در طول سالیان ایران یکی از عمده­ترین کشورهای فعال در زمینه تولید و عرضه خشکبار در سطح بین ­المللی به شمار می­رفته است ولی بتدریج با ورود کشورهای دیگر به این بازار و عرضه محصولاتی با کیفیت بالاتر و بسته­بندی بهتر سهم کشور از بازار جهانی خشکبار بتدریج در حال کاهش است(راعی، ۱۳۸۶).
مغز گردو از ارزش غذایی بالایی برخوردار می‌باشد و حدود نصف وزن میوه را تشکیل می‌دهد، این ماده خوراکی غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع، پروتئین هایی مانند لوسئین، آرژنین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی(فسفر، پتاسیم، منیزیم، گوگرد، مس و آهن )، استرولهای گیاهی و مواد فنولیک و فلاونوئیدها می‌باشد. هر ۱۰۰گرم گردو در حدود ۶۵۴ کیلو کالری انرژی در بدن ایجاد می‌کند (السالوار ۲۰۰۹و www.kicc-walnut.ir) .
مغز گردو اغلب در حدود ۴ درصد رطوبت، ۱۵درصد پروتئین،۷/۱۳ درصد کربوهیدرات،۷/۱ درصد مواد معدنی،۶۰ درصد روغن و۷/۶ درصد فیبر دارد. روغن گردو حاوی تقریبا ۷ درصداسید چرب اشباع،۲۰ درصد اسید چرب غیر اشباع با یک پیوند مضاعف و ۷۳ درصد اسید چرب غیر اشباع با چند پیوند مضاعف می‌باشد. اسیدهای چرب اصلی موجود درروغن مغز گردو اسید اولئیک، اسید لینولنیک و اسید لینولئیک می‌باشد. میزان بالای اسیدهای چرب غیر اشباع در گردو باعث کاهش فشار خون و کلسترول می‌شود و به حفاظت بدن در برابر بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان کمک می‌کند، اما به دلیل پیوندهای غیر اشباع بسیار مستعد اکسیداسیون می‌باشند و طی نگهداری طولانی مدت موجب فساد شیمیایی مغز گردو می شود (مکسیس ۲۰۰۹و www.kicc-walnut.ir). از عوامل تشدید کننده اکسیداسیون می‌توان، میزان غیر اشباعیت، نور، اکسیژن، درجه حرارت و رطوبت را نام برد(مکسیس، ۲۰۰۹). یکی از راه های افزایش ماندگاری و کیفیت مغز گردو و جلوگیری از فساد فیزیکی و شیمیایی، بسته‌بندی مناسب آن می‌باشد. در این بخش برخی از مقالات منتخب پیرامون موارد مذکور مورد بررسی قرار خواهند گرفت .
Mexis و همکاران (۲۰۰۹) اثر سه نوع پوشش، پلی اتیلن با دانسیته پائین ([۲۹]LDPE) (ضخامت ۵۵ میکرون وتحت هوا)، پلی اتیلن ترفتالات/ پلی اتیلن( PET/PE ) (ضخامت ۷۰ میکرون تحت گاز نیتروژن) و PETSIOX/PE (ضخامت ۶۲ میکرون تحت گاز نیتروژن) بر روی کیفیت وماندگاری گردو تازه ارزیابی کردند. پوشش ها را در دو درجه حرارت ۴ و ۲۰ درجه سانتی‌گراد تحت دو شرایط تاریکی و نور قرار دادند. سپس کیفیت گردو را با اندازه گیری عدد پراکسید، اندیس تیوباربیوتریک(اکسیداسیون اسید لینولنیک)، میزان هگزانال (اکسیداسیون اسید لینولئیک ) و ارزیابی حسی بعد از ۱۲ ماه بررسی نمودند. نتایج نشان داد در بسته هایی که محافظ اکسیژن کاهش یافته است اثر دما بسیار قابل توجه بوده است، و باعث بالا رفتن میزان پروکسید ،هگزانال واندیس تیوباربیوتریک شده است .همچنین برای محصولات بسته بندی شده در LDPE، دمای ذخیره سازی اثر بسیار قابل توجهی نسبت به نور دارد، برای محصولات بسته بندی شده در PET/PEاثر دما مشابه با تاثیر نور بر روی پارامترهای اندازه گیری شده است و نهایتا برای گردو های ذخیره شده در پوشش PETSIOX/PE اثر دما و نور قابل چشم پوشی است. نتایج ارزیابی حسی (مزه وبوی) گردو ها نشان داد که دردمای ۲۰ درجه سانتیگراد میزان ماندگاری گردو در پوشش LDPE (تحت هوا) ۲ماه، برای پوشش PET/PE (تحت گاز نیتروژن )، ۴ تا ۵ ماه می باشد و در دمای ۴ درجه سانتیگراد طول عمر گردو ها در پوشش LDPE (تحت هوا)۴ ماه در شرایط نوری و ۵٫۵ ماه در شرایط تاریکی و همچنین در پوشش PET/PE (تحت گاز نیتروژن) طول عمر گردو ها در شرایط نوری ۵ ماه و در شرایط تاریکی ۸ ماه بود و حداقل ۱۲ ماه در پوشش PETSIOX/PE بدون توجه به شرایط نوری می توان گردوها را ذخیره کرد (مکسیس ۲۰۰۹).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تاج الدین در سال ۱۳۸۳ افزایش ماندگاری مغز گردو خشک شده را در سه نوع پوشش، PVC (ضخامت ۲۵۰میکرون)، LDPE/PA/LDPE (ضخامت ۹۰ میکرون و نقره‌ای رنگ)، PA/PP (ضخامت ۶۵ میکرون) مورد آزمون قرار داد. او از دو میزان خلا ۸۵/۰و ۷۲/۰kg/cm2 در پوشش‌ها استفاده نمود و طی مدت یکسال در دمای محیط نگهداری کرد. در این مدت عدد پر اکسید، عدد اسیدی، عدد یونی، اندیس کرایس و شمارش کپک و مخمر را اندازه‌گیری نمود. نتایج آزمایشات نشان داد که دو پوشش PP/PA و LDPE/PA/LDPE تقریبا به یک اندازه در کاهش عدد اسیدی دخالت دارند و پوشش های مناسبی به شمار می ایند و از نظر میزان خلا نسبت به شاهد (بدون بسته‌بندی) در کاهش عدد اسیدی دخالت دارند.عدد پراکسید هر سه پوشش نسبت به شاهد کمتر بود و فیلم LDPE/PA/LDPEبهترین و فیلم PVC بدترین آنها بود بسته های تحت خلا نسبت به شاهد بهتر بودند دو فیلم LDPE/PA/LDPE و PA/PP با اختلاف زیادی نسبت به فیلم PVC در کاهش عدد یدی مغز گردو نقش داشتند و نمونه های شاهد بهتر از نمونه های تحت خلا بودند. به طور کلی دو پوشش P/PAP و LDPE/PA/LDPE نسبت به شاهد (بدون بسته‌بندی) و فیلمPVC در حفظ وکیفیت مغز گردو موثرتر بودند و با اختلاف کمی LDPE/PA/LDPE نسبت به PA/PP ارجعیت داشت و نمونه‌هایی که تحت خلا بودند نسبت به شاهد در افزایش ماندگاری گردو تاثیر بیشتری داشتند (تاج الدین، ۱۳۸۳).
Vanhanen و همکاران(۲۰۰۶) تاثیر ماده بسته‌بندی را بر روی تغییرات نامطلوب مربوط به اکسیداسیون آرد گردو بررسی کردند. آرد گردو محصولی است از گردو که روغن آن توسط دستگاه پرس سرد[۳۰] کاهش می یابد، اما در حدود ۲۰ درصد یا بیشتر روغن دارد و به دلیل اسیدهای چرب غیر اشباع بسیار حساس به اکسیداسیون می باشد در این تحقیق آرد گردو در سه پوشش شامل پلاستیکهای پلی پروپیلن ،کیسه های کاغذی با پلاستیکهای محکم چند لایه و کیسه های کاغذی مانیلا قرار گرفت و این پوشش ها در درجه حرارت های ( ۲۳، ۳/۱۴،۳/۳،۳/۱۰و ۶/۲۴- ) طی ۲۶ هفته ذخیره شدند و هر چهار هفته میزان رطوبت و اندیس پراکسید از روغن استحصالی آرد گردو اندازه گیری شد . میزان پراکسید آرد گردو تازه قبل از بسته‌بندی ۰۱/۰meqo2/kg روغن بود و بعد از ۲۶ هفته تحت شرایط درجه حرارت فوق میزان اندیس پراکسید همه نمونه ها نسبت به پراکسید آرد گردو تازه افزایش یافت ولی میزان پراکسید همه نمونه ها کمتر از ۱meqo2/kg بود که این مقدار کمتر از اندیس پراکسید روغن گردو تجاری بود. به طور کلی در این تحقیق نشان داد که می‌توان آرد گردو را در زیر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد با توجه به نوع بسته‌بندی و اتمسفر به کاررفته در پوشش‌ها نگهداری نمود.(وانن ۲۰۰۶).
در تحقیقی دیگر تاثیر غلظت اکسیژن و رطوبت نسبی بر اکسیداسیون روغن بادام زمینی بلانچ شده، بادام زمینی تفت داده شده و گردو خام بررسی شد( جان وهمکاران، ۱۹۹۶). دراین تحقیق نمونه ها در درون ظرف های شیشه ای تحت شرایط رطوبت نسبی های متفاوت (۲۱% و۵۳%)و غلظت اکسیژن زیاد (۲۱%) و کم (کمتر از ۵/۲% از طریق تزریق گاز نیتروژن) طی ۱۰ هفته در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد نگهداری کردند و بار اول بعد از ۲ هفته و بعد هفته ای یکبار میزان پراکسید وهگزانال[۳۱] را اندازه گیری کردند. نتایج نشان داد که در گردو با افزایش غلظت اکسیژن میزان هگزانال و اندیس پراکسید افزایش می یابد و رطوبت نسبی تاثیر کمتری در افزایش اکسیداسیون روغن گردو دارد اما از طرفی با افزایش رطوبت نسبی اکسیداسیون لیپیدها افزایش یافت علت این امر اثر محافظتی مولکول های آب تک لایه است که مانع از واکنش های آنزیمی می شود و با افزایش سطح رطوبت واکنش آنزیمی در گردو افزایش می یابد.در بادام زمینی تفت داده شده نیز با افزایش غلطت اکسیژن میزان هگزانال و اندیس پراکسید افزایش می یابد ولی برخلاف روغن گردو این بار کاهش رطوبت نسبی تاثیر بیشتری در اکسیداسیون دارد که علت این امر واکنش های غیر آنزیمی است که باعث افزایش اکسیداسیون لیپیدها میشود و رطوبت تاثیر ندارد. در بادام زمینی بلانچ شده نیز با افزایش غلطت اکسیژن و رطوبت نسبی میزان اندیس پراکسید و هگزانال افزایش یافته است.(جان، ۱۹۹۶)
درمطالعه ای دیگر بر روی بسته بندی گردو، تاثیر اکسیژن جاذب در مقایسه با گاز نیتروژن و اتمسفرهوا بر در دو شرایط دمایی مختلف ۱۱ و ۲۱ درجه سانتی گراد بر روی ماندگاری گردو بررسی شد . این تحقیق نشان داد که اکسیژن جاذب در درجه حرارت ۱۱ درجه سانتی گراد و یا پایین تر می تواند ماندگاری گردو را تا یکسال افزایش دهد. (پرنیل و همکاران، ۲۰۰۳).
بررسی‌های دیگری نیز بر روی بسته‌بندی مغز های خوراکی بادام زمینی و پسته صورت گرفته است و از آنجا که این مغزها همانند مغز گردو بیشتر وزنشان را روغن تشکیل داده است، بسیار مستعد اکسیداسیون و فساد شیمیایی می‌باشند.
راعی در سال ۲۰۰۶ ارزیابی اثرات جنس بسته و شرایط اتمسفر اصلاح شده بر روی خصوصیات فیزیکوشیمیایی پسته بررسی کرد او از جنس­های مختلف بسته شامل فیلم مرکب ۵ لایه، پلی پروپیلن اصلاح شده و پلاستیک متالیزه استفاده کرد. گازهای مورد بررسی شامل CO2 ,N2، خلأ و هوای معمولی و دمای موردنظر ۲۰ و ۴۰ درجه سانتی گراد انتخاب گردید. نمونه­ها هر سه ماه یکبار بصورت صفر، ۳، ۴، ۶، ۹ و ۱۲ ماه بعد از بسته­بندی به منظور انجام آزمونهای لازم مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمون های انجام شده تعیین درصد رطوبت، میزان فعالیت آبی ،تعیین درصد کپک ،آزمون بررسی بافت و تعیین آفت زدگی بود . نتایج نشان داد که فیلم متالیزه و فیلم ۵ لایه نسبت به [۳۲]OPP برروی حفظ و کیفیت پسته موثرتر می‌باشند و فیلم متالیزه به علت عدم عبور نور مانع واکنش اکسیداسیون روغن می‌شود همچنین بسته‌بندی با گازازت، CO2 و خلا نسبت به هوا تاثیر بیشتری بر ماندگاری پسته داشت (راعی، ۱۳۸۶).
در تحقیقی که توسط عدالتیان صورت گرفت اثر بسته‌بندی بر روی بافت پسته و ویژگی‌های حسی پسته شامل طعم، بافت و پذیرش کلی ارزیابی شده است. او از سه نوع بسته‌بندی (خلا، هوای معمولی، خلا و جاذب اکسیژن) در سه دمای ۲۵، ۳۵ و ۵۵ درجه سانتی گراد و طی زمان نگهداری ۳ ماه استفاده کرد. نتایج تحقیق نشان داد که در اندازه‌گیری دستگاهی بافت یا سفتی پسته، اثر درجه حرارت، زمان نگهداری و اثرات متقابل بسته‌بندی و درجه حرارت و اثر متقابل بسته‌بندی و زمان نگهداری معنی دار شد (۰۱/۰P< ). اما در ارزیابی حسی، صفات حسی (طعم، بافت و پذیرش کلی) هیچکدام تحت تأثیر فاکتورهای فوق قرار نگرفتند و تأثیر فاکتوهای مذکور بر صفات حسی، معنی‌دار نبود. میان سفتی دستگاهی و سفتی حسی ارتباط و همبستگی بالایی وجود داشت.(عدالتیان ۱۳۸۶)
لوفن سال ۲۰۰۷ میزان هگزانال تشکیل شده در پسته را مورد ارزیابی قرار داد. او برای بسته‌بندی حدود ۱۰۰ گرم پسته را در ظرف پلاستیکی چند لایه از جنس (PS/EVOH/PE) قرار داد ودر سه شرایط متفاوت گازی (اتمسفر، خلا و جاذب اکسیژن ) قرار داد و در سه درجه حرارت ۲۰، ۳۵ و ۵۰ درجه سانتی گراد نگهداری نمود و میزان هگزانال تولید شده را در سه دوره زمانی ۴، ۸،۱۲ هفته توسط دستگاه گاز کروماتوگرافی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد میزان هگزانال با افزایش دما از ۲۰ به ۳۵ درجه افزایش پیدا کرده است ولی در دمای ۵۰ درجه میزان هگزانال کاهش پیدا کرده است لوفن در این مقاله افزایش میزان هگزانال را به اکسیداسیون اسیدهای چرب غیر اشباع نطیر اسید لینولئیک و لینولنیک که با افزایش دما به ترکیبات هیدروپرکسید تبدیل می شوند واین ترکیبات بسیار ناپایدار هستند و سریعا به ترکیبات دیگری نظیر آلدئید های کوتاه زنجیره تبدیل می شوند این آلدئید های فرار می توانند طعم و بوی پسته را تحت تاثیر قرار دهند که همه این ترکیبات مطبوع نیستند نظیر هگزانال که باعث نامطلوبی در طعم پسته می شود و کاهش هگزانال را در دمای ۵۰ درجه را به دلیل شکستن مولکول و شرکت در واکنش میلارد نسبت داد تاثیر نوع بسته بندی مغز گردو نیز در تولید هگزانال معنی دار بود که در این بین بسته بندی با اکسیژن جاذب بهتر از خلا و اتمسفر بود که به دلیل غلظت پایین اکسیژن در بسته ها یک بسته بندی مطلوب برای مغز پسته به حساب می آمد و با افزایش زمان نگهداری میزان هگزانال در همه شرایط افزایش پیدا کرد (لوفن ۲۰۰۷).
در سال ۲۰۰۶ مکسیس مطالعه‌ای بر روی بسته‌بندی بادام زمینی تازه انجام شد و اثر دو نوع پوشش PET/LDPE و LDPE/EVOH/LDPE با گاز نیتروژن، گاز نیتروژن و جاذب اکسیژن مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحقیق نمونه‌ها تحت شرایط تاریکی و نورفلورسنت در دو دمای ۴ و ۲۱ درجه سانتیگراد برای ۱۲ ماه نگهداری شده و هر دو ماه از نظر ترکیب اسیدهای چرب، عدد پراکسید، هگزانال، ترکیبات فرار، رنگ و ارزیابی حسی کنترل شدند . نتایج آزمایشات نشان داد که زمان انبار، مواد محافظ بسته بندی واکسیژن جاذب و گاز نیتروژن به طور مشخصی روی مقدار پروکسید و میزان هگزانال تاثیر گذاشته است و پوشش LDPE/EVOH/LDPE واستفاده از جاذب اکسیژن ماندگاری بادام زمینی را به مدت ۱۲ ماه افزایش می‌دهد و دما و نور تاثیر کمی بر افزایش میزان پروکسید و هگزانال در این پوشش دارند در حالی که گاز نیتروژن فقط می‌تواند ماندگاری بادام زمینی در پوشش PET/LDPE را ۶ تا ۷ ماه و در پوششLDPE/EVOH/LDPE تا ۹ ماه تحت شرایط دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و نور افزایش دهد نتایج آزمایش رنگ بادام زمینی نشان داد که نمونه های بسته بندی شده درپوشش PET/LDPE تحت گاز نیتروژن در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد تغییرات غالب زیادی را نشان دادند.که در این تغییرات شاخص L کمترین میزان تغییر را داشته در طی ۱۲ ماه و a و b بیشترین تغییرات را به خصوص در شرایط نورداشت. تغییرات aوb همراه با کاهش L را می توان به واکنش قهوه ای شدن ترکیبات فنلی در نتیجه اکسیداسیون نسبت داد زیرا پوست بادام سر شار از ترکیبات فنلی است وبه نظر می رسد در شرایط نور بالا ریبوفلاوین تحریک شده و اکسیژن از حالت یگانه به حالت برانگیخته سه گانه در می اید و باعث اکسیداسیون ترکیبات فنلی می شود.وبه دلیل اینکه پوشش PET/LDPE اثرمحافظت کنندگی کمتری‌ نسبت‌ به پوشش LDPE/EVOH/LDPE در برابر اکسیژن دارد و همچنین در بسته های فاقد جاذب اکسیژن احتمال اکسیژن بیشتری است همین امر می تواند دلیلی برای تغییر رنگ بادام باشد.در نتیجه پوشش LDPE/EVOH/LDPE همراه با جاذب اکسیژن بهترین محافظ در برابر رنگ بادام زمینی به حساب می آید.
در تحقیقی دیگر حدود ۲۰۰ گرم کشمش را در دو پوشش پلاستیکی پلی اتیلن به ضخامت ۰۴/۰ و ۰۷/۰ میلی متر وپلی پروپیلن به ضخامت ۰۴/۰میلی متر ریختند و حدود نیمی از بسته ها را در کارتن سه لایه قهوه ای قراردادند و در شرایط دمایی۵،۲۵،۳۸درجه سانتی گراد و رطوبت ۶۰% و ۷۵% قرار داده شد به مدت یکسال بسته ها را نگهداری کردند و هر ۱۵ روز یکبارصفات کمی و کیفی بافت ،رنگ،رطوبت و بریکس کشمش اندازه گیری و شمارش کلی میکروبی و وجود کپک ومخمر ارزیابی شد نتایج نشان داد که فیلم پلی پروپیلن به دلیل داشتن کمترین تغییر در رطوبت و بریکس بهترین نوع برای بسته بندی و از نظر میکروبی کمترین آلودگی را دارد. از نظر رنگ فیلم پلی اتیلن با ضخامت ۰۴/۰ میلی متر نسبت به بقیه برتری دارد از نظر تعداد کل میکرو ارگانیسم ها، کپک و مخمر ،شرایط برای رشد آنها در رطوبت نسبی محیط ۶۵ درصد بهتر از رطوبت نسبی ۷۵ درصد بود اما از نظر رنگ ،بافت، بریکس و رطوبت کشمش شرایط دوم برتری داشت. رنگ کشمش را ارزیابی کردند. ویک نمونه شاهد تحت دما و رطوبت محیط نگهداری کردند (تاج الدین ۱۳۸۴).
هدف از تحقیق حاضر ارزیابی پیرامون بسته بندی گردو از نظر شرایط اتمسفر داخل بسته (محیط گازی اصلاح شده در مقایسه با اتمسفر معمولی) و شرایط نگهداری جهت حفظ کیفیت و بهبود ماندگاری مغز گردوی تازه و خام است.
فصل سوم:
مواد وروش ها
۳-۱-آماده سازی نمونه ها
۳-۱-۱ -مواد لازم:
مغز گردو
در انجام این آزمایش گردو ها توسط پژوهشکده صنایع شیمیایی گروه صنایع غذایی تهیه گردید.
پوشش های پلاستیکی ( ترکیبی از پلی اتیلن ترفتالات وپلی اتیلن)
۳-۱-۲- تجهیزات و دستگاه ها:
دستگاه بسته بندی MAP مدل Henkel man 200A ساخت آلمان
انکوباتور Heraeus در دو دمای ۱۵ و ۲۶ درجه سانتی گراد
یخچال ۴ درجه سانتی گراد
۳-۱-۳- نحوه آماده سازی نمونه:
طراحی آزمایش
در این تحقیق روش سطح پاسخ برای طراحی آزمایش ها، پیش‌بینی تأثیر متغیرهای فرایند بر پارامترهای کیفی و بهینه سازی شرایط مورد استفاده قرار گرفت.
جهت بسته بندی مغز گردو ها ابتدا پوست سبز و پوست سخت و چوبی آن را جدا کرده وحدود ۸۰ گرم مغز گردو های بدست آمده را در پوشش های پلیمری چند لایه قرار داده شد سپس بسته ها جهت انجام گاز زدن به آزمایشگاه بسته بندی انتقال داده شد.. درآنجا سه ترکیب گازی اکسیژن ، نیتروژن و دی اکسید کربن بادرصدهای از پیش تعیین شده( استفاده از روش سطح پاسخ) وبا دستگاه بسته بندی MAP (مدل Henkel man 200Aساخت آلمان) به داخل بسته ها تزریق شد. سپس نمونه های آماده شده را در سه دمای ۴، ۱۵ و ۲۶ درجه سانتیگراد به مدت سه ماه نگهداری شد و بعد از سه ماه آزمایشات مورد نظر جهت ارزیابی مغز گردوها انجام شد.
شکل ۳-۱- دستگاه بسته بندی MAP مدل Henkel man 200A ساخت آلمان
۳-۲- انجام آزمایشات
۳-۲-۱ -وسایل و مواد لازم :
لوازم شیشه ای معمولی آزمایشگاه از شرکت فراز بین ساخت ایران
وسایل مورد نیاز برای استخراج روغن به روش سوکسله
مخلوط اسید استیک ۹۹ تا ۱۰۰ درصد خالص و کلروفرم (اسید استیک ۳ قسمت حجمی و کلروفرم ۲ قسمت حجمی)
محلول هیپو سولفیت سدیم یا تیو سولفات سدیم ۰۱/۰ نرمال
محلول نشاسته به عنوان معرف
اتر پترولیوم
محلول رقیق‌کننده (رینگر یا آب مقطر)
محیط کشت تجاری YGC از شرکت مرک آلمان
۳-۲-۲ -تجهیزات و دستگاه ها:
رنگ سنج با بهره گرفتن از سیستم Hunter Lab مدل color flex D65/10ساخت آمریکا
ترازوی دیجیتالی با دقت۰۰۱/۰±۱ گرم Ouauz GT2100
آسیاب برقی MOULINEX ساخت فرانسه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...