهکده جهانی سوق می دهد ،”اینترنت “است.ازعمده ترین وموثرترین فضاها درفضای اینترنت شبکه های اجتماعی هستند که ازضریب نفوذ نسبتا بالایی درمیان جوانان برخوردار است وروز به روز آماراستفاده کنندگان افزوده می شود .شبکه های اجتماعی ،سایت هایی است که در آن کاربران می توانند علاقه مندیها،افکار وفعالیت های خودرابا دیگران به طور متفاوت به اشتراک بگذارند .
اگرکمی کاربردی ترتوضیح دهیم :شبکه های اجتماعی مجازی به افراد سراسر کره زمین اجازه می دهند تاعلایق وسلیقه هایشان را نمایش دهند وبه واسطه این نمایش ها باهم دوست شوند .مثلا درپروفایل یک کاربرسوال میشود که به چه کتابی علاقه دارید واگردر پاسخ بگوید مساله حجاب شهید مطهری ،انوقت تمام کسانی که به این کتاب علاقه دارند توسط خود سایت به این کاربر معرفی می شوند .این مثال هادرهر موضوع فرهنگی یا سیاسی دیگر هم صادق است .علاقه به مجله ،فیلم ،خواننده،دانشگاه یاهرموضوع دیگر می تواند واسطه هایی برای اتصال افراد به هم باشد وشبکه های فراوانی از افراد یا سلایق وعلایق مشترک بدین شکل ایجاد می شود .در سالهای اخیر شبکه های اجتماعی باسرعت بی نظیری گسترش یافته اند ونکته حایز اهمیت اینست که مالک بیشتر این شبکه ها سردمداران استعمار جهان یعنی آمریکا ،اسرائیل وانگلیس هستند .شبکه هایی مثل فیس بوک ،توئیتر ،مای اسپیس و…نمونه هایی از شبکه های اجتماعی مجازی هستند که طرفداران آنها در بین جوانان به سرعت رو به رشد است .(امینی مقدم ،۱۳۸۹،ص۲۰)
۲-۴- شبکه های اجتماعی سال ۲۰۱۴ عبارتند از:
۲-۴-۱-فیس بوک [۹]
شبکه اجتماعی فیس بوک بامیلیارد ها کاربر در سراسر جهان قطعا انتخابی واضح ومطمئن برای بسیاری از کاربران است درفیس بوک میتوان باسایر کاربران ارتباط برقرارکرد ،گروه ها و رویدادهای مختلفی راه اندازی کرد ،وازامکانات بی شمار دیگری که این شبکه اجتماعی دراختیار کاربران خود قرار داده استفاده کرد.
۲-۴-۲-توئیتر [۱۰]
توییتر مکانی برای درمیان گذاشتن رویداد های زندگی شخصی باسایر کاربران است .درتویتر میتوان توبیت های خود را بروزرسانی کرد،لینک ویدئوهاومقالات راپست کرد .نقطه ضعف توییتر این است که تعداد کاراکتر یاحروف قابل استفاده درهر توبیت محدود به ۱۴۰ کاراکتر یاکمتراست.
۲-۴-۳-تامبلر[۱۱]
تامبلر از نگاه کاربران وکارشناسان فضای مجازی یکی از شبکه های اجتماعی محبوب وبرتر است زیزا کاربران این شبکه ی اجتماعی می توانند به صورت ناشناس درآن فعالیت کنند .درتامبلر میتوان با دوستان خود ملاقات کرد ویابا افراد غریبه چت کرد ودوستان جدیدی پیدا کرد در شبکه تامبلر شما دقیقا نمی دانید باچه کسی در ارتباط هستید ویاشاید افرادی که با انها درارتباط هستید واقعا آن کسی نباشد که به شما معرفی شده است .
۲-۴-۴-پینترست [۱۲]
پینترست بسیار شبیه تامبلراست اما نسبت به تامبلر سازمان یافته تر وبه روز تر است .در پینترست میتوان پین های خود را به سادگی دسته بندی کرد وبه منظور ساده سازی فرایند یافتن مجدد این پین ها میتوان پین ها را در بورد های مختلف با نام های مجزا دسته بندی کرد .نقطه ضعف پینترست اینست که هرفردی که بخواهد تمام محتوا ی حساب کاربری شما را ببیند حتما باید در این شبکه اجتماعی ثبت نام کند ودر پینتر ست عضو باشد .
۲-۴-۵-اینستاگرام[۱۳]
وب سایت اینستاگرام فیلتر های مختلف ومتعددی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد بنابراین به راختی می توانید با بهره گرفتن از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر روی عکس های خود فیلتر های گوناگون ومتنوعی اعمال کرد واز آنها آثار هنری ساخت .اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی جالب و سرگرم کننده است که به راحتی متوان لیست بزرگی از دنبال کننده ها در ان برای خود ایجاد کرد دراینستاگرام هیچ محدودیتی در تعداد پست ها یا عکس های منتشر شده از سوی کاربران به صورت روزانه یا کلی وجود ندارد .
۲-۴-۶- گوگل پلاس [۱۴]
در گوگل پلاس میتوان به سرعت ودر مدت کوتاهی برند خود را معرفی نمود زیرا یافتن افراد مناسب وبرقراری ارتباط با انها در این شبکه ها بسیار ساده است .شبکه اجتماعی گوگل پلاس هیچ ویژگی خاص ویا مزیت برتر نسبت به سایر شبکه های اجتماعی ندارد .
۲-۴-۷- لینکدین [۱۵]
اگر به دنبال ایجاد روابط معنادار وحرفه ای هستید ،به خصوص برای کسب وکار شبکه اجتماعی لینکدین وب سایتی است که باید در ان ثبت نام کنید یا حساب کاربری خود را ایجاد نمایید .در دانشگاه ها نیز این وب سایت تدریس می شود که همین ویژگی لینکدین را نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر یک قدم جلوتر برده است .
۲-۴-۸- میت می [۱۶]
میت می روشی عالی برای ملاقات با فراد جدید در ایالات متحده آمریکا وچت کردن با تلفن همراه است .میت می روزانه بیش از یک میلیون کاربر دارد .متاسفانه با بهره گرفتن از میت می نمی توان با تعداد کاربرانی که در شبکه های اجتماعی دیگر با آنها ملاقات می کنند ارتباط برقرار کنند .میت می با وجود فراز ونشیب های گوناگون به سرعت در حال رشد است .
۲-۴-۹-کلس میتس [۱۷]
با بهره گرفتن از کلس میتس میتوان رابطه خود با دوستان قدیمی را حفظ کرد .میتوان در مورد شایعه های مختلف بحث کرد .بفهمید دوستان قدیمی هم اکنون مشغول چه کاری هستند وامکانات بی شمار دیگر وممکن است افرادی هم که چندان تمایلی به دیدن انها ندارید نیز با شما ارتباط برقرار کنند .
۲-۴-۱۰-میت آپ [۱۸]
میت آپ شبیه شبکه ها و یا وب سایت های اجتماعی دیگر است دقیقا نمی توانید بفهمید با چه کسی ارتباط دارید یا با چه فردی مشغول چت کردن هستید . (امینی مقدم ،۱۳۸۹،ص۲۶)
۲-۵-دیدگاه های جامعهشناختی درباره گرایش خانوادهها به شبکههای احتماعی
۲-۵-۱نظریه مخاطبشناسی
اعضای خانواده، مخاطبانی هستند که در معرض پیامهای رسانههای جمعی قرار دارند. مخاطب، بخش اساسی از فرآیندهای مربوط به ارتباط جمعی بوده است و از بدو پژوهش در ارتباطات، یکی از موضوعات اصلی مورد توجه است که در ارتباط جمعی، مخاطبان، جمعی از افراد هستند که پیامهای عرضه شده از رسانهها را دریافت میکنند یا دریافت کردهاند. در نتیجه، مخاطبان، گروهی هستند که در فرایند ارتباط جمعی مشارکت میکنند، اما بهطور معمول و در حال طبیعی، درگیر ساخت محتواها نیستند (محسنیانراد و سپنجی، ۱۳۹۰،ص۳۰).
امروزه ماهوارهها و برنامههایی که از این شبکهها پخش میشود، واقعیتها را آن طور که باید و شاید به تصویر نمیکشند و حتی گاهی بنگاههای استعماری هستند که مسائل را کوچک و بزرگ میکنند و به افراد مجال تأمل و تفکر نمیدهند؛ زیرا رابطه میان ماهواره و مخاطب، رابطهای یک سویه است و در این فرایند پیامرسانی، تعیین نوع پیامها و آگاهیها در اختیار فرستنده است و گیرنده پیام به گونهای خنثی و منفعل آن را دریافت میکند.
دایرهالمعارف ارتباطات و اطلاعات(۲۰۰۲) نیز در مورد مفهوم مخاطب چنین میگوید: «مخاطب، کم و بیش به عنوان گروهی از دریافتکنندگان همزمان پیامها در انتهای یک فرایند خطی ارتباطی تعریف میشد (مدل گونه سه عنصری ارسطو، شامل گیرنده، پیام و فرستنده) که این موضوع به صورت مبنایی، یک گونه انتقال اطلاعات از یک فراارتباطگر به دریافتکنندگان فردی فراوان است» (محسنیانراد و سپنجی؛ ۱۳۹۱،ص۳۱).
از دید مک کویل[۱۹] نیز مفهوم سنتی مخاطب از بین رفته است و جای آن را مجموعههای بیشماری از مصرف کنندگان انواع نامحدود خدمات اطلاعاتی میگیرد. مفهوم رسانه جمعی دیگر کارآیی سابق را ندارد. همچنین مک کویل، مقوله نظارت هنجاری بر رسانهها را مطرح میکند که به نظامهای ارزشی تنظیمکننده رفتار رسانهها اشاره دارد. این نظامها بر ارزش محتوایی (داوریهای سنتی جاگرفته در فرهنگ و منتقل شده به وسیله نهادهای آموزش، خانواده و مذهب)، ارزیابیها از رسانهها و زمانی که صرف آنها میشود و انتظارات مخاطبان از تولید و توزیعکنندگان برای تأمین برخی خدمات و انجام دادن شماری از تکالیف نظارت میکنند (مک کویل[۲۰]، ۲۰۰۶،ترجمه صادقیان،۱۳۸۹،ص۳۲۹).
در این میان، یکی از وظایف رسانه ملی، مدل سازی برای رفتارها و عادتهای ارزشی و فرهنگی جامعه است. برای این منظور، رسانه ملی باید ضمن اشاعه اخلاق ایرانی ـ اسلامی، مخاطبان را به تفکر، تعمق و خردورزی دعوت کند و با اعتلای ایمانی و فکری آنان، زمینه پرورش فرهنگ پویای ملی را فراهم سازد.
اگر در گذشته، وراثت، محیط و خانواده، سه عامل اساسی شکلگیری شخصیت وتعلیم وتربیت یک فرد به حساب میآمدند، امروزه با توجه به گستردگی و اثرگذاری وسایل ارتباط جمعی بر افراد جامعه میتوان عامل چهارم را به این مجموعه افزود؛ یعنی عامل رادیو و تلویزیون (صادقیان،۱۳۸۹،ص۳۲۹).
۲-۵-۲-نظریه کاشت
نظریه کاشت به عنوان یکی از پرکاربردترین نظریههای مربوط به اثرات رسانههای ارتباط جمعی، بهتر از هر نظریهای، اثرات تکنولوژی رسانهای بر جامعه و تحولات آن را نشان میدهد. این نظریه، محصول دو دهه فعالیت پژوهشی گروهی به سرپرستی جورج گرنبر[۲۱]، نظریهپرداز ارتباطات، روی وسایل ارتباط جمعی بهطور عام و تلویزیون بهطور خاص است. گرنبر بر این باور است که تلویزیون در میان رسانههای مدرن چنان جایگاه محوری در زندگی روزمره ما پیدا کرده که محیط نمادین آن و پیامهایش در مورد واقعیت، جای تجربه شخصی و دیگر وسایل شناخت جهان را گرفته است(محمدپور، ۱۳۸۹،ص۱۳۹).
گرنبر(۲۰۰۴) با تمرکز مطالعات خود بر شهروندانی که میزان تماشای تلویزیون در میان آنها بالاست و مقایسه آن با افرادی که کمتر تلویزیون تماشا میکنند، چنین نتیجه گرفت که از نظر تماشاگران پرمصرف، تلویزیون عملا دیگر منابع اطلاعات، افکار و آگاهیها را به انحصار درمیآورد و یک کاسه میکند.
اثر این مواجهه با پیامهای مشابه، چیزی را تولید میکند که گربنر آن را «کاشت» یا آموزش جهانبینی رایج، نقشها و ارزشهای رایج میخواند. از نظر گربنر، متداولسازی هنگامی روی میدهد که تماشای بیش از اندازه، منجر به تقارن دیدگاهها در گروهها شود. تشدید نیز زمانی اتفاق میافتد که اثر کاشت در گروه خاصی از جمعیت بیشتر باشد(محمدپور ، ۱۳۸۹،ص۹۸).
همچنین گرنبر میگوید: «کودکان امروز، در حالی پا به عرصه حیات میگذارند که در درون خانواده بهطور متوسط، روزی ۷ ساعت تلویزیون تماشا میکنند. نخستین قصههای بشری را درباره مردم، زندگی و ارزشها نه به وسیله والدین، مدرسه، کلیسا و دیگران در جامعه، بلکه از راه انبوههای از دور که چیزی را عرضه میکند، دریافت میکنند» بهطور کلی، از نظریه کاشت چنین برمیآید که شبکههای ماهوارهای، رسانهای هستند که بسیاری از تصورهای ما را از دنیای پیرامونمان شکل میدهند؛ تصورهایی که نقش مؤثری در کنش اجتماعی و جامعهپذیری ما دارند. ازاین رو، در کارکرد نظام خانواده سنتی ایرانی ما نیز اثرگذارند(محمد پور ، ۱۳۸۹،ص۹۰).
۲-۵-۳-نظریه میمیهای کاپلا
نظریه ژوزف کاپلا[۲۲](۲۰۰۸)با عنوان رسانههای سرایت دهنده نیز وسایل ارتباط جمعی را به عنوان مجموعه عواملی میبیند که موجب تکثیر ایدهها یا اشاعه آنها از طریق فرایند «تقلید» میشوند. منظور کاپلا از تقلید همان چیزی است که بین دو نفر اتفاق میافتد؛ یعنی تقلید یک فرد از دیگری او از نوعی تقلید رفتاری ـ ذهنی و همهگیری سخن میگوید که این موارد تقلید شده را با هویت دقیقشان در ذهن نداریم، بلکه نتایج آنها را میبینیم و آنها را در رفتار دیگران تجربه میکنیم.
کاپلا(۲۰۰۸) این فرایند تقلید را «میمی» مینامد. میمیهایی که از طریق رسانههای ارتباط جمعی ایجاد میشوند، نظیر مدها و اصطلاحهایی که مردم آنها را از تلویزیون یاد گرفتهاند، به نظر کاپلا، به مرور زمان به فرهنگ تبدیل میشوند. ازاینرو، وی اظهار میدارد که رسانهها میتوانند نگرش مخاطبان خود را به محیط دگرگون سازند (محمدپور،۱۳۸۹،ص۱۴۰به نقل ازگانتلت[۲۳]، ۲۰۰۹).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-04-17] [ 10:56:00 ب.ظ ]
|